تاثیر ثبت برند در کسبوکار و حرفه حقیقتی غیر قابل انکار است. قطعا هر شرکتی که دارای برند و علامت تجاری خاص خود است اگر به ثبت برند تجاری خود در سطح بین الملل بپردازد، بهتر و سریعتر در بازار جهانی شناخته میشود و موفق است. در واقع ثبت برند بین المللی در خارج از ایران جدای از موفقیتها و جذب سرمایه و دسترسی به بازار گسترده جهانی و تاثیر بر تجارت خارجی باعث دفاع از حقوق در تمامی کشورها میشود که در ادامه به بررسی ثبت برند بین الملی و سپس فواید و تاثیرات آن می پردازیم.
در سالهای اخیر با سخت شدن تجارت و صادرات محصولات به خارج از کشور، اهمیت ثبت برند بین المللی بسیار کمتر از پیش شده است. اما باید توجه داشت که با توجه به پتانسیل بازارهای خارجی برای کسب درآمد ارزی، هرگز نباید از ثبت برند در خارج از کشور غافل شویم. سپس با توجه به نوع محصول و بازارهای موجود و قابل دسترس در خارج و داخل کشور، میتوان ثبت برند را برای مثال در کشور عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و … انجام داد. علاوه بر این اگر بازار محصولات خود را در اتحادیه اروپا میبینید میتوان برای صادرات محصولات به کشورهای این منطقه ابتدا برند خود را به صورت بین المللی ثبت کنید.
ثبت برند بین المللی (لاتین یا مادرید) چیست؟
ثبت بین المللی برند یا به اصطلاح مادرید برای ثبت علامت تجاری در کشورهای مختلف است.
تجار و صاحبان شرکتها و کمپانیها که به صادرات و واردات میپردازند بهتر است به ثبت برند تجاری خود در سطح بین الملی اقدام کنند تا از برند خود و حقوق آن در کشورهای مختلف بهره ببرند و محافظت کنند.
سیستم مادرید برای ثبت برند در سطح بین المللی است که در حال حاضر 86 کشور جهان عضو آن هستند، مزیت سیستم مادرید این است که فرد متقاضی با ارائه یک اظهارنامه بین المللی از طریق سازمان جهانی مالکیت فکری میتواند به ثبت برند تجاری خود در هر یک از کشورهای عضو این کنوانسیون یا همه آنها بپردازد.
مزایای ثبت برند بین المللی در تجارت خارجی
ثبت و حمایت از علایم تجاری و برند ها موجب جلوگيري از رقابتهای غیرمنصفانه تجاری به صورت تولیدکالاهای تقلبی و سوء استفاده از این برندهای تجاری در کشورهای دیگر و فروش محصولات باکیفیت پایین صورت میگردد. این سیستم به افرادی که صاحب مهارت و سرمایه هستند و در این زمینه فعالیت میکنند کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را به روشی منصفانه تولید کرده و بفروشند که در نتیجه مزایای آن در تجارت بین المللی نیز قابل مشاهده است که از جمله میتوان به این مزیتها اشاره کرد:
- با استفاده از این روش میتوان از هرگونه جعل کالا و سوء استفاده رقبا در کشورهای دیگر جلوگیری کرد.
- برندهای خاص با ثبت خود میتوانند باعث جلب توجه مشتری و کسب اعتماد آنها شوند. در واقع ثبت برند برای مشتری نشانگر کیفیت و باعث محبوبیت است.
- بعد از ثبت برند و نام تجاری و شناخته شدن در سطح بین المللی، رونق تجارت بیشتر و باعث بازار گستردهتر در کار آن برند است.
- ثبت برند بین المللی خود نوعی سرمایه گذاری جدید است و در واقع ثبت برند بازاریابی و فروش کالاها را بر عهده دارد.
- ثبت برند تجاری بین المللی باعث جذب بیشتر مشتری میشود زیرا خریداران اکثرا زمانی که به خرید یک کالا اقدام میکنند این محصول را با برند و نام تجاری آن میشناسد و آن را در نظر میگیرند.
- مشتری پس از خرید و رضایت از کالا نام برند در یاد دارد پس ثبت برند یا نام تجاری ذهن مشتری را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین باعث برتری برند در میان سایر رقبا میشود.
ثبت نام تجاری در اروپا
ثبت برند تجاری از در اروپا از طریق سیستم مادرید هم میتواند انجام شود که رویه خود را دارد. ثبت برند در اروپا باعث دسترسی جهانی برند شما میشود و به شما در برابر علائم رقیب کمک میکند.
با ثبت برند تجاری در اروپا برند شما در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر میباشد و علامت تجاری در اتحادیه اروپا به صاحب برند حق انحصاری در تمام کشورهای عضو اتحادیه با هزینه مناسب میدهد.
ثبت برند در اروپا میتواند از شما در مقابل کشورهای عضو آن (28عضو) محافظت کند. در واقع اگر ثبت برند شما انجام شود در سراسر این کشورها میتوانید به راحتی به تجارت بپردازید. لازم به ذکر است این ثبت برای افرادی که به اروپا سفر میکند و حتی میخواهند اقامت بگیرند قابل توجه است.
0 Comments