Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ ترخیص کالا در ایران

ترخیص کالا در ایران

by | 1 بهمن 1401 | مدیریت و کسب‌وکار | 0 comments

یکی از مهم‌ترین مراحل برای هر شرکتی که در امور بازرگانی مربوط به صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کند، ترخیص کالا از گمرک است. اغلب افراد از فرآیند ترخیص و آزاد سازی کالا می‌ترسند زیرا از شناخت کافی در این زمینه برخوردار نیستند. ولی باید توجه داشت که در صورتی که این کار با آگاهی از مراحل و شرایط انجام گیرد واهمه‌ای نخواهد داشت.

ترخیص کالا چیست؟

به طور کلی به انجام کلیه کارهایی که برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی از گمرک صورت می‌گیرد ترخیص کالا گفته می‌شود. عملیات و کارهای مربوط به حمل و آزادسازی کالا معمولا به وسیله صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن‌ها انجام می‌شود. در هنگام انجام این فرآیند و مراحل ثبت سفارش و آزاد سازی کالا بایستی اسناد و مدارک لازم به منظور ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی یا الکترونیکی فراهم و ثبت شده و هزینه‌های مربوط به آن که شامل مالـیات، حقوق گـمرکی، سود بازرگانی و و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان است ارائه یا اظهار شود. با توجه به این که انجام کارهای مربوط به ترخیص کالا، یک اقدام تخصصی و پیچیده است که لازم است تا آشنایی کامل با پروسه آن داشت، بنابراین به طور معمول انجام این فرآیند را به کسی با عنوان ترخیص کار می‌سپارند. ترخیص کار، با تسلط به مقررات و شرایط قانونی گمرکی، توانایی انجام ترخیص کالا را در کمترین زمان دارد. زیرا در صورتی که افراد دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشند و خودشان بخواهند ترخیص کالا از گمرک را انجام دهند ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های مالی و تلف شدن وقت آنها شود. بنابراین برای این که ترخیص کالا بهتر انجام شود پیشنهاد می‌شود تا از یک شرکت بازرگانی واردات و صادرات کمک گرفت. شرکت تجارت هنر کاسپین در کنار سایت خارجی  Crowley  از جمله این شرکت‌هاست که با برخورداری از ترخیص کارانی با تجربه و همچنین آگاهی و شناخت مراحل و قوانین مربوط به ترخیص کالا کمک می‌کند تا افراد بتوانند با صرف کمترین هزینه در زمان کوتاه این کار را به پایان برسانند. باید توجه کرد که برای اینکه بتوان کالایی را از گمرک ترخیص کرد بایستی مجوزهای لازم که مربوط به نوع کالای مورد نظر دریافت کرد. از مهم‌ترین سازمان‌هایی که باید مجوز آن را اخذ کرد می‌توان به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت برای مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و … اشاره کرد. بعد از این مرحله بایستی به شعب مختلف گمرک مراجعه کرده و برای ترخیص کالا اقدام کرد. یکی دیگر از موارد مهم در ترخیص کالا که برای تاجران از اهمیت زیادی برخوردار است ارزش گذاری کالایی است که در گمرک وجود دارد. در تمام دفاتر گمرکی کالای موجود به روش‌های گوناگونی ارزش‌گذاری می‌شود. این کار هم برای تاجران پیچیدگی‌هایی دارد و بهتر است از شرکت‌هایی مانند تجارت هنر کاسپین کمک بگیرند، زیرا این شرکت با استفاده از ترخیص کارانی که تسلط و سابقه در این کار دارند می‌تواند ارزش کالا را به صورت واقعی اعلام کند.

مراحل و چارت ترخیص کالا از گمرک (تشریفات گمرکی)

1. ثبت اظهار در سامانه EPL

اولین مرحله در ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک، کامل کردن اظهارنامه در سامانه EPL و وارد کردن اطلاعات مربوط به کالا در این سیستم و به صورت آنلاین است. انجام این مرحله معمولا به صورت آنلاین است که لازم به مراجعه حضوری نیست. براساس دستورالعملی که در سایت رسمی گمرک به منظور ترخیص انواع کالا وجود دارد، ارائه اظهارنامه گمرکی و تمامی اطلاعات مربوط به محصول برای ترخیص کالا لازم و ضروری است. مدارک لازم برای اظهار کالا در گمرک

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • اعلامیه تأمین ارزیا نامه برات
  • پروفورمایا پیش فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدلبندی
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوزهای قانونی و مدارک لازم به منظور ترخیص کالااز قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر
  • وکالتنامه رسمی، کارت حق العملکاری
  • پروانه صادراتی
همچنین بخوانید  عجیب ترین روش برای برندسازی!

لازم به ذکر است که برای کامل کردن فرم در سامانه الکترونیکی بایستی دقت بسیاری کرد. افراد می‌توانند به عنوان مالک کالا تکمیل کنند یا اینکه شرکت‌های بازرگانی مانند تجارت هنر کاسپین به عنوان نماینده قانونی آن‌ها این فرم را پر کنند. ولی باید به خاطر داشته باشند، مبلغی که افراد برای حقوق ورودی پرداخت می‌کنند، یکی از اطلاعات ضروری و در عین حال با اهمیت در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه می‌شود. پس در تکمیل فرم اظهارنامه بایستی دقت زیادی کرد تا بتوان بدون اشتباه پروسه تکمیل آن را انجام داد و دچار ضرر و زیان مالی نشد. در پایان این سامانه به افراد یک شماره سریال و یک شماره عطف ارائه می‌دهد که لازم است تا از آن پرینت گرفته و برای مراحل بعد آن را نگه داشت.

2. احراز هویت و تعیین مسیر

در این مرحله دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک است، اسناد ترخیص کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر چنانچه تایید شود برای آنها یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص داده می‌شود. دریافت کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای مورد نظر با یک شماره اختصاصی ثبت شده است و سپس مهر می‌شود.

3. کنترل کالا

کالای مورد نظر در هنگام ترخیص کالا از گمرک بایستی یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالای مورد نظر به کنترل نیاز دارد که بایستی از طرف کارشناسان و بازرسان این کار صورت گیرد تا با اسنادی که افراد برای کالای خود ارائه داده اند مقایسه و مطابقت داده شود. بعد از سپری کردن این ارزیابی کالای مورد نظر افراد در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … بررسی می‌شود.

4. اخذ مجوزهای لازم

در فرآیند ترخیص کالا اگر کالایی نیازمند مجوزها و مدارک لازم به منظور آزادسازی کالا و گواهی نامه‌های تعیین شده توسط کارشناسان باشد، در این مرحله بایستی تکمیل شود. از جمله این مجوزها می‌توان به مجوز سازمان‌های استاندارد، بهداشت، مخابرات ، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، ، وزارت راه، مالیات و … اشاره کرد.

5. بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در این مرحله از ترخیص کالا کارشناسان، سرویس تعرفه گمرکی کالا را مورد ارزیابی قرار داده و آن را با اسناد کالا مطابقت می‌دهند. علاوه بر این کارشناسان به مجوزهای مرحله قبل، دوباره نظارت می‌کنند و آن را نیز بررسی و مطابقت می‌دهند و اگر چنانچه مشکل و موردی وجود نداشته باشد آن را امضاء و تایید می‌کنند.

6. صندوق و صدور سند ترخیص

صاحب کالا بایستی بعد از تایید نهایی، هزینه‌ای را که از جانب گمرک مشخص شده است را به صورت نقدی پرداخت کرده و پس از دریافت فیش پروانه سبز گمرک باری او صادر می‌شود و صاحب کالا می‌تواند اقدامات لازم برای ترخیص کالا را شروع کند.

7. انبارداری و اجازه بارگیری

بعد از صدور سند ترخیص کالا از گمرک، هنگامی که با شرکت حمل و نقل تسویه انجام می‌شود، بعد از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز آن، مجوز بارگیری از سوی گمرک صادر می‌شود و لازم است تا هزینه انبارداری پرداخت شود. این هزینه در گمرکات مختلف، فرق می‌کند و موارد زیر را شامل می‌شود: هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار و غیره.

8. خروج کالا از گمرک

بعد از سپری کردن کلیه مراحل گفته شده در بالا صاحب کالا می‌تواند بیجک انبار را از انباردار گمرک دریافت کند. در حقیقت انباردار بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی مهر درب خروج، بیجک انبار را صادر می‌کند و صاحب کالا می‌تواند برای بارگیری کالا، وسیله نقلیه مورد نظر خود را را وارد گمرک کند. در این مرحله نیز، محموله دوباره بررسی شده و سپس اجازه خروج کالا داده خواهد شد. و به این ترتیب ترخیص کالا انجام می‌شود. در پایان می‌توان این نتیجه را گرفت که با توجه به پیچیدگی مراحل ترخیص کالا و سختی‌های این کار بهتر است از شرکت های بازرگانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک گرفت. ما به شما شرکت تجارت هنر کاسپین را پیشنهاد می‌کنیم. با سپردن فرآیند ترخیص کالا به این شرکت می‌توانید به سهولت و در کمترین زمان این کار را با توجه به استانداردهای بین‌المللی به پایان رسانید و دچار خسارت‌های مالی نشوید.

همچنین بخوانید  اهمیت صندوق فروشگاهی در کمک به کسب‌وکارها

 

اظهارکالا چیست؟

اظهارکالا در گمرک به این معنا می باشد که وارد کننده یا صادرکننده کالا یا وکیل دارای وکالت از وی ،برای گمرک مشخص می کند که چه کالایی را برای ورود یا خروج به کشور دارد، و روند قانونی آن برای گذر از گمرک و مرزهای کشور طی شده است و همچنین مالیات و عوارض مربوط به آن پرداخت شده است.اظهار کالا در گمرک برای سرعت بخشیدن به روند خروج نهایی کالا از گمرک کمک کننده است.

با بررسی کالای موجود در گمرک و بررسی و تطبیق آن با اسناد و مدارک موجود کالا،می توان روند ترخیص کالا از گمرک را با سرعت بالاتری پیش برد.اظهار کالا در گمرک بصورت حضوری نبوده و این مراحل توسط سامانه گمرکی EPL صورت می گیرد. این مراحل در سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی به آدرس.irica.gov.ir  صورت می پذیرد.

اظهارکننده کالا اسناد و مدارک لازم برای اظهار کالا مانند، فاکتور و اینویس خرید کالا، گواهی مبدا کالا، مجوزهای لازم برای ورود کالا و اسناد و مدارک بانکی و مالی کالا را، برای مطابقت با اظهار به گمرک ارائه دهد. نکته مهمی که قبل از واردات کالا باید به آن توجه نمود،لیست کالاهای ممنوع برای واردات می باشد که امکان ثبت سفارش و اظهار آنها در گمرک نمی باشد.پس قبل از شروع به فعالیت می بایست از وضعیت مجوزهای ورود و خروج کالا به کشور، اطلاعات لازم را بدست آورد.در نهایت با تطبیق اسناد کالا و محتویات بسته بندی کالا با اظهارنامه، و تایید آن توسط کارشناسان گمرک، پروانه گمرکی و جواز خروج کالا از گمرک صادر می گردد.

نحوه کار با سامانه ای پی ال و اظهار کالا در گمرک

همانطور که در ابتدا گفته شد، برای ورود به سامانه ای پی ال، با مراجعه به یکی از گمرکات دارنده سامانه ای پی ال و اظهار هویت با در دست داشتن کارت ملی،شناسه ملی اشخاص حقوقی و غیره  و دریافت نام کاربری و رمز عبور، می توان وارد سامانه ای پی ال شد.

با ورود به سامانه EPL  و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و همچنین کد امن ارسال شده به شماره همراه ثبت شده در سیستم، وارد سامانه می شوید. در زیر مراحل اظهار کالا را مورد بررسی قرار می دهیم.

مراحل اظهار کالا در گمرک فرآیندی تخصصی می باشد و لازمه آن آگاهی کامل به مسیر واردات کالا و ترخیص آن از گمرک می باشد. کارشناسان و ترخیص کاران شرکت بازرگانی تجارت هنر کاسپین با آشنایی کامل به این فرآیند و تجربه کافی در این مسیر، شما در رسیدن به هدف و ترخیص نهایی کالا از گمرک یاری می دهند.

  • بارگذاری گواهی بازرسی

برای انجام مراحل واردات کالا ،گواهی بازرسی  کالا که از یک شرکت بازرسی اخذ شده است  را، قبل از شروع به مراحل اظهار کالا در سامانه بارگذاری می کنیم.این فرآیند می تواند توسط صاحب کالا یا حق العمل کار وی صورت پذیرد. با ورود به حساب کاربری و از طریق منوی کاربر، گزینه ارسال گواهی بازرسی، انتخاب فایل برای بارگزاری، انتخاب تصویر گواهی و آپلود آن در سیستم ، صورت می گیرد.

با تکمیل اطلاعات مربوط به گواهی بازرسی و کامل کردن تمامی گزینه ها، گواهی ارسال می گردد. با بارگزاری گواهی در کارتابل شرکت بازرسی و تایید توسط آنها، می توان از شماره گواهی در مراحل اظهار کالا استفاده نمود.

  • مانیفست الکترونیکی

برای اینکه بتوان از شماره مانیفست و بارنامه در مراحل اظهارکالا استفاده کرد می بایست از قبل مراحل آماده سازی آن صورت گیرد.ارسال مانیفست و نهایی کردن آن توسط شرکت حمل و نقل انجام می گیرد.شرکت حمل و نقل با اعطای وکالت به کارمندان خود به آنها امکان صدور ترخیصیه و ارسال مانیفست را می دهد.

پس از طی مراحل و ایجاد ترخیصیه الکتریکی که در آن شماره بارنامه، شماره مانیفست و شماره شرکت حمل و نقل درج شده است، صادر می گردد.همچنین در صورت لزوم به تفکیک یا تجمیع بارنامه و طی فرآیند مربوطه، بارنامه نهایی صادر و قابل استفاده در مراحل اظهار کالا می گردد.

  • انجام مراحل دوراظهاری واردات

برای انجام فرآیند دور اظهاری واردات با بارنامه، مراحل زیر به ترتیب در سامانه ای پی ال انجام می گیرد:

  • قبول  و تایید قوانین و توافقنامه
  • دریافت اطلاعات بارنامه
  • مشاهده بارنامه
  • تکمیل اطلاعات اظهار
  • گواهی بازرسی
  • اظهارنامه ارزش
  • ورود کد گواهی مبدا
  • ورود مجوز
  • اضافه کردن مدارک
  • تایید نهایی
  • ورود کد یکتای کالا
  • صدور کوتاژ
  • مشاهده وضعیت اظهار
  • صدور مجوز ورود کامیون
  • اتمام فرایند
همچنین بخوانید  اقتصاد دستوری چیست؟ تاثیرات آن بر وضعیت کشور

  • اظهار کننده کالا با ورود به منوی دور اظهاری واردات با بارنامه با مطالعه توافقنامه و کلیک روی ادامه، وارد مرحله بعد اظهار می گردد
  • در مرحله بعد، اطلاعات بارنامه با ورود کد شرکت حمل و شماره بارنامه از فایل فشرده که قبلا بارگزاری شده، دریافت شده و در صفحه نمایش داده می شود در ضمن اطلاعات نمایش داده شده قابل ویرایش نمی باشند و فقط به تعداد محدود توسط شرکت حمل این ویرایش صورت می گیرد. در این مرحله با کلیک بر روی گزینه ادامه وارد مرحله بعد می شویم.
  • تکمیل اطلاعات اظهارنامه: در این مرحله اطلاعات ذینفعان اظهارنامه و سایر اطلاعات لازم تکمیل و سریال گمرکی دریافت می گردد.
  • در مرحله بعد اطلاعات مرتبط با کشورهای طرف معامله شامل کد کشور طرف معامله و کشور صادر کننده و کشور مبدا وارد می گردد.اطلاعات حامل و گمرک ورودی نیز در این مرحله تکمیل می گردد.
  • اطلاعات ارز وارداتی و نوع پرداخت، شرایط تحویل آن، و همچنین اطلاعات مالی و بانکی در این مرحله توسط اظهارکننده تکمیل می گردد.
  • در ادامه فرآیند اطلاعات کالا، ثبت سفارش و تاریخ،تعداد بسته،نام برند، شرح کالا، شماره قبض انبار و غیره تکمیل می گردد. در اطلاعات مربوط به کالا، کد تعرفه هر کالا، وزن ناخالص،ارزش قلم کالایی، نو یا مستعمل بودن کالا و سایر اطلاعات درخواستی تکمیل می گردد.
  • پس از تکمیل اطلاعات مرتبط با کالا، اطلاعات تکمیلی گواهی ها و مجوز ها در سامانه ثبت می گردد.
  • در بخش ورود اطلاعات حقوق و عوارض گمرکی، ورود اطلاعات بصورت زیر صورت می گیرد: ماخذ مربوط به قلم کالا وارد می گردد.سپس در صورت داشتن تخفیف حقوق ورودی، آن نیز ثبت می شود. همچنین اگر کارشناس جریمه ای در نظر گرفته باشد نیز در مبلغ نیز به عنوان جریمه در سامانه ثبت می گردد.

در قسمت مالیات بر ارزش افزوده، درصد مالیات وارد و مبلغ توسط سیستم محاسبه می گردد.همچنین تخفیفات مالیاتی نیز در این قسمت وارد می گردد.

فرمول کلی محاسبه مبلغ اظهار نامه بصورت زیر می باشد:

حقوق ورودی= مبنای محاسبه*ماخذ حقوق ورودی

=Xحقوق ورودی- خانه تخفیفات+ مبنای محاسبه

که با استفاده از این دو فرمول مبلغ اظهارنامه با درصد های تعیین شده محاسبه می گردد.

  • جدول ردیف کالا: در انتهای فرم اظهارنامه و با توجه به اطلاعات مندرج در بارنامه، جدول کالا تکمیل می گردد. با کلیک بر روی ادامه وارد مرحله بعد می شویم.
  • در این مرحله برای اظهارنامه از نوع ارزی،شماره گواهی بازرسی تایید شده قبل از اظهار همراه شناسه شرکت بازرسی وارد می شود.
  • مرحله ثبت اظهارنامه ارزش کالا: برای هر قلم کالا یک اظهارنامه ارزش در سامانه می شود. این فرآیند با راهنمای موجود و دریافت نمونه فایل اکسل قابل انجام است.
  • مرحله ورود مجوز: با کلیک بر روی اضافه کردن مجوز و تکمیل فیلدها وارد مرحله بعد می گردیم
  • در مرحله اضافه کردن مدارک، تصاویر اسکن شده اسناد مانند فاکتور، پیش فاکتور، قبض انبار، ترخیصیه و بارنامه و غیره، بارگزاری می گردد. با وارد کردن کد امنیتی و زدن گزینه ادامه وارد مرحله بعد تکمیل اظهارنامهمی گردیم.
  • مرحله تایید نهایی: اظهارکننده در این مرحله با مشاهده اسناد بارگزاری شده خود و پیش نمایش اظهارنامه، پس از تعیین گمرک خود، بر روی ذخیره و دریافت شماره سریال عطف کلیک و شماره سریال اخذ می نماید.
  • ورود کد یکتای کالا
  • صدور کوتاژ و تعیین مسیر
  • مشاهده وضعیت اظهار
  • پرینت اظهارنامه
  • صدور مجوز ورود کامیون که در این مرحله باید سند در مرحله درب خروج قرار داشته باشد.
  • استعلام پروانه الکترونیکی
  • پرداخت الکترونیکی از طریق سایت payment

فرآیند اظهار کالا در گمرک نیازمند تخصص و آشنایی کافی با این مسیر و مشکلات پیش رو می باشد. ترخیص کاران و وارد کنندگان می بایست به روند گمرکی و قوانین و مقررات موجود آشنایی و تسلط کافی را داشته باشند تا بتوانند این روند را در بهترین و کوتاهترین زمان ممکن بدون مشکلات احتمالی پشت سر بگذارند.

شرکت بازرگانی تجارت هنر کاسپین با داشتن ترخیص کاران باتجربه خود در تمامی گمرکات کشور، آمادگی ارائه خدمات واردات ،ترخیص کالا و ثبت مراحل اظهارنامه کالا را به شما بازرگانان و تجار محترم دارا می باشد.

 

 

 

tejarathonar

tejarathonar

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط