در دنیای دیجیتال مارکتینگ عبارات SEO و SEM در مورد موتورهای جستجو زیاد به کار برده میشوند. با این حال بسیاری از افراد هنوز معنای دقیق این دو عبارت و تفاوت آنها را نمیدانند. در این مقاله قصد داریم کاملا ساده این دو عبارت را توضیح دهیم و تفاوت آنها را بیان کنیم. برای به دست آوردن جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو و افزایش بازدید وب سایت ها دو روش مختلف وجود دارد: SEO (بهینه سازی موتور جستجو) و SEM (بازاریابی موتورهای جستجو).
فهرست
SEO (بهینه سازی موتور جستجو) چیست؟
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو مجموعهاي از روشهای کاملا طبیعی و رایگان است که هدف از آن افزایش ترافیک وبسایت است. به عبارت دیگر سئو درباره چیزهاییست که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند و پاسخ هایی که به دنبال آن میگردند. پس میتوان گفت آگاهی از پاسخ این پرسش ها موجب ارتباط شما با کاربرانی میشود که از اینترنت برای یافتن پاسخ به پرسشهایشان استفاده میکنند.
در این روش از تکنیک های مختلفی استفاده میشود تا به موتورهای جستجو کمک کند تا در مورد صفحات وب شما اطلاعاتی کسب کنند تا بتوانند آنها را به کاربران وب نمایش دهند. این تکنیک ها شامل مواردی مانند استفاده از عناوین، کلمات کلیدی و توضیحات در متا تگ های صفحات وب، ارائه محتوای مربوط به موضوع، استفاده از برچسب های عنوان و لینک دهی به منابع آنلاین با کیفیت است.
SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) چیست؟
بازاریابی موتورهای جستجو نوعی بازاریابی اینترنتی است که به عنوان PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) نیز شناخته میشود. در این نوع بازاریابی صاحبان وبسایت ها در ازای ظاهر شدن در نتایج جستجو به موتورهای جستجو هزینه پرداخت میکنند. با وجود اینکه هدف از هر دو افزایش بازدید و ترافیک وبسایت است، در SEO روند به صورت کاملا ارگانیک و بدون پرداخت هزینه پیش میرود اما در SEM فرایند جذب ترافیک و دستیابی به مخاطبان هدف از طریق تبلیغات PPC مانند Google Ads و Bing Ads انجام میشود.
ستون های اصلی SEO
صاحبان کسب و کارها با استفاده ازبهینه سازی موتورهای جستجو، از روشهایی مانند سئوی تکنیکال، سئوی داخلی، تولید محتوا و سئوی خارجی وب سایت خود را بهینه میکنند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند و در گوگل جایگاه بالاتری کسب کنند.
سئوی تکنیکال – هدف از سئوی تکنیکال بهبود ساختار فنی وب سایت است و به بهبود سرعت سایت، ریسپانسیو کردن وبسایت و افزایش امنیت وبسایت کمک میکند.
سئوی داخلی – به تمام اقداماتی که در وب سایت شما صورت میگیرد تا موقعیت آن در رتبه بندی جستجو بهبود یابد، سئوی داخلی میگویند. با رعایت درست استراتژیهای مختلف سئوی داخلی ربات های موتور جستجو به راحتی میتوانند از محتوای صفحه آگاه شوند و ربات های موتور جستجو نیز میتوانند به راحتی در صفحات مختلف پیمایش کنند.
تولید محتوا – محتوا یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی گوگل است که باید در راستای نیاز مخاطب هدف باشد. پس باید از نیازهای مخاطب هدف خود کاملا آگاه باشید تا بتوانید محتوایی تولید کنید تا جوابگوی پرسش و نیاز آنها باشد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا فراتر از نوشتن متن است و باید یک استراتژی محکم در این زمینه وجود داشته باشد.
سئوی خارجی – به تمام تکنیک ها و عملیات بهینه سازی که خارج از وب سایت انجام میشوند، سئوی خارجی میگویند. یکی از رایجترین استراتژی های سئوی خارجی، لینک سازی است. الگوریتمهای موتور جستجو برای سنجش و تعیین اعتبار یک صفحه، به تعداد بکلینکهایی که یک وبسایت از وبسایت های معتبر گرفته توجه میکند تا بفهمد آن صفحات برای کاربران تاثیر گذار بودهاند یا خیر. گرفتن لینک از سایت های معتبر به موتورهای جستجو نشان میدهد که این صفحه از وبسایت شما توسط دیگران به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. اگر موتورهای جستجو ببینند که کاربران به وب سایتی اعتماد دارند، تمایل بیشتری به رتبه بندی آن سایت در جایگاه بالاتر دارند.
برای موفقیت در SEO، به هر چهار ستون نیاز است و برای ایجاد یک استراتژی کاملاً مستحکم نیاز به یک متخصص است که موفقیت را تسریع میکند.
ستون های اصلی SEM
ستون های اصلی SEM، کمپین ها هستند. میتوان با ایجاد کمپین های هدفمند محصولات و خدمات وبسایت خود را به راحتی در معرض دید مخاطبان هدف قرار داد. این کمپین ها شامل این موارد است:
تبلیغات در جستجو یا سرچ ادز (Search Ads): در این روش هر زمان کسی خدمات یا محصولاتی شبیه به سرویس های شما را جستجو کند، تبلیغات شما در نتایج موتور جستجو ظاهر میشود. در این روش میتوان اطمینان حاصل کرد که تبلیغ نمایش داده شده کاملاً مطابق با نیاز و جستجوی مخاطب است. سرچ ادز روشی بسیار موثر است که کاملا بر اساس نیاز آشکار کاربران است، نه فقط بر اساس اطلاعات ضمنی درباره آنچه ممکن است دنبال کنند. همین امر به خودی خود احتمال کلیک و تبدیل را افزایش میدهد. در این روش، تا زمانی که کسی روی یکی از تبلیغات شما کلیک نکند، هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. هنگامی که بصورت آنلاین در جستجوی کالا یا خدمات خاصی هستید، گوگل هم نتایج ارگانیک و هم پولی را به شما نشان خواهد داد و نشان می دهد که کدام نتایج پولی و کدام نتایج ارگانیک هستند.
تبلیغات شاپینگ (Shopping): تبلیغات شاپینگ گوگل تبلیغاتی است که شامل اطلاعاتی غنی در مورد تصویر محصول ،قیمت آن و نام و آدرس شرکت تولید کننده است و به افرادی نشان داده میشود که در جستجوی محصولات مختلف شما هستند. اگر صاحب کسب و کاری کوچک هستید، میتوانید از این کمپین برای تبلیغ آنلاین و افزایش بازدید وب سایت یا فروشگاه خود استفاده کنید.
تبلیغات بنری یا نمایشی (Display Ads): تبلیغات نمایشی به فرآیند تبلیغات یک محصول دربستر رسانههای اجتماعی مانند فیس بوک یا سایر رسانه های دیجیتال اطلاق میشود. این تبلیغات اغلب متشکل از تبلیغات تصویری یا ویدئویی است که کاربر را ترغیب میکند تا بر روی آن تبلیغ خاص کلیک کند.
تبلیغات Gmail: تبلیغات جیمیل تبلیغاتی است که در تب “اجتماعی” و “تبلیغات” جیمیل شما نشان داده میشود. آنها به شما کمک میکنند تا در قالب شخصیتری با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
تبلیغات YouTube: این نوع تبلیغات به شما امکان میدهد تبلیغات ویدئویی خود را در نتایج جستجوی YouTube قبل، حین یا بعد ازویدیوهای YouTube نمایش دهید.
لازم به ذکر است که تمامی این ها کمپینهای مختلف موجود در Google Ads هستند که به شما کمک میکنند تا به مخاطبان هدف خود برسید. وقتی کاربران عبارات خاصی را جستجو میکنند، یک تبلیغ سفارشی در قسمت بالای SERP ظاهر میشود و هر بار که روی تبلیغ کلیک میشود، شما باید هزینه این کار را پرداخت کنید.
0 Comments