Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ مارکتینگ @ تاثیر کدهای HTTP بر سئو سایت

تاثیر کدهای HTTP بر سئو سایت

by | 6 فروردین 1402 | مارکتینگ | 0 comments

کدهای HTTP زیادی وجود دارد که ما روزانه در اینترنت با آنها روبرو می شویم، اما چند نفر از ما واقعاً معنای آنها را می‌دانیم و کاربرد آنها را بلدیم؟ کدهایی  مانند 404، 301 و 500 چند نمونه از این کدها هستند.

این کدها ممکن است برای یک بازدیدکننده معمولی ارزش کمی داشته باشند، اما می‌توانند برای کارشناسان بهترین شرکت سئو تهران یا شهرهای دیگر بسیار مهم باشند. ربات‌های گوگل و خزنده‌های موتور جستجو از این کدها برای تعیین سلامت یک وب سایت استفاده می‌کنند. تعدادی از این کدها نشان دهنده یک خطای داخلی است. به عنوان مثال، سرور نمی‌تواند محتوای درخواستی را پیدا کند، در حالی که کدهای دیگر تحویل کامل و موفقیت‌آمیز محتوای درخواستی را پیشنهاد می‌کنند.

البته کدهای HTTP زیادی وجود دارد، اما در این مقاله به مهمترین آنها و تأثیر آنها بر سئو می‌پردازیم.

کدهای HTTP چیست؟

HTTP

هنگامی که یک مرورگر درخواستی را در مورد یک محتوا یا مطالب خاص به سرور ارسال می‌کند، سرور با یک کد HTTP پاسخ می‌دهد که نشان می‌دهد آیا می‌توان درخواست را برآورده کرد یا خیر.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه عملکرد این کدها صحبت کنیم، ابتدا باید نحوه تعامل مرورگرهای وب و سرورها با یکدیگر را درک کنیم. بازدید از وب سایت‌ها معمولاً با قرار دادن URL آنها یا تایپ یک هدف جستجو در کادر جستجو شروع می‌شود. سپس در ازای آن، سرور با کد مناسبی که در هدر HTTP تعبیه شده است، پاسخ خواهد داد که حاوی نتیجه URL درخواستی یا هدف جستجو است.

وقتی همه چیز خوب کار کرد، سرور با یک کد HTTP 200 همراه با محتوای درخواستی پاسخ می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برخی از خطاها در مورد مطالب درخواستی یا خود سرور وجود داشته باشد. ممکن است صفحه در سرور پیدا نشود، که یک کد خطای 404 نمایش می‌دهد، یا سرور با برخی مشکلات فنی موقت مواجه است. در این صورت کد 500 (خطای سرور داخلی) خواهد بود.

این کدها به ویژه برای سئو مهم هستند زیرا به عنوان ابزاری قابل اعتماد برای ارزیابی سلامت وب سایت و سرور همراه آن عمل می‌کنند. ارسال کدهای HTTP اشتباه بر روند کار وب سایت تأثیر می‌گذارد و به رتبه‌بندی آن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) لطمه می‌زند.

همچنین بخوانید  تولید محتوا چیست؟

محدوده های مختلف

کدهای HTTP دارای پنج محدوده مختلف هستند که ویژگی‌های مختلف فرآیند تراکنش بین مرورگر وب و سرور را توضیح می‌دهند. لیست زیر شامل تمام این پنج محدوده و هدف آنها است.

  • 1xx – اطلاعاتی
  • 2xx – موفقیت
  • 3xx – تغییر مسیر
  • 4xx – خطای مشتری
  • 5xx – خطای سرور

مهمترین کدهای HTTP در سئو

پوشش تمام کدهای HTTP در یک مقاله امکان پذیر نیست و احتمالاً نیازی نیست که همه آنها را بدانید. اما تعدادی از این کدها برای سئو بسیار مهم هستند و هر مدیر وب سایت یا صاحب وب سایت علاقه‌مند باید در مورد آنها بداند.

200: خوب / موفقیت

در اکثر مواقع، با این کد مواجه خواهید شد. این نشان می‌دهد که درخواست مشتری و محتوا با موفقیت به مرورگر تحویل داده شده است. کد وضعیت 200 به این معنی است که هم مرورگر و هم سرور به درستی کار می‌کنند. همه کدهای 2xx به معنای نوعی موفقیت هستند.

301: به طور دائم منتقل شد

با کد 301 HTTP، نشان می‌دهیم که URL یا مطالبی که مرورگر وب درخواست می‌کند به طور دائم به مکان دیگری منتقل می‌شود. این کد بسیار رایج است زیرا گاهی اوقات ما نیاز داریم که یک تغییر مسیر از صفحات قدیمی به صفحات جدید انجام دهیم. اگر از این کد HTTP استفاده نکنیم، کاربران در عوض یک صفحه خطای 404 را مشاهده خواهند کرد، زیرا در حال بازدید از یک URL قدیمی هستند که دیگر وجود ندارد. همانطور که می‌بینید، این برای تجارت و وب سایت شما خوب نیست.

302: پیدا شد

این کد بسیار جالب است. ما فقط زمانی از این کد استفاده می‌کنیم که بخواهیم به طور موقت URL را به مکان دیگری منتقل کنیم. و به زودی دوباره به همان URL قدیمی باز خواهیم گشت. از آنجایی که موتور جستجو می‌داند که شما به پیوند قدیمی باز می‌گردید، هیچ ارزش پیوندی را به مکان URL جدید منتقل نمی‌کند.

باید مراقب این کد HTTP باشید، زیرا اگر به درستی از آن استفاده نکنید، می‌تواند وب سایت شما را خراب کند. به عنوان مثال، هنگام انتقال دامنه یا زمانی که می‌خواهید تغییرات زیادی در ساختار سایت ایجاد کنید، از آن استفاده نکنید.

همچنین بخوانید  بهترین دوربین فیلمبرداری برای یوتیوب

307: تغییر مسیر موقت

این کد HTTP بسیار شبیه به کد 302 است، با یک تفاوت عمده. کد 307 HTTP به ما اطلاع می‌دهد که به طور موقت URL قدیمی را تغییر می‌دهیم و در آینده نزدیک به آن باز خواهیم گشت، اما با کد 302، نمی‌دانستیم که موقتی است یا نه. با استفاده از این کد، مرورگر (مشتری) می‌داند که باید در هر بار درخواست جدید از URL قدیمی استفاده کند.

403: ممنوع

این کد بیان می‌کند که یک کاربر خاص از دریافت محتوای درخواستی خود منع شده است. آنها ممکن است اجازه دسترسی به مطالب را نداشته باشند. در این موارد، کدی که روی صفحه نمایش یا در URL ظاهر می‌شود، کد 403 خواهد بود.

404: پیدا نشد

کد 404

کد HTTP 404 بدون شک یکی از رایج‌ترین کدهایی است که به صورت آنلاین با آن مواجه می‌شویم. هنگامی که سرور به درخواست شما با کد 404 پاسخ می‌دهد، می‌دانیم محتوایی که درخواست کرده‌ایم دیگر در سرور موجود نیست و احتمالاً حذف شده است.

صفحه خطای 404 سئو را به هم می‌زند و نرخ پرش را بسیار افزایش می‌دهد. سعی کنید این صفحات را با ارائه محتوای حذف شده از سرور یا هدایت URL قدیمی به مقاله یا صفحه جدیدتری که محتوای مشابه دارد، اصلاح کنید.

شما می‌توانید خطا 404 را در کنسول جستجوی گوگل پیدا کنید و سعی کنید تا حد امکان آنها را به حداقل برسانید. گوگل کد 404 را نشانه‌ای از نگهداری بد وب سایت می‌داند. به مرور زمان این صفحات حذف شده بر حضور شما در صفحات نتایج موتور تاثیر گذاشته و تاثیر بدی بر رتبه شما خواهند داشت. اگر می‌خواهید به گوگل اطلاع دهید که این صفحات خراب شده‌اند و دیگر وجود ندارند،بهتر است از کد 410 استفاده کنید.

410: رفت

کدهای HTTP 410 و 404 یکسان هستند. هر دو به ما اطلاع دادند که مطالب درخواستی یافت نشد. با این حال، کد 410 به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که شما خودتان محتوا را حذف کرده‌اید. کد 410 خاص‌تر است و به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد بدانند که URL قدیمی را از فهرست حذف کنند.

یک تمرین خوب قبل از حذف یک صفحه یا یک مقاله این است که محتوای مشابه قبلاً در وب سایت شما وجود داشته باشد. می‌توانید از آن برای تغییر مسیر صفحه قدیمی که می‌خواهید حذف کنید استفاده کنید. اما اگر محتوای مرتبطی ندارید، پس عاقلانه نیست که هنوز از شر محتوا خلاص شوید.

همچنین بخوانید  علت های ایجاد محتوای تکراری در سایت و بهینه سازی محتوای تکراری

451: به دلایل قانونی در دسترس نیست

کد 451 HTTP، به این معنی است که مطالب درخواستی دیگر به دلایل قانونی وجود ندارد. شاید درخواست حذف یکی از مقالات خود را از کاربران دریافت کرده باشید، یا قاضی به شما دستور داده محتوای خاصی را حذف کنید. شما باید از این کد استفاده کنید تا به موتورهای جستجو اطلاع دهید که چرا این کار را انجام می‌دهید.

500: خطای سرور داخلی

500: خطای سرور داخلی

خطای 500 یک پیغام خطای رایج است که به ما از وجود مشکل در سرور اطلاع می‌دهد. سروری که محتوای درخواستی را میزبانی می‌کند با مشکل غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شود که مانع از انجام درخواست مشتری می‌شود. این کد اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که واقعاً باعث ایجاد مشکل شده است در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

مشکل می‌تواند سرور یا یک فایل اسکریپت در سایت شما باشد که به درستی کار نمی‌کند. برای شناسایی مشکل می‌توانید گزارش‌های سرور خود را بررسی کنید.

503: خدمات در دسترس نیست

503: خدمات در دسترس نیست

این کد طوری طراحی شده است که به ما اطلاع دهد که سرور در حال حاضر نمی‌تواند از عهده انجام درخواست برآید. این می‌تواند به دلیل قطع یا اضافه بار باشد. شما می‌توانید از این کد هر زمان که بخواهید در طول زمان خرابی و تعمیر و نگهداری وب سایت خود استفاده کنید. همچنین به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که این یک مشکل موقتی است و وب‌سایت شما به زودی در حال کار خواهد بود.

جمع بندی

کدهای HTTP بخش جدایی ناپذیر از سئو و خزنده‌های موتور جستجو هستند. به عنوان یک مدیر سئو یا صاحب وب‌سایتی که خود بهینه‌سازی موتورهای جستجو را انجام می‌دهد، هر روز با این کدهای مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید صفحه یا مقاله‌ای را در وب سایت خود حذف کنید، باید بدانید که از کدام کد استفاده کنید. درک تفاوت بین 404 و 410 بسیار مهم است. هر کد هدف متفاوتی را دنبال می‌کند و باید به درستی استفاده شوند.استفاده از متخصصین سئو و کارشناسان وب می‌تواند به شما در حل و فصل مشکلات وب سایت کمک قابل توجهی بکند اما شما نیز به عنوان صاحب وب سایت باید اطلاعات اولیه کسب و کارتان را بدانید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط