Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگرمی
سلامت
سلامت عمومی
طراحی وبسایت
گردشگری
مارکتینگ
محیط زیست
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ هر آنچه باید درباره حمله پانیک بدانید؛ علل، علائم و راه های درمان

هر آنچه باید درباره حمله پانیک بدانید؛ علل، علائم و راه های درمان

by | 30 آبان 1401 | روان‌شناسی, سلامت, سلامت عمومی | 0 comments

حمله پانیک در کسانی رخ می‌دهد که به صورت مکرر با حملات غیر منتظره‌ای از ترس و هراس دست و پنجه نرم می‌کنند. این حمله های مکرر پانیک زمانی اتفاق می‌افتند که شخص در یک شرایط بحرانی قرار می‌گیرد که قبلا آن‌ها را تجربه کرده است. این رخدادها برای هر شخصی بسته به تجربیات آن‌ها متفاوت است. مثلا اگر فردی از جاهای بسته و تنگ ترس دارد اگر در چنین شرایطی قرار گیرد ممکن است منجر به حملات پانیک شود.

این حملات پانیک می‌توانند بیانگر مشکلات افسردگی و یا رنج بردن از اضطراب اجتماعی باشند. برای ریشه یابی حمله پانیک باید در وهله اول علل این حملات را جستجو کرد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه های حمله پانیک

نشانه های پانیک بدون هیچ هشداری ناگهان شروع می‌شوند و تقریبا تا 10 دقیقه طول می‌کشند. حمله‌های پانیک به ندرت بیشتر از یک ساعت به طول می‌انجامند و اکثر اوقات از 20 تا 30 دقیقه متغیر است. زمان و مکان رخ دادن این حملات کاملا تصادفی است و امکان دارد هر جا اتفاق بیفتد. در حال رانندگی، در حال خرید، در حال بازی یا تماشای تلیویزیون و …

علائم حمله پانیک:

  • تنگی نفس
  • تپش قلب ناگهانی
  • درد قفسه سینه یا احساس سنگینی
  • احساس لرزش
  • احساس خفگی
  • احساس جدا شدن از محیط اطراف
  • عرق کردن ناگهانی
  • حالت تهوع و ناراحتی معده
  • احساس سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • ترس از مرگ
  • از دست دادن کنترل در انجام کارها
همچنین بخوانید  چگونه یک سخنرانی به یادماندنی ارائه دهیم؟

برای خنثی کردن حملات پانیک، باید یک سری رفتارهایی را در زمان بروز حمله و قبل از رخ دادن آن تمرین نمایید. البته داروهایی هم به تصمیم پزشک می‌توانید برای درمان حمله پانیک استفاده کنید.

علت حمله پانیک چیست؟

اگرچه هنوز نمی‌توان علت قطعی برای ایجاد حملات پانیک مشخص کرد ولی می‌توان به این نتیجه رسید که این اختلال در بعضی اشخاص ارثی است. همچنین امکان حملات پانیک کاملا با مسیر زندگی شخص در یک راستا قرار می‌گیرند. تحولات مهمی مانند فارغ التحصیل شدن، دنبال کار مناسب گشتن، ورود به یک رابطه جدید، ازدواج و فرزندآوری می‌توانند زمینه‌ساز یک حمله پانیک باشند. البته حوادث تلخی مانند طلاق، از دست دادن شغل یا فوت عزیزان هم می‌توانند باعث حمله پانیک شوند.

بعضی از بیماری‌های جسمی هم در ایجاد حملات پانیک دخیل هستند. باتوجه به اینکه برای درمان حمله پانیک باید علت‌های آن را برطرف کنیم، پس باید این بیماری‌های جسمی مورد درمان قرار بگیرند. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • هیپوگلاسمی (قند خون پایین)
  • مصرف محرک‌های دارویی (آمفتامین، کوکائین، کافئین)
  • جلوگیری از قطع مصرف ناگهانی دارویی خاص
  • پرولاپس قلبی

راه حل‌ های مقابله با حمله پانیک

همانطور که اشاره کردیم، حملات پانیک به طور ناگهانی اتفاق می‌افتند. ولی بعد از چند حمله شما می‌توانید بر اساس تجربه موقعیت‌هایی که ممکن است دچار حمله پانیک شوید را پیش‌بینی کنید. این شناسایی قبل از وقوع حمله پانیک به شما کمک می‌کند تا رفتارهای لازم را انجام دهید تا از رخ دادن آن جلوگیری یا از شدت پانیک بکاهید.

همچنین بخوانید  بهترین فیزیوتراپی و دکتر خوب فیزیوتراپیست چه ویژگی هایی دارد؟

دانش خود را افزایش دهید

درباره حملات پانیک بخوانید تا دانش خود را در این حیطه افزایش دهید. هرچه قدر اطلاعات خود را درباره این موضوع بیشتر کنید بهتر می‌توانید در برار حملات ناگهانی خود را کنترل کنید. مطالبی که درباه این موضوع در بستر وب منتشر می‌شوند می‌توانند منابع اولیه خوبی باشند.

مصرف الکل و دخانیات را قطع کنید

سیگار نکشید، از مصرف الکل و کافئین دوری کنید. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی می‌توانند تاثیرات جسمانی و روحی بالایی داشته باشند. آمار حملات پانیک در افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند بسیار بالاست. پس اگر فردی هستید که از حملات پانیک رنج می‌برید، برای سلامتی خود از مصرف این گونه مشروبات و دخانیات کاملا خودداری کنید.

عمیق تنفس کنید

توصیه دیگر پزشکان برای جلوگیری از حمله پانیک، عمیق نفس کشیدن است. با تنفس عمیق اکسیژن بیشتری به خون تزریق می‌شود که این امر در برقراری آرامش در هنگام حمله پانیک بسیار موثر است. پس تنفس عمیق را تمرین کنید تا در هنگام حملات بتوانید از آن استفاده کنید.

مدیتیشن انجام دهید

راهکارهای آرام بخش مانند یوگا و مدیتیشن  نیز در کنترل حملات پانیک بسیار موثر هستند. در صورتی که این تمرین‌ها را بصورت منظم انجام دهید می‌توانید از بروز حمله پانیک جلوگیری کنید. این تمرینات به ماهیچه‌های بدن شما می‌آموزند که در زمان حملات آرام باشند و دچار گرفتگی عضلات نشوند.

همچنین بخوانید  هنر تنها زیستن: 7 روش برای داشتن زندگی بهتر

روابط خود را تقویت کنید

یکی از پیشامد‌های حملات پانیک، گوشه گیر شدن است. انزوا و خود را جدا کردن از خانواده و اجتماع نه تنها حمله پانیک را مداوا نمی‌کند بلکه به شدت آن هم می‌افزاید. پس برای رهایی از پانیک با خانواده و دوستان نزدیک ارتباط برقرار کنید تا از کنار هم بودن با آن‌ها به آرامش برسید. اگر چنین افرادی در زندگیتان وجود ندارد، سعی کنید از راه‌های سالم با اشخاصی که فکر می‌کنید می‌توانید با آن‌ها روابط دوستانه داشته باشید آشنا شوید.

ورزش را از یاد نبرید

ورزش کردن یک روش رایگان تخلیه انرژی و خنثی کننده اضطراب‌های روزانه است. هر روز به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش‌های هوازی در جلوگیری از حملات پانیک بسیار کارسازند. ورزش‌هایی مانند پیادروی طولانی، دویدن، شنا و کوهنوردی ورزش‌های بسیار خوبی برای مقابله با استرس و اضطراب‌های روزمره زندگی هستند.

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی برای همه ما انسان‌ها بسیار مهم و حیاتی است. بطور معمول در هر شبانه روز باید 7 تا 9 ساعت خواب بدون وقفه داشته باشیم. برای رهایی از حملات پانیک هم باید به اندازه کافی استراحت داشته باشیم تا بدن در زمان پانیک انرژی لازم برای مقابله با آن را داشته باشد. اگر دچار مشکلات خواب هستید می‌توانید با درمانگر خواب صحبت کنید.

سعید قرمزی
سعید قرمزی

سلام
سعید قرمزی هستم. متولد 1369و فارغ التحصل کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید چمران اهواز. می‌خوام کنار هم از ادبیات لذت ببریم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط