Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ آشنایی کامل با بیماری وبا | درمان و پیشگیری

آشنایی کامل با بیماری وبا | درمان و پیشگیری

by | 4 خرداد 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

وبا یک بیماری باکتریایی است که معمولاً از طریق آب آلوده منتشر می‌شود. وبا باعث اسهال شدید و کم آبی بدن می‌شود. در صورت عدم درمان، وبا می‌تواند در عرض چند ساعت کشنده باشد.

فاضلاب و تصفیه آب مدرن عملاً بیماری وبا را در کشورهای صنعتی از بین برده است. اما وبا هنوز در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و هائیتی وجود دارد. خطر اپیدمی وبا زمانی بالاتر است که فقر، جنگ یا بلایای طبیعی مردم را مجبور می‌کند در شرایط شلوغ و بدون بهداشت کافی زندگی کنند.

تخمین زده می‌شود که سالانه 3 تا 5 میلیون مورد و بیش از 100000 مرگ و میر در سراسر جهان رخ می‌دهد. عفونت ناشی از وبا اغلب خفیف یا بدون علائم است، اما گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد. تقریباً یک نفر از هر 10 نفر (5 تا 10 درصد) مبتلا به بیماری شدیدی خواهد بود که با اسهال آبکی فراوان، استفراغ و گرفتگی عضلات پا مشخص می‌شود. در این افراد از دست دادن سریع مایعات بدن منجر به کم آبی بدن و شوک می‌شود. بدون درمان، مرگ ممکن است در عرض چند ساعت رخ دهد.

وبا به راحتی درمان می‌شود. با یک محلول آبرسانی ساده و ارزان می‌توان از مرگ ناشی از کم آبی شدید جلوگیری کرد.

علائم بیماری وبا

اکثر افرادی که در معرض باکتری وبا (Vibrio cholerae) قرار می‌گیرند، بیمار نمی‌شوند و نمی‌دانند که آلوده شده‌اند. اما از آنجایی که آنها باکتری‌های وبا را به مدت هفت تا ۱۴ روز در مدفوع خود دفع می‌کنند، همچنان می‌توانند دیگران را از طریق آب آلوده، آلوده کنند.

اکثر موارد وبا که علائم ایجاد می‌کنند باعث اسهال خفیف یا متوسط ​​می‌شوند که تشخیص آن از اسهال ناشی از سایر مشکلات اغلب دشوار است. برخی دیگر علائم و نشانه‌های جدی‌تر وبا را معمولاً در عرض چند روز پس از عفونت ایجاد می‌کنند.

باکتری

علائم عفونت وبا

  • اسهال: اسهال مرتبط با وبا به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و می‌تواند به سرعت باعث از دست دادن مایع خطرناک شود (به اندازه یک لیتر (حدود 1 لیتر) در ساعت.) اسهال ناشی از وبا اغلب ظاهری رنگ پریده و شیری دارد که شبیه آبی است که برنج را در آن آبکشی کرده‌اند.
  • تهوع و استفراغ: استفراغ به ویژه در مراحل اولیه وبا رخ می‌دهد و می‌تواند ساعت‌ها ادامه یابد.
  • کم آبی بدن: کم آبی بدن می‌تواند ظرف چند ساعت پس از شروع علائم وبا ایجاد شود و از خفیف تا شدید متغیر باشد. کاهش 10 درصد یا بیشتر از وزن بدن نشان دهنده کم آبی شدید بدن است.

علائم و نشانه‌های کم‌آبی بدن وبا عبارتند از تحریک‌پذیری، خستگی، چشم‌های فرورفته، خشکی دهان، تشنگی شدید، پوست خشک و چروکیده که به آهستگی برمی‌گردد، ادرار کم یا بدون ادرار، فشار خون پایین و ضربان قلب نامنظم است.

کم آبی می‌تواند منجر به از دست رفتن سریع مواد معدنی در خون شما شود که تعادل مایعات را در بدن شما حفظ می‌کند. این عدم تعادل الکترولیت نامیده می‌شود.

عدم تعادل الکترولیت

عدم تعادل الکترولیت می‌تواند به علائم و نشانه‌های جدی مانند:

  • گرفتگی عضلات: اینها در نتیجه از بین رفتن سریع نمک‌هایی مانند سدیم، کلرید و پتاسیم ایجاد می‌شوند.
  • شوکه شدن: این یکی از جدی‌ترین عوارض کم آبی بدن است. زمانی اتفاق می‌افتد که حجم کم خون باعث افت فشار خون و کاهش میزان اکسیژن در بدن شما شود. در صورت عدم درمان، شوک هیپوولمیک شدید می‌تواند در عرض چند دقیقه منجر به مرگ شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

خطر ابتلا به وبا در کشورهای صنعتی اندک است. حتی در مناطقی که وجود دارد، اگر از توصیه‌های ایمنی مواد غذایی پیروی کنید، احتمال ابتلا به این بیماری وجود ندارد. با این حال، موارد ابتلا به وبا در سراسر جهان رخ می‌دهد. اگر پس از بازدید از یک منطقه مبتلا به وبا فعال دچار اسهال شدید، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید  10 نکته برای داشتن پوست سالم در زمستان

اگر اسهال دارید، به خصوص اسهال شدید و فکر می‌کنید ممکن است در معرض وبا قرار گرفته باشید، فوراً به دنبال درمان باشید. کم آبی شدید یک مورد اورژانسی پزشکی است که نیاز به مراقبت فوری دارد.

علل بیماری وبا

علل وبا

باکتری به نام ویبریو کلرا باعث عفونت وبا می‌شود. اثرات مرگبار این بیماری نتیجه سمی است که باکتری در روده کوچک تولید می‌کند. این سم باعث می‌شود بدن مقادیر زیادی آب ترشح کند که منجر به اسهال و از دست دادن سریع مایعات و املاح (الکترولیت ها) می‌شود.

باکتری وبا ممکن است در همه افرادی که در معرض آنها قرار دارند باعث بیماری نشود، اما همچنان باکتری‌ها را در مدفوع خود دفع می‌کنند که می‌تواند مواد غذایی و آب را آلوده کند.

منابع آب آلوده منبع اصلی عفونت وبا هستند. این باکتری را می‌توان در موارد زیر یافت:

  1. آب سطحی یا چاه: چاه‌های عمومی آلوده منابع مکرر شیوع وبا در مقیاس بزرگ هستند. افرادی که در شرایط شلوغ و بدون سرویس بهداشتی کافی زندگی می‌کنند به ویژه در معرض خطر هستند.
  2. غذای دریایی: خوردن غذاهای دریایی خام یا نیم پز، به ویژه صدف، که از مکان‌های خاصی می‌آیند می‌تواند شما را در معرض باکتری‌های وبا قرار دهد. بیشتر موارد اخیر وبا در ایالات متحده در غذاهای دریایی خلیج مکزیک ردیابی شده است.
  3. میوه ها و سبزیجات خام: میوه‌ها و سبزیجات خام و پوست کنده منبع مکرر عفونت وبا در مناطقی هستند که وبا وجود دارد. در کشورهای در حال توسعه، کودهای کمپوست نشده یا آب آبیاری حاوی فاضلاب خام می‌توانند محصولات مزرعه را آلوده کنند.
  4. دانه ها: در مناطقی که وبا شیوع زیادی دارد، غلاتی مانند برنج و ارزن که پس از پختن آلوده شده و برای چند ساعت در دمای اتاق نگهداری می‌شوند، می‌توانند باکتری وبا را رشد دهند.

عوامل خطر بیماری

وبا

همه افراد مستعد ابتلا به وبا هستند، به استثنای نوزادانی که از مادران شیردهی که قبلاً مبتلا به وبا بوده‌اند، مصونیت پیدا می‌کنند. با این حال، برخی عوامل می‌توانند شما را در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر کنند یا احتمال بروز علائم و نشانه‌های شدید را افزایش دهند.

عوامل خطر ابتلا به وبا عبارتند از:

  • شرایط بد بهداشتی: احتمال بروز وبا در شرایطی که حفظ محیط بهداشتی (از جمله تامین آب سالم) دشوار است بیشتر است. چنین شرایطی در اردوگاه‌های پناهندگان، کشورهای فقیر، و مناطقی که به قحطی، جنگ یا بلایای طبیعی مبتلا شده‌اند، مشترک است.
  • اسید معده کاهش یافته یا وجود ندارد: باکتری وبا نمی‌تواند در محیط اسیدی زنده بماند و اسید معده معمولی اغلب به عنوان دفاعی در برابر عفونت عمل می‌کند. اما افرادی که سطح اسید معده پایینی دارند  مانند کودکان، افراد مسن، و افرادی که از آنتی اسیدها، مسدودکننده‌‌های H-2 یا مهارکننده های پمپ پروتون استفاده می کنند  فاقد این محافظت هستند، بنابراین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به وبا هستند.
  • مواجهه خانگی اگر با فردی که این بیماری را دارد زندگی کنید، در معرض خطر ابتلا به وبا هستید.
  • گروه خونی O: به دلایلی که کاملاً مشخص نیست، احتمال ابتلا به وبا در افراد دارای گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه‌های خونی دو برابر بیشتر است.
  • صدف خام یا نیم پز: اگرچه کشورهای صنعتی دیگر شیوع وبا در مقیاس بزرگ ندارند، اما خوردن صدف‌های موجود در آب‌های شناخته شده به عنوان پناهگاه این باکتری، خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

عوارض بیماری

وبا می‌تواند به سرعت کشنده شود. در شدیدترین موارد، از دست دادن سریع مقادیر زیادی مایعات و الکترولیت‌ها می‌تواند در عرض چند ساعت منجر به مرگ شود. در موقعیت‌های کمتر شدید، افرادی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند می‌توانند از کم‌آبی بدن و شوک چند ساعت تا چند روز پس از اولین بروز علائم وبا بمیرند.

اگرچه شوک و کم آبی شدید بدترین عوارض وبا هستند، مشکلات دیگری نیز ممکن است رخ دهد، مانند:

  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی): سطوح پایین خطرناک قند خون (گلوکز)( منبع اصلی انرژی بدن ) ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که افراد برای خوردن بیش از حد بیمار شوند. کودکان در معرض بیشترین خطر ابتلا به این عارضه هستند که می‌تواند باعث تشنج، بیهوشی و حتی مرگ شود.
  • سطوح پایین پتاسیم: افراد مبتلا به وبا مقادیر زیادی از مواد معدنی از جمله پتاسیم را در مدفوع خود از دست می‌دهند. سطوح بسیار پایین پتاسیم با عملکرد قلب و اعصاب تداخل می‌‎کند و تهدید کننده زندگی است.
  • نارسایی کلیه: وقتی کلیه‌ها توانایی فیلتر کردن خود را از دست می‌دهند، مقادیر اضافی مایعات، برخی از الکترولیت‌ها و مواد زائد در بدن تجمع می‌یابند که این یک وضعیت بالقوه تهدید کننده است. در افراد مبتلا به وبا، نارسایی کلیه اغلب با شوک همراه است.
همچنین بخوانید  از چه غذاهایی باید قبل از رابطه جنسی اجتناب کنید

درمان بیماری وبا

اساس درمان وبا، احیای سریع مایعات بر اساس میزان کاهش حجم است. اگر تخمین زده می‌شود 5 تا 10 درصد وزن بدن از بین رفته باشد، باید از محلول آبرسانی خوراکی استفاده شود. آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که محلول آبرسانی خوراکی مبتنی بر برنج می‌تواند طول مدت اسهال و میزان دفع مدفوع را کاهش دهد. در مواقع اضطراری می‌توان محلولی متشکل از یک لیتر آب، مخلوط با شش قاشق چایخوری شکر و نیم قاشق چایخوری نمک تهیه کرد. برای بیماران مبتلا به شوک هیپوولمیک یا کاهش وزن بیش از 10 درصد، مایعات داخل وریدی باید تجویز شود. تقریباً 100 میلی‌لیتر/کیلوگرم رینگر لاکتاته باید در سه ساعت اول تجویز شود. درمان سریع وبا شدید با مایعات می‌تواند مرگ و میر را از بیش از 10٪ به کمتر از 0.5٪ کاهش دهد.

هنگامی که وضعیت حجم مناسب به دست آمد، می‌توان آنتی بیوتیک درمانی را آغاز کرد. تتراسایکلین‌ها رایج‌ترین گروه مورد استفاده هستند. نشان داده شده است که یک دوز 300 میلی گرمی داکسی سایکلین یا 500 میلی گرم تتراسایکلین هر 6 ساعت به مدت 2 روز طول مدت بیماری را کاهش می‌دهد. با این حال، مقاومت در مناطق خاصی رایج است و بنابراین درمان‌های جایگزین شامل ماکرولیدهایی مانند اریترومایسین و آزیترومایسین یا فلوروکینولون‌هایی مانند سیپروفلوکساسین داروهای جایگزین است.

پیشگیری از بیماری

وبا

نزدیک به 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان آب آشامیدنی خود را از منابع آلوده به مدفوع انسان تهیه می‌کنند که ممکن است به عنوان مخزن باکتری وبا عمل کند. شیوع بیماری به ویژه در کشورهای در حال توسعه که استانداردهای بهداشتی و تصفیه آب ممکن است وجود نداشته باشد، شناخته شده است. در حال حاضر، وبا در حدود 50 کشور، بیشتر در سراسر آسیا و آفریقا، بومی شناخته شده است. بروز بسته به زمان فصل بارانی منطقه به توزیع فصلی بستگی دارد. با این حال، اپیدمی‌ها می‌توانند گسترده‌تر باشند، اما سایر نقاط جهان، از جمله آمریکای جنوبی و مرکزی را درگیر می‌کنند.

اگر به مناطقی سفر می‌کنید که به وبا مبتلا هستند، اگر این اقدامات احتیاطی را رعایت کنید، خطر ابتلا به این بیماری بسیار کم است:

  • دست های خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویید: به خصوص بعد از استفاده از توالت و قبل از دست زدن به غذا. قبل از شستشو، دست‌های مرطوب و صابونی را حداقل ۱۵ ثانیه به هم بمالید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.
  • فقط آب سالم بنوشید: از جمله آب بطری یا آبی که خودتان جوشانده یا ضد عفونی کرده‌اید. حتی برای مسواک زدن از آب بطری استفاده کنید.
  • نوشیدنی‌های گرم معمولاً بی‌خطر هستند: مانند نوشیدنی‌های کنسرو شده یا بطری‌شده، اما قبل از باز کردن آن‌ها، بیرون را پاک کنید. یخ را به نوشیدنی‌های خود اضافه نکنید مگر اینکه خودتان آن را با استفاده از آب سالم درست کنید.
  • غذاهای کاملا پخته و داغ بخورید: و در صورت امکان از غذاهای فروشندگان خیابانی خودداری کنید. اگر از یک فروشنده خیابانی می‌خرید، مطمئن شوید که در حضور شما پخته شده و گرم سرو می‌شود.
  • از سوشی و همچنین ماهی خام یا نادرست پخته شده و غذاهای دریایی از هر نوع خودداری کنید.
  • به میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توانید خودتان پوست بگیرید، مانند موز، پرتقال و آووکادو، مصرف کنید. از سالادها و میوه هایی که پوست آنها را نمی‌توان جدا کرد مانند انگور و انواع توت ها دوری کنید.
همچنین بخوانید  بیماری های معده و راه درمان آن

واکسن وبا

افرادی که از ایالات متحده به مناطق مبتلا به وبا سفر می‌کنند می‌توانند واکسن وبا به نام Vaxchora دریافت کنند. برای افراد بین 2 تا 64 سال که قصد سفر به جاهایی که وبا در حال شیوع است یا به طور مرتب شیوع می‌یابد، پیشنهاد می‌شود. این یک دوز مایع است که حداقل 10 روز قبل از سفر از طریق دهان مصرف می‌شود.

چندین کشور دیگر نیز واکسن‌های خوراکی ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این واکسن‌ها با پزشک یا اداره بهداشت عمومی محلی خود تماس بگیرید. حتی با وجود واکسن، رعایت اقدامات احتیاطی بالا برای جلوگیری از وبا بسیار مهم است.

سوالات متداول

وبا چیست؟

وبا یک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اسهال شدید و کم آبی بدن می شود.

چه چیزی باعث وبا می شود؟

وبا توسط باکتری Vibrio cholerae ایجاد می‌شود که در آب یا غذای آلوده یافت می‌شود.

چگونه وبا منتقل می شود؟

وبا معمولا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود، به ویژه غذاهای دریایی، میوه ها و سبزیجاتی که با آب آلوده آبیاری شده‌اند.

علائم وبا چیست؟

علائم وبا شامل اسهال شدید، استفراغ، کم آبی بدن، گرفتگی عضلات و ضربان قلب سریع است.

چگونه وبا تشخیص داده می شود؟

تشخیص وبا از طریق نمونه‌های مدفوع که برای باکتری ویبریو کلرا مثبت است، تشخیص داده می‌شود.

وبا چگونه درمان می شود؟

وبا با درمان آبرسانی خوراکی (ORT) یا مایعات داخل وریدی برای جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته در اثر اسهال درمان می‌شود.

آیا می توان از وبا پیشگیری کرد؟

بله، با رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از آب تمیز برای آشامیدن و پخت و پز، و پرهیز از غذاهای دریایی خام یا نیم پز می‌توان از ابتلا به وبا پیشگیری کرد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به وبا هستند؟

افرادی که در مناطقی با اقدامات بهداشتی ضعیف زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به وبا هستند، همچنین افرادی که به مناطقی که وبا آندمیک است سفر می‌کنند.

وبا چقدر شایع است؟

وبا هنوز یک مشکل بهداشت عمومی مهم در بسیاری از نقاط جهان است، به ویژه در مناطقی که بهداشت ضعیفی دارند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال 2020، 1.3 میلیون مورد وبا و بیش از 13000 مورد مرگ ناشی از وبا در سراسر جهان گزارش شده است.

آیا واکسنی برای وبا وجود دارد؟

بله، واکسنی برای وبا وجود دارد. WHO استفاده از واکسن‌های خوراکی وبا را در مناطق مبتلا به وبا بومی یا در هنگام شیوع بیماری توصیه می‌کند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

جمع بندی

وبا یک عفونت باکتریایی ناشی از Vibrio cholerae است که عمدتاً از طریق آب یا غذای آلوده پخش می‌شود. این بیماری باعث اسهال و استفراغ حاد می‌شود که می‌تواند منجر به کم آبی شدید و عدم تعادل الکترولیت شود. وبا بیشتر در مناطقی با اقدامات بهداشتی ضعیف دیده می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

درمان وبا شامل درمان آبرسانی مجدد و آنتی بیوتیک برای کاهش مدت و شدت علائم است. اقدامات پیشگیرانه شامل بهبود اقدامات بهداشتی ، دسترسی به آب تمیز و واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر است.

در نتیجه، وبا همچنان یک نگرانی قابل توجه برای سلامت عمومی است، به ویژه در مناطقی که اقدامات بهداشتی ضعیفی دارند. اقدامات پیشگیری و کنترل، از جمله بهبود دسترسی به آب تمیز، ترویج شیوه‌های بهداشتی خوب و واکسیناسیون، برای کاهش بروز و تأثیر شیوع وبا بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام و درمان سریع نیز برای کاهش شدت بیماری و پیشگیری از مرگ و میر ضروری است.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط