فهرست
بیزنس پلن: طرحی برای همه
یک بیزینس پلن همه نیازهای اصلی کسبوکار، از معرفی تا روشهای کسب درآمد، تولید و توزیع را در بر میگیرد و همه را در قالب یک طرح جامع و کامل ارائه میدهد. لذا مالک هر کسبوکاری که هستید و یا هر ایدهای دارید، باید برای همه جوانب کسبوکار خود دلیل و مدرک داشته باشید و این مدارک و دلایل را با گذشت زمان اثبات کنید. اما وقتی نیاز به شناساندن و توضیح محصول یا کسبوکار خود دارید باید به فکر تهیهی بیزنس پلن باشید.
اگرچه بیزینس پلن نیاز به مرور، بازبینی و اصلاح مستمر (با ظهور رقبای جدید) دارد، اما همیشه نیازی نیست که به رشتهی تحریر درآورده شود. اما زمانی که میخواهید کسبوکار خود را برای یک سرمایه گذار، مشتری یا شریک جدید معرفی کنید لازم است در قالب یک طرح مکتوب ارائه شود. در این حالت به بیزینس پلن جامع و کاملی نیاز خواهید داشت که از یک فرمت استاندارد برخوردار باشد.
بخش های اصلی یک بیزنس پلن
فارغ از فرمتی که برای بیزینس پلن خود انتخاب میکنید، یا اینکه از طرح یک صفحهای استفاده میکنید یا کامل، ۹ بخش اصلی وجود دارد که باید در همه بیزینس پلنها لحاظ شود. البته با وجود اینکه همه این موارد را باید در نظر بگیرید، اما بسته به شرایط خاص کسبوکار خود میتوانید روی برخی از قسمتها بیشتر تمرکز کنید یا به برخی موارد کمتر بپردازید.
1. معرفی کسب و کار
اولین بخش از بیزینس پلن شما ارائهی معرفی کوتاه از کسبوکار مورد بحث است: کاری که در حال انجام آن هستید، محصول و یا خدمتی که تولید و یا ارائه میدهید، پیشرفتی که تاکنون داشتهاید و طرحهایی که برای آینده دارید.
با یک معرفی کوتاه شروع کنید. این یک توصیف کوتاه از کسبوکار شما است که رویکرد خاص خود را توضیح میدهید و مخاطب را مشتاق و علاقمند میکنید.
2. بیان مسئله و ارائه ی راهکار
توضیح کسبوکار با توجه به معضل موجود و راهکار شما برای حل مشکل و یا برون رفت از معضل اهمیت خاصی دارد. وقت گذاشتن برای بیان مسئلهی موجود با توجه به شواهد محکم نشان میدهد که واقعاً در این زمینه تخصص دارید، از بازار مورد نظر شناخت کافی دارید و آمادهاید تا این بازار را دستخوش تحول کنید.
ضمناً به یاد داشته باشید که قرار نیست که شما یک مشکل در سطح جهانی را حل کنید. مثلاً اگر شهر شما رستوران خوبی ندارد، همین – حداقل برای بیزینس پلن – میتواند یک مسأله باشد. به عنوان شاهد، بحثهایی را ذکر کنید که قبلا با افرادی که رغبت و یا نیاز خود به محصول مورد نظر شما را اظهار کردهاند، داشتهاید.
3. ارائه جزئیات خدمات یا محصول
برای اینکه بتوانید قابلیت محصول خود برای حل مشکلات را به خوبی توضیح دهید، باید وارد جزئیات شوید. بنابراین قسمت خاصی را برای نشان دادن کاربرد محصول یا خدماتتان (یا به عبارت دیگر، اینکه راه حل شما از دید مشتری چگونه است و چگونه به کار گرفته میشود) در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که جزئیات بیشتر را بعداً و در مرحلهی ارائهی مدل کسبوکار یا بیزینس مدل ارائه کنید.
4. معرفی بازار هدف
مشتری بازار هدف خود را بر اساس نوع شخصیت، میزان درآمد، سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علایق شخصی و مواردی از این قبیل تعیین کنید. این نشان دهندهی شناخت و آگاهی شما از زمینهی فعالیت و بازار کسبوکارتان است.
5. تحلیل رقبا
در کنار تعیین بازار هدف، باید رقبای دیگری که در حیطهی کاری شما کار میکنند را نیز شناسایی کنید. اگرچه همه از مواجهه با چالشهای بالقوه واهمه دارند، اما مقایسه کسبوکار خود با رقبا باعث میشود که بتوانید امتیازات و مزایای منحصر به فرد خودتان را بشناسید و نشان دهید.
6. مدل کسب و کار
این همان مرحلهای است که باید وارد ریزترین جزئیات شویم. در این بخش دقیقاً توضیح میدهید که کسبوکار شما چطور عمل میکند – از تهیهی موارد اولیه گرفته تا پیداکردن مشتری و مدیریت امور و عرضه.
این بخش را میتوان به طرحها یا مدلهای کوچکتری تقسیم کرد.
بسته به نوع خاص کسبوکار میتوان مدلهای زیر را در نظر گرفت:
1.مدل درآمدی
2.مدل تولید
3.مدل توزیع
4.مدل بازاریابی
5.مدل عملیاتی
7. کارکنان و تیم کسب و کار
در این قسمت، شرکت و اعضای آن را همراه با جزئیات بیشتری توضیح میدهید.
کارمندان شما چه اشخاصی هستند؟ دلیل انتخابشان چیست؟ چه سابقهی کاری دارند و نقششان در کسبوکار شما دقیقاً چیست؟
در اینجا باید به جزئیاتی مانند سوابق تحصیلی و سوابق کاری نیز اشاره کنید. بخش تیم کارکنان شرکت فرصتی برای ایجاد یک رابطه نزدیک با مخاطب است، چرا که هر چه این ارتباط نزدیکتر باشد، بیشتر به سود شما و کسبوکارتان خواهد بود.
8. برنامه ی مالی
در این قسمت باید با بیان هزینهها و درآمدها، به ارائهی جزئیات بیشتری بپردازید.
اگر کسبوکار قدیمی داشته باشید، نیازمند ارائهی سوابق مالی شما (۱ تا ۳ سال) گذشته به همراه پیش بینی سال پیش رو خواهد بود. اگر بیزنس شما نوپاست، باید برای ۲ تا ۳ سال آینده خود پیش بینی مالی دقیقی ارائه کنید.
9. ارائه ی درخواست
اگر فرم پیشنهادی خود را به یک فرد، بانک یا شرکت خاص ارائه میکنید، حتماً آن را با ذکر درخواست خود به اتمام برسانید. درخواست شما چه یک وام، خرید سهام یا سرمایه گذاری باشد، در هر صورت آن را توضیح بدهید و رسماً درخواستتان را ارائه دهید.
آنچه که باید در بیزنس پلن لحاظ شود:
1. تاکید بر بازار
تاکید بر وجود بازار فروش خوب برای محصول پیشنهادی با ارائهی دلایل قانع کننده
2. نشان دادن منافع و سود حاصله برای سرمایه گذار
تاکید بر روشها و زمان مورد نیاز برای رسیدن به مرحلهی سوددهی و کسب درآمد
3. اثبات محبوبیت و استقبال از محصول
با ارائهی مستندات و مدارکی باید محبوبیت کالا در بازار اثبات شود و استقبال از محصول برای سرمایه گذار مسجل شود.
4. ارائه ی مستندات قوی برای اثبات مدعا
صرف مطرح کردن ادعا در مورد سودآور بودن و یا فروش بالای محصول کافی نیست و باید با ارائه ی مستندات قوی این مسئله اثبات شود.
5. لحاظ کردن نیازها و خواسته های سرمایه گذار
توجه به خواستهها و نیازهای سرمایه گذار به منظور جلب رضایت او
6. پیش بینی های معقول و منطقی
پرهیز از ارائهی پیش بینیهای غیرمعقول و غیر واقع بینانه در مورد سودآوری محصول
7. مراحل توسعه و تکامل محصول
پایین آوردن ریسک با به کارگیری تیم متخصص و کاربلد و تبیین و توضیح تمامی مراحل کار
8. میزان درآمد و سود سرمایه گذار
ارائهی گزارشی دقیق از میزان سود و درآمد سرمایه گذار بر اساس میزان سرمایه گذاری
9. قابل اجرا بودن طرح
قابل اجرا بودن طرح با در نظر گرفتن مشکلات و چالشها
0 Comments