Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ بست کمربندی و نکات مهم درباره آن

بست کمربندی و نکات مهم درباره آن

by | 25 خرداد 1401 | اصناف و صنایع | 2 comments

بست کمربندی پلاستیکی یک ابزار بسیار کاربردی برای انجام تمام امور روزمره می‌باشد. امروزه بست کمربندی در صنعت بسته‌بندی به یک عنصر حیاتی تبدیل شده است.

ایده ساخت بست کمربندی

ایده ساخت بست کمربندی در اوایل سال ۱۹۵۰ بود که شکل گرفت. زمانی که لوکاس مورگان که در کارخانه بوئینگ هواپیمایی آمریکا مشغول کار بود مشاهده کرد که کارگران برای نظم بخشیدن به کارها از سیم‌های مفتولی و چاقو استفاده می‌کنند که این کار موجب این شده است که دست‌های کارگران به دلیل استفاده از این وسایل خطرناک دچار آسیب شود و همین موضوع باعث شد این مخترع آمریکایی به فکر ساخت ابزاری شود که به راحتی بتوان کابل‌های هواپیماها را دسته بندی کرد.

تاریخچه

اولین بست کمربندی بالاخره پس از سال‌ها تلاش لوکاس مورگان موفق شد در سال ۱۹۵۸ ابزاری به نام بست کمربندی تولید کند که این بست کمربندی شامل یک نوار پلاستیکی دندان دار و یک قفل فلزی بود نوار پلاستیکی به صورت حلقوی داخل قفل فلزی میشد و قفل فلزی به داخل نوار پلاستیکی رفته و با توجه به وجود شیارها در هر اندازه‌ای که کاربر نیاز داشته باشند قفل میشد.

همچنین بخوانید  3 منطقه محبوب کردان برای خرید ویلا برای تهرانی ها

اصلاح بست کمربندی

با توجه به دو تکه بودن بست کمربندی در آن زمان باز هم شرکت‌های مختلف را به فکر اصلاح این اختراع کرد و سالها بعد بست کمربندی به صورت یک تکه و تمام پلاستیکی ساخته شد که صرفه‌جویی بسیاری در هزینه‌های بهای تمام شده بست کمربندی نمود و همچنین باعث سرعت بخشیدن به عملیات استفاده از بست کمربندی شد.

مواد تشکیل دهنده

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده بست کمربندی گرانول پلی آمید نایلون ۶۶ است. این ماده متاسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شود و پتروشیمی‌های کشور در تلاش هستند که در سال‌های آتی بتوانند این ماده را تولید کنند. کشورهای چین و تایوان از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده پلی آمید هستند. همچنین شایان ذکر است در بست‌های کمربندی رنگی علاوه بر پلی آمید از مستر بچ‌های رنگی هم استفاده می‌شود. البته در سال‌های اخیر با توجه به گرانی‌های این ماده پلاستیکی شرکت‌های زیادی برای کم کردن هزینه‌های تولید علاوه بر پلی آمید مواد پی وی سی هم اضافه میکنند که موجب کاهش کیفیت بست کمربندی شده است.

همچنین بخوانید  شیر پنوماتیک چیست؟

قیمت

عوامل زیادی بر قیمت بست کمربندی تاثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن مواد اولیه می‌باشد و هرچه این مواد از مواد اولیه مرغوب تهیه شده باشد قیمت بست کمربندی بالاتر می‌رود. همچنین از عوامل دیگر که تاثیر مستقیم در بست کمربندی می‌گذارند اندازه، طول و ضخامت بست کمربندی می‌باشد و از دیگر عوامل، برند آن است بطوریکه برندهای تایوانی و آمریکایی نسبت به رقبای چینی و ایرانی خود از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

بست های کمربندی رنگی

بست‌های کمربندی رنگی عمدتاً برای نشانه‌گذاری یا زیبایی بسته‌بندی استفاده می‌شود. به طور مثال در کابل‌کشی‌های ساختمان‌های بزرگ با توجه به کابل‌های فراوان برای اینکه تکنسین‌های برق دچار سردرگمی نشوند از بست‌های کمربندی رنگی برای نشانه‌گذاری استفاده می‌کند. همچنین در کارخانجاتی که محصولات مشابه زیاد دارند مرد برای تفکیک اصولی از بست‌های کمربندی رنگی استفاده می‌کنند که نتایج بسیار رضایت بخشی داشته است.

همچنین بخوانید  انواع درب ضد سرقت (رویه و کشور سازنده)

بست کمربندی مشکی

اگر در جایی که می‌خواهید از بست کمربندی استفاده کنید در معرض نور خورشید یا مواد شیمیایی است، حتماً باید از بست های کمربندی مشکی استفاده کنیم زیرا علاوه بر پلی آمید مواد یو وی دار به مواد اولیه بست کمربندی نیز اضافه می‌شود که باعث می‌شود بست کمربندی در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید و دیگر مواد شیمیایی مقاوم شود.

تاثیر رطوبت بر بست کمربندی

از آنجایی که نایلون ۶۶ یک ماده خام رطوبت سنجی است، بست‌های کمربندی بسته به رطوبت هوا آب را در ساختار خود نگه می‌دارد و بر استحکام کششی و سختی آن تاثیر مستقیم می‌گذارد. برای اینکه محصولات رطوبت ایده‌آل خود را حفظ کند توصیه می‌شود که محصولاتی که کیسه‌های آن سوراخ شده باشد را خریداری نکنید زیرا احتمال شکنندگی آن بالاست.

kingcastle1990
kingcastle1990
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. استخدام
    0
    0

    ممنون از مقاله خوبتون

    Reply
    • kingcastle1990
      0
      0

      خیلی ممنون

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط