Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ دستگاهی که 2 قرن پیش صنعت را متحول کرد

دستگاهی که 2 قرن پیش صنعت را متحول کرد

by | 5 بهمن 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که موتورهای دستگاه‌های صنعتی چگونه کار می‌کنند؟ برای مثال موتور یک آسانسور چگونه کار می‌کند؟ آیا به صرف وصل‌کردن برق به موتور آن، آسانسور روشن شده و با دریافت یکسری دستورات کار می‌کند؟ دقت کرده‌اید که در برخی ساختمان‌ها آسانسورها حرکت بسیار آرامی دارند و برخی دیگر با ضربه های شدید کار می‌کنند.
یک مثال دیگر را بررسی کنیم. در یک هتل همیشه و در هر شرایط فشار آب یکسان است؛ نه بیشتر می‌شود و نه کمتر. هر دو مثالی که زدیم و هزاران کاربرد دیگر در دنیای صنعت، زندگی روزمره، ساختمان سازی و … وابسته به اینورتر یا درایوهای AC هستند که با نام VFD یعنی درایو فرکانسی هم شناخته می‌شوند.
اینورترها در یخچال‌های خانگی و سیستم‌های تهویه هوا هم حضور دارند و شاید خیلی از ما از وجودشان بی‌خبر باشیم. بیاید کمی بیشتر و بهتر آنها را بررسی کنیم.

وظیفه اینورترها چیست؟

اینورترها در دستگاه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. Inverterها همانطور که از نام انگلیسی آن‌ها پیداست وظیفه تبدیل را دارند؛ تبدیل جریان مستقیم به متناوب. وظیفه دیگرشان کنترل سرعت موتورهای الکتریکی است( همان موتورهایی که در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود). در مثال آسانسور که عنوان کردیم سرعت آسانسور توسط اینورتر کنترل می‌شود و به همین دلیل است که در هر شرایطی (حتی با وجود نوسان برق) سرعت آسانسور تغییر نمی‌کند.

همچنین بخوانید  راهنمای آشنایی با خدمات نقشه برداری

کاربرد دیگر آنها کنترل گشتاور است. حتما با مفهوم گشتاور آشنایی دارید، بنابراین افزایش گشتاور توسط اینورتر برای راه اندازی موتور یه امتیاز مثبت دیگر می‌باشد.

از سوی دیگر درایوها کمک می‌کنند تا در انرژی صرفه‌جویی صورت پذیرد. حتما به برچسب انرژی روی یخچال‌های خانگی دقت کرده‌اید که با رنگهای سبز تا قرمز نشان داده می‌شوند و نشان‌دهنده میزان انرژی مصرفی آنها هستند. حتما می‌توانید حدس بزنید که این صرفه جویی انرژی بخاطر اینورتر است. البته در مصارف خانگی صرفه جویی در انرژی کمتر به چشم می‌خورد، نقش اصلی VFDها در کارخانجات صنعتی است با وجود موتورهای الکتریکی زیاد که اگر درایوهای AC نبودند فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کردند و از سوی دیگر مصرف انرژی سرسام‌آوری را به همراه داشتند.

همچنین بخوانید  کربن اکتیو چیست؟

آیا برند اینورتر در عملکرد آن تاثیر دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما فرض کنید که قصد خرید یک خودرو را دارید. اگر در هنگام خرید قادر باشید تا هزینه بالایی را بپردازید در طول زمانی که از آن استفاده می‌کنید علاوه بر صرفه جویی در بسیاری از هزینه‌ها از امکانات بالاتری بهره‌مند می‌شوید.

مثلا شما اگر امکان خرید خودروی BMW را داشته باشید علاوه بر کاهش شدید هزینه‌های شما در مصرف انرژی و هزینه‌هایی که باید بابت آن پرداخت کنید، از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستید. این بدان معنا نیست که برند به تنهایی روی کیفیت تاثیر می‌گذارد، اما همه ما می‌دانیم که شرکت BMW  همواره در تلاش برای کسب رضایت مشتری است و همیشه در حال افزایش کیفیت محصولات خود است. تمام شرایطی که درباره خودرو مثال زدیم در مورد اینورتر نیز صادق است.در کشور ما اینورترهای ال اس و دلتا (ساخت کشور تایوان) مصرف بسیار بالایی دارند و دلیل اصلی آن ارزان بودن این درایو هاست. البته این موضوع به این معنی نیست که این درایوها کیفیت پایینی دارند اما اگر بخواهیم آنها را با تجهیزاتی مانند اینورتر یاسکاوا و یا اینورتر میتسوبیشی مقایسه کنیم مانند این است که یک خودروی تویوتا را با یک خودروی بنز مقایسه کنیم. هر دوی آنها کیفیت بالایی دارند اما اگر توانایی خرید بنز را داشته باشید، لحظه‌ای در آن شک نخواهید کرد.

همچنین بخوانید  دوربین مداربسته لامپی + کاربردهای آن

خلاصه

  • اینورترها تجهیزاتی هستند که جریان متناوب را به مستقیم و بالعکس تبدیل می کنند.
  • گشتاور را افزایش می‌دهند.
  • سرعت موتور را کنترل می‌کنند.
  • در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
میثم
میثم
چطور بود؟
+1
+1
+1
1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط