Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ مهارت های زندگی: تعریف، مثال ها و نحوه توسعه آنها

مهارت های زندگی: تعریف، مثال ها و نحوه توسعه آنها

by | 9 فروردین 1402 | روان‌شناسی | 0 comments

اگر می‌خواهید موفق، شاد، هیجان‌زده و رضایت‌مند باشید، باید از مهارت‌های زندگی استفاده کنید. آنها توانایی شما را برای دستیابی به اهدافتان بهینه می‌کنند و به شما کمک می‌کنند پتانسیل خود را به حداکثر برسانید. بسیاری از مهارت‌های بسیار مهم در دسته بندی گسترده مهارت های زندگی قرار می‌گیرند.

این مهارت‌ها شامل تفکر انتقادی، مهارت های ارتباطی، مهارت های نوشتاری و سایر مهارت های ضروری می‌باشند.

آنها برای شغل و زندگی شخصی شما نیز مفید هستند. اما اگرچه مهارت های زندگی ضروری به نظر می‌رسد، بسیاری از مردم با توسعه آن‌ها مشکل دارند. تشخیص اینکه کدام مهارت واقعاً برای رشد و توسعه شما مهم است می‌تواند دشوار باشد.

با گذشت زمان، فداکاری و گوش دادن به احساسات درونی خود، می‌توانید آنچه را که واقعاً می‌خواهید تشخیص دهید. در این مقاله به تعریف مهارت های زندگی و انواع مهارت های مورد نیاز می‌پردازیم. 

مهارت های زندگی چیست؟ تعریف و معنا

مهارت های زندگی دسته نسبتاً گسترده‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌ها هستند. آنها بر اساس آنچه می‌خواهید در شغل و روابط خود به دست آورید، موقعیت مکانی، ارزش ها، فرهنگ، سن، اعتقادات و غیره تغییر می‌کنند.

به طور کلی، هر مهارتی که زندگی شما را بهبود می‌بخشد، می‌تواند یک مهارت زندگی در نظر گرفته شود. جدای از این تعریف گسترده، سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می‌کند که شش زیرگروه مهارت های زندگی وجود دارد.

این شامل:

1. مهارت های ارتباطی و بین فردی

.اطمینان می‌دهد که افراد می‌توانند به طور مؤثر پیام‌ها را به دیگران برسانند، با آنها کار کنند، بنویسند و متقاعد کنند

2. مهارت تصمیم گیری و حل مسئله

به افراد کمک می‌کند تا نکات مثبت و منفی تصمیم‌ها را ارزش‌گذاری کنند، با دیگران برای حل یک هدف مشترک کار کنند و مشکلات را درک کنند.

3. تفکر خلاق و انتقادی

شامل تفکر خارج از چارچوب، یافتن راه حل‌های جدید، ارائه دیدگاه‌های منحصر به فرد، ایجاد ایده‌های جدید، ایجاد محصولات نوآورانه، و ارزیابی دقیق داده ها و اطلاعات است.

4. هوش هیجانی (همدلی و خودآگاهی)

برقراری ارتباط عاطفی با دیگران و درک مبارزات خود بخش مهمی از باهوش بودن از نظر عاطفی است.

5. خودکنترلی یا قاطعیت

توانایی ایستادگی برای خود یا ایستادگی در برابر بی‌عدالتی و همچنین آرام ماندن در موقعیت‌های شدید، قاطعیت شما را تضمین می‌کند.

6. انعطاف پذیری

برای انعطاف پذیری، باید استقامت داشته باشید، مایل به پذیرش چالش‌ها باشید، در صورت شکست دوباره تلاش کنید و واقعاً از اشتباهات خود درس بگیرید.

نمونه هایی از مهارت های زندگی

 

اهمیت هر مهارت زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی ممکن است همدلی را بر ادعا ترجیح دهند، اما برخی دیگر دومی را بر اولی ترجیح می‌دهند. با این وجود، برخی از مهارت های زندگی به طور جهانی مهم تلقی می‌شوند.

در زیر، فهرستی از مهارت‌های زندگی که می‌تواند برای زندگی شخصی یا شغلی شما مفید باشد را مشاهده می‌کنید:

  1. مهارت های نوشتن
  2. مهارت های تحقیق
  3. مهارت های گوش دادن / گوش دادن فعال
  4. مهارت های مذاکره
  5. مهارت های رهبری
  6. تفکر خلاق یا تفکر انتقادی
  7. مهارت های عددی
  8. مهارت های مدیریت زمان / سازماندهی
  9. مهارت های آشپزی
  10. خودآگاهی
  11. مهارت های استخدامی
  12. مطالعه و تند خوانی
  13. مهارت های تدریس
  14. مهارت های مطالعه
  15. استقلال
  16. تاب آوری
  17. خود انضباط / خودکنترلی / قاطعیت
  18. مراقبت از خود (مخصوصاً در مورد بهداشت و تغذیه)
  19. یادگیری واقعی / اشتیاق به دانش
  20. سازگاری و پذیرش تغییر

مهارت های اساسی زندگی

برای شما، برخی از مهارت‌ها مهم‌تر از سایر مهارت ها خواهند بود. اهداف، شغل، علایق و غیره شما مهم‌ترین مهارت های زندگی را تشکیل می‌دهند. با این حال، برخی از مهارت‌ها تقریباً برای هر شغلی ضروری هستند، به شما کمک می‌کنند تقریباً به هر هدفی دست یابید و برای بیشتر روابط مفید باشد.

این مهارت ها عبارتند از:

مهارت های خواندن

مهارت های خواندن شامل توانایی فرد برای خواندن متون، درک آنها، جستجوی معنای پنهان یا عمیق‌تر، و به کار بردن این دانش در دنیای خارج است. خواندن به افراد کمک می‌کند تا دانش را جمع آوری کنند و دایره لغات خود را بهبود بخشند.

همچنین بخوانید  هر چیزی که باید در مورد اسکیزوفرنی بدانید!

همچنین آنها را در معرض راه‌های جدیدی برای حل مشکلات یا دیدگاه‌های مختلف قرار می‌دهد. پاسخ دادن به ایمیل‌ها، نوشتن نامه‌های پوششی، تهیه پیش نویس ارائه، درخواست برای مشاغل و غیره مستلزم توانایی خواندن و نوشتن است.

مهارت های نوشتن

مهارت های نوشتاری به ترجمه ایده‌ها به متن نوشتاری کمک می‌کند. توانایی نوشتن به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به طیف وسیع‌تری از مشتریان دسترسی پیدا کنند، بخش‌ها را به هم متصل کرده و ارتباطات را روان‌تر می‌کند.

متقاعد کننده یا الهام بخش بودن می‌تواند از طریق ایمیل یا کانال‌های نوشتاری سخت باشد، اما نویسندگان بزرگ می‌توانند مهارت های خود را برای این کار به کار گیرند.

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی افراد را قادر می‌سازد تا ایده‌های خود را به وضوح بیان کنند، استرس‌ها/چالش‌های خود را بیان کنند و وظایف را به دیگران محول کنند. مهارت های نوشتن و خواندن هر دو زیرمجموعه مهارت های ارتباطی هستند. ارتباط شفاهی شکل دیگری است.

ارتباط موثر تضمین می‌کند که مخاطب شما پیامی را که می‌فرستید به وضوح دریافت می‌کند. برای اینکه یک ارتباط دهنده عالی باشید، باید این پیام را برای هر مخاطب جدیدی که با آن روبرو می شود، تنظیم کنید.

ارتباط برقرار کردن در پرسنل کاری مهم است، مهم نیست در چه موقعیتی هستید. همچنین برای حفظ یک رابطه سالم بسیار مهم است.

مهارت های هوش هیجانی

هوش هیجانی توانایی درک افکار و احساسات خود و همچنین احساسات / افکار دیگران است.

علاوه بر این، همدلی و مدیریت احساسات به شما کمک می‌کند تا از نظر عاطفی باهوش باشید. کسانی که همدل هستند در مجموع با دید مثبتی دیده می‌شوند. آدم‌ها، از جمله همسران، بیشتر و بهتر با افراد همدل رفتار می‌کنند.

چگونه مهارت های زندگی را توسعه دهیم؟

ایجاد مهارت های زندگی با مشخص بودن و تعیین اهداف شروع می‌شود. این اهداف باید هوشمند، مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان باشند.

به این فکر کنید که می‌خواهید به کدام مهارت خاصی دست پیدا کنید، چگونه می‌دانید که به آن دست یافته‌اید و چه زمانی می‌خواهید این مهارت را داشته باشید. فراموش نکنید که چرا می‌خواهید این مهارت را نیز داشته باشید.

داشتن یک دلیل واضح تضمین می‌کند که وقتی می‌خواهید تسلیم شوید، چیزی برای ایجاد انگیزه در شما وجود دارد. سپس، با حذف اقلام خانگی یا محل کار که با اهداف توسعه مهارت های زندگی شما مخالف هستند، شروع کنید.

این به عنوان سازگاری با محیط شما نیز شناخته می‌شود. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مولد باشید، از تلویزیون دوری کنید یا اتاقی را که تلویزیون در آن قرار داده است تغییر دهید.

برای نوجوانانی که سعی در تبدیل شدن به دانش‌آموزان عالی دارند، برنامه‌های مطالعه را جستجو کنید یا از معلمان کمک بخواهید. اگر می‌خواهید بر مهارت های رهبری خود تمرکز کنید، بعد از کار با رئیس خود صحبت کنید.

یا اگر می‌خواهید سواد مالی داشته باشید، یک مربی زندگی مالی را استخدام کنید. با گذشت زمان، دوباره ارزیابی کنید که استراتژی توسعه مهارت های زندگی شما چقدر خوب کار می‌کند. در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.

گاهی اوقات، سعی کنید از همسر یا همکاران خود بپرسید که آیا آنها متوجه مهارت جدیدی شده‌اند که شما ایجاد کرده‌اید یا در تلاش برای توسعه آن هستند. آنها ممکن است ورودی ارزشمندی داشته باشند.

چگونه مهارت های زندگی را تقویت کنیم؟

برای بهبود مهارت زندگی که قبلاً دارید، نحوه استفاده مؤثر از مهارت و نقاط ضعف خود را با استفاده از این مهارت مشخص کنید. به استفاده از مهارت در راه‌های مفید ادامه دهید. سعی کنید از آن در شرایط جدید برای رشد قدرت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دوره آموزشی مهارت های زندگی نیز استفاده کنید.

اگر قبلاً از انعطاف پذیری خود در محل کار استفاده می‌کنید، سعی کنید رابطه خود را نیز رها نکنید. اگر به طور مداوم با همسرتان ارتباط برقرار می‌کنید، همین کار را با همکارانتان نیز انجام دهید.

وقتی ضعفی را در توانایی خود در به کارگیری یک مهارت زندگی می‌بینید، از خود بپرسید که چرا برای انجام آن تلاش می‌کنید. ممکن است به دلیل تغییر محیطی باشد. زمانی که از این مهارت زندگی به طور موثر استفاده نمی‌کنید، سعی کنید نسبت به بازخورد کارمند، کارفرما یا همسر بازتر باشید.

اگر در محل کار سازماندهی نمی‌‍کنید، از یک همکار بپرسید که چگونه سازماندهی می‌کند و استراتژی مشابهی را به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید  شناخت قبل از ازدواج | 4 نشانه تمام کردن رابطه

مهارت های زندگی برای بزرگسالان (7 مثال)

بیشتر بزرگسالان برای موفقیت در مسیر شغلی و زندگی شخصی خود به مهارت های ضروری خاصی نیاز دارند. در حالی که فهرست قطعی از مهارت‌هایی که همه بزرگسالان باید داشته باشند وجود ندارد، به نظر می‌رسد برخی از مهارت‌ها برای اکثر افراد بسیار مهم است.

این مهارت ها عبارتند از:

  1. مهارت های فرزندپروری
  2. مهارت های رابطه
  3. سواد مالی و مدیریت امور مالی
  4. خودمراقبتی
  5. تاب آوری
  6. تفکر انتقادی
  7. مهارت های تکنولوژیکی

مهارت های فرزندپروری

این مهارت ها برای هر کسی که بچه دارد ضروری است. دوست داشتن، مدیریت استرس، مستقل ماندن، معلمی مؤثر بودن، گوش دادن، مدیریت رفتار، مراقبت از خود و بسیاری از مهارت‌های دیگر در والدین بودن دخیل هستند.

با این حال، تسلط بر این مهارت ها، مزایای بسیار زیادی دارد. فرزندان شما احساس بازتری برای برقراری ارتباط با شما خواهند داشت. رفتار آنها بهبود خواهد یافت و آنها در مسیر زندگی سالم و شاد آینده خواهند بود. بنابراین، کسب این مهارت‌ها مطمئناً کار سختی است، اما در دراز مدت نتیجه می‌دهد.

مهارت های رابطه

مهارت های رابطه تقریبا برای همه بزرگسالان مورد نیاز است، نه فقط آنهایی که در روابط عاشقانه هستند. این مهارت‌ها همچنین به شما کمک می‌کند تا به طور موثر با دوستان، همکاران، شرکای شبکه و سایر افراد ارتباط برقرار کنید.

وقتی صحبت از روابط عاشقانه به میان می‌آید، این مهارت‌ها به این اطمینان کمک می‌کنند که هر دو طرف احساس دوست داشتن، درک و راحتی کنند.

طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها در دسته مهارت‌های رابطه گنجانده شده است: هوش هیجانی، مهارت های بین فردی، مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی، همدلی، گوش دادن فعال و مهارت های تیم سازی همگی نمونه‌هایی هستند.

سواد مالی و مدیریت امور مالی

پول بخش اصلی بزرگسالی است. برای اینکه از نظر مالی با ثبات باشید، باید بدانید که چگونه به طور موثر خرج کنید، پول بسازید، پس انداز کنید و حتی کمک مالی کنید. بخشی از داشتن مهارت های مالی این است که تصمیم بگیرید که کدام اقلام ارزش خرج کردن را دارند و کدام ارزش ندارند.

مردم اغلب با دیدن اینکه یک کالا چقدر زندگی آنها را بهبود می‌بخشد، این موضوع را تعیین می‌کنند. ایجاد بودجه و پایبندی به آنها راه دیگری برای کنترل بیشتر بر امور مالی است. پس انداز برای بازنشستگی، یک سرمایه گذاری تجاری آینده، یا یک صندوق کالج برای کودکان، همگی شامل مسئولیت پذیری مالی است.

خودمراقبتی

زندگی ممکن است گاهی اوقات استرس‌زا شود. دانستن اینکه چگونه این استرس را مدیریت کنید برای اینکه یک فرد بالغ موفق و کارآمد باشید، بسیار مهم است. بسیاری از افراد هنگام مقابله با استرس به عادت‌های بد روی می‌آورند.

آنها ممکن است بهداشت خود را نادیده بگیرند، شروع به خوردن ناسالم کنند، ورزش را متوقف کنند یا شروع به کشیدن سیگار کنند. دانستن اینکه چگونه از این عادات اجتناب کنید و در عوض روی عادات سالم تمرکز کنید بسیار مهم است.

راه‌های بالقوه مراقبت از خود شامل حمام کردن، رفتن به باشگاه، دوش گرفتن، مطالعه، انجام طب سوزنی، گوش دادن به موسیقی و تغذیه سالم است. مراقبت از بدن و ذهن به شما کمک می‌کند که سازنده، سالم و مثبت باشید.

تاب آوری

در طول زندگی، بدون شک با چالش‌هایی روبرو خواهید شد. دانستن اینکه چگونه از طریق آنها پشتکار داشته باشید و از اشتباهات خود درس بگیرید، تضمین می‌کند که می‌توانید اهدافی را که برای خود تعیین کرده اید فتح کنید.

وقتی شکست می‌خورید، باید بتوانید به مسیر خود برگردید و دوباره تلاش کنید. اگر این کار را انجام ندهید، موفقیت دشوار خواهد بود و در منطقه راحتی خود محدود خواهید شد .

نه تنها از اشتباهات خود بلکه از اشتباهات دیگران نیز درس بگیرید. سپس، استراتژی‌های خود را تطبیق دهید و به تلاش برای موفقیت ادامه دهید. بسیاری از کارآفرینان، بازیگران و خوانندگان محبوب جهان از انعطاف پذیری برای رسیدن به موفقیت خود استفاده می‌کنند. در مورد شما هم باید همینطور باشد، مهم نیست که چه اهدافی دارید.

تفکر انتقادی

هنگام گوش دادن به اخبار، چگونه می‌توان فهمید که چه چیزی واقعیت دارد؟ تفکر انتقادی پاسخ است. برای اطلاع دقیق، باید بتوانید خودتان فکر کنید. به عنوان یک بزرگسال، دیگر پدر و مادری ندارید که درست از اشتباه به شما بگوید.

شما باید بتوانید به تنهایی این را رمزگشایی کنید. هنگام حل هر مشکلی، تفکر انتقادی درگیر خواهد شد. اگر نتوانید برای خودتان فکر کنید، نمی‌توانید یک فرد کاملا مستقل باشید.

اگر برای دریافت نظرات خود به شخص دیگری اعتماد می‌کنید، سعی کنید آنچه را که به شما می‌گویند با احترام زیر سوال ببرید. تفکر انتقادی همچنین در هنگام توسعه محصولات جدید یا تلاش برای راه‌های جدید برای برخورد با مشکلات کمک می‌کند.

همچنین بخوانید  هنر تنها زیستن: 7 روش برای داشتن زندگی بهتر

مهارت های تکنولوژیکی

برای حرکت در دنیای دیجیتال امروزی به عنوان یک بزرگسال، باید درک درستی از فناوری داشته باشید. این بدان معنا نیست که شما باید یک کدنویس پایتون با مدرک دکترا باشید. در عوض، شما باید بدانید که چگونه به طور موثر از فناوری به نفع خود استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که می‌توانید از طریق وب با دیگران ارتباط برقرار کنید. سعی کنید از نرم افزار استفاده کنید تا برخی از کارهای خسته‌کننده‌تری را که دارید لذت بخش‌تر کنید. یا از وب استفاده کنید تا خود را در محل کار کارآمدتر کنید.

در هر صورت، فناوری به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. بیاموزید که چگونه آن را به نفع خود مهار کنید، نه اینکه حواس خود را با آن پرت کنید.

مهارت های زندگی برای دانش آموزان – 5 مثال از ضروری ترین با شرح

فهرست مهارت‌هایی که دانش آموزان برای موفقیت نیاز دارند با بزرگسالان متفاوت است. هر دانش‌آموز اهداف، برنامه‌ها و علایق خود را دارد که می‌تواند مهارت‌هایی را که برای او مهم‌تر است تغییر دهد. با این وجود، تقریباً همه دانش‌آموزان برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن به مهارت‌های خاصی نیاز دارند.

این شامل:

مهارت های نوشتن

خواه آنها در حال نوشتن مقاله، ایمیل، درخواست شغل، نامه پوششی، ارائه، یا برنامه‌های کالج هستند، شکی نیست که دانش آموزان باید بتوانند به طور موثر بنویسند.

نوشتن تضمین می‌کند که بچه‌ها می‌توانند از تمام فرصت‌هایی که به آنها داده می‌شود استفاده کنند. تعداد کمی از کالج ها حاضر به پذیرش کودکان بدون مقاله مناسب یا نمرات سواد بالا هستند.

علاوه بر این، اگر نوجوانی در نوشتن خود به ویژه متقاعد کننده و قدرتمند باشد، کالج‌های بیشتری مایل به پذیرش آنها هستند. بنابراین، آینده آنها می‌تواند به داشتن مهارت‌های نوشتاری خوب بستگی داشته باشد.

مهارت های یادگیری

یادگیری مادام العمر برای دانش آموزان بسیار مهم است. اگر در اوایل زندگی اشتیاق زیادی به یادگیری داشته باشند، احتمالاً در بزرگسالی نیز به این علاقه ادامه خواهند داد. یادگیری و جمع‌آوری دانش به طرق بسیار زیادی برای نوجوانان و دانش‌آموزان جوان مفید است.

آنها دایره لغات خود را گسترش می‌دهند، مهارت‌های جدید می‌آموزند، خود را بهبود می‌بخشند، متفکران انتقادی بهتری می‌شوند، دیدگاه‌های جدیدی به دست می‌آورند و خیلی چیزهای دیگر. توانایی یادگیری سریع همچنین به دانش آموزان کمک می‌کند تا سازگار و مایل به تغییر باشند.

مهارت های مطالعه

دانش آموزان دبیرستانی تا شش ساعت در روز درس می‌خوانند. دانستن نحوه استفاده موثر از این زمان و کاهش بالقوه بار مطالعه می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا خود را برای موفقیت آماده کنند.

اگرچه مهارت های مطالعه دسته نسبتاً گسترده‌ای از توانایی‌ها هستند. این شامل یادگیری، تفکر انتقادی، مدیریت زمان، سازماندهی، ارتباط و سایر مهارت ها نیز می‌شود.

دانش‌آموزانی که مهارت‌های مطالعه دارند، نه تنها می‌توانند نمرات بهتری در آزمون کسب کنند، بلکه میزان زمانی را که در هر روز صرف مطالعه می‌کنند نیز کاهش می‌دهند. این به کار بردن ذهنیت کارآمد «هوشمندانه‌تر، نه سخت‌تر» برای مطالعه است.

تصمیم گیری

با بالا رفتن سن دانش آموزان، به خصوص زمانی که به سن دبیرستان یا دانشگاه می‌رسند، انتظار می‌رود که تصمیمات بیشتری برای خود بگیرند. در حالی که برخی مرتکب اشتباهات بزرگی می‌شوند، مانند شروع به سیگار کشیدن یا دعوا کردن، برخی دیگر رویکرد بلندمدت و منطقی‌تری برای تصمیم گیری دارند.

برای انتخاب گزینه دوم، دانش آموز باید بتواند از فشار همسالان اجتناب کند، متمرکز بماند و بر مطالعه بر لذت‌های کوتاه مدت تأکید کند.

داشتن صداقت

کودکان خردسال ممکن است توانایی داشتن یکپارچگی را نداشته باشند. آنها به طور کامل با تفاوت بین حق و باطل آشنا نیستند. با این حال، با افزایش سن و دانش آموز شدن کودک، داشتن صداقت بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

آنها با وسوسه انجام فعالیت‌های غیرهوشمندانه مواجه خواهند شد. با خویشتن‌داری می‌توانند از این موارد اجتناب کنند. اگر آنها تصمیم اشتباهی بگیرند، اعتراف سریع به آن و ادامه دادن به آن بسیار بهتر از دروغ گفتن به دیگران است.

در واقع، فقدان یکپارچگی می‌تواند هزینه پذیرش دانشجویان در کالج را به همراه داشته باشد یا آنها را مجبور به ترک دوستی های عزیز کند.

امیدوارم مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. 

Mohamad
Mohamad
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط