Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ خانه و دکوراسیون @ انتخاب فرش مناسب | انواع فرش و نظافت آن

انتخاب فرش مناسب | انواع فرش و نظافت آن

by | 16 مرداد 1402 | خانه و دکوراسیون | 0 comments

فرش مناسب نه تنها جذاب است، بلکه زیر پا نیز نرم است و به ایجاد فضایی گرم و دلپذیر در پذیرایی و اتاق‌های دیگر که در آن از گذراندن زمان لذت می‌برید، کمک می‌کند. برای خانواده‌ها مناسب است زیرا مکانی نرم برای بازی کودکان فراهم می‌کند. همچنین برای آب و هوای خنک ایده‌آل است زیرا هنگام صبح که از رختخواب خارج می‌شوید، شوک وارد شدن به یک طبقه سرد یخی را از بین می‌برد.

فرش‌ها نیز یک سرمایه گذاری گران قیمت هستند، بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که فرش مناسب را برای خانه خود انتخاب کرده‌اید. انواع مختلفی از فرش در بازار وجود دارد و هنگامی که برای اولین بار به یک فروشگاه فرش مراجعه می‌کنید، ممکن است احساس کنید که سردرگم شده‌اید. خوشبختانه، چند راه وجود دارد که می‌توانید انتخاب را محدود کنید. در قسمت اول این راهنما در مورد نحوه انتخاب فرش مناسب برای خانه، ما قصد داریم ملاحظات خاصی را از نیازهای اتاق گرفته تا الیاف فرش و ساخت و ساز پوشش دهیم. پس بیایید شروع کنیم!

آنچه را که نیاز دارید مشخص کنید

کاربری فرش

قبل از اینکه به این کار بپردازید، این سؤالات را در مورد این کار در نظر بگیرید:

  • چه فرشی مناسب چه اتاقی است؟
  • آیا در این اتاق رفت و آمد زیاد دارید؟
  • برای کجا می‌خواهید،آشپزخانه یا اتاق نشیمن ؟
  • آیا دری به بیرون منتهی می‌شود یا فرش از ورودی‌ها دور خواهد بود؟
  • آیا این طبقه نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند؟
  • ایا شماحیوان خانگی دارید؟

پاسخ دادن به این سوالات برای خودتان به راهنمایی شما کمک می‌کند و هنگام کار با یک فروشنده فرش، روند کار را آسان‌تر می‌کند.

رنگ و طرح تنها انتخاب‌هایی نیستند که باید هنگام انتخاب بهترین فرش برای اتاق انجام دهید. برای اینکه ظاهر و عملکردی داشته باشید که سال‌ها از آن لذت خواهید برد، پوشش کف نیز باید متناسب با هدف باشد. این به معنای تطبیق الیاف و پرز فرش با استفاده از اتاق است. در اینجا چند نکته برتر وجود دارد:

  • اتاق‌های خانوادگی و اتاق‌های غذاخوری: مناطق نشیمن با پلان باز که در آن غذا و نوشیدنی مصرف می‌شود، به فرشی با مقاومت بالا در برابر لکه و پرز کم برای تمیز کردن آسان نیاز دارند. همچنین می توانید کفپوش های وینیل یا چوب سخت را با فرش از طیف گسترده ما در نظر بگیرید.
  • راهروها و اتاق های نشیمن: مناطق پرتردد نیاز به فرش با درجه انعطاف پذیری و دوام بالایی دارند. در این قسمت‌ها به سراغ فرش‌های پشمی یا مصنوعی بروید، زیرا در برابر له شدن، مقاوم در برابر لکه هستند و کمترین آثار خلاء و علائم ترافیک پا را نشان می‌دهند. فرش طرح دار نیز انتخاب خوبی خواهد بود.
  • اتاق خواب: فرش‌هایی را انتخاب کنید که زیر پا بسیار نرم و راحت با خواص عایق خوب، مانند پشم، و یک زیره باکیفیت برای روکش فرش هستند. اگر آلرژی یا آسم مشکلی است، به سراغ یک فرش مصنوعی با پرز کم بروید.
  • اتاق زیرزمین و رمپوس: زیرزمین‌ها و بسیاری از اتاق‌های رمپوس به طور طبیعی مرطوب هستند زیرا در زیر زمین یا سطح پایین‌تر زمین قرار دارند. الیاف مصنوعی در اینجا بهترین هستند زیرا قابلیت تنفس بیشتری دارند، می‌توانند در برابر افزایش رطوبت مقاومت کنند و رطوبت را آزاد می‌کنند تا از خطر ایجاد کپک در داخل یا زیر فرش جلوگیری کنند.

رنگ را هوشمندانه انتخاب کنید

رنگ فرش

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در انتخاب فرش مرتکب می‌شوند، انتخاب رنگ اشتباه است. وقتی نمایشی از نمونه‌های فرش را در یک فروشگاه فرش می‌بینید، ممکن است وسوسه شوید که یکی از گزینه‌های رنگارنگ‌تر را انتخاب کنید. با این حال، اغلب اوقات از این تصمیم پشیمان می‌شوید.

فرش‌های رنگارنگ به‌جای استفاده از رنگ‌های روشن مانند قرمز یا آبی، تقریباً همیشه بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. فرش در سایه های برنزه یا خاکستری ممکن است بی‌مزه یا خسته کننده به نظر برسد. با این حال، در مورد اینکه چگونه می‌توانید بقیه اتاق را تزئین کنید، بسیار متنوع تر است. فرش خنثی با هر رنگ دیگری کار می‌کند. این بدان معناست که شما می توانید طرح رنگ اتاق خود را به سادگی با تغییر لوازم تزئینی خود تغییر دهید. این بسیار ساده تر از این است که هر بار که می خواهید رنگ اتاق را تغییر دهید، فرش خود را عوض کنید.

همچنین بخوانید  نرده چوبی راه پله، نکات مهم و راهنمای انتخاب

اجازه ندهید رنگ های روشن نیز شما را بترسانند. اکثر مردم از ترس لکه شدن یا کثیف شدن از نصب فرش بژ روشن یا برنزه می‌ترسند. خوشبختانه، مقاومت جدید در برابر لکه و خاک در فناوری ایجاد می‌شود که فرش‌های رنگ روشن‌تر امروزی را به راحتی تمیز کرده و ترس را از بین می‌برد. همچنین، اگر هنوز نگران هستید، وجود یک شرکت قالیشویی قابل اعتماد در نزدیکی شما واقعا کمک می کند!

انواع الیاف و بافت ها را بشناسید

انواع الیاف فرش

نمونه فرش در مغازه همه الیاف فرش برابر نیستند و شما باید نوع مورد نیاز خود را انتخاب کنید. الیاف طبیعی، مانند فرش پشمی، بسیار گران هستند و مراقبت از آنها دشوار است. دلایل زیادی وجود دارد که بیشتر مورد استفاده در فرش دیوار به دیوار الیاف مصنوعی هستند. بیشترین استفاده مصنوعی الیاف نایلون، الیاف پلی استر، الیاف تری اکستا و پلی پروپیلن (که در غیر این صورت به عنوان فرش الفین شناخته می‌شود) است. هر یک از اینها ویژگی‌های متفاوتی دارند، مانند مقاوم بودن در برابر سایش، برای مطابقت با نیازهای مختلف. در اینجا یک تفکیک سریع از هر یک آمده است:

  • نایلون: این نایلون شناخته شده‌ترین نوع فابریک است. به طور کلی، این یک الیاف قوی است و به دلیل دوام و انعطاف پذیری بالا، به عبارت دیگر توانایی آن در برگشت پس از صاف شدن مورد توجه قرار می‌گیرد. معایب نایلون این است که معمولاً گرانتر از سایرین است و مقاومت کمتری در برابر لکه دارد، اگرچه همیشه با یک درمان لکه محافظت می‌شود.
  • پلی استر (پلی اتیلن ترفتالات یا PET): یک الیاف بسیار همه کاره که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته، به عنوان فرشی با کیفیت پایین‌تر از نایلون در نظر گرفته می‌شد، زیرا آنقدر محکم یا انعطاف پذیر نیست. خوشبختانه، پیشرفت در فناوری فرش باعث دوام بیشتر آن شده است! مزیت بزرگ این نوع الیاف مقاومت در برابر لکه داخلی است! و به عنوان یک امتیاز، این فرش‌ها امروزه اغلب از مواد بازیافتی تولید می‌شوند که آنها را به انتخابی سازگار با محیط زیست نسبت به نایلون تبدیل می‌کند.
  • فرش اکریلیک: اکریلیک یک ماده مصنوعی است که از نظر ظاهری شبیه پشم است. فرش اکریلیک از الیاف اکریلیک ساخته شده است و یک انتخاب محبوب است زیرا از پشم ارزان‌تر و نرم‌تر و ‌تر از پلی استر یا پلی پروپیلن است. این یک انتخاب محبوب برای اتاق‌های بازی است زیرا به سرعت خشک می‌شود و در برابر لکه، کپک و کپک مقاوم است.
  • فرش پشمی: فرش‌های 100% الیاف پشم گرما، نرمی و دوام طبیعی را ارائه می‌دهند. لایه مومی طبیعی روی پشم گوسفند به این معنی است که رطوبت را دفع می‌کند و آن را مقاوم در برابر لکه می‌کند. فرش‌های ترکیبی پشمی از 80% پشم تا 20% مخلوط مصنوعی (معمولا پلی استر) ساخته می‌شوند تا یک فرش همه منظوره خوب ایجاد کنند.
  • Triexta: جدیدترین نوع الیاف فرش موجود در بازار، سر و صدای زیادی در صنعت ایجاد می کند. Triexta از همان “ریشه” پلی استر می‌آید، اما چندین تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. بزرگترین تفاوت‌ها این است که تری اکستا نسبت به فرش پلی استر انعطاف پذیرتر و نرم‌تر است.
  • پلی پروپیلن/الفین: این ظاهری شبیه به پشم دارد، بنابراین معمولاً در سبک‌های حلقه‌ای فرش‌های پهن بافندگی و فرش یافت می‌شود. معمولاً به عنوان الیافی با دوام کمتر نسبت به سایر فرش‌های مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین اغلب در محصولاتی با کیفیت اولیه و سبک‌های حلقه‌دار استفاده می‌شود، زیرا انعطاف‌پذیری آن‌قدرها حیاتی نیست. با این حال، مزیت این است که این نوع الیاف بسیار مقاوم در برابر لکه است و برای مناطقی که مستعد ریزش هستند عالی است.
همچنین بخوانید  33 ایده برای بزرگتر نشان دادن پذیرایی خانه شما

پشته فرش را در نظر بگیرید

رول فرش انتخاب فرش مناسب برای خانه شما علاوه بر نگاه کردن به الیاف، باید به نحوه ساخت فرش نیز فکر کنید. بیایید به تفکیک انبوه‌ها یا سبک‌های مختلف که برخی می‌گویند نگاه کنیم:

  • شمع برش: این در اصل نخ بسیار پیچ خورده است که به طور یکنواخت در بالای آن بریده شده است. به عنوان یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها، می‌تواند در انتخاب نوع الیاف، تراکم تافت‌ها و میزان پیچش از دوام بالایی برخوردار باشد. در دسته بندی شمع برش گزینه‌های مختلفی وجود دارد:
  • مخمل بافت دار: هم تزئینی و هم همه کاره، این فرش زیبایی معمولی را به هر اتاق در خانه شما می‌‎بخشد! اگر به دنبال آن هستید، در پنهان کردن ردپاها و علائم خلاء عالی است (نکته حرفه‌ای: اگر می‌خواهید خانه خود را بفروشید، دیدن رد پای خریداران بالقوه می‌تواند برای دیدن آنچه که در خانه شما بیشترین نگاه را دارند مفید باشد. خانه). این سبک ترجیحی برای خانه‌هایی است که شلوغ هستند!
  • ساکسونی: تطبیق پذیری آن به این دلیل است که در ظاهرهای مختلف موجود است و بنابراین می‌تواند تقریباً با هر نوع دکوری کار کند. استرایت ساکسونی ظریف به نظر می‌رسد و در اتاق‌های غذاخوری عالی عمل می‌کند، در حالی که ساکسونی‌های بافت معمولی‌تر هستند و در اتاق‌ها و اتاق‌های خانوادگی بهتر کار می‌کنند.
  • Frieze:اساساً این نوع فرش شگ تکامل یافته است. این سبک دارای الیاف بلند است و فرشی شگ بر روی چوب سخت است که فرش مناسبی برای خانه شما به طور کلی بسیار بادوام انتخاب می‌کند. دنج و جذاب، Frieze برای اتاق‌های معمولی بهترین است و برای مناطق رسمی‌تر ایده آل نیست.
  • مخملی: سبکی بسیار متراکم که حسی لوکس را القا می‌کند. این ردپاها و علائم خلاء را نشان می‌دهد و برای مناطق کم تردد و اتاق‌های رسمی بهترین در نظر گرفته می‌شود.
  • شمع حلقه: اینها نخ‌های پیچ خورده‌ای هستند که در همان ارتفاع حلقه شده‌اند و ظاهری یکنواخت ایجاد می‌کنند. سبک Loop به دلیل ماندگاری طولانی مدت در آن مناطق پرترافیک شناخته شده است. بسیاری از سبک‌های محبوب بربر به صورت حلقه‌ای با رنگ‌های تیره‌تر روی پس‌زمینه روشن‌تر هستند.
  • حلقه الگو: این همان حلقه معمولی است، اما به جای یک ارتفاع یکنواخت، به دو تا سه (به طور متوسط) ارتفاع حلقه‌های مختلف نگاه می‌کنید. این کار با حفظ دوام، جلوه‌ای از الگو و ظاهر معمولی‌تر ایجاد می‌کند.
  • برش و حلقه: اساساً ترکیبی از سبک های برش و حلقه‌ای است که انواع بافت‌های سطحی را ارائه می‌دهد. وقتی فرش‌هایی را می‌بینید که شبیه مربع‌های مجسمه‌سازی شده، شورون‌ها و چرخش‌ها هستند، این کاری است که برای رسیدن به آن انجام می‌شود. هنگامی که چند رنگ هستند، در پنهان کردن لکه‌ها و خاک موثر هستند.

همانطور که می‌بینید، در انتخاب فرش مناسب، حداقل به عنوان یک سطح پایه، چیزهای زیادی برای درک وجود دارد. این مهم است زیرا شما پول زیادی روی آن سرمایه گذاری خواهید کرد و باید با آن زندگی کنید.

نظافت فرش

نظافت فرش

نظافت به منظور از بین بردن گرد و غبار و خاک، از بین بردن لکه‌ها و جلوگیری از آسیب حشرات و حفظ ظاهر اصلی فرش تا زمانی که ممکن است ضروری است.

1. تمیز کردن روزانه

گرد و غبار و خرده‌های سطحی ممکن است هر روز با برس فرش پاک شود اما خاکی که به داخل توده رفته باید با مکش پاک شود. هر چه شمع طولانی‌تر باشد، جاروبرقی باید بیشتر باشد. در هر صورت جاروبرقی باید حداقل ۲ یا ۳ بار از روی یک سطح عبور کند. لکه‌ها باید در اسرع وقت پاک شوند. اگر لکه به شکل مایع است، آن را با یک پد تمیز، خشک و جاذب پاک کنید. اگر مواد نیمه جامد یا چرب وجود دارد، آن را خراش دهید. محل را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. اگر لکه باقی ماند از محلول شوینده مصنوعی یا شامپو فرش استفاده کنید.

2. تمیز کردن روزانه یا هفتگی

در فواصل زمانی مکرر، لبه‌های فرش نیاز به توجه ویژه‌ای با گردگیر مرطوب، برس یا جاروبرقی دارد و کل فرش در انتها نیاز به جاروبرقی کامل دارد.

همچنین بخوانید  نکاتی که برای خرید دوش حمام باید بدانید

3. تمیز کردن دوره ای

این کار شامل تمیز کردن عمیق فرش است و یکی از روش‌های زیر ممکن است استفاده شود:

شامپو زدن: هنگام شامپو زدن، محلول شوینده از مخزن دستگاه شستشوی چرخشی رها می‌شود و سطح فرش مناسب به آرامی ساییده می‌شود و سپس خشک می‌شود. در نهایت، کثیفی‌های شل شده و باقی مانده مواد شوینده با مکش به سمت بالا رانده می‌شوند.

نکات زیر باید رعایت شود:

  • شوینده‌ای که استفاده می‌شود باید شوینده‌ای باشد که به پودر تبدیل شود تا بقایای چسبنده روی فرش باقی نماند.
  • از آب اضافی خودداری شود تا پشت فرش خیلی خیس نشود.
  • هیچ فلز یا پایه مبلمان نباید با فرش مرطوب تماس داشته باشد.
  • از کشاندن مبلمان روی فرش مرطوب باید خودداری شود.

دستگاه استخراج آب داغ: اینها ماشین‌های گران قیمت هستند که هیچ عملکرد چرخشی ندارند. آب داغ و مواد شوینده با نازل های اسپری فشار بالا به فرش شلیک می‌شوند. کثیفی به سطح ریخته شده و با مکش برداشته می‌شود. در همان دستگاه تعبیه شده است. مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه شامپوی چرخشی این است که زمان خشک شدن به حداقل می‌رسد.

استخراج فوم عمیق: دستگاه برس استوانه‌ای فوم مرطوب را گذاشته، آن را برس می‌کشد و فوراً فوم مملو از خاک را با یک سر خلاء داخلی که در پشت برس قدرت قرار دارد استخراج می‌کند.

سوالات متداول

سه سبک اساسی فرش چیست؟

پرز فرش معمولاً به صورت حلقه‌ای، مخملی یا پیچشی در الیاف فرش مختلف تولید می‌شود. انواع فرش می‌تواند بافت‌دار یا ساده باشد و همچنین ترکیبی از حلقه و برش باشد که هر نوع ظاهری متفاوت ایجاد می‌کند.

بهترین نوع فرش مناسب کدام است؟

بهترین نوع فرش، فرشی است که متناسب با هدف و سبک اتاق شما باشد. فرش‌های بادوام برای مکان‌های پرتردد بهترین هستند، در حالی که فرش‌های گرم و نرم برای اتاق‌خواب‌ها بهترین هستند.

چرا نوع فرشی که انتخاب می کنید مهم است؟

همانطور که در حین کار در مزرعه از کفش‌های پاشنه بلند شیک استفاده نمی‌کنید، یا در یک رستوران شهری کفش‌های رکابی نمی‌پوشید، فرش مخملی را در راهروی یک خانه خانوادگی شلوغ انتخاب نمی‌کنید زیرا این نوع فرش گزینه مناسبی برای فرش نیست. آن وضعیت برای اطمینان از دوام، ماندگاری و ظاهر زیبای کفپوش خود، مهم است که نوع فرشی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با محیط سازگار باشد.

انواع فرش های موجود در بازار کدامند؟

انواع مختلفی از فرش‌ها در بازار موجود است که از جمله آنها می‌توان به پشم، نایلون، پلی استر، الفین، اکریلیک و ترکیبی از این مواد اشاره کرد.

فرش پشمی چه فوایدی دارد؟

فرش‌های پشمی به دلیل دوام، نرمی و مقاومت طبیعی در برابر لکه‌ها و کثیفی‌ها معروف هستند. آنها همچنین دارای خاصیت جذب صدا هستند و سازگار با محیط زیست هستند.

چگونه فرش پشمی را تمیز می کنید؟

برای تمیز کردن فرش پشمی، آن را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و فوراً لکه‌ها و ریزش‌ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن فرش از مواد شوینده ملایم و آب ولرم استفاده کنید و از آب داغ یا بخارشوی استفاده نکنید زیرا باعث آسیب به الیاف می‌شود.

فرش ایرانی چیست؟

فرش ایرانی فرش دستبافی است که در ایران و سایر نقاط خاورمیانه ساخته می‌شود. این به دلیل طراحی‌های پیچیده و صنایع دستی با کیفیت بالا شناخته شده است.

چگونه فرش ایرانی را تمیز می کنید؟

برای تمیز کردن فرش ایرانی مرتباً آن را جاروبرقی بکشید و فوراً در صورت ریزش آن را تمیز کنید. از روش‌های تمیز کردن کم رطوبت مانند فوم خشک یا پودر خشک استفاده کنید و از آب داغ یا بخار شوی استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به الیاف آسیب برسانند. اگر فرش به شدت کثیف یا لکه شده باشد، ممکن است نیاز به تمیز کردن حرفه‌ای توسط متخصص داشته باشد.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط