فهرست
در دنیای دیجیتال امروزی، استراتژی های بازاریابی متنوع هستند و همه ما به خوبی از پیشرفت هایی که دنیای بازاریابی تجربه کرده است آگاه هستیم. اما، آیا این بدان معناست که روش های بازاریابی سنتی از کار افتاده است؟ همه فراموش کردهاند که تراکت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ یا همچنان از تراکت و بروشور استفاده میشود؟
تراکت یا حتی بروشور هنوز هم به طور گسترده استفاده می شود. صرف نظر از انفجار بازاریابی دیجیتال، این رسانه های کاغذی همچنان کاربرد دارند. مقرون به صرفه بودن استفاده از آنها را ضروری کرده است. به دلایل دیگر، کارتهای ویزیت، تراکتها و بروشورها همچنان میتوانند یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی باشند.
تراکت چیست؟
به سراغ پاسخ سوال تراکت چیست؟ برویم …
تراکت معمولاً یک صفحه چاپی است که برای جلب توجه به یک رویداد، خدمات، محصول یا ایده استفاده می شود. تراکت ها معمولا یک پیام ساده دارند که باید به سرعت منتقل شود، بنابراین نحوه طراحی تراکت مهم است. و شما باید آن را با توجه به هدف تراکت خود و پیامی که می خواهید منتقل کنید طراحی کنید.
نکات مهم در طراحی تراکت
امروزه بسیاری از افراد از تراکت، کاتالوگ و کارت ویزیت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. تراکت یکی از خدماتی است که قصد ارائه آن را دارید؛ زیرا توضیحات مختصر و کاملی در مورد محصولات یا خدمات به مخاطبان ارائه میدهد. برای چاپ تراکت و تبلیغ مناسب به نکات زیر توجه کنید. پاسخ سوال تراکت چیست؟ را دریافت کردید، زمان آن رسیده است که به سراغ بررسی نکات مهم برویم.
شناخت مخاطب در طراحی تراکت
ابتدا باید بدانیم که برای چه ارگان و شرکتی تراکت طراحی میکنید. تراکت برای کدام قشر از جامعه است و با چه کسانی سروکار دارید. به عنوان مثال، تراکت مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی، اکثر مشتریان آن خانم است؛ بنابراین مهم است که با طراحی تراکت مناسب، مخاطب خانم را جذب کنید.
در نوشته های تبلیغاتی خود دقیق باشید
به عنوان مثال، اگر یک محصول آرایشی است، باید روی نکات اصلی زوم کنید، به عنوان مثال (آیا میخواهید پوستی شاداب و بدون چین و چروک داشته باشید؟ آیا میخواهید از شر جوشها خلاص شوید و پوستی صاف و شاداب داشته باشید؟)
به این ترتیب با نکات جالب توجه خواننده را به محصول و سایر مطالب جلب میکنید.
نوشته های تبلیغاتی شما در تراکت
خدمات خود را به گونهای توصیف کنید که مخاطبان شما احساس نیاز کنند.
به نکات و مشکلات کوچک بپردازید که خیلیها با دیگران مطرح نمیکنند و انگار حکایت از درد دل شما دارد؛ بنابراین، هرچه بصیرتر باشید، از رقبای خود جلوتر و موفقتر خواهید بود.
به عنوان مثال، توضیحات و توجه به مواردی که بسیار کوچک و قابل توجه است و خواننده را به خود جلب می کند، بسیار تاثیرگذار است، مثلاً (اگر شوره کوچکی دارید و مدام روی شانههای شما در مهمانیها سفید میشود. شما از این مشکل رنج میبرید و میخواهید لباسهای مشکی و رسمی بپوشید، اما شوره سر اجازه نمیدهد به پیشنهاد ما فکر کنید، با استفاده از این محصول تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید دید.)
اگر شرکت خدماتی دارید، با نوشتن این متن نظر مخاطبان خود را جلب کنید (نگران بیمار و سالمند نباشید؛ اگر دیابت دارند، کارکنان ما مرتب قندشان را اندازه گیری میکنند. نگران تزریق انسولین بیماران دیابتی نباشید اگر سالمندان شما نیاز به استفاده از پوشک دارند بدون نگرانی این کار را به ما بسپارید، ما به موقع پوشک آنها را تعویض میکنیم، در صورت نیاز به دارو، داروها در زمان تعیین شده به آنها داده میشود. متخصصین فیزیوتراپی ما میتوانند بدون نگرانی به شما در این زمینه کمک کنند
استفاده از عکس ها و تصاویر مرتبط
در هر تراکت یا بروشوری سعی کنید از عکسی استفاده کنید که مربوط به آن خدمات یا محصولات باشد تا بیننده و خواننده آگهی سردرگم نشوند. عکس و تصویر میتواند بهترین تبلیغ باشد؛ زیرا بیشتر در ذهن مخاطب میماند و جذابیت بیشتری نسبت به یک سری کلمات و جملات دارد. شاید یک عکس زیبا در یک تراکت و بروشور ،مردم را به خواندن آن آگهی جذب کند.
سعی کنید در نوشته های خود از تلطیف ها اجتناب کنید
سعی کنید اطلاعات روی کارت به صورت درهم و پراکنده قرار نگیرد و بهتر است اطلاعات تراکت و بروشور دسته بندی و منظم باشد و بهتر است از نوشتن متن های طولانی و خسته کننده خودداری شود و جملات کوتاه و گویا باشند.
سعی کنید اطلاعات کوتاه و جامع ارائه دهید
در تراکتها یا بروشورها، اطلاعات فروشگاه، شرکت، مغازه یا هر ساختمانی که محصولات یا خدماتی برای عرضه دارد باید نوشته شود، مانند آدرس، تلفن، آدرس وب سایت، ایمیل و حتی گاهی اوقات طرحی از آن محل. نام فروشگاه یا شرکت باید ذکر شود تا در خاطرهها بماند و بر روی زبانها بچرخد. برای اطلاعات کارت ویزیت یا بروشور و تراکت حتما از جلوههای گرافیکی استفاده کنید.
تخفیف ها و پیشنهادات ویژه ظاهر می شود
مشتری جذب این نوشتهها میشود و به آنها انگیزه بیشتری برای خرید میدهد.
امروزه فروشگاههایی که محصولات تخفیف دار دارند بیشتر میفروشند مثلا محصولات با کد فلان تا 30 درصد تخفیف دارند یا 30 درصد روی همه کالاها تخفیف دارند.
مشتریان را تشویق کنید تا با فروشندگان تماس بگیرند
استفاده از تبلیغات و تکنیکهای متقاعد کننده که باعث میشود مشتری بلافاصله بدون اتلاف وقت با شرکت شما تماس بگیرد (مثلاً اگر قبل از پایان هفته تماس بگیرید، تخفیف ویژه میگیرید یا تخفیفهای ما برای این 3 روز است، عجله کنید).
مزیت سفارش چاپ آنلاین این است که میتوانید تراکت، بروشور یا کارت ویزیت خود را چندین بار مطالعه کنید و قبل از چاپ، نوشتهها و اعداد را بررسی کنید؛ زیرا در صورت اشتباه ممکن است کارت شما بی ارزش شود. در نوشتن آدرس، شماره تلفن و نام شرکت دقت کنید.
اهمیت انتخاب کاغذ چاپ
این موضوع در چاپ تراکتها اهمیت بیشتری دارد که تراکتها از مواد خوب و مقاوم همچون چاپ کرافت ساخته شدهاند باشند تا لبههای آنها به سرعت آسیب نبیند.
اهمیت کیفیت چاپ
استفاده از کاغذهای براق و لمینت کار شما را جذاب و شیکتر میکند. برای جذابیت بیشتر برخی از تراکتها از تکنیکهای تاشو چند لایه استفاده می شود. استفاده از رنگها و افکتها و هایلایت به جای کلمات، تراکت شما را زیباتر میکنند.
مزایای استفاده از تراکت
امروزه کارتهای ویزیت و تراکتها از تکههای مقوا/کاغذ سیاه و سفید ساده به مواردی تبدیل شدهاند که میتوان آنها را به عنوان آثار هنری کاربردی در نظر گرفت که به راحتی میتوان آنها را ایجاد و سفارش داد. و اگرچه ما در عصر دیجیتال هستیم، در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا چاپ تراکت هنوز اهمیت دارند:
- راه مقرون به صرفه برای تبلیغ
- آنها کوچک اما توانا هستند
- یک ابزار شبکهای ساده، موثر و انعطاف پذیر
- هیچ مشکل فنی ایجاد نمیکنند
- بازاریابی عالی ارائه میدهند
نتیجه گیری
این که تراکت چیست؟ چه کاربردی دارد و در زمان چاپ باید به چه نکاتی توجه کرد، در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شد. نکته مهمتر این است که برای طراحی و چاپ نزد فروشگاهی بروید که این خدمات و نکات را بدون نیاز ب تکرار و نگرانی برای شما انجام دهند. تنها فروشگاهی که در حال حاضر به همه این موارد و حتی موارد بیشتر توجه کافی و لازم را دارد، فروشگاه و وب سایت چاپ بازار است.
0 Comments