گوگل درطی سه مرحله صفحات سایت شما را شناسایی میکند.
فهرست
1.خزش (Crawling)
بررسی لینکها و کدهای سایت توسط خزندهها “Crawling” نام دارد.
موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از خزندهها، سایت را از جهات مختلف از جمله محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و موارد دیگر بررسی میکنند. خزندهها دائما در صفحات مختلف در حال جستجو هستند و صفحات جدید را به لیست خود اضافه میکنند. هرچه خزندهها درک بهتری از سایت شما پیدا کنند، بهتر میتوانند آنرا با افرادی که به دنبال محتوای شما هستند مطابقت دهند.
برای اینکه خزندهها بتوانند صفحات سایت شما را پیدا کنند راههای متفاوتی وجود دارد:
- برای پیدا کردن صفحات وبسایتتان توسط خزندههای گوگل میتوانید Sitemap درست کنید.
سایت مپ فایلی ازمهمترین محتواهای موجود در سایت شما است تا خزندههای گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو میگوید که کدام محتواها از بقیه مهمتر هستند .
- صفحه اصلی سایت از نظر گوگل مهمترین قسمت است.
اگر صفحه اصلی سایت به تمام صفحات وبسایت لینک شده باشد و صفحات به یکدیگر متصل باشند، خزندهها به راحتی تمام صفحات سایت را پیدا میکنند .
- میتوانید لینک سایتتان را در سایتهایی که قبلا توسط گوگل تایید شدهاند، قرار دهید. باید بدانید لینکهای موجود در تبلیغات، لینکهایی که برای قرار دادن آنها در سایتهای دیگر برایشان هزینه پرداخت میکنید، لینکهایی که در قسمت نظرات قرار بگیرند، یا لینکهایی که دیگر از دستورالعملهای Google Webmaster پیروی نمیکنند، توسط خزندهها دنبال نمیشوند.
- لازم است بدانید که صفحات مسدود شده در robots.txt قابل خزیدن نیستند.
راههای بهبود خزنده های گوگل (Crawler):
- تنظیم Sitemap برای سایت
- استفاده از URL ساده و کوتاه
- استفاده از لینک داخلی
- استفاده از robots.txt ومشخص کردن صفحاتی که میخواهید توسط خزنده ها بررسی شوند.
2.ایندکس شدن (Indexing)
هنگامیکه مطلبی در گوگل ایندکس میشود، یعنی این مطلب به ثبت رسیده و با جستوجو، کاربران به آن دسترسی دارند. موتورهای جستوجو هر محتوایی که در فرایند Crawl بدست آورند، ذخیره و سازماندهی میکنند. بهاین ترتیب، صفحات ایندکس شده برای پاسخگویی به سوالات کاربران، آماده نمایش هستند. به عبارتی، محتوایی به مخاطبان عرضه میشود که به اندازه کافی مناسب باشد.
3. رتبه بندی
در این مرحله نتایج جستوجو به نحوی مرتب میشود که بهترین پاسخ برای جستوجو کننده نمایش داده شود.
وقتی کاربر سوالی را تایپ می کند ، گوگل سعی میکند با توجه به بسیاری از عوامل، مناسبترین پاسخ را از فهرست خود پیدا کند. Google سعی دارد با در نظر گرفتن مواردی مانند مکان کاربر، زبان و دستگاه (دسک تاپ یا تلفن)، با کیفیتترین پاسخها را به کاربر نشان دهد. به عنوان مثال، جستجوی “تعمیرگاه های دوچرخه” پاسخهای متفاوتی را برای یک کاربر در پاریس و یک کابر در هنگ کنگ نشان میدهد.
برای بهبود رتبهبندی خود:
- سرعت سایتتان را چک کنید.
- مطمئن شوید که سایتتان Mobile-Friendly است.
- محتوای مفید در صفحه خود قرار دهید و آنها را به روز نگه دارید.
- دستورالعمل های Google Webmaster را دنبال کنید ، به شما کمک میکند تا یک تجربه خوب برای کاربر ایجاد کنید.
اگر دوست داشتید میتوانید در سایت یونویس مقالههای اخیر من را که در مورد سئو و راههای بهینهسازی موتورهای جستجو است، بخوانید.
0 Comments