Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ عوارض خودارضایی برای پسران، نحوه ترک آن

عوارض خودارضایی برای پسران، نحوه ترک آن

by | 3 اسفند 1401 | سلامت عمومی | 0 comments

عوارض خودارضایی یک مسئله جدی و مهم است که باید ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد، همان‌طور که می‌دانید با ورود به سن بلوغ و افزایش هورمون‌های جنسی، تغییرات مختلف جسمی و روحی در فرد شکل می‌گیرد. از جمله این موارد می‌تواند به افزایش تمایلات جنسی اشاره کرد. لازم به ذکر است این تمایلات در افراد مختلف متفاوت بوده و در برخی از افراد شدت بیشتری دارد. تامین نیازهای جنسی از طریق خودارضایی یکی از مشکلات شایعی است که نه تنها در بین نوجوانان دیده می شود، بلکه این عادت در سنین بالاتر نیز وجود دارد. تکرار این عمل و وابستگی به آن می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد به همراه داشته باشد، از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

عوارض خودارضایی در ابعاد مختلف زندگی فرد تاثیر دارد به‌طوری که می‌تواند عوارض جسمی مختلفی را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن در مغز افراد و ابعاد روانی فرد نیز اثرات سوئی را به همراه دارد. اما باید توجه داشته باشید با استفاده از روش‌های مختلف و با همراهی یک روانشناس و مشاور متخصص در این زمینه می‌توان آن را ترک کرد.

علت خودارضایی

در واقع نمی‌توان علت واحد و مشخصی را برای خودارضایی در همه افراد بیان کرد، به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده مشخص گردیده که عوامل گوناگونی در این زمینه دخیل هستند. از جمله این موارد باید به مشکلات روحی و روانی که در زندگی گذشته فرد بوده اشاره کرد، به طوری که در گروهی از این افراد شاهد افسردگی‌ها و اختلالات رفتاری هستیم که برای رهایی مقطعی از این مشکلات اقدام به این عمل می کنند. علاوه بر آن آسیب‌های روانی که در گذشته برای فرد رخ داده و تحت درمان قرار نگرفته نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد.

همچنین بخوانید  درمان یبوست و پاک سازی روده با دمنوش های گیاهی

اگر چه بسیاری از افرادی که به این رفتار گرایش دارد از عوارض خودارضایی اطلاع دارند ولی به علت تبدیل شدن آن به عادت رفتاری، و به عبارتی به شکل اعتیاد گونه به آن می‌پردازند. در این دسته از افراد در واقع ارتباطات بین نورون‌های مغز به شکلی است که همانند اعتیاد به موارد دیگر مانند مواد مخدر، ترک آن می‌تواند مشکل باشد.

خودارضایی

عوارض خودارضایی زیاد

تحقیقات مختلفی در زمینه عوارض خودارضایی انجام شده است. خودارضایی می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی فرد مشکلاتی را به همراه داشته باشد. عوارض خودارضایی در ابعاد مختلف جسمی و روحی فرد نمایان می‌شود، از جمله مشکلات جسمی می‌توان به کاهش قوای جسمی و حالت ضعف اشاره کرد که خود امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن ریزش مو نیز به علت تغییرات هورمونی ممکن است رخ دهد. اعتیاد زیاد به این امر در زیبایی چهره و تناسب اندام نیز تاثیرات سوئی را به همراه دارد به طوری که سبب رنگ پریدگی چهره و از دست رفت طراوت پوست و زیبایی چشمان می گردد. علاوه بر آن می‌تواند قدرت بینایی و شنوایی را نیز کاهش دهد.

گروهی از این افراد دچار سردردهای مداوم می‌شوند و برخی از صدای سوت کشیدن در گوش شکایت دارند. لرزش دست، پیری زودرس، عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط با دستگاه تناسلی، ناباروری و موارد دیگر از جمله عوارض خودارضایی می‌باشند.

عوارض خودارضایی بر مغز

تاثیر خودارضایی بر مغز

عوارض خودارضایی علاوه بر بدن و جسم انسان، بر مشکلات مغز و اعصاب نیز نقش دارد، لازم به ذکر است با تکرار هر رفتار و عملی در مغز انسان یکسری مسیرهای عصبی شکل می‌گیرد که سبب ایجاد عادت و یا اعتیاد به آن رفتار می‌گردد. در رابطه با خود ارضایی نیز این مطلب صدق می‌کند، اما این امر مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت به‌طوری که در دراز مدت سبب ضعف حافظه و کاهش یادگیری می‌گردد. علاوه بر این مشکلات دیگر مانند افزایش استرس و افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات عصبی، بی‌خوابی، کاهش اشتها، اختلال در برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های عادی روزمره، کاهش اراده و قدرت تصمیم‌گیری، انزوا، ترس، عصبانیت و پرخاشگری، حساسیت بیش از اندازه و عدم ثبات خلق و خویی نیز ممکن است به وجود آید.

همچنین بخوانید  مراقبت های قبل و بعد از هایفوتراپی

از عوارض خودارضایی می‌توان به خستگی روحی فرد اشاره کرد که سبب می شود فرد نتواند استعدادها و توانایی ذاتی خود را به خوبی شکوفا کند، احساس گناه و کاهش اراده در عدم موفقیت وی در دیگر بخش‌های زندگی او نیز اثر دارد.

عوارض خودارضایی برای پسران

از جمله عوارض خودارضایی در مردان، باید به اختلالات و مشکلات جنسی اشاره کرد. در این زمینه ممکن است مشکلات مختلفی رخ دهد. یکی از این موارد سردمزاجی است، به‌طوری که با وابستگی فرد به این روش، تمایلات جنسی فرد به شریک جنسی خود کاهش می‌یابد. از طرف دیگر از دیگر عوارض خودارضایی در مردان باید به مشکل زود انزالی اشاره کرد که می‌تواند سبب ایجاد اختلالاتی در روابط خود با شریک جنسی گردد. عفونت‌های دستگاه تناسلی نیز از دیگر مواردی است که باید در این زمینه به آن اشاره کرد. التهابات پروستات و مشکلات در کنترل ادرار نیز از دیگر عوارض می‌باشد. علاوه بر موارد فوق اعتیاد به این عمل می‌تواند در سطح هورمون‌های فرد تغییراتی را ایجاد نماید که به مرور زمان ممکن است در ایجاد سرطان پروستات نیز دخیل باشد.

شکستگی آلت تناسلی نیز یکی دیگر از عوارض خودارضایی در پسران است. البته این مشکل شایع نیست ولی نیاز به درمان فوری دارد، یکی از مشکلات جدی خودارضایی پسران امکان کاهش قدرت باروری آن‌ها است. این عمل همان طور که در بالا نیز اشاره شد می‌تواند در روابط فرد با شریک جنسی‌اش اختلالاتی را ایجاد کند که در پی آن سبب کاهش قدرت باروری وی می‌گردد.

همچنین بخوانید  انواع ماساژ و روش های آن

ترک خودارضایی

ترک خودارضایی

با توجه به مشکلات و عوارض خودارضایی که در بالا اشاره شد و می‌تواند کل زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. باید جهت بهبود کیفیت زندگی و روابط فردی و اجتماعی و همچنین سلامت روحی و جسمی تصمیم جدی بر ترک این عمل گرفت. امروزه روش‌های مختلفی برای ترک خودارضایی وجود دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند گردید. از جمله این موارد می‌توان به ورزش کردن اشاره کرد، فعالیت‌های ورزشی با افزایش حس پویایی و شادی در افراد و پر کردن اوقات و زمان‌های تنهایی می‌تواند در ترک این عمل بسیار موثر باشد. علاوه بر این با مهارت در یک رشته ورزشی می‌توان حس مفید بودن بیشتری کسب نمود.

پر کردن اوقات فراغت با سایر فعالیت‌های سودمند مانند تفریح با دوستان، فعالیت‌های فرهنگی، یادگیری مهارت‌های تخصصی جدید، مطالعه کردن و هر فعالیت دیگری که در آن استعداد و علاقه دارید نیز می‌تواند مفید باشد. علاوه بر آن توصیه می‌شود از دیدن فیلم‌ها و تصاویر محرک اجتناب کنید. برخی خوراکی و مواد غذایی نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد که از این جمله می‌توان به کاهو، سنجد، لیمو ترش و غیره اشاره کرد.

سخن آخر

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله دریافتیم که عوارض خودارضایی در جنبه‌های مختلف زندگی فرد نمایان می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد. از این رو توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های موثر ذکر شده در بالا و با کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس در این زمینه تصمیم جدی در ترک این امر گرفته شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
5
+1
2
+1
2
+1
3
+1
1
+1
1
+1
2

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط