Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ نحوه ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری در محیط کار

نحوه ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری در محیط کار

by | 26 مهر 1402 | رهبری و مدیریت | 0 comments

یافتن فرهنگ مسئولیت پذیری در محل کار دشوار است، اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیم‌ها و کارمندان با عملکرد بالا است. از سوی دیگر، عدم پاسخگویی می‌تواند شرکت‌ها و افراد را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز دارد. آیا تا به حال در جلسه‌ای بوده‌اید که فردی دیر برسد؟ آنها می‌گویند که در ترافیک بودند یا جلسه دیگری خیلی طولانی شد. این به این دلیل است که هیچ کس نمی‌خواهد بگوید که زنگ ساعت صبح خود را تنظیم نکرده است، خانه خود را به موقع ترک نکرده است یا تقویم خود را پیگیری نکرده است. آنها نمی‌توانند مسئولیت مستقیم اعمال خود را بر عهده بگیرند. آنها خودشان را مسئول نمی‌دانند.

اگر سازمان‌ها می‌خواهند به اهداف خود برسند و کارکنان را درگیر نگه دارند، باید فرهنگ مسئولیت پذیری را در فرهنگ سازمانی خود بگنجانند. خبر خوب؟ با گام‌های صحیح، می‌توانید فرهنگ مسئولیت‌پذیری را پرورش دهید که کسب‌وکار شما را به جلو می‌برد و کارمندان را شادتر می‌کند.

 مسئولیت پذیری در محیط کار چیست؟

مسئولیت پذیری در محیط کار

مسئولیت پذیری در محل کار به این معنی است که کارکنان هم مسئولیت عملکرد و هم برای نتایج کسب و کار خود را بر عهده می‌گیرند. به‌جای دعوا و سرزنش وقتی مشکلی پیش می‌آید، آن‌ها قدم بر می‌دارند و مسئولیت کامل را بر عهده می‌گیرند. آنها وقت خود را برای خوب جلوه دادن به دیگران تلف نمی‌کنند. کارمندان پاسخگو برای یافتن راه حل تلاش می‌کنند و صرفاً یک کارمند بله قربان گو نیستند!. در نتیجه، سازمان پیشرفت می‌کند.

در مقابل، عدم پاسخگویی در محل کار به این معنی است که کارمندان به موقع برای جلسات حضور ندارند. آنها آیتم‌های اقدام را با ضرب الاجل خود کامل نمی‌کنند. وقتی آنها یک هدف درآمدی مهم را از دست می‌دهند، روزها یا هفته ها را صرف جستجوی علت می‌کنند. به جای حل مشکل، بهانه می‌آورند. و از آنجایی که آنها هرگز نمی‌دانند چه کسی مسئول است، رهبران در نهایت کارمندانی را که هیچ ارتباطی با موفقیت یا شکست پروژه‌های خاص نداشتند، اخراج یا ارتقا می‌دهند.

اهمیت مسئولیت پذیری در محیط کار

اگر مسئولیت پذیری بخشی از فرهنگ سازمان شما نباشد، با عملکرد و مشارکت کارکنان درگیر خواهید شد. به علاوه، اگر کارکنان همیشه بتوانند با بهانه آوردن از انتقاد بگریزند، رشد نخواهند کرد. آنها مطمئناً مجبور نخواهند شد که برای تیم‌های خود فراتر از وظایف تعریف شده خود عمل کنند.

مسئولیت پذیری در محل کار مهم است زیرا کسب و کارها  و افراد باید بر نتیجه متمرکز شوند. هدر دادن زمان برای شکایت به جای جستجوی راه حل بسیار آسان است. با این حال، این برای شرکتی که می‌خواهد رشد کند سم است. خواه تا پایان سه ماهه مقدار مشخصی پول به دست آورید یا تا پایان ماه دو کارمند جدید استخدام کنید، بدون پاسخگویی نمی‌توانید آن را به انجام برسانید.

علاوه بر این، کارکنان برای پیشرفت به انتظارات روشن نیاز دارند. بدون این انتظارات، مشارکت کارکنان کاهش می‌یابد  و اگر کارمندان درگیر نباشند، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً کار را ترک خواهند کرد. این خبر بدی است زیرا طبق تحقیقات گالوپ، تنها 34 درصد از کارمندان گزارش می‌دهند که به طور فعال در محل کار مشغول هستند. فقدان پاسخگویی مطمئناً این مشکل را بدتر می‌کند.

همچنین بخوانید  مدیریت برند چیست؟ | الزامات و نحوه کار

اگر می‌خواهید تعامل، عملکرد و رضایت شغلی را افزایش دهید، باید مسئولیت پذیری کارکنان را در اولویت قرار دهید. منظور ما این نیست که وقتی اوضاع به هم می‌ریزد، فقط باید فردی را برای سرزنش انتخاب کنید. در عوض، فرهنگ مسئولیت‌پذیری را ایجاد کنید که به کارکنان برای پذیرش مسئولیت شخصی پاداش می‌دهد. اگر این کار را انجام دهید، مزایای بی‌پایان مسئولیت پذیری را در محل کار تجربه خواهید کرد.

نمونه هایی از مسئولیت پذیری در محل کار

نمونه هایی از مسئولیت پذیری در محل کار

پس واقعاً مسئولیت پذیری در محل کار چیست؟ مسئولیت پذیری به بهترین وجه در نحوه حضور اعضای تیم شما در محل کار دیده می‌شود. در اینجا چند نمونه از آنچه پاسخگویی در کار به نظر می‌رسد آورده شده است:

  • وقت شناسی: کارمندان همیشه به موقع برای جلسات تیم حاضر می‌شوند و هرگز بهانه‌ای برای تاخیر در تحویل نمی‌گیرند.
  • صداقت: کارکنان حقیقت را در مورد آنچه که می‌توانند انجام دهند و چه زمانی انجام دهند، می‌گویند، زیرا می‌دانند که مسئول نتایج هستند.
  • فعال بودن: به جای اینکه منتظر بمانند تا شخص دیگری مالکیت را در دست بگیرد، کارکنان پاسخگو برای حل مشکلات و جستجوی راه حل هیجان زده می‌شوند.
  • رفتار با صداقت: کارمندان هرچه می‌گویند انجام می‌دهند، زمانی که می‌گویند انجام می‌دهند.
  • هوش هیجانی: کارکنان به جای سرزنش احساسات دیگران، مسئولیت احساسات خود را بر عهده می‌گیرند.
  • آسیب پذیری: کارکنان به جای عجله برای پوشاندن اشتباهات، اشتباهات خود را می‌پذیرند. آنها در صورت نیاز درخواست کمک می‌کنند، زیرا برای موفقیت خود را مسئول می‌دانند.
  • ارتباط: کارمندان به اندازه کافی شجاع هستند که مکالمات دشواری داشته باشند، زیرا می‌دانند که مسئول حفظ و توسعه روابط خود هستند.

زمانی که مسئولیت پذیری در محل کار وجود داشته باشد، عملیات به آرامی اجرا می‌شود. پروژه‌ها با تعالی و به موقع تکمیل خواهند شد. ساعت‌ها برای درگیری‌های احمقانه بین همکاران تلف نمی‌شود. از سوی مدیری که دیگران را به خاطر مشکلاتشان مقصر می‌داند، انفجار خشم وجود نخواهد داشت. مسئولیت پذیری یک فرهنگ کاری مثبت، ایمن و خوشایند ایجاد می‌کند که به همه کمک می‌کند تا پیشرفت کنند.

7 گام برای تقویت مسئولیت پذیری در محل کار

7 گام برای تقویت مسئولیت پذیری در محل کار

فرهنگ شرکت یک شبه شکل نمی‌گیرد. این یک فرآیند مشارکتی است که به همه نیاز دارد، درست حدس زدید، مسئولیت را بر عهده بگیرند. و در حالی که نمی‌توانید کارکنان خود را مجبور کنید که پاسخگو باشند، می‌توانید فرهنگی را تقویت کنید که مسئولیت پذیری را تشویق می‌کند. با گذشت زمان، همه افراد سازمان مزایای مسئولیت پذیری در محل کار را می‌بینند و قدردانی می‌کنند.

در اینجا نقشه راه 7 مرحله‌ای شما برای پرورش فرهنگ شرکتی است که برای مسئولیت پذیری ارزش قائل است.

1. مسئولیت پذیری را یکی از ارزش های اصلی شرکت خود قرار دهید

ارزش‌های اصلی شرکت شما نشان می‌دهد که به چه چیزی اهمیت می‌دهید و انتظار دارید کارکنانتان در محل کار چگونه عمل کنند. اگر می‌خواهید فرهنگ مسئولیت‌پذیری ایجاد کنید، این مکان عالی برای شروع است. رسمی کردن مسئولیت پذیری به عنوان چیزی که سازمان شما برای آن ارزش قائل است، بهترین راه برای نشان دادن جدیت شما به کارمندان است.

اگر مسئولیت‌پذیری را به‌عنوان یک ارزش اصلی یادداشت کنید، ملتزم کردن کارکنانتان به آن نیز آسان‌تر است. انتظارات شما از رفتار آنها از روز اول کارشان مشخص خواهد شد. به عنوان مثال، زمانی که زمان بررسی عملکرد با یک گزارش مستقیم فرا می‌رسد، می‌توانید در مورد اینکه آیا آنها از ارزش‌های اصلی شرکت پیروی می‌کنند یا خیر صحبت کنید. اگر آنها پاسخگو نباشند، شما فرصت عالی برای تغییر خواهید داشت.

2. مسئولیت پذیری را  از بالای سیستم خود شروع کنید

مسئولیت پذیری از بالای سازمان شروع می‌شود. اگر مدیر عامل شما پاسخگو نباشد، کارمندان شما نیز پاسخگو نخواهند بود. هر فردی در مقام رهبری باید مسئولیت پذیری شخصی خود را نشان دهد. این بدان معناست که در هنگام بروز مشکل به جای سرزنش اعضای تیم خود، مسئولیت را به گردن می‌گیرد. این همیشه آسان نیست، صحبت کردن و مسئولیت پذیری می‌تواند سخت باشد.

همچنین بخوانید  چگونه از آسیب احساسی در محل کار جلوگیری کنیم؟

اگر رهبران شما (یا شما) با مسئولیت پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند، کوچینگ اجرایی می‌تواند کمک کند. فرد کوفمن، معاون رهبری و توسعه سازمانی در لینکدین، تصدیق می‌کند که تبدیل شدن به شخصیت اصلی داستان خود به طور طبیعی به وجود نمی‌آید. هیچ کس نمی‌تواند این را بدون کمک احضار کند. او می‌گوید: «شما به کسی نیاز دارید که بخشی از مشکل نباشد تا شما را به این سمت راهنمایی کند. یک مربی می‌تواند آن شخص برای شما باشد.

3. واگذاری مالکیت واضح به پروژه ها و ابتکارات

متأسفانه، اگر کارمندان را به حال خود رها کنید، مسئولیت پذیری به طور طبیعی به وجود نمی‌آید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد فرهنگ مسئولیت‌پذیری، تبدیل آن به بخشی اساسی از مدیریت پروژه است. هر زمان که یک کمپین یا ابتکار جدید شروع می‌شود، بهتر است مالک مشخصی را تعیین کنید. در غیر این صورت، پروژه‌ها می‌توانند ماه‌ها ادامه داشته باشند و از فردی به فرد دیگر منتقل شوند و هیچ کس مسئولیتی را بر عهده نگیرد.

حتی اگر یک نفر هر کار فردی را انجام نمی‌دهد، باید یک نفر مسئول نتیجه باشد. آن‌ها می‌توانند پیشرفت‌ها را زیر نظر داشته باشند، از به‌روزرسانی‌ها در جلسات تیم گزارش دهند، و کارها را تا پایان تکمیل کنند. نتیجه؟ مشارکت کارکنان افزایش می‌یابد زیرا مالکیت به کارکنان احساس رضایت و هدف بیشتری در کارشان می‌دهد.

4. برای کارهای کوچک مسئولیت تعریف کنید

همه برای مدیر یا رهبر پروژه بودن مجهز نیستند. با این حال، هر کارمند باید احساس مسئولیت و مسئولیت در نقش خود داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، کارکنان باید اهداف فردی و معیارهای عملکرد خود را داشته باشند.

به عنوان مثال، بگویید یکی از گزارش‌های مستقیم شما یک هماهنگ کننده بازاریابی است. آنها احتمالاً آماده رهبری یک کمپین کامل نیستند، اما می‌توانند مسئولیت کارهای خاصی را که مربوط به پروژه بزرگتر است، بر عهده بگیرند. به آنها کمک کنید تا اهدافی مانند “نوشتن چهار ایمیل با نرخ باز شدن 20٪” تعیین کنند.

این هدف به کمپین کلی کمک می‌کند، اما آنها می‌توانند مالکیت کامل بر نتایج داشته باشند. آنها می‌توانند ایمیل‌ها را بنویسند، آنها را در نرم افزار ایمیل بسازند و ارسال را فشار دهند. اگر ایمیل‌ها اجرا نشد، هماهنگ کننده بازاریابی می‌تواند مسئولیت کامل حل مشکل را بر عهده بگیرد و دوباره تلاش کند.

5. رشد و توسعه کارکنان را در اولویت قرار دهید

بیایید مثال بالا را ادامه دهیم. اگر کارمند شما یک کمپین ایمیلی ارسال می‌کند که کارایی ندارد، نباید آنها را در مقابل همه همکارانش سرزنش کنید. در عوض، مسئولیت پذیری در مورد مسئولیت راه حل‌ها است. در فرهنگ مسئولیت پذیری، گام طبیعی بعدی برای هماهنگ کننده بازاریابی این است که در کلاسی در مورد بازاریابی ایمیلی شرکت کند، از یک همکار مشاوره بخواهد، و با استفاده از دانش جدید خود ایمیل دیگری ارسال کند. نتیجه؟ نتایج بهبود یافته و بدون اتلاف وقت برای بهانه.

به همین دلیل است که اگر می‌خواهید مسئولیت پذیری را در محل کار تقویت کنید، اولویت دادن به رشد و توسعه کارکنان ضروری است. اگر کارمندان فکر کنند که مجازات خواهند شد، احساس امنیت نمی‌کنند که مسئولیت عملکرد ضعیف را بر عهده بگیرند. شکست‌ها باید به عنوان فرصت‌هایی برای رشد تلقی شوند و سازمان‌ها باید فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را برای کمک به این فرآیند فراهم کنند.

همچنین بخوانید  چگونه کسب و کار خود را برای رکود آماده کنیم؟

6. تفویض اختیار کنید و اعتماد کنید

ما در مورد اینکه چقدر مهم است به کارکنان خود فرصت‌هایی برای پاسخگویی بدهید صحبت کرده‌ایم. اما به عنوان یک رهبر، ممکن است سخت باشد که کنترل را کنار بگذاریم و تفویض اختیار کنیم. شاید شما در حال مبارزه هستید زیرا نمی‌خواهید کارکنان در قبال نتایج پاسخگو باشند. در حالی که نگرانی قابل درک است، بهترین رهبران یاد می‌گیرند که به کارمندان خود اعتماد کنند و به آنها تکیه کنند.

ایجاد اعتماد در محل کار به اندازه ایجاد مسئولیت پذیری مهم است. بدون اعتماد، تیم شما برای داشتن پروژه‌ها احساس قدرت نمی‌کند و دلیلی برای قبول مسئولیت اهداف تیم در صورت نیاز نخواهند داشت. این باعث کاهش مشارکت کارکنان و روحیه تیم می‌شود.

زمان و مکانی برای رهبری از بالا به پایین وجود دارد، جایی که مدیران تمام تصمیمات را در مورد یک کسب و کار می‌گیرند. با این حال، رهبران باید بدانند که 68٪ از کارمندان می‌گویند که عدم اعتماد به تلاش‌های روزانه آنها در کار صدمه می‌زند و تقریباً یک چهارم شرکت‌ها را به دلیل همین احساس ترک کرده‌اند. اگر به کارکنان خود فرصت پاسخگویی ندهید، سازمان شما تأثیرات آن را احساس خواهد کرد.

7. پاداش و تجلیل از مسئولیت پذیری

پاداش و تجلیل از مسئولیت پذیری

آخرین قدم برای ایجاد مسئولیت پذیری در محل کار، تجلیل و پاداش دادن به کارکنانی است که آن را نشان می‌دهند. تقویت مثبت یک راه عالی برای تشویق تغییر است و محل کار نیز تفاوتی ندارد. در اینجا چند ایده برای شناخت کارکنانی که در محل کار مسئولیت پذیری نشان می‌دهند آورده شده است:

  • هنگام در نظر گرفتن کارمند برای ترفیع، مسئولیت پذیری را به عنوان معیاری در نظر بگیرید
  • به طور عمومی از کارمندان برای نشان دادن مسئولیت پذیری و حل مشکلات تشکر کنید
  • کارمندان را در شبکه‌های اجتماعی با داستانی در مورد نشان دادن مسئولیت پذیری آنها معرفی کنید
  • از فرصت‌های توسعه حرفه‌ای برای کارمندانی حمایت کنید که مسئولیت چیزهایی را بر عهده می‌گیرند که هنوز باید یاد بگیرند
  • به طور منظم با کارمندان بررسی کنید تا بتوانید بازخورد بدهید و به رشد آنها کمک کنید.

سخن آخر

همه ما می‌توانیم با گفتن “من موضوع زندگی خود هستم و تماشاگر نیستم” کنترل زندگی خود را در دست بگیریم.

شما و کارمندانتان این قدرت را دارید که انتخاب کنید و داستان خود را به صورت اول شخص بیان کنید. کافمن می‌گوید: «ما می‌توانیم با گفتن «من موضوع زندگی‌ام و تماشاگر نیستم» کنترل را در دست بگیریم. «زندگی من مال من است، بنابراین بخشی از هر مشکلی خواهم بود. اگر شما بخشی از مشکل نیستید، پس نمی‌توانید بخشی از راه حل باشید.”

بهای قدرت پاسخگویی است. اگر می‌خواهید در محل کارتان تغییر ایجاد کنید، باید مالکیت چیزهایی که اتفاق می‌افتد را به دست بگیرید. این چالش برانگیز است – فرد فرآیند مسئولیت پذیری را به عنوان یک سلیقه اکتسابی توصیف می‌کند. او گفت: «تا زمانی که به اندازه کافی به باشگاه نروید که بتوانید در آنجا اجرا کنید، تمایلی به رفتن به باشگاه ندارید. “این مشابه است. هیچ کودکی کلم پیچ را به جای سیب زمینی سرخ کرده انتخاب نمی‌کند.

در نهایت، هر چیزی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد، نتیجه توانایی شما در پاسخگویی به یک چالش است. چالش امری مسلم است، اما آنچه مسلم نیست این است که چگونه به آن پاسخ می‌دهید. همانطور که در محل کار به سمت مسئولیت‌پذیری کار می‌کنید، به خود و کارمندان دلسوزی زیادی نشان دهید. این یک فرآیند است، اما اولویت‌بندی آن باعث ایجاد نیروی کار متعهدتر، راضی‌تر و شرکت بهتری می‌شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
1
+1
+1
1
+1
+1
1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط