Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ پیری پوست و پیشگیری از آن

پیری پوست و پیشگیری از آن

by | 20 آذر 1401 | سلامت عمومی | 0 comments

افزایش سن باعث تغییراتی در عملکرد بدن ما می‌شود که می‌تواند ظاهر ما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. یکی از تغییرات ظاهری، بروز علائم پیری در پوست دست و صورت است. ما نمی‌توانیم زمان پیری را متوقف کنیم، اما می‌توانیم با شناسایی نکاتی که باعث پیری پوست می‌شود و نگرش های مثبت و منفی در دوران پیری شروع علائم آن را به تاخیر بیندازیم.

بنابراین، برای جلوگیری از چین و چروک دست و جوانسازی پوست صورت چه اقداماتی لازم است؟ برای جلوگیری از پیری پوست، رژیم غذایی خود را از همان دوران جوانی تغییر دهید و از ضد آفتاب استفاده کنید. آب کافی بنوشید، ورزش کنید، استراحت خوبی داشته باشید.

علائم پیری پوست

برای پیشگیری یا درمان پیری پوست، ابتدا باید علائم پیری پوست را بشناسید و علل آن را بررسی کنید.

1- کک ‌و مک روی پوست

لکه‌های روی صورت و دست‌ها نشانه‌ای از پوست ناسالم است. اشعه فرابنفش خورشید این لکه‌ها را ایجاد می‌کند. اشعه ماوراء بنفش در دوران کودکی و جوانی به پوست آسیب می‌رساند. این تابش باعث ایجاد دو رنگ پوست و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی آن می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره روی پوست استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب از دوران جوانی است. البته کرم‌های ضد آفتاب در طیف وسیع هستند که در زمان انتخاب آن‌ها باید دقت کنید. این نوع ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می‌کند.

شاید الان که این مطلب را می‌خوانید فکر کنید دیگر برای معالجه و بهبود پوستتان دیر شده؛ ولی این نکته را فراموش نکنید که هیچ وقت برای شروع درمان و استفاده از ضد آفتاب دیر نیست!

همچنین بخوانید  انواع مختلف زایمان، کدام بهترین است؟

از کرم‌های مناسب برای لایه برداری، از بین بردن لکه‌هایی که قبلاً روی پوست ظاهر شده‌اند و روشن شدن پوست می‌توانید استفاده کنید.

ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های طبیعی و مصنوعی نیز می‌توانند لک های روی پوست شما را روشن کنند. علاوه بر این، آن‌ها از ایجاد لکه‌های جدید روی پوست جلوگیری می‌کنند. لک‌های موجود با استفاده از ویتامین C و رنگدانه‌های طبیعی و مصنوعی از بین می‌روند.

2- چین و چروک

بعد از لک، چین و چروک پوست یکی از رایج‌ترین نشانه‌های پیری پوست است. اطراف چشم‌ها، پیشانی و گاهی دهان اولین قسمتی از پوست است که چین و چروک‌ها در آن ظاهر می‌شود.

عاداتی مانند سیگار کشیدن، اخم کردن بیش از حد، لب‌های جمع شده یا خوابیدن به یک طرف صورت خطوط ریز روی پوست ما ایجاد می‌کند.

به این خطوط، خطوط احساسی نیز گفته می‌شود. حال اگر پوست ما کلاژن و الاستین کافی نداشته باشد، این خطوط عمیق‌تر و سفت‌تر می‌شوند. الاستین و کلاژن مقاومت پوست ما در برابر این چین‌وچروک ها بالا می‌برد.

3 – کم آب (دهیدراته) شدن پوست

یکی دیگر از علائم پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است. کم آب (دهیدراته) شدن پوست حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی و رطوبت کم باعث لایه برداری و حتی ترک خوردن پوست می‌شود.

پوستی که سالم و جوان باشد نازک نیست و ظرفیت تولید چربی آن نیز بالاست. در نتیجه خشکی کمتری دارد. خشکی پوست نشانه کاهش ظرفیت نگهداری آب در ساختار درم (لایه زیرین پوست) و اپیدرم (لایه بیرونی پوست) است. در این صورت آب بیشتری بین لایه های پوست از دست می‌رود.

سدهای طبیعی که در روی پوست قرار دارند از هدررفت آب بدن جلوگیری می‌کنند، اگر پوست شما خشک است پس باید نتیجه گرفت که این سدها کارکرد خود را از دست داده‌اند. به علاوه تولید گلوکز آمین گلیکان (GAG) که یک ترکیب طبیعی و پروتئین برای مرطوب کردن پوست است نیز کاهش یافته و منجر به خشکی پوست می‌شود.

همچنین بخوانید  چقدر به سلامت عمومی بدن خود اهمیت می دهید؟

4- ملتهب و حساس شدن پوست

از خطرناک ترین مشکلات پوستی در سالمندان خشکی، حساسیت و التهاب پوست از جمله اثرات منفی اشعه ماوراء بنفش و رادیکال های آزاد است. پوست صورت، گردن و هر قسمتی از بدن که در معرض نور خورشید باشد می‌تواند به این عارضه مبتلا شود.

اگر از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت نکنید، رنگ طبیعی آن از بین می‌رود. پوست دو رنگ و گاهی چند رنگ یکی دیگر از عوارض عدم محافظت از پوست است.

خشکی، حساسیت و تورم صورت، گردن و قسمت‌های بدن در معرض آفتاب از نشانه‌های پیری زودرس پوست است. این علائم معمولاً بین 20 تا 30 سالگی ظاهر می‌شوند.

5- افتادگی پوست

هنگامی که لایه‌های پایینی پوست استحکام خود را از دست می‌دهند، پوست ما افتاده و گونه‌های ما آویزان می‌شود. چین و چروک های عمیق نیز خیلی زود دیده می‌شوند.

معمولاً علائم پیری پوست بین 45 تا 50 سالگی شروع می‌شود. جالب اینجاست که با مراقبت مناسب از پوست خود می‌توانید تا اواخر دهه پنجاه از این علائم جلوگیری کنید. اگر سفتی و کشسانی پوست شما از اوایل  30 سالگی کم شود نشانه پیری زودرس پوست است.

دو پروتئین ضروری که استحکام و خاصیت ارتجاعی مورد نیاز پوست را فراهم می‌کنند کلاژن و الاستین است. اگر فرد دچار افتادگی پوست باشد باید به کمبود این دو پروتئین که بر اثر آسیب های نوری به وجود آمده شک کرد.

وجود الاستین در پوست

چگونگی جلوگیری از پیری پوست

حال این سؤال برای خیلی از ما پیش می‌آید که برای جلوگیری از پیری پوست چه راهکارهای عملی از همان دوران جوانی باید انجام دهیم. در ادامه برخی از این عوامل جلوگیری از پیری پوست را با هم بررسی می‌کنیم:

رژیم غذایی سالم و متعادل

رژیم غذایی مناسب برای سالمندان با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که با بالا رفتن سن دیگر نمی‌توانید همه غذاها را میل کنید.

همچنین بخوانید  نکات مهم خرید عسل طبیعی و خام

وقتی صحبت از رژیم می‌شود، همه به کاهش وزن فکر می‌کنند، اما این ایده درستی نیست. رسیدن به وزن دلخواه و حفظ تناسب اندام یکی از دلایل اهمیت داشتن یک رژیم غذایی سالم است. سلامت کلی، زیبایی، سطح انرژی، موفقیت در روابط تجاری و اجتماعی و همه اهداف دیگر شما در زندگی به یک رژیم غذایی سالم بستگی دارد.

نوشیدن آب

اگر آب کافی ننوشید، ممکن است در خطر پیری زودرس پوست قرار بگیرید. طبق تحقیقات انجام شده آب تأثیر زیادی بر سلامت بدن و پوست انسان می‌گذارد. عوامل مختلفی مانند جنسیت، سن، قد، وزن و آب و هوا تعیین می‌کنند که بدن شما به چه مقدار آب نیاز دارد.

خواب کافی

بی‌خوابی یا مشکلات خواب تأثیر منفی بر سلامت کلی بدن دارد؛ اما بیشتر از همه روی زیبایی صورت تأثیر می‌گذارد. در طی این مطالعه محققان دریافتند که کمبود خواب باعث قرمزی چشم، تورم و افتادگی پلک ها، تیره شدن پوست زیر چشم، رنگ پریدگی پوست و چین و چروک می‌شود.

ورزش

یکی دیگر از نکات ضد پیری پوست این است که به ورزش منظم پایبند باشید. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که ورزش روند پیری را کند و حتی معکوس می‌کند. در طول ورزش، سرعت جریان خون در سراسر بدن افزایش می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی در تمام سلول‌های بدن توزیع می‌شود. به علاوه از طریق عرق و تنفس مواد زائد از بدن دفع شده و این تغذیه و پاکسازی باعث بهبود وضعیت پوست خواهد شد.

استفاده از کرم ضدآفتاب

درست است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند سطح ویتامین D و هورمون سروتونین را در بدن ما افزایش دهد، اما اگر مراقب نباشیم، می‌توانیم تسلیم پیری زودرس شویم. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد و چین و چروک ها کم کم ظاهر می‌شود.

maryam darab
maryam darab
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط