Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ زگیل تناسلی مردانه چگونه به وجود می آید؟نحوه درمان آن

زگیل تناسلی مردانه چگونه به وجود می آید؟نحوه درمان آن

by | 8 اسفند 1401 | سلامت عمومی | 0 comments

زگیل تناسلی از یک ویروس به نام اچ پی وی به وجود می‌آید که باعث ایجاد انواع زگیل در بدن است. این ویروس ممکن است در هر جایی از بدن فرد دیده شود اما روی اندام‌های تناسلی مانند مقعد و آلت تناسلی بیشتر دیده می‌شود و ظاهری مانند گل کلم یا تخت دارد و رنگ آن معمولا رنگ پوست است. این بیماری هم در زنان و هم در مردان ایجاد می‌شد در این مقاله قصد داریم در خصوص زگیل تناسلی مردانه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی مردانه چیست؟

زگیل‌ها زائده‌های پوستی غیرسرطانی هستند که به خاطر یک عفونت ویروسی روی پوست ایجاد می‌شوند. ویروس‌هایی که این زگیل را ایجاد می‌کنند، پاپیلوم انسانی یا اچ پی وی نام دارند. این زگیل ها معمولا برجسته و سخت هستند. اما می‌توانند نرم یا مسطح و تیره رنگ هم باشند. ظاهر این زگیل‌ها به نسبت محلی که در آن رشد می‌کنند، بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین انواع زگیل، زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی مردانه ممکن است در آلت تناسلی ایجاد شوند که زائده‌های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمت از ناحیه تناسلی آقایان رشد کنند.

عامل این بیماری معمولا تماس مستقیم با زگیل تناسلی یا پوست آلوده به ویروس است و معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد روش‌هایی مانند استفاده از کرم‌های موضعی، سرما درمانی یا لیزر درمانی. در موار بسیار حاد می‌توان از روش‌های جراحی هم استفاده کرد.

علائم زگیل تناسلی مردانه چیست؟

علایم زگیل تناسلی مردانه

با اینکه بیشتر مردانی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ علائمی ندارند، اما در برخی از آن‌ها رشد زگیل اتقاق میفتد. زگیل تناسلی مردانه به صورت برجستگی‌های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ‌تر یا پررنگ‌تر و در نوک آلت تناسلی یا در طول بدنه آن یا روی سطح اسکروتوم و مقعد رشد می کند. احتمال دارد که سطح زگیل‌های تناسلی صاف یا کمی زبر باشند. گاهی ممکن است این زگیل‌ها به هم پیوند دشته باشند و یا ضایعات بزرگی را ایجاد کند. این زگیل‌ها به صورت یک یا چند برآمدگی نزدیک به هم در ناحیه اطراف بیضه‌ها، آلت تناسلی یا مقصعد دیده می‌شوند. این زگیل‌ها معمولاً دردناک نیستند. همچنین سرطانی هم نیستند. اما ویروسی که این بیماری را ایجاد می‌کند، می‌تواند سبب ایجاد تغییراتی در بدن شود که در آینده زمینه‌ساز سرطان باشد. هرچند پزشکان ممکن است بعد از ابتلا به زگیل تناسلی سرطان را تشخیص دهند. چرا که سلول‌های آلوده به این بیماری سرعت رشد بسیار کندی دارند.

همچنین بخوانید  درمان یبوست و پاک سازی روده با دمنوش های گیاهی

برخی از علائم سرطان مقعد که به خاطر زگیل تناسلی ایجاد می‌شوند عبارتند از:

  • خونریزی، ترشح، درد یا خارش در ناحیه مقعد
  • تورم غدد لنفاوی موجود در ناحیه مقعد و کشاله ران
  • تغییراتی در عادات دفع و شکل مدفوع

نشانه‌های سرطان آلت تناسلی وابسته به زگیل

  • تغییراتی در رنگ و بافت و و زخیم شدن پوست و تجمع بافتی در آلت تناسلی
  • ایجاد زخم‌ها یا برامدگی‌هایی روی آلت تناسلی که ممکن است دردناک یا بدون در باشند و ممکن است باعث خونریزی شوند.

نشانه‌های سرطان انتهای گلو ناشی از زگیل عبارتند از:

  • درد گلو یا گوش
  • سرفه‌های مداوم
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • کاهش وزن
  • گرفتگی یا تغییر در صدا
  • رشد توده‌هایی در گردن

چرا و در چه قسمت‌هایی زگیل تناسلی مردانه رشد می‌کند؟

پیش از هر چیز به این نکته توجه کنید که زگیل تناسلی مردانه یک بیماری ویروسی مقاربتی است. پس دلیلش رابطه جنسی با فردی است که ناقل ویروس بوده است. ویروس اچ پی وی در بدن زنان و مردان وجود دارد و خیلی دیرعلائم خودش را نشان می‌دهد و حتی تا چند ماه ممکن است هیچ نشانه‌ای از این بیماری مشاهده نکنید. زگیل تناسلی مردانه یکی از مسری‌ترین بیماری‌های پوستی است که در اولین تماس منتقل می‌شود پس بهتر است در روابط جنسی، استفاده از کاندوم را فراموش نکنید.

مواردی که باعث انتقال بیماری می‌شوند یا نقشی در آن ندارند:

زگیل تناسلی مردانه راههای انتقال

رابطه جنسی

علت ایجاد این بیماری در خانم‌ها و آقایان تقریبا یکسان است و شایع‌ترین دلیل ایجاد این بیماری رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس است که معمولا روابط جنسی خارج از چهارچوب خانواده دارند و جز افرادی هستند که به خوبی بهداشت را رعایت نمی‌کنند یا روابط جنسی زیادی داشته و بیش از یک شریک جنسی دارند.

همچنین بخوانید  پرکاری تیروئید چیست؟ علائم تیروئید پرکار

استفاده از لوازم شخصی آلوده به ویروس

اگر از لوازم شخصی فردی که به این ویروس مبتلا است، استفاده کنید، احتمالا شما هم دچار این بیماری می‌شوید. لوازمی ماند تیغ اصلاح، حوله حمام یا لیف می‌توانند باعث انتقال این بیماری باشند.

سونای بخار و ماساژ

اگر که فرد در سونای بخار یا روی سکو یا تخت ماساژ کاملا برهنه بخوابد و حتی لباس زیر و مایو نداشته باشد، ممکن است دچار زگیل تناسلی مردانه شود.

اپلاسیون

اگر اپلاسیون به صورت غیربهداشتی انجام شود و کاردگی که توسط آن موم روی بدن کشیده می‌شود، مشترک باشد، باعث انتقال بیماری خواهد بود. البته به جز رابطه جنسی که در اولین بند عنوان شد، عوامل دیگر از نظر آماری کمترین احتمال انتقال بیماری را در پی دارند.

استخر

برخلاف تصور عموم، استخر نمی‌تواند تاثیری در انتقال بیماری زگیل تناسلی مردانه داشته‌باشد. چرا که در استخر معمولا مایو می‌پوشید و ناحیه تناسلی کاملا پوشانده می‌شود. پس دلیلی برای انتقال بیماری وجود ندارد.

توالت فرنگی

تابه‌حال موردی برای انتقال بیماری زگیل تناسلی از توالت فرنگی گزارش نشده است.

بوسیدن

بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال زگیل تناسلی مردانه باشد مگر اینکه زگیل در ناحیه لب رشد کرده باشد.

استفاده از لباس زیر دیگران

با توجه به اینکه این بیماری از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود، استفاده از لباس زیر دیگران تاثیری در آن ندارد.

ارتباطات در منزل

نیازی به ایزوله کردن و جداسازی لوازم در منزل و ایجاد شرایط سخت پاکسازی سطوح سرویس بهداشتی و عدم تماس با دیگران مانند دست دادن و در اغوش کشیدن و جدا کردن  ظروف نیست.

ارتباط جنسی با بیمار مبتلا به زگیل تناسلی

اگر شریک جنسی شما برای مدت طولانی به اچ پی وی مبتلا بوده و زگیل دارد، احتمال انتقال آن به شما بسیار بالا است. دقت کنید که زگیل تناسلی مردانه دیرتر از زگیل تناسلی زنانه تشخیص داده می‌شود. به طور کلی این عارضه در خانم‌ها در عرض دو سال یا کمتر تشخیص داده می شود. انواع اچ پی وی مرتبط با سرطان دهانه رحم عموما برای یک مرد که با یک زن مبتلا رابطه جنسی داشته است، مشکلات سلامتی ایجاد نمی‌کند.

دقت کنید که بروز زگیل تنناسلی به این معنی نیست که شریک جنسی شما به تازگی با فرد دیگری رابطه جنسی داشته است. چرا که این ویروس می‌تواند تا سال‌ها به طور مخفی در بدن افراد زندگی کند.

همچنین بخوانید  همه چیز درباره فشار خون بالا در دوران بارداری

پیشگیری

پیشگیری از زگیل تناسلی مردانه

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای پیشگیری از این بیماری انجام دهید، رعایت بهداشت و پرهیز از روابط جنسی پرخطر است. البته یک واکسن به نام گارداسیل در سال 2006 برای پیشگیری از برخی از انواع ویروس اچ پی وی تایید شد. اما این واکسن تنها برای خانم‌ها کاربرد دارد و هنوز استفاده از آن برای آقایان تایید نشده است.

یک واکسن دیگر هم وجود دارد به نام سراریکس که برای پیشگیری از زگیل تناسلی مردانه کاربرد دارد. این واکسن برای جلوگیری از عفونت ناشی از دو نوع خطرناک این ویروس یعنی انواع 18 و 16 این بیماری تولید شده است. این واکسن تنها برای تیپ‌های مشخصی از ویروس و سرطان‌های مرتبط با آن‌ها ارتباط دارد و با تزریق آن نمی‌توانید از ابتلا به تمام انواع زگیل تناسلی مردانه در امان باشید. واکسن گارداسیل چهارگاه در ایران هم وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی مردانه

روش‌های درمانی مختلفی برای زگیل تناسلی مردانه وجود دارد که با بررسی زگیل تناسلی و بررسی پارامترهای زیر مناسب‌ترین آن‌ها انتخاب می‌شود.

  • تعداد زگیل‌ها
  • اندازه زگیل‌ها
  • محل زگیل‌ها
  • انتخاب و ترجیح بیمار
  • انتخاب و ترجیح پزشک
  • امکانات پزشک
  • امکانات محل زندگی

روش‌های درمانی

درمان زگیل تناسلی مردانه

پماد و روش‌های موضعی

این روش برای زگیل‌های اولیه و آن‌هایی که در روزهای ابتدایی رشدشان هستند و هنوز اندازه کوچکی دارند، انتخاب می‌شود.

لیزر CO2

درمان زگیل تناسلی با لیزر روشی سریع، مطمئن و تک‌جلسه‌ای است و درد و خونریزی ندارد. همچنین احتمال برگشت زگیل و هم بسیار کم است.

کرایو یا سرما درمانی

این روش هم مناسب است اما عموما به جلسات متعددی نیاز دارد و هر چه اندازه زگیل بیشتر باشد، تعداد جلسات بیشتر نیاز بوده و شانس موفقیت هم کمتر می‌شود.

کوتر

این روش شامل یک قلم است که به برق متصل شده و با اینکه یک شیوه قدیمی است، اما هنوز طرفداران زیادی دارد.

جراحی

این روش معمولا برای زگیل‌های بزرگ و به هم پیوسته و وسیع انتخاب می‌شود.

محلول تری‌کلرواستیک اسید 80 یا 90 درصد

این محلول قوی است و با توجه به خطراتی که دارد، باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط