Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ حقوق قانون کار سال 1402

حقوق قانون کار سال 1402

by | 20 بهمن 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

حقوق قانون کار

از مهم‌ترین گزینه‌هایی که در هنگام به کار گماری در یک شرکت هم برای کارفرما و هم برای کارجو بسیار مهم است بحث حقوق و دستمزد می‌باشد که از سمت شورای عالی کار هر ساله تعیین می‌شود.
شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را در سال 1401 را 57.4 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داده که که افزایش حقوق هر ساله تغییر می‌یابد.

در سال جاری حداقل حقوق ماهانه 4,179,750 تومان از سمت شورای عالی تعیین شده است و طی این بخشنامه کارفرمایان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی موظف به افزایش حقوق و هم چنین پرداخت آن می‌باشند. براساس ماده 37 قانون کار حقوق باید در فاصله‌های زمانی مرتب و در روز های غیرتعطیل و در ساعت کاری به صورت وجه نقد رایج کشور پرداخت شود :

  1. در صورتی که بر اساس قرارداد تنظیم شده به صورت روز مزد ، هفتگی و یا پانزده روز تعیین شده است باید پس از محاسبه در پایان ساعت کاری ، پایان هفته و یا پانزده روز نسبت به ساعت و روز های کار کرده انجام شود.
  2. در صورتی که بر اساس قرارداد تنظیم شده به صورت ماهانه باشد (حقوق نامیده می‌شود) پرداخت آن باید در آخر ماه انجام شود .

تبصره – در ماه‌های سی و یک روزه حقوق و مزایا باید بر اساس سی و یک روز محاسبه و پرداخت شود.

حقوق قانون کار توسط چه کسانی بررسی و انجام می‌شود؟

شورای عالی کار نهادی ویژه و تخصصی است و وظیفه آن تعیین دستورالعمل‌های حقوق قانون کار می‌باشد. این شورا متشکل از نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود این شورا متشکل از:

  • وزیر کار و امور اجتماعی
  •  دو نفر که در زمینه اجتماعی و اقتصادی مطلع هستند از طرف وزیر کار و امور اجتماعی و هیات وزیران که یکی از دو نفر از اعضای شورای عالی صنایع می‌با‌شد.
  • سه نفر از نمایندگان کارفرمایان که یک نفر از بخش کشاورزی است که از سمت کارفرمایان انتخاب شده است.
  • سه نفر از نمایندگان کارگران که یک نفر از بخش کشاورزی است که از سمت کانون عالی شوراهای اسلامی کار انتخاب شده است.
  • رئیس سازمان ملی استاندارد ایران
همچنین بخوانید  آشنایی با انواع مختلف پیچ آلن و کاربرد آن ها

موضوع تعیین دستمزد معمولا در روزهای پایانی سال انجام می‌شود. منتهی تشکیل این جلسه محدود به زمان خاصی نیست. اگر در شرایط اقتصادی کشور تغییرات شدیدی شود نیاز به تشکیل جلسه می‌باشد و باید در میزان حقوق‌ها تجدید نظر کنند. به هر حال حداقل دستمزد به صورت سالانه و در زمان تعیین بودجه سال جدید توسط شورای عالی انجام می‌شود.

نحوه پیوستن اعضای نمایندگان کارگران به شورای عالی کار

نمایندگان کارگران از سمت کانون عالی شورای اسلامی انتخاب و تعیین می‌شوند.
کارگری که قصد دارد در شورای عالی کار به عنوان نماینده حضور داشته باشد باید این مراحل را طی کند:

  1. به عنوان نماینده کارگران یا شورای اسلامی کار انتخاب و دو سوم آرا را دریافت کند.
  2. کاندید شدن در کانون استان و کسب رای به عنوان هیئت مدیره کانون شورای اسلامی استان
  3. کاندید شدن در کانون عالی کشور و در صورت کسب رای کافی و در نهایت عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کشور می‌شود.
همچنین بخوانید  شیرهای رایج مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

اعضای اصلی شورای عالی کار بجز وزیر کار و امور اجتماعی برای 2 سال تعیین می‌شوند و بعد از آن انتخاب مجدد همان نمایندگان بلامانع است.

وظایف شورای عالی کار

تعیین حداقل حقوق کارگران: بر اساس ماده 35 قانون کار مزایای مربوط به مزد ساعتی ،کارمزد ساعتی و کارمزد مشاغلی که شامل این ماده می‌باشند به پیشنهاد شورای عالی کار و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسیده و در نهایت تعیین می‌شود.

هم چنین بر اساس ماده 41 قانون کار شورای عالی کار هر ساله موظف است میزان پایه حقوق وزارت کار برای کارگران با توجه به تورم و بدون توجه به مشخصات جسمی و روحی کارگران تعیین شود.

حمایت از کارگران: یکی دیگر از وظیفه‌هایی که در قانون کار برای شورای عالی کار تعیین شده تدوین آیین نامه حمایت از کارگران می‎‌باشد طبق ماده 52 قانون کار در کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی ساعات کاری نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته باشد.

تبصره – کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی طبق آیین نامه‌ای خواهند بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار پیشنهاد شده و در نهایت به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌رسد.

هم چنین بر اساس ماده 75 انجام کارهای خطرناک و زیان‌آور و نیز حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع می‌باشد. دستور العمل و تعیین نوع و میزان این موارد با پشنهاد شورای عالی کار و در نهایت به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد.

همچنین بخوانید  آسانسور هیدرولیک چیست؟

بر اساس ماده 90 قانون کار، کلیه افراد حقوقی و یا حقیقی در طول مدت کار که بخواهند لوازم حفاظت فنی و بهداشتی را وارد یا تولید کنند باید مشخصات وسائل را حسب مورد همراه با نمونه‌های آن به وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارسال دارند و پس از تایید به ساخت یا وارد کردن این وسائل اقدام نمایند.

هیات‌های حل اختلاف کارگر و کارفرما: یکی دیگر از وظایف شورای عالی کار مشخص کردم مقررات مربوط به حل اختلافات کارگر و کارفرما است که بر اساس ماده 164 قانون کار مقررات مربوط به انتخاب اعضاء هیات های تشخیص و حل اختلاف و چگونگی تشکیل جلسات آنها توسط شورای عالی تهیه و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

موارد معافیت از قانون کار: بر اساس ماده 189 قانون کار در بخش کشاورزی ، فعالیت‌های موبوط به پرورش و بهره‌برداری از درختان میوه، انواع نباتات، جنگلها، مراتع ، پارک‌های جنگلی و نیز دامداری و تولید و پرورش ماکیان و طیور، صنعت نوغان، پرورش آبزیان و زنبور عسل و کاشت، داشت و برداشت و سایر فعالیت‌های کشاورزی به پشنهاد شورای عالی و به تصویب هیات وزیران می‌توانند از شمول قیمت از این قانون معاف گردد.

هم چنین بر اساس ماده 191 قانون کار کارگاه‌های کوچک کمتر از ده نفر کارگر می‌توان بر حسب مصلحت موقتا از شمول بعضی از مقررات مستثنی نمود. تشخیص و مصلحت این استثنا با پیشنهاد شورای عالی و در نهایت به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

estekhdam

estekhdam

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط