Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ هنر تنها زیستن: 7 روش برای داشتن زندگی بهتر

هنر تنها زیستن: 7 روش برای داشتن زندگی بهتر

by | 29 فروردین 1401 | روان‌شناسی | 4 comments

“من عاشق تنهاییم. هیچوقت همدمی به زیبایی تنهایی پیدا نکردم” (والدن__ نوشته هنری دیوید ثورو)

تجربه تنها زندگی کردن بهترین و هیجان‌انگیزترین تجربه‌اییه که تا حالا تجربه‌اش کردم. یه مقطع از زندگی هر انسانی میتونه باشه، که شاید توی یه شهر جدید، کنار آدم‌های جدید، توی خونه جدید با کار جدید اتفاق بیفته و به کشف خودش منتهی بشه. سبک زندگی‌ای هست که با همه سختی‌هاش باز هم مزه شیرینش زیر دندونه. یه جور خودآزمایی که هیچ وقت تموم نمیشه چون فقط خودتی که باید همه کارها رو بکنی. اینجا معلم و دانش‌آموز و مدیر یکیه و در آخر خودتی که باید به خودت نمره بدی.

خودتو بشناس

وقتی تنها زندگی می‌کنیم، یه فرصتی طلایی به ما داده شده که روی مهم‌ترین رابطه‌ای که توی زندگیمون هست کار کنیم. مهم‌ترین رابطه زندگی هر انسان، رابطه خودش با خودشه. ما باید بتونیم به یه نوع خودشناسی برسیم و حالمون با خودمون خوب باشه تا بتونیم وارد روابط اجتماعی خوب و سالمی بشیم. قبل از تجربه کردن یه زندگی مستقل شاید ممکنه ما به درستی نتونسته باشیم خودمون رو خوب بشناسیم چون درگیر روابطمون با دیگران (خانواده، دوستان، روابط عاطفی) بودیم و یه جورایی فرصت محک زدن خودمون رو به خودمون ندادیم.

بعضی‌ها برای فرصت‌های بهتر شغلی یا تجربه یه زندگی جدید تصمیم می‌گیرین که از خانواده جدا بشن و برن صدها کیلوتر دورتر زندگی کنن. اشتباهی که خیلی از ماها اینجا می‌تونیم مرتکب بشیم اینه که شاید فکر کنیم خودمون رو خوب می‌شناختیم، در حالی که الان توی شرایط کاملا متفاوتی قرار گرفیتم، و اینجاست که اون محکی که قبلا گفتم واقعا اتفاق میفته. کوچیک و بزرگ تصمیم‌های زندگی الان دستته، آزادی کامل داری و بهترین فرصتی هست که خودتو بشناسی و توی این فرصت خودتو خوب بسازی.

احساس تنهاییتو شناسایی کن

هر چند تنها زیستن لذت‌های خودشو داره ولی عادیه که بعضی وقت‌ها احساس تنهایی بکنی. مثلا برای من برگشتن به یه خونه خالی گاهی وقتا بهم احساس تنهایی و بی‌کسی میده. ولی اگه مشکلاتت و چیزهایی که اذیتت میکنه رو نتونی شناسایی کنی و ندونی چه چیزی باعث این حال بدت شده قطعا نمیتونی راه‌حل‌های مناسب و منطقی براشون پیدا کنی.

همچنین بخوانید  تفاوت استرس و اضطراب در چیست؟ و راه های مقابله با هر یک از آن‌ها

پس یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بکنیم اینه که خوب بتونیم اون تایم‌هایی که باعث ناراحتی و برانگیختن حس تنهایی میشه رو شناسایی کنیم. خیلی چیزا هست که میتونن توی اون زمان خاص کمکت کنن تا از این حالت خارج بشی. مثلا: داشتن گل و گیاه. جدای از اینکه یه زیبایی خاصی به خونت میده تو رو هم سرگرم میکنه. یا میتونی اون فیلم و سریال‌هایی که همیشه می‌خواستی ببینی ولی وقتشو نداشتی رو بشینی نگاه کنی. موسیقی شاد گوش بدی، کتاب بخونی یا حتی بنویسی و…

چارچوب مناسب خودت رو بساز

یه زندگی مستقل و مخصوصا تنها، بدون هم‌خونه، سریع میتونه به هرج ومرج تبدیل بشه اگه چهارچوب مناسبی پیدا نکنی.

داشتن یه برنامه برای زندگی نه تنها بهت در اداره امور زندگیت کمک میکنه بلکه حتی میتونه به پیشرفت زندگیت چه در کار چه در روابط به تو کمک کنه.

یگی دیگر از فواید روتین اینه که به تو فرصت اضطراب یا احساس تنهایی نمیده چون از قبل برنامه‌هاتو ریختی و تایمتو به خوبی پر کردی. آدم تا زمانی که مشغوله دیگه فرصت آنچنانی نداره به تنهایی فکر کنه. فقط باید مواظب باشی که برنامه روزانتو بیش از حد پر نکنی تا دچار فرسودگی (burnout) نشی. این وسط هنوز باید کاملا آگاهانه رفتار کنی و خودتو به ربات تبدیل نکنی. هر وقت حس کردی با بخشی از برنامه دیگه حال نمیکنی اونو عوض کن. یادت باشه که برنامه و چهارچوب برای خوشحال کردن تو اونجاست نه برعکس.

بعضی از نکاتی که باید توی چهارچوبمون داشته باشیم:

  • برنامه ریزی روزانه یا هر چند روز یک بار برای انجام کارهای خانه، خرید و هر کاری که برای خونه باید انجام بشه.
  • تایم خوابیدن و بیدار شدن رو تا جایی که میشه منظم کرد. مخصوصا روزهای کاری. روزهای تعطیل میتونی به خودت یه چند ساعت خواب بیشتر اشانتیون بدی.
  • زمانی از روز یا هفته رو برای خودت کنار بذار. تو اون زمان میتونی سرگرمی‌های خودت رو داشته باشی. فیلم و سریال نگاه کنی، کتاب بخونی، پیاده روی یا کافه بری و….

همینطور که داری برنامه میچینی اینم حواست باشه که جوری نشه که زندگیت رو فقط منوط بر اون برنامه پیش ببری. زندگی هیجان‌انگیزه پس یکنواختش نکن. زیاد سختگیر هم نباش.

چیزهای جدید رو تجربه کن

بهترین جنبه تنها زندگی کردن اینه که یه دنیایی از چیزهای جدید منتظرته که تجربشون کنی و خودتو تو شرایطی قرار بدی که بیشتر بتونی خودتو بشناسی. و چه بسا استعدادهای جدیدی تو خودت کشف کنی. کلاس‌های مختلف موسیقی، زبان، کوهنوردی، عضویت توی گروه‌های کتابخوانی و خیلی چیزهای دیگه. حتما توی این راه با آدم‌های مثبت و همفکر هم آشنا میشی. این مسیر هیجان‌انگیز خیلی میتونه روحیه و شخصیت تو رو در مسیر پرورش قرار بده و چیزهایی در خودت کشف خواهی کرد که هیچوقت حتی فکرش هم نمی‌کردی.  

همچنین بخوانید  خودکشی پس از مرگ

پس الان که تنهایی و از چشم خیلی‌ها دور هستی و کسی نمیتونه تو رو قضاوت کنه فرصت بسیار ارزشمندیه که به خودت اجازه بدی بعضی چیزا رو تجربه کنی حتی اگه به نتیجه خاصی نرسی. یادت باشه که اینجا رسیدن به نتیجه زیاد مهم نیست، مسیر این تجربه‌ها بیشتر زیر ذربینه.

خونه رو اون طوری که دوست داری بچین

درسته که نوع دکوراسیون خونه زیاد توی احساس تنهایی دخیل نیست ولی چیدن خونه به سلیقه خودت میتونه کمک زیادی بهت بکنه که احساس راحتی کنی.

خونه رو جوری که دوست داری بچین. تابلوهای مورد علاقه‌ات، کتابخونه رو با کتابهایی که دوست داری پر کن، گل و گیاه خوش رنگ و زیبا پرورش بده، اگه توانشو داری دیوارها رو به رنگ‌هایی که دوست داری تبدیل کن و خلاصه هر کاری که اون خونه رو تبدیل به خودت بکنی. به جایی تبدیلش کن که فقط جای خواب نباشه. یه چهار دیواری که تو توش راحتی و یه جا برای آرمش روحی، روانی و جسمی باشه. تازه تو این مسیر هم از تغییراتی که به دست خودت انجام دادی لذت زیادی نصیبت میشه.

سالم زندگی کردن رو تو اولویت بذار

وقتی تنها زندگی میکنی بعضی از عادت‌های خوب زندگی رو ممکنه سبک بشماری و زیاد بهشون اهمیت ندی. مثلا سالم غذا خوردن، خواب کافی داشتن و حتی بهداشت فردی مناسب. هر از گاهی ممکنه غافل بشیم و کلا خودمون رو به این روش زندگی ببازیم و به یه روتین تبدیل بشه.

سالم زندگی کردن مزیت‌های فروانی توی پرورش فکری، روحی، جسمی و اجتماعی ما داره که به ما انرژی مثبت القا میکنه که منجر به احساس شادی و رضایت از زندگی میشه.

برای اینکه بهتر بتونیم سالم زندگی کنیم ترفندهای زیر رو می‌تونیم تو برناممون قرار بدیم.

  • آخر هفته‌ها یا بعضی روزها رو برای پخت‌و‌پز غذاهای سالم و مقوی اختصاص بده تا مجبور به خوردن فست فود و غذاهای بیرون‌بر نشی.
  • ورزش یادت نره. باشگاه بدنسازی، پیاده روی، فوتبال یا هر ورزشی که دوست داری تو برنامت بذار تا به سلامت بدنت ظلم نشه.
  • تمرین خوابیدن در تایم‌های منظم تا بدنتون عادت کنه سر وقت بخوابه و سر وقت بیدار بشه.
همچنین بخوانید  ترفندهایی که والدین در آموزش نظم به کودکان خود باید بدانند!

گوشه های مثبت تنها زندگی کردن رو دریاب

تنها زیستن، میتونه یه حس آزاد بودن بهت بده. دیگه کسی تو خونه نیست تا بخاطرش مجبور باشی لباس مناسب بپوشی. آزادی کامل در پوشیدن یا حتی نپوشیدن لباس تو خونه خودتو داری. میتونی فیلم‌ها، کتاب‌ها و موسیقی‌هایی که ممکن بود کنار بقیه نتونی بشنوی رو الان با خیال راحت بشینی و ازشون لذت ببری. مزیت‌های مثبت تنها زندگی کردن بعد از مدتی میتونن خیلی از این مسائل پیش پا افتاده گسترده‌تر باشن، مثلا:

  • تنها زندگی کردن قدرت تخیلت رو قوی‌تر میکنه و به خلاقیتت اضافه میکنه
  • تنها زیستن برای تو یه جای مخصوص خودت فراهم میکنه که بتونی با هر روشی که دوست داری برای استراحت و دوری از کار رو اونجا باشی و به اصطلاح جایی برای شارژ شدن باشه.
  • تنها زیستن توی رشدت قطعا موثره
  • تنها زندگی کردن میتونه تو رو برای یه رابطه عاطفی آماده کنه. چون تو این مدت خودتو خوب شناختی و میدونی با چطور آدمی میتونی خوشبخت بشی.
  • تنها زیستن تو رو مسئولیت پذیر، ریسک پذیر و در برابر مشکلات قوی میکنه.
  • تنها زندگی کردن حتی میتونه تو رو از نظر اجتماعی به یه چهره جذاب تبدیل کنه.

 

حرف آخر

تنها زیستن همیشه ساده نیست، حتی اگه تنها زندگی کردن رو دوست داشته باشیم و ترجیح بدیم که تنها زندگی کنیم. شاید ما از فضای مستقلی که در آلونک کوچیک خودمون درست کردیم لذت ببریم ولی هر انسانی به ارتباط با هم نوعش نیاز داره. پس نذار این تنهایی تاثیر منفی روت بزاره و تو رو به سمت انزوا بکشونه. یادت باشه که خانواده و دوستات هر چقدر خونشون از تو دور باشه هنوز هم با یه پیام یا یه زنگ زدن ساده منتظرن تا با تو خوش و بش کنن. درسته که تنها زندگی میکنی ولی واقعا تنها نیستی و آدمایی تو زندگیت داری که دوستت دارن و میخوان درباره زندگی جدیدت باهات حرف بزنن. پس دفعه بعدی که دلت گرفت و احساس تنهایی کردی گوشی رو بردار و به یکی از این آدم‌های دوست داشتنی زندگیت زنگ بزن.

سعید قرمزی
سعید قرمزی

سلام
سعید قرمزی هستم. متولد 1369و فارغ التحصل کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید چمران اهواز. می‌خوام کنار هم از ادبیات لذت ببریم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
1
+1
+1
+1
+1

4 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    بنظرم بلوغ وقتی اتفاق میفته که بدونی با تنهاییت چکار کنی

    Reply
    • سعید قرمزی
      0
      0

      آره واقعا این خیلی مهمه.

      Reply
  2. یوسف آبخضر
    0
    0

    من یک پزشک بازنشسته هستم در هلند.
    ۵۰ سال با خانواده زن بچه زندگی کردم.
    الان ۵ ماه تنها در هلند زندگی می‌کنم. تازه لذت زندگی را چشیدم. ۱۸ سال با خانم هلندی ام تمام دنیا را گشتم. تنها زندگی کردن خیلی مزایا داره. فقط دلم برای کشورم ایران تنگ شده ۳۲ سال ایران را ندیدم

    Reply
    • سعید قرمزی
      0
      0

      ممنونم از اینکه تجربیاتتون با من در میان گذاشتید آقای آبخضر. امیدوارم بزودی بتونی برگردی ایران با اینکه این ایران با ایران 32 سال پیش خیلی فرق کرده ولی بازم دوست‌داشتنی هست. امیدوارم توی آینده نزدیک برگردی تا در خدمت باشیم.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط