Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ خانه و دکوراسیون @ بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی کدامند؟

بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی کدامند؟

by | 28 آذر 1401 | خانه و دکوراسیون, طبیعت و محیط زیست | 0 comments

گیاهان آپارتمانی بزرگ و کوچک برای اینکه از رشد مطلوبی برخوردار شوند نیاز به جذب مواد غذایی دارند اما در بحث تغذیه و یا کوددهی آنها باید به این مورد توجه کرد که هر کدام از این گیاهان به کود خاصی نیاز دارد که باید بهترین و سازگارترین کود را برای آنها انتخاب کرد. در صورتی که افراط و یا تفریط در این زمینه صورت بگیرد و گیاه بیشتر یا کمتر از نیازش کود دریافت کند ممکن است بشدت آسیب بببیند و در نهایت منجر به نابودی آن شود. تمام گیاهان آپارتمانی باید کودی جذب کنند که شامل عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و هم چنین مس، بور، آهن و کلسیم باشد. در صورتی که گیاهان آپارتمانی کودی جذب کنند که حاوی عناصر ذکر شده به اندازه نیازشان باشد واکنش مثبتی نشان می دهند به صورتی که نیتروژن موجب رشد و تقویت برگ‌های گیاه می‌شود. همچنین عناصری همچون فسفر و پتاسیم به گلدهی بهتر گیاهان گلدار آپارتمانی و رشد و تقویت ریشه کمک می‌کنند. انتخاب بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا استفاده از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی ضروری است؟

گیاهان نیز همچون سایر جانداران، برای ادامه حیات و رشد نیاز به غذا دارند. آنها برای اینکه بتوانند انرژی لازم برای فتوسنتز و رشد خود را داشته باشند نیاز به مواد غذایی دارند. با این حال گیاهان برای انجام فرآیندهای فتوسنتز نیاز زیادی به غذا ندارند. در نهایت فتوسنتز، باعث تامین عناصری همچون کربوهیدارت‌ها و سایر ترکیبات می‌شود که انرژی و قدرت گیاه آپارتمانی را بیشتر می‌کند و مواد اولیه موردنیاز برای رشد و شکل گیری ریشه، ساقه، برگ و گل را فراهم می کند. بنابراین می‌توان گفت در وهله‌ی اول گیاه به نور خورشید نیاز دارد و استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی از اهمیت ثانوی برخوردار است.

همچنین بخوانید  آیا آفزایش باردهی نهال شلیل به میزان آبیاری آن بستگی دارد؟

انواع کودهای موجود برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

برای تامین نیازهای غذایی گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، دو نوع کود آلی و شیمیایی وجود دارد که هر دو می‌توانند نیازهای غذایی گیاه را تامین کنند و به رشد آن‌ها کمک کنند. در انتخاب و استفاده از کودهای شیمیایی باید همواره باید به این نکته توجه کرد که نوع کود مورد استفاده از اهمیت زیادی برخورار نیست بلکه آنچه تعیین کننده است این مورد است که کود مورد استفاده عناصر لازم برای رشد را در اختیار گیاه قرار دهد.

کودهای شیمیایی برای تغذیه گیاهان آپارتمانی

کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی در آزمایشگاه تهیه می‌شوند و نحوه مصرف آنها بسیار راحت است. با توجه به اینکه میزان و درصد عناصر غذایی موجود در کودهای شیمیایی به خوبی تعیین شده است میزان استفاده از این نوع کودها زیاد است. استفاده از کودهای شیمیایی از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی قادر است تمامی نیازهای غذایی گیاه را تامین کند. مهم‌ترین مزیت بکارگیری کودهای شیمیایی، تاثیر فوری و سریع آن‌ها است که سبب می‌شود نیاز گیاه به سرعت تامین شود. در خرید کودهای شیمیایی همواره توجه به این نکته ضروری است که کود تهیه شده باید حاوی بخش زیادی از عناصر ریز و درشت مغذی‌ای مورد نیاز گیاه باشد و در صورتی که کود شامل این عناصر نباشد، باید نیاز گیاه را با خریداری یک کود جداگانه که حاوی این عناصر باشد تامین کرد. 

آیا استفاده از کودهای شیمیایی ممکن است به گیاهان آپارتمانی آسیب برساند؟

با توجه به اینکه کودهای شیمیایی از غلظت زیادی برخوردار است در صورتی که به اندازه موردنیاز گیاه مورد استفاده قرار نگیرد ممکن است باعث سوختگی شاخ و برگ گیاهان و حتی نابودی آنها شود. هم چنین استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی ممکن است سبب زرد یا قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شود.

کودهای آلی

کودهای آلی هم توسط گیاهان و هم توسط جانوران تولید می‌شود که کمپوست‌ها یکی از همین کودهاست. کودهای آلی در مقایسه با کودهای شیمیایی عناصر بیشتری در اختیار گیاهان آپارتمانی قرار می‌دهند و چون فرآیند تولید آن‌ها به صورت طبیعی است، به سادگی توسط گیاه جذب می‌شوند و این شاید مهمترین مزیت استفاده از این کودها برای تغذیه گیاهان آپارتمانی است.

همچنین بخوانید  حال و هوای کریسمس با خرید لوازم تزیینی کریسمس

معرفی انواع فرم های کودی موجود برای گیاهان آپارتمانی

کودهای مایع:

با استفاده از کودهای مایع شما قادر خواهید بود که به اندازه نیاز کود در اختیار گیاهان آپارتمانی قرار دهید. کودهای مایع ساده ترین روش برای تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در زمینه استفاده از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی است چرا که طرز استفاده از این کودها بسیار آسان بوده و می‌توان آن را با آب مورد نیاز گیاه ترکیب کرد که این امر سبب می‌شود کود به راحتی جذب گیاه شود و تاثیر آن فوری است.

انواع کودها

کودهای جامد (پودری):

کودهای جامد معمولا در مقیاس و میزان زیاد در زمین‌های کشاورزی ریخته و سپس توسط ماشین آلات کشاورزی پخش می‌شود. مصرف زیاد کود جامد باعث سوختگی گیاهان آپارتمانی می‌شود و لازم است به اندازه نیاز درون آب گیاهان آپارتمانی حل شده و سپس در اختیار گیاه قرار داده شود.

کودهای به شکل قرص:

کودهای قرصی همانند کودهای مایع و جامد تمامی عناصر موردنیاز گیاه را دارا هستند و می‌توانند به تدریج این عناصر غذایی مورد نیاز را آزاد کنند و تا هفته‌ها و ماه‌ها نیازهای غذایی گیاه را تامین کنند. اما بزرگترین نقیصه در استفاده از کودهای قرصی این است که امکان تشخیص اینکه چه مقدار از عناصر مختلف در خاک آزاد شده وجود ندارد و نمی‌توان پی برد چه عنصری بیشتر و چه عنصری کمتر آزاد شده است. هم چنین عناصر به اندازه مورد نیاز در خاک پخش نمی‌شود و در اختیار گیاه قرار نمی‌گیرد.  

بدون شک بهترین زمان استفاده از اینگونه کودها زمانی است که قصد مسافرت دارید چرا که در این زمان این امکان وجود ندارد که کود موردنیاز را در اختیار غذا قرار دهید.

مزایای استفاده از کودهای مایع در رشد گیاهان آپارتمانی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت اینگونه کودها این است که می‌توان میزان مورد استفاده را کنترل و مدیریت کرد. شما با استفاده از کود مایع می‌توانید میزان مصرف و دفعات آن را کنترل و مدیریت کنید. کودهای آپارتمانی مایع همچنین در صورت بروز مشکل به راحتی امکان کنترل شدن دارند. با استفاده از کودهای مایع به راحتی می‌توان رشد فعلی گیاهان آپارتمانی را تنظیم کرد در حالی که انجام این کار با استفاده از از کود جامد دشوارتر است. از دیگر مزیت‌های کودهای آپارتمانی مایع می‌توان به جذب سریع و فوری مواد مغذی موردنیاز گیاه اشاره کرد؛ بسیاری از کودهای آپارتمانی مایع، مواد مغذی را به سرعت در اختیار گیاه قرار می‌دهند. کاربرد یکسان، قابل استفاده بودن در ابتدا و اواسط فصل و قابل ترکیب بودن با محصولات محافظت از گیاه از دیگر مزیت های کودهای مایع هستند. جذب سریع و فوری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل برای انتخاب یک کود به عنوان بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی قلمداد کرد.

همچنین بخوانید  10 مزیت برتر کفپوش چوبی

معایب کودهای مایع مورد استفاده در رشد گیاهان آپارتمانی

برخی از کودهای آپارتمانی مایع را نمی‌توان به مدت زیادی نگه داشت چرا که سفت و غیرقابل استفاده می‌شوند.

مزایای کودهای جامد در نگهداری و تامین موادغدایی موردنیاز گیاهان آپارتمانی

کودهای جامد در مقایسه با کودهای مایع ماندگاری بیشتری دارند؛ در صورتی که از رطوبت و نور شدید دور نگه داشته شوند، بیشتر کودهای جامد را می‌توان برای مدت زیادی نگهداری کرد. نگهداری از کودهای جامد نسبتا راحت است.

معایب کودهای جامد مورد استفاده در رشد گیاهان آپارتمانی

یکی از بزرگترین معایب کودهای جامد این است که فرد استفاده کننده امکان کنترل آن را ندارد؛ به عنوان مثال، اگر گیاهان واکنش مثبتی به این کود نشان ندهد امکان حذف مواد غذایی پس از ترکیب با خاک وجود ندارد. یکی دیگر از معایب برخی از کودهای جامد این است که زمان زیادی طول می‌کشد تا مواد غذایی مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار دهند. کودهای جامد ممکن است به علت داشتن گرد و غبار باعث کثیف شدن محیط شوند. کودهای جامد باید بر روی سطح خاک گیاهان آپارتمانی در گلدان پخش شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط