فاصله گرفتن از مشغلههای روزمره نه تنها طبیعی بلکه امری ضروری است. اما اگر متوجه این نکته شدهاید که این فاصله گرفتن از روزمرگیها، زیاد و غیرمعقول است و مانع دستیابی شما به خواستههایتان میشود، به احتمال زیاد دچار اهمال کاری هستید.
اهمال کاری به زبان ساده یعنی کارهای ضروری ای را که باید در اولویت انجام قرار دهیم، به تعویق بیندازیم و در انجام آنها تعلل کنیم. اما چرا افراد دچار اهمال کاری میشوند با وجود اینکه میدانند کارهایی برای انجام دادن دارند؟
این اتفاق ممکن است در نگاه اول به دلیل ترس از شکست، حجم کاری زیاد یا بی انگیزگی شغلی رخ دهد.
دلیل آن هر چه که باشد، زمان آن فرا رسیده است که راههای غلبه بر اهمال کاری و روشهای عملگرایی را بشناسیم. تنها چیزی که به آن نیاز دارید کمی تحریک ذهنی برای شارژ کردن خود و الهام گرفتن برای انجام وظایفتان است.
فهرست
1. اهداف واقع بینانه داشته باشید
واقعیت این است که یکی از دلایل اصلی اهمال کاری این است که افراد با حوادث و اتفاقات چالش برانگیز که میتوانند آنها را از تنبلی و رخوت برهانند مواجه نمیشوند.
اما از سوی دیگر، تعیین اهداف غیر عملی میتواند شما را تحت تأثیر قرار دهد و حتی ممکن است شما را در یک مسیر تودرتو از بی انگیزگی، تنبلی و احساس گناه فرو ببرد. بنابراین، اهداف شما باید دست یافتنی و تهییج کننده باشند.
حجم کاری زیاد میتواند طاقتفرسا باشد و باعث ایجاد بار حسی منفی شود و در نهایت منجر به این شود که هیچ کدام از وظایف خود را انجام ندهید. اما اجازه ندهید حجم کاری زیاد بر شما غلبه کند. در عوض، موارد زیر را از خود بپرسید:
- در پایان پروژه می خواهم به چه چیزی برسم؟
- آیا این کاری است که من عاشق انجام آن هستم؟
- چرا دستیابی به این وظیفه ضروری است؟
- اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه خود را به اهداف قابل دستیابی تقسیم کنید تا بتوانید آنها را یک مرحله و در یک زمان مشخص انجام دهید.
2. برنامهی اقدام ایجاد کنید
داشتن برنامه مشخص میتواند به شما کمک کند تا اهداف خود را سریعتر محقق کنید، حتی اگر مانعی در این راه وجود داشته باشد.
این بدان معنی است که برای انجام یک کار، یک برنامهی مشخص که زمان، مکان و چگونگی انجام آن کار را تعیین کند داشته باشید. بسیاری از افراد سعی میکنند به اهداف خود برسند بدون اینکه جزئیات ضروری را بدانند.
به عنوان مثال، ممکن است با خود فکر کنید، «میخواهم رژیم غذای سالمی داشته باشم» یا «این ماه کتابم را تمام میکنم»، اما به ندرت کسی درباره گامهای دقیقی که برای رسیدن به این اهداف برمیدارد صحبت میکند.
برای شروع، مشخص کنید که قرار است چه چیزی و در چه ساعتی بخورید. آیا میخواهید در زمان ناهار از سبزیجات استفاده کنید؟ یا میخواهید ابتدا کربوهیدرات را از صبحانه خود حذف کنید؟
به طور مشابه، بدانید که چگونه زمانی را برای اتمام آن کتاب اختصاص میدهید و بدانید که چند صفحه را هر بار که کتاب را دست میگیرید، مطالعه خواهید کرد.
هنگامی که قصد پیاده سازی اهداف خود را دارید، لازم نیست منتظر “زمان مناسب” باشید. وقتی زمان مناسب فرا میرسد، شما از قبل یک برنامه از پیش تعیین شده برای دنبال کردن دارید.
3.پروژه های بزرگ را به پروژه های کوچکتر تقسیم کنید
کار بر روی یک پروژه بزرگ به تنهایی میتواند طاقت فرسا باشد و این منجر به اهمال کاری میشود زیرا به جای انجام آن، از زیر آن شانه خالی میکنید. برای حل این مشکل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پروژه بزرگ را به پروژههای کوچکتر و سادهتر تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، یک پروژه بزرگ ترکیبی از وظایف کوچک زیادی است. وقتی شروع به کار بر روی این کارهای کوچک میکنید، در نهایت پروژه بزرگ را تکمیل خواهید کرد.
4. با ساده ترین کار شروع کنید
پس از تقسیم پروژهی بزرگ به وظایف کوچکتر، با سادهترین مورد شروع کنید. به اقدامات بی دردسری مانند نامگذاری اسناد یا ایجاد یک عنوان فکر کنید. هنگامی که شروع به کار روی این کارهای ساده میکنید، انجام کارهای بیشتری برای شما آسانتر خواهد شد و هر روز انگیزه خود را حفظ میکنید.
5. بلافاصله وظایف خود را انجام دهید
این کار ممکن است ساده و واضح به نظر برسد اما یکی از موثرترین راهها برای غلبه بر اهمال کاری است. اگر کارهایی وجود دارد که در حال حاضر باید انجام دهید، مانند شستن ظروف، بیرون آوردن سطل زباله، یا خرید از فروشگاه مواد غذایی، همین الان این کار را انجام دهید. انجام فوری کارها به شما کمک میکند زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید و بر همه چیز تسلط داشته باشید.
6. یک شریک پیدا کنید
کارشناس بهره وری لورا واندرکام توصیه میکند که یک شریک مسئولیتپذیر داشته باشید که میتواند شما را مسئول کارهای ناتمام بداند. مطمئن شوید که شریک شما سابقهی خوبی در دستیابی به اهداف خود دارد و میداند چگونه شما را از احساسات ناتوان کنندهای که ناشی از بیانگیزگی و تنبلی است، دور کند.
وقتی کسی را دارید که باید به او پاسخ دهید، سریعتر و کارآمدتر کار خواهید کرد. همچنین ممکن است به ایجاد تأثیر خوب بر شریک مسئولیتپذیر خود اهمیت دهید و در نتیجه کیفیت کار خود را نیز افزایش دهید.
7. از عواملی که باعث ایجاد حواس پرتی می شود دوری کنید
یکی از بزرگترین موانع انگیزه، محیطی است که در آن قرار دارید. این بدان معناست که محیط اطراف شما باید عاری از انحراف، سر و صدا و حواس پرتی باشد.
8. ورزش های تاثیرگذار را در برنامهی خود بگنجانید
شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد ورزش یک مداخلهگر نویدبخش برای غلبه بر تنبلی و افزایش انگیزه است.
به خصوص تمرینات قلبی عروقی باعث پمپاژ خون در بدن شما میشود که باعث میشود شما انرژی و انگیزه لازم برای انجام کارهای روزمره را داشته باشید.
با این حال، رفتن به باشگاه یا وزنهبرداری مناسب هر کسی نیست. اما نگران نباشید زیرا سایر حرکات تاثیرگذار تا متوسط مانند یوگا گاهی اوقات تمام چیزی است که شما نیاز دارید تا در طول روز انجام دهید و برای انجام کارهایتان انرژی و قدرت به دست آورید.
9. قدردان تلاش های خود باشید
یکی از دلایل اصلی بیانگیزه شدن افراد این است که بیش از حد به خود سخت می گیرند. بپذیرید که شما یک انسان هستید و نمی توانید همه چیز را یکباره به دست آورید.
با انجام کارهای کوچک شروع کنید و خود را برای هر تلاش کوچکی که انجام می دهید تحسین کنید. منفی گفتن به خودتان و دست کم گرفتن تواناییهایتان میتواند شما را از مسیرتان منحرف کند.
10. کارهای خسته کننده را به کارهای سرگرم کننده تبدیل کنید
گاهی اوقات کارهای کوچک و کم اهمیت بسیار بزرگ و سنگین به نظر میرسند زیرا خسته کننده و یکنواخت هستند. به کارگیری تمام انگیزه برای شروع هر کاری میتواند سخت باشد، اما اگر شما را خسته کند ادامه دادن آن سختتر است.
11. نقاط قوت خود را بشناسید
آیا نقاط قوت خود را میشناسید؟ اگر پاسخ منفی است، هنگام آماده شدن برای کار روی یک موضوع یا هدف، چند دقیقه به نقاط قوت خود فکر کنید. آنها را برای انجام سریع وظایف در کار خود به کار ببرید. مطالعات تحقیقاتی نشان دادهاند که تمرکز بر نقاط قوت، بهرهوری را افزایش میدهد، احساسات مثبت را پرورش میدهد و مشارکت در محل کار را نیز افزایش میدهد.
12. کمک بخواهید
اکثر مردم بر این باورند که درخواست کمک نشانه شکست و ضعف است. با این حال، عدم درخواست کمک باعث افزایش احتمال شکست شما میشود.
13. از قانون دو دقیقه استفاده کنید
اگر می توانید هر کاری را زیر دو دقیقه انجام دهید، عادت کنید که بلافاصله آن را انجام دهید. این در مورد مرتب کردن تخت، شستن ظروف، پاسخ دادن به ایمیلها یا نوشتن فهرستی از کارها صدق میکند.
14. یک فضای کاری شلوغ داشته باشید
اگر دورکار هستید، باید فضای کاری خود را به یک محیط شلوغ تغییر دهید. شما باید افرادی را پیدا کنید که تمرکز زیادی روی کار خود داشته باشند و نزدیک آنها کار کنید. وقتی این کار را انجام میدهید، طبیعتا انگیزه و بهره وری شما افزایش مییابد. اگر در شرکت کار میکنید، همین امر صدق میکند.
15. دوش آب سرد بگیرید
در بیشتر موارد، خستگی و بی حالی با هم همراه هستند. به طور خلاصه، اگر احساس خستگی میکنید، شانس بلند شدن و کار کردن بر روی مهمترین وظایفتان کم است. خوشبختانه، با گرفتن دوش آب سرد، می توانید هر گونه خستگی را فوراً از بین ببرید. دوش آب سرد بر خلاف قهوه یا سایر محرک ها، تاثیر فوری دارد.
16. بر کمال گرایی تمرکز نکنید
ترس از شکست مانع پیشرفت میشود. باید در نظر داشته باشید که هرکسی که خارج از منطقه آسایش خود به دنبال چیزی است که میخواهد، هر از گاهی شکست میخورد. این بخشی از زندگی است. شما باید طرز فکر خود را تغییر دهید و شکستها را به عنوان تجربیات یادگیری و راهی برای مهربانتر و سازندهتر بودن با خودتان ببینید. هنگامی که دچار لغزش میشوید، از خود بپرسید: از این موقعیت چه چیزی می توانم یاد بگیرم؟
سخن آخر
همانطور که گفته شد اهمال کاری مشکلی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و زندگی روزمرهتان را تحت تاثیر قرار دهد. چندتا از روشهای مختلف غلبه بر اهمال کاری را در این مقاله برایتان عنوان کردیم که امیدواریم آنها را به کار گیرید.
0 Comments