Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

by | 9 آذر 1401 | سلامت عمومی | 0 comments

در مورد آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیشتر بدانید

در پاسخ به این سوال که پاتوبیولوژی چیست؟ باید گفت پاتوبیولوژی یا «آسیب شناسی طبیعی» یک رشته پزشکی فراگیر است که اساساً با بررسی سلول‌ها، اندام‌ها، مایعات بدن و کالبدگشایی به دنبال یافتن علت، منشأ و ماهیت بیماری‌ها است. کارکنان آزمایشگاه پاتوبیولوژی با انجام آزمایشات فردی در درمان عفونت‌های متعدد، بی‌میلی‌ها، شرایط عادی و سرطان‌ها همراهی می‌کنند. بنابراین، پس از تحویل یک نمونه ادرار، مدفوع و خون به این آزمایشگاه‌ها یک سری رویدادهای پیچیده را آغاز می‌کنند که منجر به نظر یا تفسیر آسیب شناختی می‌شوند.

صدها نوع ادرار و مدفوع وجود دارد که اکثر آن‌ها زیست شناسی خاص خود را دارند و نظر دقیق را توسط یک پاتولوژیست ارائه می‌دهند. پاتولوژیست می‌تواند وضعیت سلول‌های طبیعی و غیرطبیعی (سرطانی) نمونه انتقال‌یافته را با کمک رنگ‌های خاص سلولی در زیر میکروسکوپ اعلام کند. این موضوع کمک شایانی به پزشک‌ها برای تعیین سیستم درمانی مناسب خواهد کرد.

برای مثال، گاهی اوقات رشد بی رویه سلول‌های غده تیروئید نشانه سرطانی بودن آن‌ها نیست. تشخیص این موضوع می‌تواند به خوبی به پزشک کمک کند تا به جای انجام درمان‌هایی مشابه جراحی، فکر کند که رشد غده تیروئید را با دارو کنترل می‌کند. بهتر است بدانید پاتولوژیست به فردی گفته می‌شود که پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، در زمینه آسیب شناسی بالینی و تشریحی در آزمایشگاه پاتوبیولوژی آموزش دیده است.

تفاوت بین آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه پاتوبیولوژی

اگرچه پاتوبیولوژی از اصطلاح آسیب شناسی استنباط می‌شود، اما از نظر جایگاه عمل، آزمایشگاه پاتوبیولوژی گستردگی بیشتری نسبت به آزمایشگاه پاتولوژی دارد. در واقع تفاوت اصلی بین تست پاتولوژی و تست پاتوبیولوژی در این است که تست پاتوبیولوژی علاوه بر تشخیص آسیب وارده به سلول‌های بدن، علت اصلی آسیب را نیز مشخص می‌کند. به همین دلیل آزمایشگاه پاتوبیولوژی دارای بخش جدیدی به نام نظر پزشکی است. این بخش دارای زیرشاخه‌های مختلفی مانند بیوشیمی، هورمون‌شناسی، الایزا، سرولوژی، هماتولوژی، میکروبیولوژی و مولکولی است و می‌تواند با وارد کردن نمونه‌های خون، ادرار یا کوپرولیت از کیس، کارهای فردی را انجام دهد.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد سیگار

آزمایشگاه پاتوبیولوژی برای چیست؟

با این حال، متوجه خواهید شد که اگر به مراکز درمانی یا خدمات غوغا مراجعه کرده باشید، همیشه با معاینه فیزیکی یا آگاهی از تاریخچه پزشکی نمی‌توانند علت دقیق بیماری را پیدا کنند. با توجه به اینکه نگاه دقیق به بیماری ضروری است و هر اشتباهی ممکن است جان بیمار را به همراه داشته باشد، در این شرایط انجام تست‌های پاتولوژی مختلف و نظر پزشکی اهمیت پیدا می‌کند. تست‌های پاتوبیولوژی انواع مختلفی دارند و سبک‌های آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه شما را با جزئیات بخش‌های مختلف آزمایشگاه پاتوبیولوژی آشنا می‌کنیم.

بخش های آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

همانطور که گفته شد آزمایشگاه پاتوبیولوژی شامل دو بخش آسیب شناسی و نظر پزشکی می‌باشد. بخش آسیب شناسی بر انجام آزمایشات تشریحی تمرکز دارد و می‌تواند وضعیت نمونه‌های آزمایش و سلول‌های بدن فرد بیمار را زیر میکروسکوپ بررسی کند. در حالی که بخش نظرات پزشکی بر انجام آزمایشات بالینی متمرکز است، اما توانایی بررسی نمونه آزمایش را ندارد و فقط نمونه خون و ادرار را بررسی می‌کند.

برای انجام آزمایشات تشریحی در آزمایشگاه پاتوبیولوژی از سه سبک کالبد شکافی، ویویسکشن و سیتوپاتولوژی استفاده می‌شود. در سیستم کالبدگشایی از بافت مرده نمونه برداری می‌شود. در حالی که در سیستم vivisection، با برداشتن یک تکه بسیار کوچک از نمونه زنده، آن را بررسی می‌کنند. سیتوپاتولوژی که به معنای سیتولوژی است، به وضعیت سلول‌های نمونه با جزئیات بیشتری توجه می‌کند. به طور کلی، آزمایشگاه پاتوبیولوژی را می‌توان با توجه به نوع سبک‌های مورد استفاده یا نوع شرایط حفر شده به 2 ناحیه تقسیم کرد. در ادامه به جزئیات هر یک اشاره می‌کنیم.

1. آسیب شناسی تشریحی

این بخش از آزمایشگاه پاتوبیولوژی وضعیت بیماری را از طریق تجزیه و تحلیل کمی از نمونه های حوله و گاهی اوقات کل بدن با کالبدگشایی بررسی و قضاوت می‌کند. نکات رایجی که ممکن است مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از ظاهر سلولی، آرایش آناتومیکی و خودکارهای شیمیایی درون سلولی. آسیب شناسی تشریحی خود شامل سه زیرمجموعه زیر است:

  • بافت شناسی: نمونه‌هایی از سلول‌ها و اندام‌های بدن به منظور تشخیص شکایت تنظیم و بررسی می‌شود. نمونه در موقعیت بیتسی مشاهده می‌شود و ارتباط بین انواع سلول‌ها و نمونه حفر می‌شود.
  • سیتولوژی: مایعات بدن و apkins در موقعیت سلولی برای غربالگری برای شکایت، تشخیص شکایت و کمک به نظرات درمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سیتولوژیست ظاهر، ساختار و عملکرد سلول‌ها را بررسی می‌کند.
  • آسیب شناسی پزشکی قانونی: در این حوضه کالبد گشایی انجام می‌شود تا علت مرگ مشخص شود. ظاهر خارجی جسد ابتدا برای بررسی وجود جراحت یا خفگی تخمین زده می‌شود. همچنین عمل جراحی شروع می‌شود و اندام‌های داخلی بررسی می‌شوند تا ببینند آیا آسیب داخلی وجود دارد یا خیر.
همچنین بخوانید  بیماری های معده و راه درمان آن

2. آسیب شناسی بالینی

این بخش از آزمایشگاه پاتوبیولوژی به تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون، ادرار و مایعات برای بررسی و تشخیص شکایت می‌پردازد. نمونه‌هایی از اطلاعاتی که آزمایشگاه آسیب‌شناسی بالینی ممکن است ارائه دهد شامل شمارش خون، وضعیت لخته شدن خون، و الکترولیت‌ها است. یک آسیب شناس بالینی به طور کلی در زمینه بیوشیمی، میکروبیولوژی، هماتولوژی یا بانک خون و ارتباط این تغییرات با شرایط آموزش دیده است. در ادامه به بررسی بخش‌های آزمایشگاهی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

3. بیوشیمی

در این بخش، تغییرات در مواد رنگارنگ خون و مایعات بدن مشابه پروتئین‌ها، هورمون‌ها و الکترولیت‌ها به هم مرتبط می‌شوند. زیرا این تغییرات می‌تواند نشانه‌های یک بیماری باشد یا تهدید به بیماری خاصی را توصیه کند. برای مثال، ممکن است وضعیت کلسترول و تری گلیسیرید را برای تعیین خطر شکایت قلبی شما تخمین بزند. همچنین ممکن است به دنبال برچسب‌های فضولات، ویتامین‌ها، سموم و داروهای مخدر در خون کیس بگردد و آن‌ها را مستقیماً اندازه‌گیری کند.

4. هماتولوژی

این بخش از آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیماری‌های خونریزی دهنده، مشکلات لخته شدن خون، کم خونی و غیره را بررسی می‌کند. با شمارش سلول‌های خونی یکی دیگر از زمینه‌های مورد علاقه در هماتولوژی، انتقال خون است که شامل گروه‌بندی خون برای مدیریت مقادیر زیادی فرآورده های خونی است.

5. ایمونولوژی

ایمونولوژیست‌ها آزمایش‌های مربوط به عملکرد سیستم آسیب‌پذیر بدن را انجام می‌دهند تا مشخص کنند که آیا یک مورد از تمایلات، بیماری‌های خودایمنی، نقص ایمنی و غیره رنج می‌برد یا خیر. طیف وسیعی از آزمایش‌ها وجود دارد که می‌تواند برچسب‌های شرایط خودایمنی مشابه آرتریت روماتوئید، دیابت و لوپوس.

همچنین بخوانید  بهترین رژیم غذایی دیابتی

6. میکروبیولوژی

در این بخش از آزمایشگاه پاتوبیولوژی، نمونه‌های خون، مایع و بافت‌های بدن برای تعیین وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها، اسفنج‌ها و قارچ‌ها آزمایش می‌شوند. یکی از وظایف اصلی یک میکروبیولوژیست، اطمینان از تجویز و استفاده صحیح از داروهای ضد میکروبی است.

7. هورمون شناسی

هورمون‌ها پیک‌های شیمیایی هستند که مستقیماً در خون دفن می‌شوند و جریان خون آ‌ن‌ها را برای انجام وظایف خود به اندام‌ها و پوسته‌های بدن می‌رساند. گیرنده هورمونی که روی سلول‌های هدف قرار دارد به سلول مورد نظر متصل می‌شود و هدایت آن سلول را تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر، هورمون‌ها بر سلول‌های بدن اثر کنترلی دارند. برخی از هورمون‌ها دارای هدایت اصلی (مربوط به مکان خاصی در بدن) و برخی دارای رفتار عمومی هستند.

8. آسیب شناسی مولکولی

در تشخیص تغییرات مولکولی در شرایط، به ویژه بدخیمی، و همچنین شناسایی مولکولی میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود.

یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که آزمایشگاه پاتوبیولوژی یک آزمایشگاه جامع است، باید تمام تجهیزات لازم برای انجام آزمایشات تشریحی و بالینی را داشته باشد. توصیه می‌کنیم علاوه بر مدیر متخصص و تکنسین‌های حرفه‌ای به آزمایشگاهی بروید که دارای لباس‌های به روز است. این موضوع به طور واقعی در کاهش نتایج کاذب و انجام دقیق‌ترین نتایج مؤثر است و می‌تواند به قرض دادن سیستم درمانی شیک به کراکر کمک کند. اصولاً یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی خوب باید توسط پاتولوژیست مدیریت شود. در نهایت به زمین آرام و استریل آزمایشگاه توجه کنید. این آزمایشگاه مجهز به سوگیری فوق مدرن و مجهز، استفاده از کادر تحصیل کرده و متخصص در تمامی مراحل، استفاده از تجهیزات و سرم‌های کنترل داخلی و خارجی و مشارکت در برنامه‌های کنترل کیفی خارجی و داخلی باعث می‌شود که نتایج تست‌های آزمایشگاهی بالا باشد. ظرافت و کمترین میزان خطا برای مهمانان معتبر.

برای اطلاع از ساعت کار، آدرس و تلفن گروه پاتوبیولوژی رهسا کلیک کنید.

rahsagroup

rahsagroup

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط