Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ نسل زد چیست؟ چه کسانی عضو نسل زد هستند؟

نسل زد چیست؟ چه کسانی عضو نسل زد هستند؟

by | 21 مهر 1401 | رهبری و مدیریت, روان‌شناسی, مدیریت و کسب‌وکار | 0 comments

نسل زد نامی است که به نسل جوان امروزی اختصاص داده شده است. طبق تحقیقات تیم Pew، نسل زد یا نسل z شامل افرادی است که بین سال‌های 1997 تا 2012 به دنیا آمده‌اند، یعنی از سال 1376 تا سال 91! البته در بعضی از منابع معتبر، نسل z شامل افراد متولد شده از سال 1997 تا به همین امروز است! بزرگترین افراد نسل زد اکنون در حال تجربه 25مین سال زندگی خود هستند که بسیاری یا متاهل شده‌اند، یا در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. نسل زد دنباله نسل هزاره (Millennials) هستند، افرادی که بین 1981 تا 1996 به دنیا آمده‌اند در زمره هزاره‌ها قرار می‌گیرند. نسل زد، در ابتدای ورود خود به بازار کار و جامعه با بحرانی به نام کرونا مواجه شد، بحرانی که نسل‌های قبلی را تهدید نمی‌کرد.

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، نسل زد چند سالی است که وارد بازار کار شده‌اند ولی در همین زمان کم توانسته‌اند نظرات خود را به صورت آزادانه بیان کنند، بعضی از مسائل محیط کاری را با شرایط خود بازنویسی کنند، همکاران نسل هزاره خود را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها مجبور به یادگیری کنند. نسل زد، متولدین بین 1997 تا 2012 متفاوت‌ترین نسلی هستند که تا به حال وجود داشته‌اند، اما دلیل این تفاوت بسیار آشکار چیست؟

نام دیگر نسل زد، بومی‌های دیجیتالی است. نسل z به محض پا گذاشتن در این دنیا، با دنیایی از اطلاعات (اینترنت، گوگل، فضای مجازی و …) که هر روز آپدیت می‌شوند مواجه شده است. البته ما نسل zای‌ها همیشه مدیون زحمات نسل هزاره هستیم و دلیل دین ما نسبت به هزاره‌ها تلاش بی‌وقفه آن‌ها برای فراهم کردن شرایطی آسان برای ما است. بدون شک، یکی از دلایل پیشرفت سریع نسل زد تلاش‌های نسل هزاره است!

اما بیاید با نسل زد بیشتر آشنا شویم!

نسل زد از همه نظر متفاوت است!

با نگاهی ساده به نوع پوشش و طرز تفکر نسل زد می‌توان به آسانی به این نکته پی برد که نسل زد فوق‌العاده متفاوت از نسل‌های قبلی خود است. نسل زد برعکس نسل هزاره و یا قبل‌تر از آن، خیلی به مسائل نژاد پرستی اعتقادی ندارد و تاکید بیشتر آن‌ها بر آزادی، حق انتخاب و حقوق برابر است. واشنگتن پست در مورد تاثیر و تفاوت نسل زد در محل کار اینگونه می‌نویسد:

“با ورود نسل زد به اداره‌ها و دیگر صنعت‌ها، تنوع عقاید و به کارگیری آن‌ها دیگر یک الویت نیست، بلکه یک ضرورت است. با افزایش تعداد ورودی نسل z به صنعت، طبیعتاً شخصیت‌ها و اولویت‌های جدیدی کشف می‌شوند، شناختن این نسل و یادگیری از آن‌ها یک سفر فوق‌العاده خواهد بود.”

همچنین بخوانید  تاثیر ثبت برند بین المللی در تجارت خارجی
نسل زد نسلی متفاوت

نسل z باورهای قلبی خود را وارد محیط کار می‌ کنند!

نسل زد برایش مهم نیست که به عنوان یک کارمند، کارگر، مدیر یا با هر سمتی وارد چه مجموعه‌ای می‌شود. افراد نسل z برای خود شخصیتی پیچیده و متفاوت‌تر از نسل‌های قبل ساخته است و به این موضوع ایمان دارد که باید کاری را انجام دهد که مطابق میل و چهارچوب خودش است و نه قوانین من‌درآوردی! دلیل اینکه نسل زد در بسیاری از موقعیت‌های مهم جهان تاثیرگذار است، همین عدم تمایل به ربات بودن است! قصد ما توهین نیست، ولی به این موضوع فکر کنید، هر روز یک کار تکراری، روندی عادی و حوصله سر بر تا کی می‌تواند برای ما قابل تحمل باشد؟ پس اجازه دهید که ما کارهایی که در آن خوب هستیم انجام دهیم، منظور من ایجاد تغییر است!

نسل زد باورهای خود را زمزمه نمی کند، بلکه فریاد می زند!

اگر شما با نسل زد در ارتباط هستید، مطمئنم که دوست دارید گاهی اوقات او را خفه کنید، آتش بزنید و جنازه او را در دور دست‌ترین نقاط ایران رها کنید، باور کنید ما شما را درک می‌کنیم ولی لطفاً این را هم بدانید که ما نمی‌توانیم از کنار موضوعات کوچک و بزرگ به آسانی بگذریم. اگر کاری که شما انجام می‌دهید یا حرفی که می‌زنید، اشتباه باشد یا حتی اگر درست باشد ولی از نظر ما روش بهتری برای انجام همان کار وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم! یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های نسل z همین نترس بودنش است! برای مثال، حجاب حدود 44 سال است که در ایران اجباری است و افراد زیادی نیز به این موضوع حساس نبودند.

اما نسل زد با داشتن این همه اطلاعات و شخصیت‌های مختلف مطمئناً نمی‌توانست در برابر این ظلم (گرفتن حق انتخاب و آزادی) ساکت بماند و نتیجه آن همان چیزی است که امروز در خیابان‌های ایران شاهد آن هستیم. شاید شما هم تا الان متوجه این موضوع شده باشید که نسل زد هیچگاه حاضر نیست آزادی، حق انتخاب و برابری را از دست بدهد!

نسل z مستقل ترین نسل چند دهه اخیر!

افراد نسل z علاقه چندانی به استفاده از منابع مالی خانواده ندارد و همیشه به دنبال روش‌هایی است که بتواند خودش منابع مالی خودش را تامین کند. اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام، تیک‌تاک و غیره همه یک پلتفرم عادی برای پیام رسانی و یا آموزش بودند تا زمانی که نسل z وارد این پلتفرم‌ها شد! اینستاگرام چند سالی است که برای جوانان ایرانی به یک منبع درآمد تبدیل شده است، البته به خاطر شرایط بین‌المللی این درآمد از خود اینستاگرام نیست، بلکه از طریق تبلیغ سایر کسب‌وکارها در اینستاگرام است!

و اما یوتیوب! شاید شما با شیوه کاری بسیاری از نوجوانان موافق نباشید و شاید هم حق داشته باشید، اما این را بدانید که موضع شما برای این افراد اصلاً مهم نیست چون آن‌ها با کسب درآمد دلاری، حقوق چند ماه شما را در یک ماه به دست می‌آورند! یوتیوب به عنوان یک پلتفرم بسیار عالی برای تماشای ویدئوهای فان و جذاب و البته آموزشی است!

پی‌نوشت: دوست عزیزی که داری تو یوتیوب فعالیت می‌کنی، یکم روی محتوات کار کن خدایی، بعضی‌هاتون دارید آبروی ما رو می‎‌برید!

همچنین بخوانید  برنامه ریزی: 5 قدم تا داشتن یک برنامه ریزی مناسب

هر عضو نسل z یک کارآفرین است!

امروزه وجود آنلاین شاپ‌های زیاد در اینستاگرام خرید را برای بسیاری از ما راحت کرده است. اما یک نکته جالب، اکثر افرادی که آنلاین شاپ دارند، شامل نسل زد می‌شوند. این بهره‌وری از بسترهای موجود این فرضیه را برای بسیاری از افراد فعال در حوزه بیزینس ایجاد کرده است که افراد متولد شده بعد از 1997 می‌توانند هر کدام صاحب کسب‌وکار خود باشند! نکته دیگر، بحث فعالیت در حوزه ارز دیجیتال و کریپتو است. طیف عظیم افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال جوانان زیر 30 سال هستند! حتماً شما هم در اطرافیان خود دوستانی دارید که سن زیادی ندارند اما از طریق ارزهای دیجتال برای خود درآمدزایی می‌کنند!

نسل زد، کله شق ولی کاربلد!

پدر و مادرهای امروزی و البته معلمان برای اینکه تحصیل را برای نوجوانان شیرین جلوه دهند، تلاش زیادی می‌کنند اما با این حال بسیاری از دانش آموز در رده‌های مختلف علاقه چندانی به تحصیل 12 ساله در این نظام آموزشی را ندارند و فقط از سر اجبار و مدرک به مدرسه می‌روند! در چند پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره کردیم که به اعضای نسل زد بومی‌های دیجتال نیز گفته می‌شود. افراد متولد سال 1997 به بعد به راحتی می‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند و منابعی که برای مطالعه به آن نیاز دارند را خیلی سریع پیدا کنند. این امر باعث شده است که بسیاری به نسل زد لقب کله شق ولی کاربلد را بدهند!

پی‌نوشت: شاید شما که در حال خواندن این هستید، پدر یا مادر یک نسل زد باشید که از سرپیچی‌های او بسیار خشمگین هستید. اما بگذارید به عنوان یک فرد از این نسل به شما بگویم که ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت، اگر استدلالی منطقی برای انجام کاری دارید، با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم نه، پس از شما خواهش می‌کنیم که بگذارید ما با منطق و عقل خودمان جلو برویم!

چگونه با نسل زد ارتباط مفید بگیریم؟

حالا که با شاخص‌ترین ویژگی‌های نسل زد آشنا شده‌ایم، بهتر است به سراغ بررسی نحوه درست تعامل با آن‌ها برویم. نحوه ارتباط گیری با نسل زد در محیط کار بسیار مهم است، آن‌ها بسیار باانگیزه، پرشوق ولی در عین حال بیخیال هستند! یعنی ممکن است به سادگی از خیر همه چیز بگذرند و به دنبال محیطی دیگر برای اشتغال بگردند. سعی می‌کنیم به شما 5 روش برای ارتباط گیری بهتر با آن‌ها را برای شما بازگو کنیم.

با نسل z رو در رو صحبت کنید!

مطالعات نشان می‌دهند که نسل زد روزانه حدود 10 ساعت را در تلفن‌های خود می‌گذرانند و مشغول پیام دادن، آموزش… هستند. اما بر خلاف تصورات، به گفته مدیران صنعتی و استارتاپی بهترین روش برای صحبت کردن با نسل z در مورد مسائل کاری یا هر چیز دیگر، صحبت کردن face to face یا رو در رو است. نسل زد با اینکه اکثر زمان خود را صرف اینترنت می‌کنند، اما علاقه شدیدی دارند که در مورد مسائل مهم رو در رو صحبت کنند.

پی‌نوشت: اگر در مجموعه خود از نسل زد کسی را کنار خود دارید، سعی کنید با او ارتباط مستدام و مستمر روزانه داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد این نسل علاقه شدیدی به برقراری ارتباط مستمر با همکاران و مدیران خود دارند.

همچنین بخوانید  آنچه در مورد درونگرایی نمی دانیم
با نسل زد رو در رو صحبت کنید

با نسل زد رو بازی کنید!

تقریباً هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که علاقه‌ای به شنیدن دروغ داشته باشد، اما نسل زد کمی متفاوت است. آن‌ها در برابر دروغ ساکت نمی‌مانند! افراد نسل z اصلاً دوست ندارند که از همکاران و مدیر خود دروغ بشنوند و یا پنهان کاری ببینند. این نسل بسیار جستجوگر است و همیشه در تلاش است که از همه چیز سر در بیاورد (شاید به نوعی فضول باشیم، قبول!)، وقتی آن‌ها حقیقت را بفهمند، ادامه همکاری با آن‌ها سخت خواهد بود. بهترین روش این است که همیشه با کارمندان خود رو راست باشید، حساسیت این موضوع در مواجه با نسل زد کمی بیشتر است!

نسل زد تحمل تبعیض را ندارد!

اولویت بندی و تقسیم وظایف نسبت به توانایی هر فرد در هر مجموعه‌ای یک امر اجتناب‌ناپذیر است. ولی اصلاً موضوع صحبت ما اولویت بندی نیست، بلکه تبعیض است! این نسل خود را بسیار قبول دارند و در اکثر شرایط‌ نیز این موضوع را اثبات کرده‌اند که اعتماد کردن به آن‌ها کار اشتباهی نیست! اگر بین کارمندان خود نسل زدی دارید، سعی کنید در رفتار با آن‌ها تبعیض قائل نشوید. برای جلوگیری از انتقال حس تبعیض کارهای زیر را انجام دهید:

  1. برای همه آن‌ها منابع و ابزار مساوی برای آموزش تهیه کنید.
  2. برای آن‌ها شرایط ترفیع یکسان در نظر بگیرید.
  3. پروسه کسب‌وکار و چشم‌انداز بیزینس را برای آن‌ها تعریف کنید.
  4. انتقادات و پیشنهادات هیچ کدام را بدون بررسی تایید/نفی نکنید.
  5. برای جلسات انفرادی با آن‌ها زمان یکسان در نظر بگیرید (تا جایی که امکان دارد)

ارتباط آنلاین، روشی موثر برای ارتباط گیری با این نسل!

مهم نیست شخصیت فردی آن‌ها ارتباط آنلاین را ترجیح می‌دهد یا ملاقات حضوری، همیشه کانال‌های ارتباطی خود را با آن‌ها فعال نگه دارید. ترکیب ملاقات‌های حضوری با ارتباط آنلاین یک روش فوق‌العاده موثر برای آن‌هاست. آن‌ها گاهی دوست دارند که به دوستان خود نشان دهند که فردی باارزش در مجموعه هستند، پیام‌های شما در فضای مجازی یا ایمیل می‌تواند به آن‌ها اعتماد به نفس خوبی دهد.

حرف آخر

نسل زد شاید نسلی متفاوت‌تر از نسل هزاره باشد، اما یک تافته جدا بافته نیست! آن‌ها همان بدنی را دارند که دیگر نسل‌ها دارند و همان هوایی را تنفس می‌کنند که نسل‌های پیشین تنفس می‌کردند. تنها فرق این نسل دسترسی آسان به هر اطلاعات که می‌خواهند است. بسیاری از افراد این نسل توانایی استفاده درست از اینترنت به روش درست را دارند، اما هنوز هم هستند جوانان و نوجوانانی که دلیل وجود اینترنت و فلسفه کاری آن را به درستی نمی‌شناسند. به فرزندان خود روش درست استفاده از اینترنت را بیاموزید، گرفتن موبایل آن‌ها و یا تنبیه نسل زد اصلاً جوابگو نخواهد بود!

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط