Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ روان‌شناسی @ ان ال پی چیست؟

ان ال پی چیست؟

by | 24 بهمن 1401 | روان‌شناسی | 0 comments

در هر رشته‌ی از دانش علمی که بشر ایجاد کرده است، اولین قدم، شناخت ماهیت و کاربرد این دانش علمی است. در این مقاله با ان ال پی و کاربرد آن در زندگی انسان آشنا می‌شوید تا تغییرات موثر و لذت بخشی در زندگی خود ایجاد کنید.

ان ال پی چیست؟

قبل از اینکه بدانیم NLP چیست، باید به این نکته توجه کنیم که انسان تمایل ذاتی به رشد و شکوفایی در تمام جنبه‌های زندگی دارد، به این امید که در طول زندگی خود به نتایج و دستاوردهای بیشتری دست یابد. میل به تغییر و دگرگونی امری ذاتی در وجود انسان است که موهبتی از جانب خداست و تمامی منابع لازم برای تحقق این اهداف و خواسته‌ها را برای نظام وجودی ما تعریف کرده است.
انسان در مقطعی می‌تواند به این منابع بی نهایت دسترسی پیدا کند و توانایی خود را برای کسب شناخت لازم از اجزای وجود خود کشف کند، زیرا عدم شناخت صحیح، او را از دیدن منابع و استفاده صحیح از آنها باز می‌دارد، هرچند منابع نامحدودی وجود داشته باشند.

بنابراین، دانش و آگاهی اولین قدم برای درک خود و تغییر هر جنبه از زندگی شماست. ساختار وجودی انسان به گونه‌ای است که دارای اجزای مختلف با کارکردها و کاربردهای متفاوت است که باید به نحو احسن در مسیر درست قرار گیرد. 

هر علم، دانش و مهارتی نیاز به زمینه‌ای دارد تا تأثیر آن بر رشد و شکوفایی را به شیوه‌ای ملموس و معتبر نشان دهد. زمینه و مکانی که NLP ابزارهای زیبا و کارآمد و تغییرات بزرگ را در آن به نمایش می‌گذارد، ذهن، مغز و سیستم عصبی است. به همین دلیل است که ان ال پی به عنوان دانشی که به سرعت در حال تغییر از ذهن و سیستم‌های مغز انسان است شناخته می‌شود و درک چگونگی عملکرد ذهن، مغز و سیستم عصبی اولین قدم برای کمک به درک بهتر NLP است و اینکه برای چه مواردی استفاده می‌شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از اجزای مهمی که نقش بسیار مهمی در سیستم بدن انسان دارد، مغز و ذهن و سیستم عصبی انسان است. ذهن و مغز اجزای حیاتی و تأثیرگذار در ایجاد زندگی انسان هستند و از مراکز حیاتی محسوب می‌شوند که عملکردهای فکری، عاطفی و فیزیولوژیکی (بدن) ما را کنترل می‌کنند و شکل می‌دهند. در نهایت برای ایجاد تغییرات در جنبه‌های مختلف زندگی باید منبع تغییرات یعنی ذهن و مغز را بیابیم و ساختارهای تشکیل دهنده آنها را بشناسیم زیرا تغییرات در این دو بعد مهم، کل سیستم بقای انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوال اساسی که اکنون مطرح می‌شود این است که چگونه ذهن و مغز خود را درک کنیم و چگونگی کارکرد آنها را بشناسیم تا بدانیم چگونه و کجا باید به خواسته‌های خود در زندگی برسیم. هنگامی که می‌دانید کاربردهای اساسی NLP چیست، می‌توانید به راحتی پاسخ سوالاتی را که می‌پرسید یا در ذهن خود ایجاد می‌کنید، دریافت کنید.

ان ال پی دقیقا چیست و چه نقشی در زندگی انسان دارد؟

NLP یا برنامه نویسی عصبی-زبانی یک علم و دانش بسیار کاربردی است که در طول سالیان متمادی به انسان کمک کرده تا دانش خود را در زمینه ذهن و مغز افزایش دهد و با کنترل آنها برای رسیدن به اهداف و آرزوها در زمینه‌های مختلف به دستاوردهای بزرگی دست یابد و زندگی را تا حد امکان آسان کند.

NLP بر روی فرآیندهای ذهنی و مغزی افراد و تاثیر آنها بر دنیای درون و بیرون به صورت کاملا حرفه‌ای و عملی تمرکز می‌کند و سعی می‌کند ببیند افراد در ذهن خود چه دیدگاهی از جهان دارند و اینکه چگونه می‌توانیم با تغییر نوع ساختار ذهنی و مغزی به نتایج و واقعیت‌های مختلف در NLP برسیم و از فرصت‌های بیشتری در این دنیا بهره‌مند شویم.

همچنین بخوانید  توهم در کودکی و میانسالی

به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید روابط شخصی خود را با پارتنرتان و سایر افراد بهبود ببخشید و نیاز به ایجاد تغییراتی در این زمینه دارید، NLP می‌تواند به شما کمک کند تا باورها و الگوهایی را در مورد روابطی که قبلاً در ذهن شما شکل گرفته است، شناسایی کرده و باورهای جدیدی ایجاد کنید. برای مثال، اگر این ذهنیت را دارید که هیچ‌کس در این رابطه واقعاً من را دوست ندارد، می‌توانیم دلایل افکار و احساسات و باورهای شما را در این رابطه کشف کنیم تا بر اساس آن نتیجه‌ای در رابطه خود ایجاد کنیم.

وقتی این موضوع را با ابزارهای NLP بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بر اساس تجربیات زندگی‌تان، این باور را ایجاد کرده‌اید که هیچ‌کس من را در یک رابطه دوست ندارد، این شما هستید که فکر می‌کنید همه چیز به شما مربوط است. هر فکر و باوری در ذهن و مغز ما شکل می‌گیرد و ما آن را به شکل واقعی آن تجربه می‌کنیم.

هنگامی که این باور را تغییر دادید و این دیدگاه را در ذهن خود شکل دادید که من لایق بهترین رابطه هستم و خودم را با تمام وجود دوست دارم، روابط خود را در مسیر جدیدی خواهید گرفت و عشق خود را بدون قید و شرط خواهید برد و شما از عشق بی پایان آنها بهره مند خواهید شد.

یا در نظر بگیرید که چقدر از اطرافیان خود در محیط خانوادگی خود می‌شنوید که ما از نظر ژنتیکی زودجوش هستیم و به سرعت عصبانی می‌شویم. این سیگنال‌ها شما را به این باور می‌رساند که من نیز فردی بسیار عصبی هستم و … ناخودآگاه الگویی در ذهن و مغز ما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در تمام ارتباطات خود رفتار نامناسبی داشته باشیم و واکنش منفی به پرخاشگری داشته باشیم.

زمانی که این باور را بر اساس روش‌های ان ال پی شناسایی و تغییر دهید و این باور جدید را ایجاد کنید که من در هر شرایطی فردی بسیار آرام و متین هستم، رفتار شما در بیرون با اطرافیان کاملا تغییر می‌کند و می‌توانید احساسات خود را بیان کنید. آگاهانه در محیط‌ها و شرایط مختلف واکنش‌های بهینه را کنترل می‌کنید و از فرصت‌های موجود در آن شرایط نهایت استفاده را می‌برید.

امیدوارم درک خوبی از NLP و چگونگی عملکرد آن در زمینه‌های مختلف زندگی ما کسب کرده باشید. برای درک بهتر کارکرد NLP، اجازه دهید مثال دیگری در زمینه مالی یا ثروت بزنیم. اگر در محیطی بزرگ می‌شویم که دائماً به ما می‌گویند پول و ثروت کمیاب است و برای مدیریت زندگی خود باید کمتر هزینه کنید، باورهای کمبود زیادی پیدا می‌کنیم و همیشه نگران هستیم که شادی و ثروت تمام شود.

کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که در این دنیا پول و ثروت زیادی وجود دارد، افراد ثروتمند زیادی از آن سود می‌برند و شما فقط به خاطر انواع باورها و الگوهای شکل گرفته در آن احساس فقر و نیاز می‌کنید. با دیدن فراوانی بی‌پایان این دنیا و ایجاد این باور جدید مبنی بر وجود نعمت‌ها و ثروت یا پول در این دنیا، می‌توانید ذهن و مغز خود را برنامه‌ریزی کنید تا ثروت بیشتری را تجربه کرده و وضعیت مالی خود را تغییر دهید.

همچنین بخوانید  فضای مجازی و سلامت روان

شما می‌توانید نمونه‌های زیادی را در تمام زمینه‌های زندگی خود بیابید که چگونه الگوهای شکل گرفته در افکار یا باورهای شما نتایج واقعی شما را ایجاد می‌کنند. هدفی که ما در NLP دنبال می‌کنیم، شناسایی این باورها و الگوهای ذهنی در تمام جنبه‌های زندگی و تأثیر آنها در ایجاد رفتار ما است. به معنای واضح‌تر، در ان ال پی می‌فهمیم که رفتارهای ما چگونه به وجود می‌آیند، باور پشت هر رفتار چیست و چگونه می‌توانیم آن را تغییر دهیم. در این مقاله سعی کردیم توضیحات جامعی در مورد NLP ارائه دهیم، اما در صورت علاقه می‌توانید برای درک بهتر دوره‌های آموزش NLP را نیز مشاهده کنید.

با شناسایی باورهایی که رفتار ما را ایجاد می‌کنند، به سمت تغییر باورهای محدود کننده و نامعتبر و ایجاد باورهای جدید با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای بسیار قدرتمند NLP حرکت می‌کنیم. تمامی فرآیندهای مربوط به شناسایی باورها و الگوهای ذهنی و تغییرات اساسی آنها در دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی NLP آموزش داده می‌شود که شما را در آن مسیر و در آن مسیر راهنمایی خواهم کرد.

عملکرد مغز در ان ال پی

بنابراین درک مفهوم NLP می‌تواند به ما کمک کند تا با ابزار بسیار قدرتمندی به جستجوی سیستم اعتقادی و قوانین حاکم بر وجود انسان‌ها و دنیایی که در آن زندگی می‌کنند بپردازیم و به درک عمیقی از وجود عملکردی انسان و ارتباط او با جهان و پدیده‌های درون آن دست یابیم، به گونه‌ای که نتیجه زندگی ما در هر حوزه‌ای آگاهانه با تسلط بر وجود ما تغییر و دگرگونی اساسی پیدا می‌کند.

در واقع ان ال پی با مطالعه رفتار و پیامدهایی که در دنیای بیرونی ما رخ می‌دهد، به منشا این رفتار در ذهن و مغز می‌پردازد و به دنبال مدلی برای نشان دادن نوع رفتار و عملکرد ما در جنبه‌های مختلف مانند مالی و حوزه‌های معنوی و ارتباطی. آمادگی جسمانی را تولید می‌کند و … در صورت نیاز به تغییر آن الگوها ابزار لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد. به معنای واضح‌تر، به شناسایی و تکرار نحوه اجرای الگوهای مثبت و سازنده و تغییر اساسی الگوهای ناکارآمدی که نتایج خوبی ندارند کمک می‌کند.

اگر دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که کشف چگونگی بروز همه رفتارها پایه و اساس NLP است. یعنی انواع الگوهای ذهنی و مغزی که در مورد یک فرد از رفتار می‌آموزیم و نحوه عملکرد آن الگو در سیستم عصبی. الگوها همان افکار، احساسات و عواطفی هستند که در ذهن، مغز و سیستم عصبی ما شکل می‌گیرند. بنابراین وقتی در تعریف NLP از الگوهای ذهنی و مغزی صحبت می‌کنیم، منظور افکار و احساساتی است که با موضوعی در ذهن، مغز و سیستم عصبی ما تداعی و تکرار می‌شود و به تمام اعمال، گفتار و سطح بدن ما منجر می‌شود.

به طور کلی NLP را می‌توان علم و دانشی دانست که به مطالعه نحوه پردازش اطلاعات و اشیاء توسط مغز و ذهن می‌پردازد. با دانستن اینکه چگونه در مورد مسائل فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم، می‌توانیم کنترلی بر روند وجود خود به دست آوریم و به گونه‌ای فکر و احساس کنیم که نتایج و واقعیت‌های خارج از زندگی ما بهترین باشد که می‌توانیم موفقیت خواسته‌های خود را در هر زمینه‌ای به دست آوریم. هدف اصلی NLP درک و مطالعه رفتارها، افکار، احساسات و باورهای کلی است که کل زندگی ما را ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید  هر چیزی که باید در مورد اسکیزوفرنی بدانید!

نگاهی کوتاه به تاریخچه NLP

وقتی می‌خواهیم بدانیم NLP چیست، آشنایی با تاریخچه شکل گیری آن و افرادی که در ایجاد آن سهیم بوده‌اند بسیار مهم است. درک مدلی که بنیانگذاران NLP این رشته را ایجاد کردند به ما کمک می‌کند تا بفهمیم این علم و دانش چگونه ساختار وجود انسان را می‌بیند و چگونه آن را تغییر می‌دهد و بخش‌هایی از زندگی ما را که باید در هر جنبه‌ای از زندگی خود تغییر دهیم. بیایید نگاهی به وجود خود بیاندازیم و ببینیم به چه ابزارهایی برای ایجاد این تغییرات نیاز است.

NLP در دهه 1970 توسط یک دانشجوی ریاضی و مدل سازی به نام ریچارد بندلر و یک استاد زبان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز به نام جان گریندر تاسیس شد. خاستگاه NLP از این نقطه شروع شد که بنیانگذاران این رشته به دنبال این بودند که چه اتفاقی می‌افتد وقتی افراد موقعیت‌ها و دستاوردهای متفاوتی را در حوزه‌های مشابه و یکسان تجربه می‌کنند ولی نتایج متفاوتی را در حوزه‌های مختلف زندگی خلق می‌کنند. علل اصلی چیست؟

مثلاً وقتی بعضی‌ها از ارتفاع و بلندی می‌ترسند چه اتفاقی می‌افتد، یا وقتی برخی دیگر اصلاً از ارتفاع و بلندی نمی‌ترسند چه فعل و انفعالاتی در مغز آنها رخ می‌دهد. تفاوت رفتار و نتایج هر فرد در یک زمینه و همچنین الگوهای فکری و احساسی متفاوت سرآغاز شکل گیری NLP است.
برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید مثال دیگری بزنم. فرض کنید دو برادر هستند که در خانواده‌ای با شرایط بد مالی به دنیا می‌آیند و در فقر زندگی می‌کنند، اما در آینده یکی از این دو برادر بسیار ثروتمند می‌شود و دیگری دچار مشکلات مختلفی مانند فقر می‌شود. مگر هر دو در یک شرایط بزرگ نشده‌اند؟ چه چیزی باعث تجربیات و نتایج متفاوت شده است؟

ان ال پی به دنبال پاسخی برای این سوال است که با تحقیقات انجام شده توسط بنیانگذاران این رشته متوجه شدند که الگوها و مدل‌های ذهنی یا همان باورهایی که بر اساس تکرار افکار مختلف در ذهن و مغز ما شکل گرفته است، احساسات اصلی‌ترین هستند. دلیل تفاوت در نتایج افراد مثال قبلی را در نظر بگیرید. فردی از فقر به ثروت می‌رسد، با وضعیت مالی بسیار خوب، به دلیل تجربه‌ای که دارد، تصمیم می‌گیرد ثروتمند شود، فقر و کمبود را عامل و انگیزه رشد می‌داند و معتقد است که تجربه خود زندگی قبلی به او میل به ثروتمند شدن داد.

اما برادر بزرگترش که از فقر و بی‌پولی مضطرب بود، همیشه موقعیت زندگی قبلی خود را مانع موفقیت می‌دانست و معتقد بود که گذشته او عامل اصلی همه بدبختی‌هایش است، نگرشی که او را به سمت باورهای نادرست سوق داد. مدتی پس از گذشت زمان، او مجبور شد نتایج باورها و الگوهای خود را بپذیرد. ذهن خود را در دنیای بیرون و در زندگی واقعی خود تجربه کنید، زیرا باورهای ما تعیین کننده همه نتایج ما هستند.

دانستن اینکه نتایج و رویدادهای افراد به مدل‌های ذهنی و باورهای آنها بستگی دارد، بندلر و گریندر و همراهان آنها را به مطالعه الگوهای ذهنی و رفتاری افراد موفق و برجسته آن دوران و نشان دادن دقیق‌تر این موضوع سوق داد. طرح‌واره‌ها و مدل‌های ذهنی مختلف (افکار و احساسات خاص)، که عوامل اصلی در نتایج و تجربیات هر فرد در زندگی شخصی‌شان هستند.

Mohamad
Mohamad
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط