Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ خواص خوردن عرق بیدمشک

خواص خوردن عرق بیدمشک

by | 16 اسفند 1401 | تغذیه | 0 comments

خوردن عرق بیدمشک می‌تواند منافع زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد. از گذشته تا به امروز از گیاهان دارویی در زمینه‌های مختلف دارویی و درمان استفاده‌های گسترده‌ای شده است، از جمله این موارد می‌توان به استفاده از آن در ساخت داروهای گیاهی، محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع ادویه‌ها، عطرها، اسانس‌ها و عرقیات گیاهی و غیره اشاره کرد. عرقیات گیاهی از جمله پر مصرف‌ترین اشکال مصرفی گیاهان دارویی محسوب می‌شوند. این محصولات با داشتن طیف متنوعی از ترکیبات دارویی و همچنین مواد مغذی نقش مهمی در بهبود سلامت انسان و کنترل بیماری‌ها ایفا می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص خوردن عرق بیدمشک بپردازیم تا از این طریق بتوانید با آگاهی بیشتر از این گیاه ارزشمند در ارتقای سلامت خود بهره مند گردید.

بیدمشک چیست؟

بیدمشک

گیاه بیدمشک با نام علمی salix aegyptiaca گیاهی است از نژاد بید، این گیاه از انواع گیاهان درختچه‌ای می‌باشد که دارای گل‌های سنبله‌ای به شکل دم گربه با رنگ زرد کمرنگ می‌باشد. لازم به ذکر است ارتفاع این گیاه به 9 متر می‌رسد و به دلیل داشتن گل‌های معطر مورد توجه است. به‌طوری که از آن انواع اسانس‌ها و عرقیات گیاهی و محصولات درمانی و آرایشی و بهداشتی تهیه می‌گردد، در ادامه به خواص خوردن عرق بیدمشک می‌پردازیم.

1-عرق بیدمشک و دیابت

از جمله خواص درمانی عرق بیدمشک می‌توان به نقش آن در کاهش قند خون اشاره کرد، به‌طوری که طبق مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص شده که خوردن عرق بیدمشک می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. البته باید توجه داشت مصرف آن نباید به صورت شربت بیدمشک حاوی قند اضافی باشد، بلکه بدون شیرین‌کننده باید مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بخوانید  تاریخچه قهوه و نحوه انتشار آن در سراسر جهان

2-عرق بیدمشک و فشار خون

از دیگر فواید خوردن عرق بیدمشک می‌توان به کنترل فشار خون اشاره کرد. گفتنی است طبق تحقیقات انجام شده بر روی ترکیبات آن طیف وسیعی از مواد و ترکیبات مغذی در آن یافت شده است که از این جمله می‌توان پتاسیم، فسفر، سدیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، روی، مس، فولیک اسید، امگا 3، اسیدسیتریک و آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد، لازم به ذکر است پتاسیم موجود در آن می‌تواند نقش موثری در کنترل فشار خون داشته باشد.

3-عرق بیدمشک برای قلب

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد عرق بیدمشک حاوی آنتی اکسیدان و امگا 3 است که نقش موثری در کاهش و کنترل بیماری‌های قلبی ایفا می‌کنند، از طرف دیگر با کنترل فشار خون می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری نماید. علاوه بر این ترکیبات این گیاه با کاهش احتمال ایجاد لخته خون در پیشگیری از سکته قلبی موثر است.

4-عرق بیدمشک برای سرماخوردگی

با توجه به ترکیبات موجود در عرق بیدمشک مصرف آن در سرماخوردگی مفید است. طبع این گیاه سرد و مرطوب است، از این‌رو در دوران سرماخوردگی و سایر عفونت‌هایی که با تب همراه است، خوردن عرق بیدمشک می‌تواند در کنترل تب مفید باشد.

5-عرق بیدمشک محرک قوای جنسی

از این گیاه برای تقویت قوای جنسی نیز می‌توان بهره‌مند شد، از این رو به افرادی که با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند توصیه می‌شود با خوردن عرق بیدمشک از فواید آن بهره‌مند گردند.

6-عرق بیدمشک برای پوست

عرق بیدمشک در سلامت و زیبایی پوست نیز موثر است. خوردن عرق بیدمشک می‌تواند در سم زدایی و پاکسازی کبد موثر باشد، از این رو می‌تواند باعث بهبود جوش های پوستی گردد. علاوه بر آن در کنترل چربی پوست نیز مفید است و کمک می‌کند پوستی صاف داشته باشید. کراتولیتیک عرق بیدمشک در پاک‌سازی پوست و بهبود ضایعات پوستی نقش دارد. علاوه بر مصرف خوراکی این گیاه ارزشمند، می‌توانید به صورت موضعی نیز از آن بهره‌مند گردید، به طوری که در مصرف موضعی نیز می‌تواند سبب کوچک شدن منافذ باز پوست و همچنین درمان جوش های سرسیاه گردد.

همچنین بخوانید  معرفی 20 تا از بهترین صبحانه های دنیا

7-عرق بیدمشک برای کم خونی

از زمان‌های گذشته در طب سنتی از بیدمشک در  درمان کم‌خونی استفاده می‌شده است. ترکیبات آهن و فولیک اسید موجود در عرق بیدمشک می‌تواند  در درمان کم‌خونی مفید باشد. البته باید توجه داشت که به اندازه مصرف شود و مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌گردد.

8-عرق بیدمشک برای معده

بیدمشک حاوی تانن است که می‌تواند در بهبود درد معده موثر باشد، علاوه بر این بسیاری از دردهای معده ناشی از مشکلات عصبی است. خوردن عرق بیدمشک در آرامش اعصاب و مشکلات عصبی مفید بوده و از این طریق نیز در کاهش دردهای عصبی معده موثر خواهد بود. لازم به ذکر است از این گیاه در درمان سایر مشکلات گوارشی نیز مانند یبوست و سوء هاضمه استفاده می‌شود.

9-عرق بیدمشک برای افسردگی

خوردن عرق بیدمشک در کنترل اختلالات عصبی و کاهش استرس مفید است، از طرف دیگر برای درمان افسردگی نیز می‌توانید عرق بیدمشک را مصرف نمایید.

10-عرق بیدمشک و آرتروز

از دیگر خواص خوردن عرق بیدمشک بهبود دردهای ناشی از آرتروز می‌باشد، لازم به ذکر است ترکیبات ضدالتهابی موجود در آن می‌تواند در بهبود و کنترل تورم و التهابات این بیماری موثر باشد. ترکیب استیل سالیسیلیک اسید موجود در این گیاه ضد درد و ضد التهاب می‌باشد.

11-بیدمشک برای درمان زگیل

 از جمله ترکیبات این گیاه اسید سالیسیلیک است، از این ترکیب در فرموله انواع محصولات آرایشی و درمانی استفاده می‌شود. این ماده در درمان زگیل می‌تواند مفید باشد، از این روی با استفاده از عرق بیدمشک می‌توان زگیل‌های پوستی را درمان نمود.

همچنین بخوانید  روزه متناوب

12-عرق بیدمشک برای چاقی

درمان چاقی با بیدمشک

خوردن عرق بیدمشک تحریک‌کننده اشتها است، از این‌رو در افرادی که کم‌اشتها هستند می‌تواند مفید باشد. عرق بیدمشک با افزایش اشتها می‌تواند در افرادی که رژیم غذایی چاقی دارند و قصد افزایش وزن دارند نیز مفید باشد.

در بالا به موارد بسیاری از خواص گیاه دارویی بیدمشک اشاره شد، اما باید توجه داشت کاربرد این گیاه به این موارد محدود نمی‌شود به‌طوری‌که برای درمان گرمازدگی نیز می‌توانید از عرق بیدمشک استفاده کنید، علاوه بر این در کنترل اختلالات یائسگی مانند گر گرفتگی نیز نقش دارد.

مصرف عرق بیدمشک

در رابطه با خوردن عرق بیدمشک باید توجه داشت بسته به نوع نیاز می‌توان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که می‌توان به صورت ترکیبی با سایر عرقیات و یا به صورت تنها استفاده کرد. همچنین می‌توان در ترکیب با انواع شربت‌ها و نوشیدنی‌ها مصرف نمود. از طرفی اگر برای کنترل دیابت استفاده شود نباید به آن شیرین کننده اضافه شود و بهتر است تنها و یا به صورت رقیق شده با آب مصرف گردد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص خوردن عرق بیدمشک پرداختیم، همان‌طور که اشاره شد فواید زیادی در این گیاه دارویی مفید نهفته است به‌طوری که در درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون، مشکلات پوستی، بیماری‌های اعصاب و افسردگی و غیره موثر است. البته باید دقت داشته باشید در خوردن عرق بیدمشک زیاده‌روی نکنید چرا که می‌تواند عوارضی مانند اسهال و کاهش فشار خون و قند خون را به همراه داشته باشد. علاوه بر این برای مصرف بیدمشک و یا سایر گیاهان دارویی در دوران بارداری توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت نمایید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط