Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ بهترین ها @ بهترین زمان مصرف ویتامین ها‌ی ضروری بدن

بهترین زمان مصرف ویتامین ها‌ی ضروری بدن

by | 10 شهریور 1401 | بهترین ها, سلامت عمومی, نوشته های خواندنی | 0 comments

ویتامین‌ها مواد‌ی هستند که افراد معمولا برای رفع کمبود مواد مغذی بدن، مصرف می‌کنند. برخی از افراد روزانه با خوردن مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها هستند، نیاز خود را رفع می‌کنند. بعضی دیگر از افراد از قرص‎‌ها‌ی ویتامین استفاده می‌کنند. حالا نکته مهم این است که باید بهترین زمان مصرف ویتامین ها را بدانیم، که بیشترین سود را به بدن خود برسانیم، چون بعضی از ویتامین‌ها در شرایطی خاص بهتر جذب می‌شوند. بهترین زمان مصرف ویتامین‌ ها به نوع ویتامین‌ها بستگی دارد. همه‌ی ما روزانه باید تغذیه کامل را دریافت کنیم. اما گاهی اوقات کوتاهی می‌کنیم، پس لازم است ویتامین مصرف کنیم. حالا لازم است بعد از شناخت نیاز‌ها‌ی خود، برنامه غذایی خود را بر اساس بهترین زمان مصرف ویتامین ها تنظیم کنید. در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین ها را توضیح داده‌ایم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و نحوه استفاده از آن‌ ها

ویتامین‌ها‌‎ی محلول در آب

ویتامین‌های محلول در آب، در آب حل می‌شوند، پس لازم نیست این ویتامین‌ها را با غذا مصرف کنید. ویتامین‌ C و ویتامین‌ها‌ی گروه B ( B1 تیامین، B2 ریبوفلاوین، B3 نیاسین، B5 اسید پانتوتنیک، B6 پیریدوکسین، B7 بیوتین، B9 فولات، B12 کوبالامین) جزء ویتامین‌ها‌ی محلول در آب هستند. باید به یاد داشته باشید که این ویتامین‌ها را به صورت مرتب مصرف کنید، چون به راحتی در بافت‌های بدن ذخیره نمی‌شوند. اگر مقدار زیادی از این نوع ویتامین‌ها را مصرف کنید، مقدار اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. بهتر است قرص این ویتامین‌ها را همراه با آب و هنگامی که معده خالی است، مصرف کنید.

ویتامین C

ویتامین C برای سلامت بدن بسیار مهم است. شما می‌توانید ویتامین C را در هر زمانی از روز مصرف کنید. به یاد داشته‌ باشید که ویتامین C را باید در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. شما می‌توانید ویتامین C را در توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، انبه، لیمو، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، نارنگی، کیوی، عناب، جعفری، فلفل قرمز، تمشک، خرمالو، پرتقال، لیمو شیرین، خربزه، سیر، گریپ‌فروت، اسفناج، لیمو ترش، توت سیاه، طالبی، آناناس، انگور، زردآلو، موز، هویج، گیلاس، سیب، گلابی، چغندر، کاهو، خیار، بادمجان، انجیر و ازگیل پیدا کنید. ویتامین C در پیشگیری از کلسترول خون بسیار مفید است. همچنین این ویتامین از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند. از دیگر نقش‌های مهم ویتامین C، پیشگیری از سرطان‌ها، سنتز کلاژن، تقویت سیستم ایمنی بدن و استحکام لثه‌ها و دندان‌ها است. ویتامین C به هضم غذا کمک می‌کند بنابراین اشکالی ندارد که همراه با غذا ویتامین C میل کنید.

ویتامین های خانواده B

ویتامین های گروه B

شما می‌توانید ویتامین‌های گروه B را هم به صورت جداگانه، هم به صورت مکمل‌هایی در بسته‌ی 8 تایی، که شامل ویتامین ‌های گروه B هستند، تهیه کنید. ویتامین‌های گروه B هم محلول در آب هستند. شما می‌توانید هر زمانی در روز، همراه با غذا یا بدون غذا، این نوع ویتامین‌ها را مصرف کنید. کارشناسان تغذیه و پزشکان معمولا پیشنهاد می‌کنند ویتامین C را صبح میل کنید. با این کار متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی را در بدن آسان‌تر می‌کنید. پزشکان به بعضی از افراد، از جمله کسانی که کمبود ویتامین کوبالامین دارند پیشنهاد می‌کنند که ویتامین‌های گروه B را ناشتا و قبل از مصرف صبحانه، و همراه با آب میل کنند. شما می‌توانید ویتامین B را در شیر و محصولات لبنی، جگر، مخمر آب جو، گوشت، تخم مرغ، سبوس گندم، اسفناج، حبوبات، خرما، غلات، جوانه‌ها، آرد سویا، لوبیا قرمز، بادام زمینی، گندم، برگ شلغم، کدو تنبل و لوبیای مرمری پیدا کنید. از فواید مصرف ویتامین‌های گروه B، می‌توان به جلوگیری از سرطان‌ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کنیم. ویتامین‌های گروه B در افزایش لطافت پوست و نرمی مو، کاهش وزن ، بسیار مفید است. بهبود عملکرد اعصاب، رفع التهاب‌ها، بهبود دستگاه گوارشی و حفاظت از بدن از بیماری‌های مادرزادی از دیگر فواید ویتامین‌های گروه B هستند.

همچنین بخوانید  مشکلات رایج سلامتی در سالمندان

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین‌های محلول در چربی را برای جذب بهتر باید با وعده غذایی دارای چربی مصرف کنید. چون ویتامین‌های محلول در چربی به چربی وابسته هستند. ویتامین‌های K، A، D و E از ویتامین‌های گروه محلول در چربی هستند. شما می‌توانید این ویتامین‌ها را در غذاهای مختلف پیدا کنید. شما باید این نوع ویتامین‌ها را با لبنیات یا مثلا مغزیجات مصرف کنید و برای تأثیر بیشتر این قرص‌های ویتامینی بهتر است که به همراه چربی‌ها مانند مغزیجات و یا لبنیات میل شوند.

ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. اغلب افراد باردار و شیرده و همچنین افراد مبتلا به فیبروز کیستیک معمولا به دلیل افزایش نیازها یا کاهش جذب دچار کمبود ویتامین A هستند. برای بهبود جذب بیشتر ویتامین A، باید مکمل‌های ویتامین A را همراه با وعده غذایی دارای چربی میل کنید. البته یادتان باشد که اگر شما یک رژیم متناسب و متعادل دارید، لازم نیست نگران کمبود این ویتامین در بدن خود باشید. مورد مهم و خطرناک که باید مراقب آن باشید، این است که دوزهای بالا از مکمل‌های ویتامین A بسیار خطرناک هستند، چون خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید ویتامین A را در هویج، تخم مرغ، جگر، کره، حبوبات، گوشت، روغن جگر ماهی، پنیر، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی، جعفری، خربزه، هلو، پرتقال، موز، گیلاس، خرما و نان به وفور پیدا کنید. از خواص و فواید مصرف ویتامین A می‌توانیم به بهبود بینایی، افزایش سلامت قلب و عروق، و رفع زخم‌های پوستی اشاره کنیم. ویتامین A در بهبود دستگاه تنفسی و عصبی، بهبود دستگاه گوارشی، درمان زگیل‌ها و رفع عفونت‌ها بسیار مهم و مفید هستند.

ویتامین D

ویتامین D در گروه ویتامین‌های محلول در چربی است. متاسفانه خیلی از افراد در همه‌ جای دنیا کمبود ویتامین D دارند. شما می‌توانید ویتامین D را در هر زمانی از روز میل کنید. از آنجایی که این ویتامین، از نوع محلول در چربی هستند، باید آن را با وعده غذایی یا میان وعده‌های غذایی که دارای چربی هستند، مصرف کنید. چون با این کار جذب بهتر ویتامین D را آسان می‌کنید. بر اساس مطالعات و آزمایشات انجام شده، جذب ویتامین در افرادی که ویتامین D را با وعده غذایی دارای چربی مصرف کرده‌اند، 32 درصد بیشتر از افرادی است که ویتامین D را بدون وعده غذایی مصرف کرده‌اند. البته به یاد داشته باشید که بعضی از مکمل‌های ویتامین D را لازم نیست با وعده غذایی داری چربی مصرف کنید. نکته مهم درباره مصرف ویتامین D، توجه به دریافت منیزیم کافی است. همچنین مصرف ویتامین E، در جذب ویتامین D اثر می‌گذارد. در مقابل مصرف ویتامین D همزمان با مصرف ویتامین K برای تراکم و استحکام استخوان خیلی خوب است. شما می‌توانید مقادیر زیادی از ویتامین D را در غلات، کره، روغن کبد ماهی، جگر، خامه، زرده تخم مرغ، آفتاب و انواع میوه‌ها و سبزیجات‌ها پیدا کنید. ویتامین D برای سیستم ایمنی بدن، رشد سلولی بسیار مهم است. همچنین مصرف ویتامین D برای پیشگیری از راشیتیسم، پوکی استخوان، آلزایمر خیلی مهم و تاثیرگذار است.  

همچنین بخوانید  نقد داستان لاتاری نوشته‌ی شرلی جکسون

ویتامین E

ویتامین E در گروه ویتامین‌های محلول در چربی قرار دارد. ویتامین E نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ما دارد. چون به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن عمل می‌کند. مردم زیادی از ویتامین E به عنوان یک مکمل غذایی کاربردی و محبوب یاد می‌کنند. به توصیه پزشکان و کارشناسان تغذیه، افرادی که بیماری‌های خاصی مانند، سندرم روده، فیبروز کیستیک، و یا بیماری کرون دارند، باید از ویتامین E به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند که ویتامین E را در هر زمانی از روز چه با وعده غذایی و یا بدون وعده غذایی می‌توانید مصرف کنید؛ البته به شرطی مجاز به انجام این کار هستید، که در طول روز مواد غذایی داری چربی مصرف کنید. درست است که ویتامین E برای سلامت بدن بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد آن به بدن ضرر می‌رساند. تحقیقات و آزمایشات نشان داده‌اند که مصرف زیاد ویتامین E در دوز‌های بالا خطر مبتلا‌شدن به سرطان پروستات در مردان را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید ویتامین E را در میگو، بادام‌، اسفناج، کیوی، کدو، آووکادو، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، ماهی قزل‌آلا، کلم بروکلی پیدا کنید. از فواید و نقش های مهم ویتایمن E در بدن، می‌توانیم به حفاظت از آسیب‌های چشمی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، جلوگیری از سرطان و کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر اشاره کنیم. همچنین مصرف صحیح و به اندازه ویتامین E برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری و حائز اهمیت است.

ویتامین K

ویتامین K هم یکی دیگر از ویتامین‌های محلول در چربی هستند. ویتامین K شامل ویتامینK1 (فیلوکینون)، و K2 (مناکینون) است. در بعضی از افراد که کمبود ویتامین K دارند، از اختلالات خونریزی و سوء جذب این ویتامین رنج می‌برند. بعضی از افراد که داروهایی خاص مصرف می‌کنند، ممکن است در جذب ویتامین K مشکلاتی داشته باشند. از آنجایی که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است، پس می‌توانید این ویتامین را با غذا یا میان وعده دارای چربی میل کنید. اغلب مردم به اندازه کافی از وعده‌های غذایی خود ویتامین K دریافت می‌کنند. پس فقط باید در صورت لزوم و و زیر نظر پزشک مکمل‌های ویتامین K را در دوزهای بالا مصرف کنید. باید به این نکته توجه کنید که اگر داروهای ضد‌انعقاد مصرف می‌کنید، ممکن است مصرف ویتامین K مشکلاتی برای شما به وجود بیاورد، پس بهتر است در صورت مصرف ویتامین K با داروی دیگری با پزشک خود مشورت کنید. در مقابل مصرف همزمان ویتامین K و D بسیار مفید است و برای سلامت بدن و استخوان‌ها بسیار مهم است. شما می‌توانید مقادیر زیادی از ویتامین K را در چای سبز، اسفناج، شلغم، کلم، گل کلم، کاهو، جگر، مارچوبه، پنیر، زرده تخم مرغ، شیر، جعفری، گشنیز، پونه کوهی، مرزنجوش، گیاه گل قاصدک، شاهی، اسفناج، چغندر، خردل، گوشت، پیازچه، کلم برو کلی، زردچوبه، فلفل قرمز و کاسنی پیدا کنید. اگر بخواهیم در مورد نقش‌های مفید و موثر ویتامین K صحبت کنیم، باید بگوییم ویتامین K در انعقاد خون، یرقان، پیشگیری از سنگ کلیه، کاهش سرطان، جلوگیری از آرتروز و اختلالات استخوانی و پیشگیری از دیابت مهم است.

همچنین بخوانید  پنومونی (Pneumonia)
مصرف مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین‌ ها

مولتی ویتامین‌ها معمولاً دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن هستند. مولتی ویتامین‌ها هم دارای ویتامین‌های محلول در چربی هستند، و هم شامل ویتامین‌های محلول در آب می‌شوند. معمولا پزشکان و کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که مولتی ویتامین‌ها را با وعده‌های غذایی مصرف کنید. چون هم با این کار در جذب بهتر مواد مغذی و معدنی کمک می‌کنید، و هم ممکن است مصرف مولتی ویتامین‌ها با معده خالی برای شما ضرر‌آفرین باشد. در صورت مصرف دو یا چند قرص در روز، تقسیم دوز را در نظر بگیرید تا بعضی مواد مغذی و معدنی به شکل موثرتر و بهتری جذب بدن شوند. مثلا می‌توانید یک قرص با وعده غذایی صبحانه و یک قرص با وعده غذایی ناهار مصرف کنید. فراموش نکنید که اگر به مصرف دوزهای بالاتر از مولتی ویتامین‌ها نیاز دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از افراد تمایل دارند که مولتی ویتامین‌ها را مصرف کنند، چون مولتی ‌ویتامین‌ها ارزان هستند و مصرف اینها هم خیلی راحت‌تر است. مولتی ویتامین‌ها می‌توانند شکاف غذایی که باید توسط ویتامین‌ها پر شود، را پر کنند و فواید مهمی را به بدن ببخشند. مولتی ویتامین‌ها برای خانم‌های باردار و افراد مسن بسیار کمک کننده است.

خلاصه

ما انسان‌ها روزانه به مواد غذایی مختلفی نیاز داریم، تا بتوانیم مواد معدنی و مواد مغذی لازم را به بدن خود برسانیم. بیشتر وقت‌ها اگر رژیم غذایی سالم و درستی داشته باشیم، به صورت خود به خود این مواد لازم را دریافت می‌کنیم. ولی بعضی وقت‌ها به دلایل مختلف از جمله بیماری‌ها، یا مثلا نداشتن رژیم سالم غذایی، نیاز داریم که مکل‌های غذایی و ویتامین مصرف کنیم، تا خلا موجود را پرکنیم. در اینجا اهمیت دانستن زمان مصرف و نحوه مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها بسیار مهم است. چون با این کار می‌توانید راحت‌تر و بهتر، مواد معدنی و مغذی لازم را در زمان‌های مناسب دریافت کنید. البته فراموش نکنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، و سوالات خود را بپرسید، و اطلاعات لازم را دریافت کنید. مصرف یک مکمل مولتی ویتامین می‌تواند به پر کردن شکاف‌های غذایی کمک کند و اطمینان حاصل کنید که نیازهای تغذیه‌ای کافی روزانه را دریافت می‌کنید. در این مقاله سعی کردیم که مطالب مفید و جامع و کاملی را درباره بهترین زمان مصرف ویتامین ها در اختیار شما بگذاریم. همچنین لیستی از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین‌های لازم هستند، را در اختیارتان قرار ‌داده‌ایم. ممنون که با ما همراه بودید.

admin
admin

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط