Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ بهترین ها @ بهترین بازی های شب یلدا برای دورهمی ها

بهترین بازی های شب یلدا برای دورهمی ها

by | 29 آذر 1401 | بهترین ها, فیلم و سرگرمی | 0 comments

بدون شک شب یلدا جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان از گذشته تا به امروز داشته است، بهانه‌ای برای جمع شدن در کنار هم تا طولانی‌ترین شب سال و آغاز زمستان را جشن بگیرند. اگر چه یلدا در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است اما هنوز می‌توان با برگزاری مراسمات ساده، قدمت و جذابیت آن را حفظ کرد. مردمان قدیم در کنار دورهمی و صرف میوه، شیرینی و آجیل، یلدا را با برگزاری بازی‌های مختلف جشن می‌گرفتند تا لذت این شب به یادماندنی چند برابر شود. در زیر به بهترین بازی های شب یلدا می‌توانند به شب یلدا شور و نشاط خاصی بدهند اشاره می‌کنیم.

محبوب ترین بازی های شب یلدا

1. پانتومیم

پانتومیم بدون شک یکی از جذاب‌ترین و در عین حال کم دردسرترین بازی‌ها برای سرگرمی در مهمانی‌ها و دورهمی‌هاست. برای اجرای این بازی لازم است که افراد داوطلب شرکت در بازی به دو گروه تقسیم شوند. برای انجام این بازی لازم است دو طرف از قدرت حدس زنی، زبان بدن و دقت زیادی برخوردار باشند. بعد از آن که افراد به دو گروه تقسیم شدند یکی از گروه‌ها، یک نفر از اعضای گروه مقابل را انتخاب می‌کند و واژه‌ی مورد نظرش را به او منتقل می‌کند تا با اجرای پانتومیم و حرکات دست و بدن به هم گروهی‌هایش بفهماند که کلمه‌ی موردنظر چه بوده است. البته انتخاب کلمات باید به درستی و هوشمندانه انتخاب شود به گونه‌ای که هم حدس زدنش برای گروه مقابل دشوار باشد و هم در عین حال بتوان آن را با حرکات بدن منتقل کرد. لازم است به هر گروه زمان مشخصی برای حدس کلمه‌ی مورد نظر اختصاص داده شود.  

2. مشاعره

جایگاه والای شعر و شاعری در بین ایرانیان با وجود داشتن شاعران بزرگ بر هیچ کس پوشیده نیست. مشاعره یکی از لذت بخش‌ترین بازی‌ها برای شب یلداست که نه تنها باعث سرگرمی می‌شود بلکه سبب می‌شود که افراد دانش ادبی خود را بسنجند و فضای مطلوبی در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها بوجود آید. هم چنین افراد حاضر در دورهمی می‌توانند به اقتضای فضای دورهمی برای دیگران شعر بخوانند.  

همچنین بخوانید  حضور بی وقفه اطیابی در سینما – بخارست

3. گل یا پوچ

یکی دیگر از بازی‌های قدیمی و سنتی رایج در میان ایرانیان که برای شب یلدا نیز می‌تواند گزینه‌ی جذابی باشد بازی گل یا پوچ است. این بازی نیاز به دقت بالا و حواس جمع دارد چرا که شما باید بتوانید حدس بزنید که طرف مقابل شما شیء کوچکی را در کدام دست خودش قایم کرده است. اگر بتوانید به درستی حدس بزنید که گل در کدام دست است، هم امتیاز را به دست می‌آورید و هم نوبت به شما خواهد رسید که گل را قایم کنید. این بازی باید تا جایی ادامه پیدا کند تا یکی از طرفین زودتر به امتیاز از قبل تعیین شده برسد و بازی را ببرد. هر چه تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد بازی از هیجان و جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

4. اسم فامیل

 یکی دیگر از بازی‌ها و سرگرمی‌های سنتی و قدیمی در بین ایرانی‌ها که از محبوبیت زیادی برخوردار است بازی اسم فامیل است. این بازی بسیار ساده است و فقط نیاز به قلم و کاغذ و دایره‌ی وسیعی از واژگان دارد. بازی به این صورت است که هر کدام از شرکت کنندگان روی یک کاغذ چند ستون برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا و اشیا اختصاص می‌دهند و هر کس به نوبت حرفی را اعلام می‌کند که بقیه باید این ستون‌ها را با کلمات مرتبط با هر ستون پر کنند به گونه‌ای که حرف اول تمامی کلمات با حرف اعلام شده یکسان باشد. حضورذهن، دقت و سرعت عمل در این بازی بسیار مهم است. اولین نفری که بتواند تمامی ستون ها را پر کند می‌تواند با بالابردن برگه‌اش مانع از این شود که بقیه به پر کردن ستون‌های باقی مانده ادامه دهند. هر کدام از شرکت کنندگان به تناسب تعداد ستون‌های که به درستی پر کرده باشند امتیاز دریافت می‌کنند.

دورهمی یلدا

5. بازی حدس صدا

این بازی در واقع نقطه مقابل پانتومیم است چرا که فرد فقط به وسیله‌ی صدا و بدون کمک گرفتن از حرکات بدن و صورت باید منظور خود را هم تیمی‌هایش منتقل کند. بازی به این صورت است که شرکت کنندگان دو به دو با هم هم‌گروه می‌شوند و تعدادی از اسامی حیوانات، اشیاء و چیزهای صدادار بر روی کاغذ نوشته می‌شود و با شروع بازی باید یکی از اعضای گروه صدای آن چیز موردنظر را دربیاورد و هم گروهی‌اش بتواند اسم آن را حدس بزند.

همچنین بخوانید  تاثیر لگو بر روی کودکان

6. من کی‌ام؟

 یکی دیگر از بازی های شب یلدا که بسیار جذاب و هیجان انگیز است بازی “من کی‌ام؟” است. بازی به این صورت است که اسم یک فرد شناخته شده و معروف روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود و روی پیشانی یکی از حاضرین در مهمانی یا دورهمی که از آن اسم اطلاعی ندارد چسپانده می‌شود. این فرد باید به کمک سایر افراد حاضر در جمع که به صورت غیرمستقیم به او کمک می‌کنند بتواند حدس بزند که اسم نوشته شده بر روی کاغذ متعلق به کدام شخصیت است.

7. جمله سازی

یکی دیگر از بازی های شب یلدا که یادگار دوران مدرسه است بازی جمله سازی است. بازی به این صورت است که یک نفر چند کلمه به دومی می‌گوید که با آن‌ها جملات معنادار بسازد و این روند تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند. طبیعتا کسانی که نتوانند جملات معنادار را در زمان مشخص بگویند از بازی حذف می‌شوند.

8. بله – نه معکوس

این بازی ساده برای به چالش کشیدن قدرت تمرکز و دقت افراد بسیار موثر است. این بازی نیاز به یک سوال کننده بسیار باهوش و زیرک دارد که با سوالات بدیهی طرف مقابل را به بن بست بکشد. در این بازی فرد باید در مقابل سوالاتی که جواب آنها “نه” است “بله” بگوید و بالعکس. شخص سوال کننده باید با سرعت عمل و تمرکز بالای خود کاری کند که کسانی که به سوالات پاسخ می‌دهند دچار اشتباه شوند و از بازی کنار بروند. بدیهی است کسانی که بتوانند از تمرکز و دقت خود به درستی استفاده کنند و به سوالات بیشتری جواب دهند برنده بازی می‌شوند.

9. مافیا یا آدم کش

این بازی شامل دو گروه مافیا (دزد) و پلیس می‌شود که در دو بخش شب و روز برگزار می‌شود. بازی با انتخاب یک نفر به عنوان کدخدا یا خدا آغاز می‌شود. کدخدا که وظیفه کنترل و مدیریت بازی را دارد خود در بازی شرکت نمی‌کند. تعداد کارت به تعداد بازیکن هاست که بر روی آن‌ها کلمه‌ی پلیس نوشته شده است و به ازای هر سه کارت روی یک کارت کلمه (دزد یا مافیا) نوشته می‌شود و بین بازیکنان تقسیم می‌شود. وقتی کدخدا اعلام می‌کند “شب شده است”، همه چشم‌هایشان را می‌بندند و می‌خوابند. سپس خدا از مافیا می‌خواهد که چشمانش را باز کند، وقتی دزد بیدار می‌شود از کدخدا می‌خواهد که شخص موردنظرش را بکشد. وقتی صبح می‌شود با اعلام کدخدا همه چشمانشان را باز می‌کنند و فرد موردنظر کشته می‌شود و دوباره شب می‌شود و این فرایند تا جایی تکرار می‌شود که یکی از گروه‌ها بازنده شوند. اگر همه مافیاها مردند، پلیس‌ها برنده می‌شوند و اگر تعداد پلیس‌ها با مافیاها برابر شد، مافیاها برنده‌اند. بازی مافیا یکی از بازی های شب یلدا است که بسیار سرگرم کننده است.

همچنین بخوانید  معرفی بهترین بازی های آیفون

10. بازی جابه‌جایی وسایل

این بازی بیشتر مربوط به دوران مدرسه بود. در این بازی یکی از افراد حاضر در جمع همه وسایل موجود را به دقت نگاه می کند و برای چند دقیقه از جمع خارج می شود تا سایر افراد حاضر در جمع بتوانند وسایل را جابجا کنند. وقتی که فرد برمی‌گردد باید به دنبال تغییر ایجاد شده بگردد. اگر این فرد موفق شود در زمان تعیین شده تغییر مورد نظر را پیدا کند می تواند برنده بازی شود.

11. جرات یا حقیقت

جرات یا حقیقت یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین بازی های است که می‌توان شب یلدا انجام داد. در این بازی می‌توان با استفاده از بطری یا سایر روش‌های دیگر، افراد را به صورت کاملا تصادفی انتخاب کرد. شخص برگزیده باید از بین جرات یا حقیقت یکی را انتخاب کند. اگر جرات را انتخاب کند باید کاری را که از او می‌خواهند و اغلب چالش برانگیز است انجام دهد و اگر حقیقت را انتخاب کند باید به یک سوال سخت و چالش برانگیز در کمال صداقت پاسخ دهد. با توجه به هیجان و محبوبیتی که این بازی در بین مردم بخصوص نوجوانان و جوانان دارد می‌تواند یکی از بازی های انتخابی برای شب یلدا باشد.

admin
admin
چطور بود؟
+1
3
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط