Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ روش های درمانی جوش سر سیاه

روش های درمانی جوش سر سیاه

by | 30 مرداد 1402 | سلامت عمومی, مد و زیبایی | 0 comments

جوش سر سیاه یکی از شایع‌ترین و آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. آنها برجستگی‌های کوچک و تیره‌ای هستند که روی سطح پوست به خصوص روی بینی، چانه، پیشانی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند. آنها به دلیل مسدود شدن منافذ با چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و کثیفی ایجاد می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه می‌توانند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا نوع پوست درگیر کنند. با این حال، بیشتر در افرادی که پوست چرب یا مختلط دارند، تغییرات هورمونی دارند یا از محصولات کمدوژنیک استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد. جوش های سرسیاه همچنین می‌توانند بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارند، زیرا می‌توانند پوست شما را کدر، کثیف و ناهموار نشان دهند.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه و جلوگیری از عود آنها وجود دارد. در این مقاله به توضیح فرآیند و نکاتی برای رفع جوش سر سیاه می‌پردازیم.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

علل ایجاد جوش های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی اتفاق می‌افتند که موادی مانند روغن، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در فولیکول مو گیر کنند. وقتی این چیزها با هوا تماس پیدا می‌کنند سیاه می‌شوند. این همان چیزی است که باعث ایجاد جوش های سر سیاه می‌شود.

جوش های سرسیاه کومدون نیز نامیده می‌شوند و اولین مرحله آکنه هستند. اگر فولیکول بزرگتر شود، می‌تواند ترکیده و محتویات خود را در پوست آزاد کند و باعث التهاب شود. این می‌تواند منجر به ایجاد جوش بزرگ شود که بدتر از جوش های سر سیاه است.

رفع جوش سر سیاه

افرادی که مستعد آکنه هستند بیشتر در معرض جوش های سرسیاه هستند و ژنتیک نیز می‌تواند در این امر نقش داشته باشد. تغییرات هورمونی می‌تواند باعث شود پوست چربی بیشتری تولید کند و منجر به ایجاد جوش های سرسیاه شود.

در برخی موارد، افرادی که آسیب زیادی از خورشید دارند ممکن است دارای منافذ بزرگ شده باشند. هنگامی که کلاژن در پوست اطراف فولیکول ضعیف می‌شود، سوراخ‌ها می‌توانند بزرگتر به نظر برسند. این در شرایطی مانند Favre-Racouchot دیده می‌شود، جایی که افراد دارای جوش‌های سرسیاه بزرگ در نواحی آسیب‌دیده از نور خورشید، به‌ویژه اطراف چشم‌ها هستند.

چگونه پوست خود را برای از بین بردن جوش سر سیاه آماده کنیم

قبل از اینکه شروع به از بین بردن جوش های سرسیاه خود کنید، باید پوست خود را به درستی آماده کنید. این به شما کمک می‌کند تا به نتایج بهتری برسید و از تحریک یا عفونت جلوگیری کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید:

پوست خود را تمیز کنید

پوست خود را تمیز کنید

اولین قدم این است که پوست خود را با یک پاک کننده ملایم و غیر‌کومدون‌زا که حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است، تمیز کنید. این مواد می‌توانند به حل کردن روغن و کثیفی که منافذ شما را می‌بندد و باعث ایجاد جوش های سرسیاه می‌شود، کمک کند. می‌توانید از یک برس صورت یا یک دستمال شستشو برای ماساژ ملایم پوست خود با حرکات دایره‌ای استفاده کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

صورت خود را بخار کنید

صورت خود را بخار کنید

مرحله بعدی این است که صورت خود را با آب داغ یا بخارپز صورت بخار دهید. این کار به باز کردن منافذ و شل شدن جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند و حذف آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید برای مزایای بیشتر، مقداری گیاهان یا روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس برای آرامش، بابونه برای تسکین یا درخت چای برای ضد باکتری به آب اضافه کنید. صورت خود را برای حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که احساس کنید منافذ پوست باز هستند، بخور دهید.

همچنین بخوانید  لیست کامل بیماری های مقاربتی، پیشگیری و درمان

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست

مرحله آخر این است که پوست خود را با یک اسکراب ملایم و غیر کومدون زا که حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است، لایه برداری کنید. این مواد می‌توانند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و مواد زائد که جوش های سرسیاه را در منافذ شما به دام می‌اندازند، کمک کنند. می‌توانید از یک برس صورت یا یک دستمال شستشو استفاده کنید تا به آرامی پوست خود را با حرکات دایره‌ای مالش دهید. از شستشوی بیش از حد سخت یا طولانی مدت خودداری کنید، زیرا می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث التهاب شود. صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

روش ها و ابزارهای مختلف برای از بین بردن جوش سر سیاه

پس از آماده سازی پوست خود برای از بین بردن جوش های سر سیاه، می‌توانید از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای استخراج جوش های سر سیاه از منافذ خود استفاده کنید. برخی از این روش‌ها و ابزارها عبارتند از:

1. نوارهای منافذ

نوارهای منافذ

نوارهای منفذی نوارهای چسبی هستند که روی بینی یا نواحی دیگری که جوش های سرسیاه دارید می‌زنید. آنها با چسبیدن به دانه‌های سرسیاه و بیرون کشیدن آنها هنگام جدا کردن نوار کار می‌کنند. برای استفاده از نوارهای منافذ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بینی یا ناحیه‌ای را که می‌خواهید نوار را بمالید با آب خیس کنید.
  • پشت نوار را جدا کرده و محکم روی پوست خود فشار دهید.
  • هرگونه حباب هوا یا چین و چروک روی نوار را صاف کنید.
  • 10 تا 15 دقیقه صبر کنید یا تا زمانی که نوار خشک و سفت شود.
  • نوار را به آرامی از یک گوشه به گوشه دیگر جدا کنید.
  • صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله تمیز آن را خشک کنید.

2. استخراج کننده کومدون

استخراج کننده کومدون

کومدون‌گیر، ابزاری فلزی است که در یک انتها حلقه یا قاشق دارد. با اعمال فشار به اطراف جوش سر سیاه و بیرون راندن آن از منافذ عمل می‌کند. برای استفاده از دستگاه استخراج کومدون، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل و بعد از هر بار استفاده، ابزار را با الکل یا آب جوش استریل کنید.
  • حلقه یا قاشق را روی جوش سرسیاه بگذارید و به آرامی فشار دهید تا مقداری چرک سفید یا زرد بیرون بیاید.
  • چرک را با یک پد پنبه‌ای یا دستمال کاغذی پاک کنید.
  • این کار را تا زمانی که تمام جوش های سر سیاه را از بین ببرید، تکرار کنید.
  • صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله تمیز آن را خشک کنید.

3. ماسک رفع جوش سر سیاه

ماسک رفع جوش سر سیاه

ماسک رفع جوش سر سیاه ماسک لایه‌بردار است که روی صورت یا سایر نواحی که جوش‌های سرسیاه دارید استفاده می‌کنید. این کار با چسبیدن به جوش های سر سیاه و بیرون کشیدن آنها هنگام جدا کردن ماسک عمل می‌کند. برای استفاده از ماسک رفع جوش سر سیاه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • لایه نازکی از ماسک را روی صورت یا ناحیه‌ای که جوش های سرسیاه دارید بمالید.
  • از زدن ماسک روی ابروها، خط مو یا نواحی حساس خودداری کنید.
  • 20 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که ماسک خشک و سفت شود صبر کنید.
  • ماسک را به آرامی از لبه‌ها به سمت مرکز جدا کنید.
  • صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک حوله تمیز آن را خشک کنید.
  • نحوه مراقبت از پوست پس از برداشتن جوش سر سیاه

پس از، از بین بردن جوش های سر سیاه، باید به درستی از پوست خود مراقبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا پوست خود را بهبود بخشید و از عفونت یا التهاب جلوگیری کنید. مراحل زیر را انجام دهید:

  • استفاده از تونر: اولین مرحله استفاده از یک تونر ملایم و غیر کومدوژنیک است که حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است. این مواد می‌توانند به تعادل pH پوست شما کمک کنند و هر گونه باقیمانده یا باکتری که ممکن است روی منافذ شما باقی بماند را از بین ببرد. می‌توانید از یک پد پنبه‌ای یا یک بطری اسپری برای استفاده از تونر روی صورت یا ناحیه‌ای که جوش های سرسیاه را از بین برده‌اید استفاده کنید.
  • استفاده از مرطوب کننده: مرحله بعدی استفاده از یک مرطوب کننده ملایم و غیر کومدون زا است که حاوی هیالورونیک اسید یا سرامید باشد. این مواد می‌توانند به آبرسانی و ترمیم پوست شما و بازگرداندن سد طبیعی آن کمک کنند. می‌توانید از کرم، ژل یا لوسیون برای استفاده از مرطوب‌کننده روی صورت یا ناحیه‌ای که جوش‌های سرسیاه را برداشته‌اید، استفاده کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: مرحله آخر استفاده از یک ضد آفتاب با طیف وسیع است که حداقل SPF 30 داشته باشد. این به محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون یا اسکار کمک می‌کند. می‌توانید از یک ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی برای استفاده از آن روی صورت یا ناحیه‌ای که جوش‌های سر سیاه را برداشته‌اید، استفاده کنید.
همچنین بخوانید  آیا سندرم استیف پرسن می تواند شما را بکشد؟

چگونه از ایجاد جوش های سر سیاه در آینده جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ایجاد جوش های سر سیاه در آینده

از بین بردن جوش های سر سیاه برای شفاف و سالم نگه داشتن پوست کافی نیست. همچنین باید از شکل گیری آنها در آینده جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته برای دنبال کردن وجود دارد:

دو بار در روز پوست خود را تمیز کنید: مهمترین نکته این است که پوست خود را دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا که حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است تمیز کنید. این به از بین بردن چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و کثیفی که منافذ شما را می‌بندد و باعث ایجاد جوش های سر سیاه می‌شود، کمک می‌کند. می‌توانید از یک برس صورت یا یک دستمال شستشو برای ماساژ ملایم پوست خود با حرکات دایره‌ای استفاده کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

یک یا دو بار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید: نکته بعدی این است که یک یا دو بار در هفته پوست خود را با یک اسکراب ملایم و غیرکومدون‌زا که حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است لایه برداری کنید. این به حذف سلول‌های مرده پوست و مواد زائد که جوش های سرسیاه را در منافذ شما به دام می‌اندازد، کمک می‌کند. می‌توانید از یک برس صورت یا یک دستمال شستشو استفاده کنید تا به آرامی پوست خود را با حرکات دایره‌ای مالش دهید. از شستشوی بیش از حد سخت یا طولانی مدت خودداری کنید، زیرا می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث التهاب شود. صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

از محصولات بدون چربی و غیر کومدون زا استفاده کنید: نکته نهایی استفاده از محصولات بدون روغن و غیر کومدون زا برای روتین مراقبت از پوست و آرایش است. این محصولات به گونه‌ای طراحی شده اند که منافذ شما را مسدود نکنند و باعث ایجاد جوش نشوند. می‌توانید برچسب‌های محصولات را برای این شرایط بررسی کنید یا به دنبال محصولاتی باشید که توسط متخصصان پوست یا سازمان‌هایی مانند آکادمی پوست آمریکا (AAD) یا بنیاد سرطان پوست تأیید شده‌اند. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند CosDNA برای بررسی ترکیبات محصولات از نظر درجه کمدوژنیسیته استفاده کنید.

مزایای حذف جوش سر سیاه

حذف جوش سر سیاه می‌تواند مزایایی داشته باشد، مانند:

بهبود ظاهر پوست: از بین بردن جوش های سر سیاه می تواند پوست شما را صاف تر، تمیزتر و یکدست‌تر نشان دهد. همچنین می‌تواند اندازه منافذ شما را کاهش دهد و آنها را کمتر دیده شود.

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس: از بین بردن جوش های سر سیاه می تواند به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به پوست و خودتان بدهد. همچنین می‌تواند روحیه و سلامت روان شما را بهبود بخشد.

جلوگیری از آکنه و سایر مشکلات پوستی: حذف جوش سر سیاه می‌تواند از ایجاد یا بدتر شدن آکنه و سایر مشکلات پوستی جلوگیری کند. همچنین می‌تواند خطر عفونت، التهاب، جای زخم یا هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد.

چالش های حذف جوش سر سیاه

از بین بردن جوش های سر سیاه نیز می‌تواند چالش‌‎هایی داشته باشد، مانند:

ایجاد سوزش یا عفونت: اگر از روش‌ها یا ابزارهای خشن یا ناپاک استفاده می‌کنید، یا اگر پوست حساس یا آلرژیک دارید، حذف جوش‌های سر سیاه می‌تواند باعث تحریک یا عفونت شود. همچنین می‌تواند باعث قرمزی، تورم، درد، خونریزی یا چرک شود.

ایجاد جای زخم یا هایپرپیگمانتاسیون: اگر از نیروی بیش از حد استفاده کنید یا به بافت پوست خود آسیب برسانید، یا اگر پوست تیره یا مستعد ایجاد اسکار دارید، از بین بردن جوش سر سیاه می‌تواند باعث ایجاد اسکار یا هایپرپیگمانتاسیون شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره، روی پوست شما شود.

موقت یا بی‌اثر بودن: اگر علت اصلی جوش‌های سرسیاه را از بین نبرید یا از روتین مراقبت از پوست پیروی نکنید و از ایجاد مجدد آن‌ها جلوگیری کنید، می‌تواند موقت یا بی‌اثر باشد. همچنین می‌تواند باعث ظاهر شدن بیشتر دانه‌های سرسیاه شود، زیرا منافذ شما ممکن است بازتر و مستعد مسدود شدن شوند.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد دیابت

بدترین راه برای از بین بردن جوش های سر سیاه

استفاده از اسکراب خشن

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که برای از بین بردن سریع جوش های سرسیاه پوست خود را به سختی پاک می‌کنیم. اما استفاده از اسکراب با دانه‌های خشن در واقع می تواند برای پوست شما مضر باشد. می‌تواند روغن‌های طبیعی را از بین ببرد و باعث شود پوست شما حتی چربی بیشتری تولید کند. درعوض، بهتر است از لایه بردارهای شیمیایی مانند AHA‌ها استفاده کنید و خیلی سخت پاک نکنید. متخصصان پوست معمولاً بسته به نوع پوست و محصولی که استفاده می‌کنید، لایه برداری را دو تا سه بار در هفته توصیه می‌کنند.

فشردن جوش های سر سیاه

وقتی یک جوش سر سیاه می‌بینید، فشار دادن آن وسوسه انگیز است. با این حال، فشار دادن می‌تواند اوضاع را بدتر کند. می‌تواند باعث شکستن فولیکول مو و ایجاد جوش یا کیست ملتهب شود. بنابراین، بهتر است از ایجاد جوش های سر سیاه خودداری کنید. اگر واقعاً می‌خواهید آنها را بردارید، بهتر است آنهایی را که به سطح پوست شما نزدیکتر هستند فشار دهید.

استفاده از دستگاه های مکش

برخی از گجت‌ها ادعا می‌کنند که روغن را از منافذ شما بیرون می‌کشند، اما ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر داشته باشند. به گفته متخصصان، این دستگاه های مکنده می‌توانند به پوست ظریف صورت شما آسیب برسانند و حتی باعث ایجاد رگ‌های خونی شکسته به خصوص در اطراف بینی شوند. برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناخواسته بهتر است از استفاده از چنین وسایلی خودداری کنید.

جمع بندی

رفع جوش سرسیاه فرآیندی است که شامل آماده سازی پوست، استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف و مراقبت از پوست پس از برداشتن می‌شود. رفع جوش سرسیاه می‌تواند فوایدی مانند بهبود ظاهر پوست، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس و جلوگیری از آکنه و سایر مشکلات پوستی داشته باشد. با این حال، حذف جوش سرسیاه می‌تواند چالش‌هایی مانند ایجاد سوزش یا عفونت، جای زخم یا پرپیگمانتاسیون یا موقتی یا بی‌موثر بودن داشته باشد.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا یاد بگیرید چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببرید و از بازگشت آنها جلوگیری کنید. اگر سؤال یا بازخوردی دارید، لطفاً از طریق کامنتها ارتباط بگیرید.

سوالات متداول در مورد جوش سر سیاه

جوش های سر سیاه چیست و چه عواملی باعث ایجاد آنها می شود؟

جوش‌های سرسیاه برآمدگی‌های کوچک و تیره‌ای هستند که روی سطح پوست به‌ویژه روی بینی، چانه، پیشانی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند. آنها به دلیل مسدود شدن منافذ با چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و کثیفی ایجاد می‌شوند.

هر چند وقت یک بار باید جوش های سر سیاه خود را حذف کنم؟

دفعات حذف جوش سر سیاه بستگی به نوع پوست، وضعیت و ترجیح شما دارد. به طور کلی، بسته به سرعت انباشته شدن و قابل مشاهده بودن جوش های سرسیاه، باید هر دو هفته یا یک بار در ماه یکبار آن را از بین ببرید. شما نباید اغلب جوش های سرسیاه خود را بردارید، زیرا این کار می‌تواند پوست شما را تحریک یا آسیب برساند و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

آیا می توانم جوش های سر سیاه خود را در خانه از بین ببرم یا باید به یک متخصص مراجعه کنم؟

بسته به اولویت، بودجه و در دسترس بودن می‌توانید جوش های سر سیاه خود را در خانه بردارید یا به یک متخصص مراجعه کنید. اگر می‌خواهید جوش های سر سیاه خود را در خانه از بین ببرید، باید مراحل و نکات ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید و از محصولاتی که مناسب پوست و نیاز شما هستند استفاده کنید. اگر می‌خواهید به یک متخصص مراجعه کنید، باید به دنبال یک متخصص پوست یا زیبایی با مجوز و مجرب باشید که بتواند روش‌های ایمن و موثر را برای از بین بردن جوش های سر سیاه انجام دهد، مانند لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن یا استخراج. همچنین باید قبل و بعد از درمان با آنها مشورت کنید و به دستورات و توصیه‌های آنها عمل کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط