Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ چگونه دوست پیدا کنیم؟

چگونه دوست پیدا کنیم؟

by | 23 خرداد 1400 | روان‌شناسی | 2 comments

ملاقات افراد جدید و ارتباط گرفتن با آن‌ها به عنوان دوست شاید کمی سخت باشد، اما با کمی تلاش و اراده می‌توانید از منطقه امن ذهنی خود خارج شده و افراد جدیدی را به لیست دوستان خود اضافه کنید. می‌توانید با رفتن به مکان های عمومی این کار را آغاز کنید، جاهایی مانند باشگاه‌ها، کافه‌ها و یا سازمان هایی که نیروهای داوطلبانه برای کار های اجتماعی جذب می‌کنند. وقتی که مردم جدید را ملاقات می‌کنید، برای آن‌ها کمی وقت بگذارید و با آن‌ها  بیرون بروید تا باهم بیشتر از قبل آشنا شوید.

در دسترس باشید!

اگر می‌خواهید دوستان جدیدی داشته باشید، باید خود را در جای کسانی قرار دهید که می‌خواهید با آن‌ها آشنا شوید. اگر شما فقط در یک گوشه بنشینید، شاید افراد غریبه برای دوستی به سمت شما بیایند، ولی احتمال این اتفاق خیلی کم است. برای مثال، در انتخاب نیمکت در مدرسه، همیشه سعی کنید نیمکتی را انتخاب کنید که یک نفر پشت آن نشسته باشد تا احساس تنهایی نکنید. اگر هم کسی خواست کنار شما بنشیند، به جای مقاومت یا بهانه آوردن، از او استقبال کنید تا حس خوب بین‌تان جاری شود.

  • به یاد داشته باشید، دوستان شما به ندرت به سراغ‌تان خواهند آمد اگر شما بازی های رایانه‌ای و فضای مجازی را به آن‌ها ترجیح بدهید.
  • اگر موقعیتی برای بیرون رفتن با دوستان خود به دست آوردید حتما از آن استفاده کنید. اگر دوستی شما را به قهوه‌ای در یک کافه دعوت کرد، سعی کنید که این پیشنهاد‌ را قبول کنید تا پیوندتان با دوستان‌تان محکم تر شود.

در محافل عمومی شرکت کنید!

این یک راه فوق‌العاده برای کشف علایق مشترک خودتان و افراد دیگر است. برای دوست شدن با افراد جدید، حتما نباید کاملا شبیه به هم باشید. بعضی از بهترین رابطه ها با تناقض‌ها به وجود می‌‌آیند. تناقض‌ها باعث می‌شوند که ما نتوانیم فرد مقابل را پیش‌بینی کنیم و این یعنی هر روز باید منتظر اتفاق های جدید باشیم. ولی اگر علاقه‌ای به این موضوع ندارید، ایرادی ندارد. می‌توانید دوستان خود را براساس سلیقه‌ی خود انتخاب کنید تا وجه اشتراک بیشتری داشته باشید.

  • برای مثال، اگر شما به علم و دانش علاقه دارید، می‌توانید در کتاب‌خانه دنبال افراد مناسب برای دوستی بگردید. آن‌ها مانند شما دوستدار علم و دانش هستند، پس گزینه مناسبی برای شما هستند.
  • اگر شما عاشق خواندن و یا نواختن آلات موسیقی هستید، سعی کنید عضو گروه‌های سرود یا گروه‌های موسیقی شوید. شما نمی‌توانید با عضو شدن در گروه فوتبال شاد باشید وقتی که شما عاشق کار دیگری هستید.
  • اگر شما فردی مذهبی هستید، مکان های زیارتی و مقدس برای شما منبع آرامش و شادی خواهند بود. شما در آن‌جا آرامش درونی خواهید داشت. به طور کلی، انجام دادن کاری که دوست دارید به شما انرژی و حس خوب می‌دهد.
همچنین بخوانید  از هستی شناسی تا شناخت «من»: انسان ذاتا حقیقت جو است

داوطلب شوید!دوستی

اگر برای مسئله‌ایی که شما برای آن ارزش و احترام قائل هستید، مشکلی پیش آمد، برای حل آن مشکل پیش‌قدم و داوطلب شوید. داوطلب شدن برای حل مشکلات، راه خوبی برای شناختن انسان های فداکار در رده سنی‌های مختلف می‌باشد.

برای مثال، اگر شما به تمیزی طبیعت اهمیت می‌دهید، می‌توانید به طور داوطلبانه بروید و زباله‌های رها شده در طبیعت را جمع‌آوری کنید. آن‌گاه خواهید دید که شما تنها نیستید و افراد زیادی برای جمع‌آوری زباله آمده‌اند و این یک شانس برای پیدا کردن دوستان خوب می‌باشد.

فرصت‌طلب باشید!

برای صحبت کردن با مردم، فرصت‌طلب باشید! ممکن است شما در اجتماع فعال باشید ولی دوستی نداشته باشید. شما دوستی نخواهید داشت مگر اینکه به صحبت کردن با مردم علاقه‌مند باشید. برای صحبت کردن با مردم لازم نیست حتما عضو گروه و یا سازمان خاصی باشید. در هر زمانی که با کسی صحبت می‌کنید، شانس به دست آوردن یک دوست صمیمی را برای خود به وجود می‌آورید. از صحبت کردن با دیگران ترسی نداشته باشید.

با مطالعه شما می‌توانید حتی سخنرانی های بزرگ‌تر را هم کنترل کنید. بروز ندادن احساسات در مکالمه ها باعث می‌شود کیفیت رابطه‌های ما پایین بیاید. برای شروع مکالمه با افراد جدید می‌توانیم از عبارات مختلفی استفاده کنیم. مثلا در یک روز آفتابی بگوییم:”هوا چقدر خوب و دل‌پذیر است!” و یا ” پیراهنی که پوشیده‌ای چقدر زیباست!”. این عبارت‌ها شاید خیلی ساده باشند ولی برای شروع مکالمه بسیار موثر هستند.

همچنین بخوانید  همه چیز درباره سندروم فرزند میانی

وفادار باشید!

به دوستان خود وفادار باشید. احتمالا عبارت “رفیق نیمه راه” را شنیده‌اید. آن‌ها کسانی هستند که فقط در زمان شادی با شما هستند ولی وقتی که به آن‌ها احتیاج دارید، ناپدید می‌شوند. اگر شما فردی باوفا باشید، مردم جذب شما می‌شوند. مردم ارزش دوستان خوب را می‌دانند و برای‌شان احترام قائلند.

  • در بخشی از رابطه‌هایی که داریم باید آماده قربانی کردن زمان و انرژی خود برای دوستان‌مان باشیم تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.
  • اگر دوست‌تان به کمک شما احتیاج داشت و یا به کسی برای درد و دل و گریه نیاز داشت، بدون صحبت کردن پیش او بروید تا کمک حال او شوید.

قابل اعتماد باشید!دوست

اگر شما به کسی قول انجام کاری را می‌دهید، حتما آن کار را انجام دهید. کسی باشید که مردم بدانند روی شما می‌توانند حساب کنند. اگر شما این نکات را در شخصیت خود بگنجانید، مردم شما را دوست خواهند داشت و آن‌ها هم نسبت به شما وفادار می‌مانند.

  • اگر با دوستان خود در ساعتی مشخص و مکانی معین قراری دارید، دیر نکنید و آن‌ها را معطل نکنید.
  • اگر نمی‌توانید به موقع به آن‌جا برسید، با ایشان تماس بگیرید و ضمن عذرخواهی، از آن‌ها بخواهید که منتظرتان بمانند.

شنونده خوبی باشید!

شنونده بودن، یکی از اساسی ترین ارکان یک رابطه خوب است. خیلی از مردم فکر می‌کنند که برای تبدیل شدن به یک دوست خوب، حتما باید چهره‌ای زیبا داشته باشند و یا ویژگی های بصری جذابی داشته باشند. دوست خوب کسی است که به ما خوب گوش می‌دهد و به ما کمک می‌کند.

حال از خود بپرسید که “آیا من برای دوستان خود شنونده‌ی خوبی بوده‌‍ام؟”

  • سعی کنید از پراکنده‌گویی دوری کنید. شاید در میان آن حرف‌ها کسی بخواهد سخن مهمی را بیان کند ولی به دلیل عوض شدن بحث ساکت می‌ماند.
  • وقتی شما به سخنان کسی گوش می‌دهید، سعی کنید تمرکزتان فقط روی حرف‌های مخاطب‌تان باشد نه حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید.

خوش‌قلب باشید!

خوش‌قلب بودن بهترین راه برای شاد زیستن است. وقتی شما از اعماق قلب خوب و خوشحال باشید، کم‌تر اتفاقی می‌تواند باعث ناراحتی شما شود. وقتی شما شاد باشید، انرژی خوب زیادی دارید. انرژی خوب را می‌توان به آسانی جذب کرد. پس وقتی شما شاد باشید، دیگر افراد اطراف شما هم شاد می‌شوند.

  • خوش‌قلبی راه افکار منفی را به قلب شما می‌بندد. گاهی اوقات، افکار بدی نسبت به دوستان‌مان به ما دست می‌دهد که باعث می‌شود از آن‌ها دل‌سرد شویم.
  • برای جلوگیری از این کار باید خودمان را قوی تر کنیم، اما چگونه؟
همچنین بخوانید  چگونه بر استرس غلبه کنیم؟

افکار مثبت داشته باشید!

افکار مثبت زمینه‌ساز موفقیت‌های ما در زمنیه های مختلف هستند. برای داشتن افکار مثبت لازم است خود را باور کنید. به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید. وقتی شما از عهده‌ی هرکاری بربیایید، دیگر برای‌تان فرقی نمی‌کند که در تهران زندگی کنید یا در نیویورک. چون شما خودتان را باور کرده‌اید و می‌دانید که باید چه‌کار کنید.

  • هر روز با لبخند بیدار شوید. سعی کنید در هنگام سلام دادن به دیگران لبخند بزنید. به کسانی که نیازمند هستند، کمک کنید.
  • افکار مثبت همیشه به ما کمک می‌کنند که در زندگی موفق شویم. ولی نباید در هیچ چیزی افراط کنیم. افراط در مثبت اندیشی باعث خیال‌بافی می‌شود که می‌تواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد.

در ارتباط باشید!دوستی

ارتباط خود را با دوستان‌تان حفظ کنید. مردم معمولا به خاطر پرمشغله بودن و یا بی‌ارزش بودن دوستان‌شان، ارتباط‌شان را با دوستان خود از دست می‌دهند و به مرور زمان تنها می‌‍شوند. تنها شدن تاثیر منفی بر روحیه ما انسان ها میگذارد. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا اطراف خود را با دوستان خوب پر کنیم تا هرگز دچار حس تنهایی نشویم..

حتی اگر وقت مکالمه‌های طولانی را ندارید سعی کنید به آن‌ها نشان دهید که به یادشان هستید. می‌توانید با فرستادن یک پیام کوتاه جویای احوال‌شان شوید. در این صورت دوستی شما همچنان برقرار می‌ماند.

به نظر شما چه راه‌کارهای دیگری برای دوست پیدا کردن وجود دارد؟

حسن اسدی
حسن اسدی

من حسنم، 20 سالمه و دانشجوی جامعه شناسی هستم(البته فعلاً، شاید تا یکی دوماه دیگه اخراج بشم.) نکته دیگه ای هم نیست دیگه، خدافظ.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
2
+1
1
+1

2 Comments

  1. نیما محمدزاده
    0
    0

    کاش درمورد دوست یابی به خصوص به هدف ازدواج هم بیشتر توضیح بدین.

    Reply
    • حسن اسدی
      0
      0

      حتما درمورد این موضوع هم مطالبی بر روی سایت قرار خواهد گرفت. ممنون از توجه شما.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط