Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ فیلم و سرگرمی @ آشنایی با تعدادی از ژانرهای سینما و معروف‌ ترین فیلم‌ های آن‌ها

آشنایی با تعدادی از ژانرهای سینما و معروف‌ ترین فیلم‌ های آن‌ها

by | 3 آذر 1401 | فیلم و سرگرمی | 0 comments

ژانر که در زبان فرانسوی به معنی نوع و دسته است به دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس روایت و ساختار گفته می‌شود.  معمولا فیلم‌ها بر اساس نوع قالب و یا موقعیت و موضوعیت آن‌ها به ژانرهای سینمایی مختلف دسته بندی می‌شوند که بر پایه‌ی دسته‌بندی ادبی هستند. بر اساس گفته‌ی نظریه‌پردازان سینمایی هیچ فیلمی وجود ندارد که تنها در یکی از این ژانرهای سینمایی قرار بگیرند. با این‌ حال در میان مردم برای سادگی تعریف، هر فیلم با ژانری که مشخصه‌های بارزتری دارد شناخته می‌شود.

در ادامه به تعدادی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای سینمایی می‌پردازیم و پس از تعریف کلی آن ژانر مهم‌ترین و یا معروف‌ترین فیلم در آن را برایتان معرفی خواهیم کرد.

ژانر کمدی

از پرطرفدارترین ژانر‌های سینمایی، ژانر کمدی است. کمدی اولین بار برای دسته‌بندی نمایشنامه‌های غیرتراژیک یونایی استفاده شد. ولی در گذر زمان به نوعی از ادبیات و سپس فیلم‌هایی که ته‌ مایه‌های طنز و خنده‌دار دارند اختصاص یافت. امروزه در سینمایی هدف فیلم‌های ژانر کمدی سرگرمی و ایجاد حس خنده و طنز در مخاطبان است. البته فیلم‌های بسیاری هستند که با استفاده از المان‌های این ژانر سعی بر بیان مفاهیم عمیق‌تری نیز می‌کنند.

ژانر کمدی دارای زیر شاخه‌های (Sub-genre) بسیاری است که از بارزترین آن‌ها می‌توان از کمدی رمانتیک، اسکروبال، کمدی بزن و بکوب و کمدی سیاه نام برد.

دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم

دکتر استرنجلاو یا: چگونه یادگرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم یا به طور خلاصه دکتر استرینجلاو به کارگردانی استنلی کوبریک فیلمی کمدی سیاه محصول سال ۱۹۶۴ است. داستان این فیلم در میان مسايل پیچیده‌ی جنگ سرد و تهدیدهای اتمی آن دوران است. یکی از ژنرال‌های روان‌پریش آمریکایی خودسرانه حمله‌ی اتمی به شوروی را آغاز می‌کند و سران آمریکا پس از مطلع شدن در اتاق جنگ برای توقف این حمله تلاش می‌کنند.

همچنین بخوانید  بهترین بازی های pvp برای کامپیوتر

این فیلم که مثال بارزی از داستان احمقی سنگی در چاه می‌اندازد و … است دارای موقعیت‌های کمیک و طنز بسیاری است

فیلم دکتر استرینجلاو

بازیگران این فیلم با تبحری بی‌نظیر حماقت و پوچی موجود در روابط سیاست‌مداران را به نمایش ‌می‌گذارند. این فیلم پس از خندان شما سوال بزرگی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند: آیا تمام روابط و جنجال‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی همین‌قدر احماقه هستند؟

ژانر علمی-تخیلی

از ژانرهای سینمایی بسیار پرطرفدار این چند سال اخیر ژانر علمی-تخیلی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. همانطور که از نام این ژانر مشخص است، داستان‌های فیلم‌های این ژانر زاده‌ی تخیل نویسنده هستند. هرچه این تخیل شگفت‌آورتر، بهتر. همانند ژانر کمدی هدف اکثر فیلم‌های این ژانر ایجاد اوقاتی مفرح برای مخاطبان است ولی با وجود امکانات و نبودن چهاچوب‌های روایی زیاد، نویسنده‌ها و کارگردانان با کمک از این مشخصه‌های این ژانر حرف‌های فلسفی زیادی را بیان می‌کنند. 

در سال‌های اخیر با کمک پیشرفت‌های تکنولوژی این ژانر قدرت بسیاری گرفته است. کارگردانان می‌توانند سفر‌های فضایی، جنگ ابرقهرمانان، دنیاهای موازی و … را به طبیعی‌ترین حالت ممکن به مخاطبان نشان دهند.

تلماسه

این فیلم آمریکایی به کارگردانی دنی ویلنوو در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این فیلم که بر اساس کتاب بسیار مشهور و تقدیر شده به همین نام است توانست نظر منتقدان و همچنین فیلم دوستان را جلب نماید. داستان فیلم در دنیایی خیالی می‌گذرد. جایی که سیاره‌های مختلف زیر پرچم حکومتی واحد هستند. این فیلم که پر از جلوه‌های ویژه‌ی بسیار زیبا، صحنه‌های اکشن چشم‌گیر و بازی فوق‌العاده بازیگران است، زیر لایه‌های عمیق فلسفی و اجتماعی نیز دارد. بحث استعمار، فرهنگ‌های مختلف، دین‌های متفاوت، تمامیت‌خواهی و قدرت سیاسی در این فیلم باز می‌شود.

همچنین بخوانید  گلدن گلوب 2023؛ برنده ها، حواشی و اتفاقات جالب آن
فیلم تلماسه

در کنار همه‌ی این‌ها موسیقی متن زیبای این فیلم باعث می‌شود این فیلم به هدف خود بسیار نزدیک شود: کشاندن مخاطب به دنیای تخیل. بخش دوم این فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد و مشتاقان بسیاری در انتظار آن هستند. اگر می‌خواهید ساعاتی از دنیای بدون جادو و بدون معجزه‌ی خودمان را رها کنید و به دنیایی دیگر بروید این فیلم و کلا این ژانر برای شما ساخته شده‌‌اند.

ژانر وحشت

شاید این ژانر پرطرفدارترینِ ژانرهای سینمایی باشد. و شاید اصلا نیازی به تعریف این ژانر نباشد، چون خود شما هم طرفدار این ژانر هستید. دلهره، ترس، پایان‌های شوک‌آور از مشخصه‌های اصلی این ژانر هستند. این مشخصه‌ها می‌توانند بر پایه‌ی دنیای واقعی باشند و یا بر پایه‌ی خرافاتی چون روح و جن و دیگر موجودات ماورالطبیعه. بعضی فیلم‌ها با بازی‌های روانی و تعلیق حس ترس و دلهره را به مخاطب می‌دهند، بعضی با استفاده از قتل و خون و کشتار.

نه تنها امروزه به کمک پیشرفت جلوه‌های ویژه محبوبیت این ژانر بالا رفته، بلکه این ژانر جزء قدیمی‌ترین ژانر‌های سینماست. فیلم‌‌های صامت و قدیمی ترسناکی چون نوسفراتو همچنان طرفداران زیادی دارند.

ما دلیل محبوبیت این ژانر را به متخصصان و نظریه‌پردازان سینما و جامعه شناس می‌سپاریم و سراغ معرفی یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر میپردازیم.

همچنین بخوانید  ترسناک ترین بازی های ایکس باکس؛ 8 تا از بهترین ها

بچه رزماری

این فیلم ترسناک روانشناسانه محصول ۱۹۶۷ به کارگردانی رومن پولانسکی است. این فیلم هم بر اساس کتابی با همین نام است. داستان این فیلم حول محور زوج جوانی است که به آپارتمانی قدیمی نقل مکان می‌کنند که پر از همسایه‌های پیر و فضول است. داستان فیلم را لو نمی‌دهیم ولی انتظار همه چیز داشته باشید. از عشق و خیانت گرفته تا شیاطین و تعلیق‌هایی که ضربان قلب شمارا بالا می‌برد.

توانایی فوق‌ا‌لعاده رومن پولانسکی در ایجاد احساس نزدیکی به کاراکترها باعث شده این فیلم به فیلمی روانشناسانه نزدیک شده و شک به واقعی بودن اتفاقات داستان را بیشتر و بیشتر می کند.  در آخر نیز این تصمیم با شماست. آیا تمام اتفاقات داستان ساخته ذهن شخصیت اصلی داستان است؟ یا دنیای ما دنیایی پر از پلیدی و سیاهی‌ست؟

فیلم بچه رزماری

این فیلم همچنان میان برترین‌های این ژانرهای سینمایی است و توانست به چندین جایزه‌ی اسکار دست یابد. تا به امروز نیز همچنان طرفداران بسیار دارد.

 

در پایان

ژانرهای سینمایی بسیارند و بسیار پیچیده. اما طبق نظرسنجی‌ها این سه ژانر جزء پرطرفدارترین‌ها هستند. امیدواریم در آینده ژانرهای سینمایی دیگر را نیز در این سایت به شما معرفی کنیم. در مورد فیلم‌های انتخابی هم فقط می‌توان گفت هنر، به خصوص سینما بسیار سلیقه‌ای است. سعی شد هم نظر خود و هم شهرت و محبوبیت فیلم‌ها در نظر گرفته شود. همچنین سعی شد فیلم‌هایی ارائه شوند که شاید کمتر دیده شده باشند. نظر خودتان را برایمان بنویسید.

بی‌نظیر
بی‌نظیر

Life is a waterfall
We drink from the river
Then we turn around and put up our walls

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط