Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ حیوانات خانگی @ 20 رفتار اشتباه در برخورد با حیوانات خانگی

20 رفتار اشتباه در برخورد با حیوانات خانگی

by | 28 شهریور 1401 | حیوانات خانگی | 0 comments

امروزه بسیاری از مردم به دلایل مختلفی، تمایل زیادی به نگهداری از حیوانات خانگی دارند. مردم حیوانات مختلفی مثل سگ، گربه، همستر، یا خرگوش را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب می‌کنند. از آنجایی که این موجودات همراه با شما و خانواده‌تان در خانه شما زندگی می‌کنند، پس لازم است نحوه نگهداری و برخورد و رفتار با حیوانات مختلف را بدانید. خیلی از افراد رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی انجام می‌دهند. حیوانات هم مانند انسان‌ها و گیاهان موجودات زنده‌ای هستند، که به توجه و مراقبت نیاز دارند. رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی موجب اذیت و آزار آن‌ها می‌شود، و آنها هم در نتیجه آن رفتارهای اشتباه سرکشی می‌کنند و شما را اذیت می‌کنند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم 20 رفتار اشتباه با حیوانات خانگی را بررسی کنیم، تا آن‌ها را بدانید و بتوانید به درستی از حیوانات خانگی خود مراقبت و نگهداری کنید. با ما همراه باشید.

1. مراقبت نادرست

یکی از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی، مراقبت نادرست از حیوانات خانگی است. مراقبت نادرست، از مراقبت نکردن بدتر است. مراقبت صحیح از حیوان خانگی اساس مالکیت مسئولیت پذیر حیوان خانگی است. وقتی حیوان خانگی را به فرزندی قبول می‌کنید، مهم است که بفهمید این یک تعهد مادام‌العمر به یکی از اعضای خانواده پشمالو است که سلامتی و رفاه او به شما بستگی دارد. خوشبختانه، عشق و شادی بی‌قید و شرطی که حیوانات خانگی برای ما به ارمغان می‌آورند، مسئولیت اضافه‌ای را که با استقبال از افزودن یک کودک پشمالو به خانواده‌تان به همراه دارد، جبران می‌کند. برای اطمینان از سلامت و شادی حیوان خانگی خود، موارد زیر ضروری است که همه صاحبان حیوان خانگی مسئول باید فراهم کنند.

2. آماده کردن تغذیه نامناسب

آماده کردن تغذیه نامناسب هم یکی دیگر از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. حیوانات خانگی به غذای سالم نیاز دارند. درست مانند مردم، حیوانات خانگی نیز به غذایی نیاز دارند که نیازهای غذایی خاص آنها را برآورده کند. غذاهای سگ برای رفع نیازهای غذایی سگ و غذاهای گربه برای رفع نیازهای تغذیه‌ای گربه طراحی شده‌اند. نکته مهم این است که نیازهای غذایی آن‌ها بسیار متفاوت است. توله سگ‌ها به غذای متفاوتی از سگ‌های مسن نیاز دارند. حیوانات خانگی با مشکلات سلامتی ممکن است به رژیم غذایی خاصی نیاز داشته باشند. ضایعات سفره معمولاً برای سگ‌ها و گربه‌ها خوب نیستند؛ زیرا بسیاری از غذاهایی که ما می‌خوریم مانند نمک، سیر و پیاز برای سلامت حیوان خانگی شما مضر هستند و می‌توانند آن‌ها را بیمار کنند یا حتی در برخی از موارد موجب مرگ حیوانات خانگی شما می‌شوند.

3. برنامه غذایی نادرست برای حیوانات خانگی

برنامه غذایی نادرست برای حیوانات خانگی از دیگر موارد رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. فراموش نکنید که به حیوانات خانگی به مقدار مناسبی غذا بدهید! غذا دادن بیش از حد به حیوان خانگی یا دادن غذای بیش از حد به او می‌تواند منجر به چاقی شود، که در نتیجه می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشتری مانند بیماری قلبی، مشکلات کلیوی و موارد دیگر شود. گزینه‌های خود را در مورد غذای حیوانات خانگی بسنجید تا از این نوع بیماری‌ها جلوگیری کنید – و اگر دقیقاً نمی‌دانید چه غذاهایی برای حیوان خانگی شما بهترین است، توصیه می‌شود که نظر دامپزشک خود را بپرسید!

4. دسترسی ندادن حیوانات به آب

منظور از دسترسی ندادن حیوانات به آب به عنوان رفتار اشتباه با حیوانات خانگی، این است که به آن‌ها آب ندهید یا اینکه دیر به دیر آب بدهید. درست مانند انسان‌ها، حیوانات خانگی نیز برای زنده ماندن نیاز به آب دارند. همیشه یک کاسه آب تمیز و تازه را در اختیار همه حیواناتی که تحت مراقبت شما هستند قرار دهید. با قرار دادن آن در نزدیکی ظرف غذا، آن را در دسترس حیوان خانگی خود قرار دهید و به یاد داشته باشید که ظرف آب را حداقل دو بار در روز پر کنید. این کار حیوان خانگی شما را خنک، هیدراته و سالم نگه می‌دارد. اگر حیوان خانگی شما مانند ماهی و لاک پشت در آب زندگی می‌کند، حداقل هفته‌ای یک بار آکواریوم‌ها را تمیز کنید. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به بوی بد مخازن شود و حیوانات خانگی بیمار شوند!

همچنین بخوانید  نکات مهم نگهداری از پرندگان زینتی در خانه و آپارتمان

5. فراهم نکردن یک سرپناه امن

فراهم نکردن یک سرپناه امن هم در گروه رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. مراقبت مناسب از حیوان خانگی شامل ایجاد یک سرپناه امن و دنج است. ماشین‌ها، سگ‌های تهاجمی و شکارچیان یک تهدید دائمی برای گربه‌ها هستند، به همین دلیل است که آنها باید برای ایمنی خود در داخل خانه نگهداری شوند. بسیاری از گربه‌ها از داشتن یک بستر سرپوشیده یا فضای پیله‌مانند در داخل آن لذت می‌برند که بتوانند در آنجا عقب نشینی کنند و احساس امنیت کنند. اگر سگ خود را در حیاط حصارکشی خود آزاد می‌کنید، مطمئن شوید که او برچسب بسته است و میکروچیپ دارد و میکروچیپ ثبت شده و اطلاعات تماس شما به روز است. همچنین توصیه می‌شود که حیوان خانگی خود را ثبت کنید. همیشه سایه و سرپناه همراه با آب فراهم کنید. در داخل خانه، سگ‌ها معمولاً از داشتن تخت مخصوص سگ خود لذت می‌برند و مخصوصاً سگ‌های مسن‌تر ممکن است از داشتن تخت ارتوپدی لذت ببرند. حیوانات خانگی به محافظت در برابر دمای شدید و سرد و سایر آب و هوای شدید نیاز دارند و نباید انتظار داشت که منحصراً در بیرون زندگی کنند.

فراهم کردن یک سرپناه امن

6. بی توجهی به نظافت

یکی دیگر از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی که ممکن است داشته باشید، بی توجهی به نظافت حیوانات خانگی است. آن‌ها باید به طور منظم به دستشویی بروند. بسیاری از انواع حیوانات خانگی را می‌توان خانه‌شکنی کرد و این به آنها این فرصت را می‌دهد تا بدون نگرانی از حوادث در خانه پرسه بزنند. برای گربه‌ها باید حداقل یک جعبه بستر تهیه شود. توله‌ها معمولاً هر یک تا دو ساعت یک بار در طول روز نیاز به استراحت دارند. یک قانون کلی این است که یک توله سگ می‌تواند به اندازه هر “یک ماه به اضافه یک ساعت” استراحت کند. به عنوان مثال، یک توله سگ سه ماهه باید حداقل هر چهار ساعت یک بار استراحت داشته باشد. شما نیازهای سگ خود را یاد خواهید گرفت، اما از هیچ سگی نباید انتظار داشت که بیش از شش ساعت در حال بازی باشد و نتواند استراحت کند. سگ‌های سالخورده نیز مانند افراد مسن نیاز به تسکین بیشتر خود دارند. می‌توان به سگ‌ها یاد داد که چگونه از بالشتک‌های کوچک استفاده کنند یا منتظر پیاده‌روی برای تسکین خود باشند. مهم نیست که حمام حیوان خانگی شما کجاست، حتما آن را مرتب تمیز کنید. رعایت بهداشت از تجمع آلودگی‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به محافظت از سلامت حیوان خانگی شما کمک می‌کند. حیوانات خانگی شما نیز از داشتن یک منطقه تمیز برای انجام کارهای خود بسیار قدردانی خواهند کرد!

7. بی توجهی به عدم تحرک و فعالیت حیوانات خانگی

بی توجهی به عدم تحرک و فعالیت حیوانات خانگی هم می‌تواند در زمره رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی قرار بگیرید. مطمئن شوید که حیوان خانگی شما به طور منظم بازیگوشی می‌کند. مراقبت صحیح از حیوان خانگی همچنین شامل ورزش کردن حیوان خانگی شما نیز می‌شود. ورزش بخش مهمی از سلامت روحی و جسمی حیوان خانگی شماست. اگر زمانی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید، می‌دانید که همه انواع حیوانات دوست دارند بازی کنند، مانند لاک پشت که توپ بازی می‌کند، سگ که خودش بازی می‌کند یا پرنده که با فنجان قرمز بازی می‌کند. حیوانات خانگی ممکن است حوصله‌شان سر رود و با قرار گرفتن در زباله‌ها یا پاره کردن کاناپه خود را سرگرم کنند. پس به ایده‌هایی جهت سرگرم کردن آن‌ها نیاز دارید. حیوانات خانگی از اجتماعی بودن خوششان می‌آید، خواه این تعامل منظم با شما باشد، با مهمانان شما باشد یا سفرهای خارج از خانه برایشان تدارک ببینید. افق‌های خود را گسترش دهید و مهارت‌های خود را بهبود بخشید و در عین حال به آن‌ها کمک کنید تا با خیال راحت چیزهای جدید را تجربه کنند!

8. عدم مراجعه به پزشک

یکی دیگر از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی عدم مراجعه به پزشک مربوطه است. حیوانات خانگی نیاز به مراجعه به پزشک و عادات سالم دارند. برای اطمینان از اینکه حیوانات خانگی شما سالم و چابک هستند، باید حداقل سالی یک بار آن‌ها را برای بررسی سلامتی به دامپزشک محلی و مورد اعتماد ببرید. پیگیری واکسیناسیون حیوان خانگی خود ضروری است. دندان‌های تمیز و لثه‌های سالم نیز نقش مهمی در سلامت حیوان خانگی شما دارند. اگر دوست پشمالوی شما علائم بیماری را نشان می‌دهد، فوراً آن‌ها را به دامپزشکی یا بیمارستان حیوانات خود ببرید تا زودتر احساس بهتری پیدا کنند! راه دیگر برای حفظ سلامتی و شادی حیوانات خانگی این است که مرتباً آن‌ها را نظافت کنید. خز مات‌شده می‌تواند برای سگ‌ها دردناک و ناسالم باشد. سگ‌ها و گربه‌ها ممکن است آن را دوست نداشته باشند، اما حمام کردن، مسواک زدن، کوتاه کردن ناخن‌ها و پاک کردن کک و مک ممکن است برای سلامت حیوان خانگی شما ضروری باشد.

همچنین بخوانید  نکات مهم و ضروری در مورد آرایش حیوانات خانگی خود

9. داد ‌زدن و تنبیه فیزیکی

دادن زدن و تنبیه فیزیکی با حیوانات خانگی یکی از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. این یک فتار اشتباه و رایج در بین کسانی است که حیوان خانگی دارند. با این کار یک ظلم بزرگ در حق حیوانات خانگی خود می‌کنید. چون با این کار شما، حیوانات خانگی شما ترسو می‌شوند. و یا حتی ممکن است موجب سرکشی و فرمان ناپذیزی آنها در آینده شود. در برخی از موارد به شما آسیب می‌زنند و موجب سلب آسایش شما می‌شوند. دعوا کردن هنگام خرابکاری اشتباه بعدی است. درست است که همه ما با دیدن خرابکاری حیوانات خانگی ممکن است کنترل خود را از دست بدهیم و عصبانی شویم، اما بهتر است بر خود مسلط باشید و از دعوا کردن و تنبیه فیزیکی حیوانات خانگی خود بپرهیزید.

10. استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از مواد شوینده یکی دیگر از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. البته این رفتار اشتباه بسیار خطرناک هم است. خیلی از افراد برای رعایت نظافت و حفظ نظافت بیش از حد از مواد شوینده‌‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند برای حیوانات خانگی بسیار خطرناک باشند. چون بسیاری از مواد شوینده و پاک‌کننده شامل آمونیاک هستند، که برای سلامتی مضر هستند. مثلا وایتکس که به عنوان یک ماده شیمیایی قوی و کاربردی در بین مردم شناخته شده است، برای سگ‌ها خطرناک است، چون موجب مسمومیت آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید برای نظافت و تمیز کردن محیط زندگی حیوان خانگی خود از محلول آب و نمک و جوش شیرین استفاده کنید.

11. حرف‌زدن با حیوانات خانگی مانند انسان

حرف زدن با حیوانات خانگی مانند انسان یک رفتار اشتباه با حیوانات خانگی است. ممکن است با خودتان فکر کنید که شاید با حیوانات خانگی مانند انسان‌ها صحبت کنید، ولی اینطور نیست. حتی شاید بعضی از مواقع ببینید که خیلی از افراد سعی می‌کنند با حیوانات خانگی خود و دیگران مانند انسان‌ها صحبت کنند و مثل انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. شاید این به این دلیل است که ما یادمان می‌رود حیوانات زبان ما را نمی‌فهمند. البته حیوانات لحن ما را خیلی خوب تشخیص می‌دهند. و همچنین واکنشی که به رفتار ما می‌دهند به خاطر حسی است که از رفتار یا لحن گفتار ما دریافت می‌کنند. مثلا اگر با لحن آرام و صمیمی و مهربانی با حیوانات خانگی برخورد کنید، حیوانات خانگی هم واکنش خوبی نشان می‌دهند. در صحبت با حیوانات خانگی کلمات شما خیلی مهم نیستند، و لحن شما بیشتر تاثیرگذار است.

12. نوازش بیش از حد

نوازش بیش از حد هم از رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی است. حواستان باشد که حیوانات‌ هم مانند انسان‌ها دوست ندارند که دیگران آن‌ها را خیلی بیش از حد نوازش کنند. حتی ممکن است با خود فکر کنید که شما این کار را از روی علاقه انجام می‌دهید. ولی در حقیقت اینطور نیست و موجب آزار و اذیت حیوانات می‌شوید. خیلی از ما احساس‌ می‌کنیم که حیوانات از لمس سر و صورتشان خوششان می‌آید ولی واقعا این کار را دوست ندارند. اگر توجه کرده باشید می‌بینید که وقتی سر و صورت حیوانات خانگی خود را لمس می‌کنید و نوازش می‌کنید، سر خود را کنار می‌کشند.

13. خیره شدن به چشمان حیوانات خانگی

از دیگر رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی می‌توانیم به خیره شدن به چشمان حیوانات خانگی اشاره کنیم. این یک حقیقت است که وقتی می‌خواهیم بر ذهن طرف مقابل نفوذ و تمرکز و تاثیر داشته باشیم، به چشمان طرف مقابل خیره می‌شویم. اما اگر شما در چشمان حیوانات خیره شوید، حیوانات این حس را اینگونه تعبیر می‌کنند که یا شما می‌خواهید خود را به رخ بکشید و قدرت خود را نشان دهید و یا قصد دارید به آن‌ها آسیب برسانید. در این صورت یا آن‌ها را می‌ترسانید، و یا موجب خشم و ناراحتی حیوانات می‌شوید. گاهی وقت‌ها ممکن است به طرف شما حمله کند و در یک کلام باید بگویم اگر به چشمان حیوانات خانگی خود خیره شوید، واکنش خوبی دریافت نمی‌کنید.

14. بچگانه رفتار کردن با حیوانات خانگی

یکی دیگر از رفتارهای اشتباه و رایج بین صاحبان حیوانات خانگی، بچگانه رفتار کردن با حیوانات خانگی است. شما نباید با حیوانات خانگی خود مثل بچه‌ها رفتار کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید، که حیوانات متفاوت از کودکان هستند. مثلا نباید از هر خوراکی که خوشتان آمد، آن را با حیوان خانگی خود سهیم شوید. یا ممکن است حیوان خانگی شما از بغل کردن و لمس و نوازش نه تنها لذت نبرد، بلکه ناراحت و عصبانی هم شود. شما باید این تفاوت‌ها را بشناسید تا بتوانید از حیوانات خانگی خود مراقبت کنید.

همچنین بخوانید  حیوانات خانگی شما چه خدماتی را لازم دارند؟

15. اذیت کردن حیوانات خانگی به شوخی

یکی از بدترین رفتارهای اشتباه با حیوانات خانگی اذیت کردن آن‌ها به شوخی است. ممکن است با خود فکر کنید که با حیوان خانگی خود شوخی کنید و با او به نوعی بازی کنید و به اشتباه آن‌ها را با شوخی‌تان آزار دهید و اذیت کنید. کشیدن دُم حیوان، حرف‌زدن یا حرکت‌دادن دست از پشت در و پنجره و… هیچ یک از این کارهای و خیلی از رفتار‌های دیگر به هیچ وجه برای حیوانات جالب یا شوخی نخواهد بود و احتمال دارد سبب به وجود آمدن مسائل رفتاری جدی برای آن حیوان شود.

برقراری ارتباط موثر با حیوانات

16. اجبار به برقراری ارتباط با حیوانات دیگر

اینکه حیوان خانگی خود را به اجبار وادار به برقراری ارتباط با حیوانات دیگر کنید یک رفتار اشتباه با حیوانات خانگی است. همانند سایر جانداران، حیوانات خانگی هم دوستان یا دشمنانی دارند. البته این بدان معناست که گاهی حیوانات خانگی، نمی‌توانند با موجود هم نوع، یا غیر هم نوع خود ارتباطی صمیمی برقرار کنند و ممکن است در برخورد با یکدیگر، واکنش نشان دهند. باید به واکنش و عکس‌العمل حیوانات خانگی خود در مواجهه با حیوانات دیگر دقت کنید و به آن‌ها توجه داشته باشید.

17. آسیب‌رساندن به حیوانات خانگی

اینکه یا از عمد و یا غیرعمد موجب آسیب‌رساندن به حیوانات خانگی شوید، یک رفتار اشتباه با حیوانات خانگی است. شما با این کار به سلامت حیوان خانگی خود لطمه وارد می‌کنید. مثلا پرتاب اشیاء به سمت حیوانات بسیار اشتباه است، که گاهی افراد تحت تاثیر عصبانیت به این کار دست می‌زنند. این کار نه تنها از لحاظ قانونی اشتباه است، بلکه از نظر انسانی نیز بسیار زشت و ناپسند است.

18. نداشتن امکانات برای نگهداری از حیوانات خانگی

نداشتن امکانات برای نگهداری از حیوانات خانگی خیلی اشتباه است. شما باید شرایط نگهداری از حیوانات خانگی را به خوبی فراهم کنید. اینکه صرفا به نگهداری و داشتن حیوانات خانگی علاقه داشته باشید، کافی نیست. باید تمام وضعیت موجود را برای نگهداری درست و مناسب از حیوان خانگی خود تغییر دهید. باید هم از لحاظ مالی بتوانید از عهده خرج و هزینه مربوطه بربیایید و هم وقت کافی برای نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی را داشته باشید.

19. وابسته کردن حیوانات خانگی به خودمان

رفتار اشتباه بعدی وابسته کردن حیوانات خانگی به خودمان است. مثلا درست است که سگ‌ها موجودات با وفایی هستند و صاحب خود را بسیار دوست دارند اما باید بدانید که آن‌ها می‌توانند از پس بسیاری از کارهایشان بر بیایند و نیازی نیست کاری را برایشان انجام دهید. باید اجازه دهید که حیوانات خانگی هم یک سری کارهایشان را خودشان انجام دهند. با وابسته کردن حیوانات خانگی به خودتان از اجتماعی شدن و خو گرفتن با دیگر هم نوعانشان جلوگیری می‌کنید.

20. بی توجهی به بهداشت

اشتباه دیگری که بعضی اوقات افراد به آن دچار می‌شوند، بی توجهی به بهداشت حیوانات خانگی است. در اینجا باید به بهداشت دوره‌ای اشاره کنیم. مثلا کوتاهی مو و ناخن حیوانات از این جمله هستند. مثلا شما با کوتاه‌تر کردن ناخن‌های حیوانات خانگی خود، به آنها کمک می‌کنید که راحت‌تر روی زمین راه بروند. یا بعضی اوقات اگر ناخن‌هایشان بلند باشد، ممکن است ناخن به داخل گوشتشان برود و آن‌ها را اذیت کند. همچنین در سطوحی مثل سرامیک ناخن بلند موجب لیز خوردن آن‌ها و به هم خوردن تعادلشان می‌شود.

خلاصه

اخیرا مردم زیادی دوست دارند حیوان خانگی داشته باشند؛ اما داشتن صرفا علاقه کافی نیست. حیوانات خانگی هم مانند انسان‌ها نیازهایی دارند، که اگر ما سرپرستی حیوانی را قبول کنیم، در واقع باید از عهده مراقبت و نگهداری از آن‌ها بربیاییم. هر حیوان جداگانه شرایط نگهداری متفاوتی دارد. از مهم‌ترین موارد در نگهداری از آن‌ها، رفتار درست با حیوانات خانگی است. اینکه رفتار درست با آن‌ها را بدانیم هم به ما و هم به حیوانات خانگی ما سود می‌رساند. به همین دلیل در این مقاله تلاش کرده‌ایم، که 20 رفتار اشتباه در برخورد با حیوانات خانگی را بررسی کنیم. امیدواریم مطلبی که خواندید برای شما مفید باشد. ممنون که تا انتها با ما همراه بودید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط