Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ امور زنان @ انواع مختلف زایمان، کدام بهترین است؟

انواع مختلف زایمان، کدام بهترین است؟

by | 16 اسفند 1401 | امور زنان, رابطه و ازدواج, سلامت عمومی | 0 comments

زایمان یکی از حساس‌ترین فرایندهای پزشکی است و خانم‌ها به خصوص اگر اولین تجربه زایمان‌شان را داشته باشند، همیشه به دنبال راهی هستند که کمترین میزان ریسک و درد را داشته باشد. جالب است بدانید که انواع مختلف زایمان ؛ از جمله زایمان طبیعی یا سزارین که هر کدام می‌تواند خوبی‌ها و بدی‌های خودش را هم داشته باشد، از محبوب‌ترین انواع مختلف زایمان است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف زایمان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انتخاب انواع مختلف زایمان

امروزه سطح دانش عمومی مردم بالاتر رفته و به خصوص خانم‌ها اهمیت بیشتری به سلامتی خودشان می‌دهند. با توجه به اینکه زایمان یکی از ابعاد مهم در زندگی هر زنی محسوب می‌شود، توجه به این موضوع در امر پزشکی هم اهمیت زیادی دارد. با انتخاب هر کدام از انواع مختلف زایمان شرایط متفاوت خواهد بود. البته توصیه ما این است که انتخاب نوع زایمان را به پزشک متخصص خود بسپارید چرا که یک پزشک خوب و ماهر با بررسی وضعیت بدنی شما تصمیم می‌گیرد که کدام روش عوارض و مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند. در ادامه با انواع مختلف زایمان آشنا می‌شوید.

انواع مختلف زایمان

زایمان

زایمان سزارین

سزارین به وسیله برش‌های جراحی در شکم و رحم ایجاد می‌شود. برنامه‌ریزی برای سزارین ممکن است در مواقعی که زایمان طبیعی خطری برای مادر داشته‌باشد، انجام شود. اگر باردار هستید، آگاهی از اینکه چه مدتی تا زمان سزارین فاصله دارید، می‌تواند مفید باشد. در شروع عمل بیهوشی انجام می‌شود و از یک پرده یا پرده استریل برای محافظت از محل برش استفاده می‌کنند. سپس شکم شما با یک ماده ضدعفونی کننده تمیز شده و یک ماسک اکسیژن روی دهان و بینی قرار می‌گیرد تا اکسیژن رسانی به درستی برای مادر و نوزاد انجام شود.

همچنین بخوانید  چگونه بین ازدواج و مادر شدن تعادل برقرار کنیم؟

در نهایت پزشک از طریق پوست شما و دیواره شکم برشی ایجاد می‌کند. پزشک ممکن است از یک برش عمودی یا عرضی استفاده کند. سپس یک برش 3 تا 4 اینچی در دیواره رحم ایجاد می‌شود.  پزشک از طریق برش‌ها، نوزاد را خارج می‌کند. در نهایت بند ناف قطع شده و جفت برداشته می‌شود و برش‌ها بخیه می‌شوند.

انواع زایمان

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی رایج‌ترین نوع زایمان است. در این روش پزشک کمترین مداخله را دارد. زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای کودک بهترین انتخاب است. در ادامه مزایای این روش را بررسی می‌کنیم.

  • ریسک کمتر: در این روش کمترین خطر متوجه مادر و کودک است. چرا که از هیچ‌گونه دارو یا جراحی استفاده نمی‌شود. داروها خطر زایمان طولانی مدت را افزایش می‌دهند و همچنین ممکن است باعث کندی رشد نوزاد در ماه اول شوند.
  • اختلالات غیرضروری: زمانی که زایمان طبیعی با تزریق یا هر داروی القایی همراه است، ممکن است مشکلاتی مانند اوتیسم یا سایر اختلالات عصبی در نوزاد ایجاد شود. با انتخاب زایمان طبیعی می‌توان از این اختلالات جلوگیری کرد.
  • خطر کمتر انتقال خون: هورمون‌هایی مانند اکسی‌توسین زمانی که در مقادیر بیشتر در بدن آزاد شوند، خطر ابتلا به ذات‌الریه یا انتقال خون را کاهش می‌دهند. انتخاب عمل سزارین می‌تواند این خطر را افزایش دهد.
  • شیردهی آسان: سزارین یک فرایند جراحی بزرگ است که هفته‌ها طول می‌شد تا بهبود پیدا کند. این ممکن است برای مادرانی که تجربه زایمان اولشان است، مشکل‌ساز شود. چرا که مجبور هستند وضعیت خود را به روش‌های مختلف برای تغذیه کودک خود تنظیم کنند. از طرفی زایمان طبیعی به شما کمک می‌کند تا به سادگی با شیر مادر تغذیه کنید. چرا که می‌توانید سریع‌تر از روند زایمان طبیعی بهبود پیدا کنید. خانم‌های بارداری که سزارین انجام داده‌اند، معمولا مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند.
  • رشد مغر کودک تقویت می‌شود: زایمان طبیعی به افزایش تولید پروتئین در مغز کودک کمک می‌کند. پروتئین بیشتر برای رشد مغز و عملکرد بهتر مغز کودک مفید است. این درحالی است که زایمان سزارین بدن را وادار نمی‌کند که این پروتئین‌ها را آزاد کند و در نتیجه کودک این مزیت را از دست خواهد داد.
همچنین بخوانید  نکات مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری های قرار ملاقات آنلاین

زایمان به روش الکساندر

روش زایمان الکساندر بر پایه راحتی مادر بنا شده است. مهم‌ترین اصل در این روش این است که مادر بتواند روی ذهنیت خود تمرکز کند و تا حد ممکن آرامش بیشتری داشته باشد. در این صورت ماهیچه‌های بدن و لگن هم شل شده و زایمان طبیعی آسان‌تر انجام می‌شود. در این روش خانم باردار پیش از موعد زایمان آموزش می‌بیند و برای زایمان روی یک صندلی نشسته و با تسلط روی ذهن به جاذبه زمین اجازه می‌دهد که روند زایمان را برای او ساده‌تر شود.

زایمان به روش برادلی

در این روش پدر آموزش‌های لازم را دریافت کرده و از ابتدای دوران بارداری در مراقبت‌های بارداری و رعایت رژیم غذایی به همسر خود کمک می‌کند و همچنین آموزش می‌بیند که در اتاق عمل بالای سر همسر خود قرار گرفته و چطور به او کمک کند تا زایمان ساده‌تری داشته‌باشد. در این نوع زایمان هیچ نوع برشی ایجاد نمی‌شود و زایمان به صورت طبیعی انجام می‌شود.

روش لاماز

یکی از انواع مختلف زایمان روش لاماز است که در ان فرد تحت آموزش قرار گرفته و یاد می‌گیرد که چطور با انجام برخی از حرکات خاص بر تمام اتفاقات حین زایمان تمرکز داشته باشد و دردهای ناشی از انقباضات لگن را کنترل کند.

زایمان در آب

زایمان در آب با هدف کاهش مدت زمان زایمان سعی می‌کند درد ناشی از زایمان را به حداقل برساند. در این روش مادر در یک استخر کم عمق که عمق آن حدود 40 سانتی‌متر است قرار گرفته و زایمان را انجام می‌دهد. این روش در ابتدا در کشورهای اروپای شرقی انجام می‌شد و به مرور به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد. این روش درد زایمان را برای مادر کمتر می‌کند. چرا که بیشترین عاملی که باعث درد زایمان می‌شود، طولانی‌تر شدن مدت زایمان است. این روش زایمان برای خانم‌هایی که وضعیت لگن آن‌ها مناسب باشد و همچنین جنین هم درشت نباشد، مناسب‌تر است.

همچنین بخوانید  ازدواج سفید چیست؟ نظریه های مختلف در مورد ازدواج سفید

زایمان به روش استفاده از گاز استنشاقی

روش دیگری برای زایمان وجود دارد که در آن برای کاهش درد زایمان از گارهای مخصوص استفاده می‌شود. در این روش از گازهای اکسیژن و اکسید نیترو در مواقعی که مدت زمان زایمان طولانی می‌شود، استفاده می‌کنند تا با استنشاق این گاز مدت زمان زایمان را کاهش دهند. این روش برای مادرانی که حساسیت دارویی دارند، مناسب نیست.

زایمان با تزریق دارو

یکی از روش‌هایی که به منظور کاهش درد زایمان انتخاب می‌شود، تزریق داروهایی مانند پتدین است. در این روش زمانی که دهانه رحم به اندازه 5 سانتی‌متر باز شده است و همچنین پیش از اینکه فشاری برای خارج شدن نوزاد انجام شود، دارو تزریق می‌شود تا مادر در حین انقباضات کمی استراحت کرده و از تحمل درد در امان باشد.

زایمان به روش فیزیوتراپی

یکی دیگر از انواع مختلف زایمان استفاده از روش فیزیوتراپی است. در این روش امواج الکترونیکی روی مهره‌های 4 و 5 کمر مادر تابانده می‌شود و بدن به صورت طبیعی شروع به ترشح مورفین می‌کند. در این روش هم درد زایمان و هم طول مدت زایمان کمتر می‌شود.

روش لبویر

هدف این روش آرام کردن نوزاد است. در این روش نوزاد در یک اتاق با نور کم و بدور از تنش متولد می‌شود. ولی بند ناف نوزاد خیلی سریع بریده نمی‌شود تا نوزاد ب‌تواند مدت بیشتری با آن تنفس کند. بعد از تولد نوزاد روی شکم مادر قرار می گرد و بعد از گذشت مدتی بند ناف قطع می‌شود و نوزاد ماساژ داده می‌شود و سپس بالافاصله حمام می‌کند.

حرف آخر

مادر شدن یک حس فوق‌العاده است ولی باید قبول کنیم که این پروسه نیاز به فداکاری‌های زیادی از طرف زنان دارد. ما سعی کردیم انواع مختلف زایمان را برای شما در این لیست جمع کنیم تا توانسته باشیم قدمی در مسیر آسان‌تر شدن مسیر مادر شدن شما برداریم.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط