Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ رژیم غذایی سالم برای همه

رژیم غذایی سالم برای همه

by | 6 بهمن 1399 | تغذیه | 0 comments

 خیلی از ما به دنبال این هستیم که سلامت خود را در این روزهای سخت حفظ کنیم و علاوه بر ورزش، باید رژیم غذایی سالمی را نیز دنبال کنیم.
آیا نیاز هست که برای لاغر شدن یا به طور کلی سالم زیستن رژیم غذایی سختی داشته باشیم؟
یا اینکه تا آخر عمر فقط سبزیجات بخوریم؟
خیر!
به طور خلاصه، هر وعده‌ی غذایی باید شامل سه جزء باشد:
پروتئین، کربوهیدرات و چربی که هر کدام برای سلامت ما بسیار ضروری بوده و برای تامین قوای ما در طی روز حیاتی هستند.
حال بیایید به بررسی هرکدام از این سه گروه گفته شده در بالا بپردازیم:

 

نقش پروتئین

پروتئین حاوی آمینو اسیدهای مختلف است که توسط عضلات شما جذب می‌شود و آن‌ها را ترمیم می‌کند و با کلسیم و آهن، استخوان‌های شما را تقویت می‌کند. و علاوه بر آن برای هضم شدن به زمان بیشتری احتیاج دارد که همین مسئله باعث می‌شود که پروتئین، اصلی‌ترین عامل در ایجاد سیری برای شما باشد. پس بهتر است هر وعده و رژیم شامل پروتئین باشد.

 

نقش کربوهیدرات

کربوهیدرات ها در بدن پس از هضم به قند تجزیه می‌شوند و در ذخایر گلیکوژن عضلات ما قرار می‌گیرند . آن‌ها باعث ایجاد انرژی برای تحرک ما می‌شوند. حالا باید در نظر داشته باشیم که برخی از کربوهیدرات‌ها ناسالم اند و کربوهیدرات‌های ناسالم اصولا به کربوهیدرات‌هایی گفته می‌شود که پروسه‌ی تبدیل به قند را بسیار سریعتر طی می‌کنند و هیچگونه ویتامین و یا مواد مغذی‌ای به بدن ما نمی‌رسانند. آن‌ها فقط انرژی موقت به ما می‌دهند. به‌عنوان مثال: شکر صنعتی و موادی مانند نان و کیک که با آرد سفید پخته می‌شوند از نمونه‌های بارز کربوهیدرات ناسالم هستند.

همچنین بخوانید  هفته دیلود یعنی چه؟ و هر چند وقت یکبار باید دیلود کنید؟

ولی کربوهیدرات سالم برای تبدیل به قند در بدن ما زمان بسیار طولانی‌تری سپری می‌کنند. از نمونه‌های کربوهیدرات سالم می‌توان به جو پرک و برنج قهوه‌ای اشاره کرد.
توجه داشته باشید که اصلی‌ترین دلیل چاقی خوردن کربوهیدرات ناسالم و یا خوردن کربوهیدرات بسیار زیاد است نه روغن و چربی‌های مختلف! زیرا کربوهیدرات ها انرژی زیادی به بدن ما می‌دهند و اگر این انرژی تا مقداری صرف نشود، بدن ما آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند.

برخی از رژیم‌ها مانند رژیم کتوژنیک که هدف آن کاهش شدید وزن است، کربوهیدرات را کاملا حذف کرده است. البته حذف کامل کربوهیدرات را به شما پیشنهاد نمیکنم. بهتر است در رژیم خود مقدار کنترل شده ای از کربوهیدرات را مصرف کنید.

 

نقش چربی

همانطور که گفته شد عامل اصلی چاق شدن چربی نیست! اتفاقا چربی، اگر از منابع سالم بدست آید، می‌تواند از مهمترین عوامل لاغری باشد.

.بدن شما برای هضم راحت غذا نیاز به چربی دارد. همچنین غضروف‌های شما برای حفظ انعطاف پذیری خود این چربی را جمع می‌کند

همچنین بخوانید  10 نکته‌ی طلایی برای لاغری سریع در خانه

تصور بسیاری از مردم این است که چاقی بدن حاصل مصرف زیاد چربی است. پس باید مواد غذایی کم چرب مصرف کنند. اما مواد غذایی که بر آن‌ها کلمات کم چرب برچسب شده در واقع پر از مواد شیمیایی دیگر هستند که آنها را خوش‌طعم کنند. به این دلیل که چربی غذا را خوشمزه و خوش‌طعم می‌کند و بدون آن غذایی بی مزه و خشک خواهیم داشت.

چربی با آسان‌تر کردن هضم غذا از نفخ و مشکلات ادراری جلوگیری می‌کند. همین می‌تواند یکی از عوامل مهم در لاغری و سالم زیستن باشد.
البته در نظر داشته باشید که برخی از چربی‌هایی که صنعتی و ناسالم هستند و از منابعی مانند ذرت و آفتابگردان و برخی قلات بدست می آیند. آن‌ها باعث چاقی نمی‌شوند ولی مصرف بیش از حد آن ها باعث ترشح هورمون استروژن در بدن می‌شود. این هورمون به حفظ چربی در بدن کمک می‌کند. پس در واقع استروژن است که باعث چاق شدن می‌شود و نه خود چربی. 

چربی‌هایی که از منابع سالم بدست می آیند مانند روغن زیتون، کره بادام زمینی، ارده، روغن کنجد، آووکادو، ماهی تن و… این هورمون را در بدن ترشح نمی‌کنند. پس خواص آن‌ها بیشتر و قویتر از روغن‌های صنعتی هستند.

 

سبزیجات، سیفی‌جات و میوه ها

بدن شما به ویتامین‌های آ، ب، ث، د، ای، کا و فیبر نیاز دارد. جذب این ویتامین ها به صورت روزانه باعث طراوت ، زیبایی، و شادابی و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این ویتامین‌ها و فیبر‌ها با خوردن میوه، سبزیجات و سیفی‌جات به بدن شما می‌رسد. اگرچه بعضی از کربوهدرات‌ها و چربی‌ها دارای ویتامین‌هایی هستند ولی ویتامین مورد نیاز بدن را به طور کامل تامین نمی‌کنند. و روزانه با مصرف میوه‌ها و سبزیجات مختلف همراه با وعده‌های غذایی میتوانیم این نیاز را برطرف کنیم.

همچنین بخوانید  فواید شیک پروتئینی!

 

حرف آخر:

خوردن مواد مغذی به بدن شما کمک می‌کند که در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم شود و همچنین در کهنسالی مشکلات سلامتی حاد نداشته باشید. ولی خوراک سالم به تنهایی برای قوی شدن بدن شما کافی نیست. چرا که این خوراک هم کالری دارد که اگر مصرف نشود به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. داشتن یک برنامه ورزشی مناسب مکمل تغذیه سالم می‌باشد و با ورزش است که ما میتوانیم به اندام مورد علاقه ی خود برسیم.
قدم گذاشتن در مسیر سلامتی ممکن است در ابتدا سخت باشد ولی در نهایت ارزش نتایجی را که می‌گیرید، دارد.

 

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط