Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ توسعه مهارت‌ها @ لوسید دریم چیست و چگونه آن را تجربه کنیم؟

لوسید دریم چیست و چگونه آن را تجربه کنیم؟

by | 7 خرداد 1402 | توسعه مهارت‌ها | 2 comments

در سال 2010، لئوناردو دی کاپریو و چند تن از دوستانش برای اولین بار بسیاری از ما را با ایده لوسید دریم (رویای شفاف) آشنا کردند. فیلم “Inception” بود و شخصیت اصلی، کاب، با بازی دیکاپریو، از رویاهای شفاف (و کمی فناوری تخیلی به اشتراک گذاری رویا) برای نفوذ به ذهن اهدافش استفاده می‌کند. پس از گذشت بیش از یک دهه، رویای شفاف هنوز هم موضوع جذابی است و به اندازه 1.7 میلیارد بازدید در تیک تاک در حال افزایش است. اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که سعی می‌کنند لوسید دریم داشته باشند، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

لوسید دریم چیست؟

به طور خلاصه، لوسید دریم (رویای شفاف) نوعی از خواب است که در آن فرد از خواب دیدن خود آگاه است. فرد اغلب حافظه کاملی از رویدادها را دارد و بر رویا کنترل دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کسانی که لوسید دریم دارند توانایی برقراری ارتباط در زمان واقعی با دنیای بیدار را نیز دارند. اما در حالی که لوسید دریمرها ممکن است روی رویای خود کنترل داشته باشند، دانیل لاو،می‌گوید: “کنترل رویا به خودی خود یک ویژگی تعیین کننده رویای شفاف نیست.”

مطالعات نشان می‌دهد که تنها حدود 50 درصد از مردم تا به حال یک لوسید دریم را تجربه کرده‌اند، تقریباً 20 درصد آن را ماهانه و حتی کمتر (حدود 1 درصد) چند بار در هفته لوسید دریم را تجربه کرده‌اند.

به گفته لاو، بسیاری از مردم در طول زندگی خود رویاهای شفاف خود به خودی می‌بینند. او خاطرنشان می‌کند که این یک اتفاق رایج در کودکان و نوجوانان است و کیفیت شفافیت می‌تواند از حس مبهم اینکه فرد در حال خواب دیدن (که از نظر فنی یک لوسید دریم واقعی نیست، اما مرتبط است) تا احساسی متفاوت باشد. اگر کسی در جهان کاملاً متفاوتی «بیدار شده باشد».

لوسید دریم می‌تواند به طور طبیعی و خود به خود رخ دهد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رویاهای شفاف با اختلالات خواب (به ویژه نارکولپسی) نیز مرتبط است.

لوسید دریم خواب شفاف

چرا مردم لوسید دریم می بینند؟

محقق رویا و مدرس روانشناسی در دپارتمان روانپزشکی هاروارد، دکتر لی بارت، می‌گوید: “بیشتر افرادی که لوسید دریم می‌بینند، آنها را حالتی شگفت انگیز از هوشیاری می‌دانند.” او به Sleepololis می‌گوید که افرادی که به راحتی و به طور منظم آنها را دارند، اغلب از آنها برای بررسی سؤالات و کاهش رویاهای اضطرابی، علاوه بر بسیاری از برنامه‌های کاربردی جالب دیگر استفاده می‌کنند.

دلایلی که افراد لوسید دریم را کشف می‌کنند متفاوت است. لاو می‌گوید که در حالی که بسیاری به عنوان یک موضوع «کنجکاوی، خودشناسی، فلسفه و معنویت» درگیر این عمل می‌شوند، به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد کمی از افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرند. لاو گمان می‌کند که اینکار برای سرگرمی نیست، زیرا تلاش زیادی برای یادگیری لوسید دریم انجام می‌شود و به ندرت با تیپ‌های شخصیتی همسو می‌شود که از آن به عنوان حواس پرتی استفاده می‌کنند. لاو اضافه می‌کند که «یادگیری چگونگی لوسید دریم مستلزم رابطه نزدیک‌تر با ذهن و واقعیت است، بنابراین از بسیاری جهات، نقطه مقابل فرار است.»

آیا لوسید دریم همان جابجایی است؟

پس از همه‌گیری کوید19، مفهوم تغییر واقعیت در میان افراد ظهور کرد و شبکه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار داد. اساساً، تغییر دهندگان واقعیت معتقدند که می‌توانند واقعیت فعلی خود را با تغییر عمدی آگاهی خود تغییر دهند. به طور خاص‌تر، تغییر دهندگان معتقدند که از طریق تجسم متمرکز به جهان‌ها و واقعیت‌های متناوب فراتر می‌روند.

و در حالی که تغییر واقعیت را می‌توان با لوسید دریم اشتباه گرفت، لاو به صراحت می‌گوید که رویای شفاف و تغییر اصلا یکسان نیستند. لاو می‌گوید: «رویای شفاف یک وضعیت هوشیاری تأیید شده علمی است. بر اساس اصول شناخته شده و ثابت علمی و روانشناختی بنا شده است. از سوی دیگر، تغییر واقعیت یک سیستم اعتقادی عصر جدید است که در TikTok محبوبیت زیادی پیدا کرده است و پشتوانه علمی ندارد.”

لوسید دریم و جابجایی

چه چیزی باعث لوسید دریم می شود

اگرچه ممکن است درک دقیق علت رویاهای شفاف امکان پذیر نباشد، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رویاهایی از این نوع ممکن است با زمان استرس و اضطراب همراه باشد. آسیب شناسی‌های روانی، مانند افسردگی و OCD نیز ممکن است نقش داشته باشند و اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع کمی قدیمی است، اما یک مطالعه نشان داد که افرادی که تمایل به لوسید دریم دارند ممکن است بیشتر در ارزیابی‌های خود از خلاقیت امتیاز بالایی کسب کنند و خود را قادر به تأثیرگذاری بر روی رویدادها بدانند.

همچنین بخوانید  چگونه می توان با خواندن کتاب، زبان انگلیسی یاد گرفت؟

علم پشت لوسید دریم

لوسید دریم تا سال 1975 موضوع گمانه زنی‌ها و بحث‌های زیادی بود، زمانی که مطالعات خواب شروع به اثبات وجود آنها کرد. یکی از برجسته‌ترین مطالعات توسط کیت هرن، روان‌شناس و محقق خواب بریتانیایی انجام شد که با اتصال نقاط بین لوسید دریم و خواب REM، راز رویای شفاف را کاملاً باز کرد.

از طریق یک سری مطالعات خواب، هرن متوجه شد که مانند سایر انواع رویاها، رویای شفاف در طول خواب REM رخ می‌دهد. و شاید مهمتر از آن، در حالی که اکثر عضلات بدن در طول خواب REM فلج می شوند، چشم‌ها فلج نمی‌شوند.

در صبح روز 12 آوریل 1975، هرن زمانی که یکی از آزمودنی‌هایش با انجام یک سری حرکات چشم چپ-راست با محقق ارتباط برقرار کرد، به تاریخ پیوست.

چهار دهه از تحقیقات پیشگام هرن می‌گذرد، و در حالی که علم به ما کمک کرده است تا چند رمز و راز دیگر در مورد رویای شفاف را رمزگشایی کنیم، بسیاری از آنچه در مورد این موضوع می دانیم هنوز پابرجاست.

بارت به ما می‌گوید: “بیشتر لوسید دریم‌ها در طول خواب با حرکات سریع چشم اتفاق می‌افتد، اما برخی از آنها در شروع خواب در مرحله 1 nonREM و احتمالاً به ندرت در سایر مراحل خواب رخ می‌دهند.”

مطالعات بعدی نشان داد که لوسید دریم اغلب در لحظاتی از برانگیختگی بالا یا تغییر در فعالیت امواج مغزی در لایه بیرونی مغز رخ می‌دهد. تشخیص خواب ممکن است به طور خاص در قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی رخ دهد، جایی که حافظه کاری، برنامه ریزی و استدلال انتزاعی رخ می‌دهد.

در حالی که تصور می‌شود فعالیت امواج گاما باعث رویای شفاف می‌شود، بارت می‌گوید: «این دو بیش از حد با هم مرتبط شده‌اند» و قشر جلوی مغز ستاره نمایش با لوسید دریم است. او می‌گوید: «آنچه که بسیار متمایزتر از شفافیت است این است که چه بخش‌هایی از مغز در طول خواب REM فعال‌تر از حالت معمولی است. “اینها بخش‌هایی از قشر جلوی مغز هستند – ناحیه‌ای که با آزمایش واقعیت، خودآگاهی و تفکر انتزاعی مرتبط است.”

لوسید دریم و کیفیت خواب

این نوع فعالیت مغز در مرحله خواب REM این سوال را مطرح می‌کند: لوسید دریم (رویای شفاف) چه تاثیری بر کیفیت خواب بیننده دارد؟

به گفته بارت، لوسید دریم تأثیر مخربی بر کیفیت خواب ندارد. او می‌گوید: «برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، رویاهای شفاف در برخی شب‌ها فقط چند دقیقه خواب را اشغال می‌کنند.”

و تحقیقات تقریباً همین را نشان می‌دهد. در سال 2020، از 149 شرکت‌کننده خواسته شد تا در طول یک مطالعه 5 هفته‌ای برای القای لوسید دریم ، یک دفتر خاطرات رویایی داشته باشند. در نهایت، محققان دریافتند که لوسید دریم هیچ تاثیر منفی بر احساس شادابی در صبح در مقایسه با شب‌هایی با یادآوری یک رویای غیر شفاف ندارد. در حقیقت، این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان پس از یک شب با لوسید دریم احساس شادابی بیشتری داشتند.

تفاوت بین بیداری های کاذب و لوسید دریم

بیداری کاذب و رویای شفاف اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما این دو با هم متفاوت هستند. بیداری کاذب زمانی رخ می‌دهد که بیننده خواب معتقد است که از خواب بیدار شده است اما در واقع هنوز خواب است. به طور معمول، بیننده رویا احساس می‌کند که بیدار است و به کار خود ادامه می‌دهد، از رختخواب خارج می‌شود، دندان‌های خود را مسواک می‌زند، و غیره.

با یک رویای شفاف یا همان لوسید دریم، بیننده خواب آگاه است که در حال دیدن خواب است. و در حالی که آنها در خواب REM فلج هستند، ممکن است چنین احساسی نداشته باشند. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر کردیم، رویاپردازان شفاف ممکن است بتوانند اتفاقات رویای خود را کنترل کنند و در نهایت، با درک این که خواب می‌بینند، رویاپردازان شفاف ممکن است بتوانند عمداً از خواب بیدار شوند.

شايد شايان ذكر باشد كه در سال 1991، بارت روياهاي 200 نفر را مطالعه كرد و كشف كرد كه بيداري‌هاي كاذب به احتمال زياد قبل، حين يا بعد از رؤياي شفاف رخ مي‌دهد. بارت همچنین دریافت که از آنجایی که بیداری کاذب یک رویا است و محدود به محدودیت‌های روایت نیست، ممکن است بیش از یک بیداری کاذب در یک رویای بیداری کاذب رخ دهد. به این می‌گویند رویای دوگانه یا رویا در رویا.

همچنین بخوانید  چگونه در بین دوستانمان صحبت کنیم؟

لوسید دریم به عنوان درمان

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رویای شفاف ممکن است به عنوان نوعی درمان برای کابوس‌های شبانه مفید باشد، و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رویای شفاف می‌تواند به طور قابل توجهی علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

در سال 2022، محققانی از گروه روانشناسی دانشگاه نورث وسترن در تلاش برای ارائه پاسخ‌های قطعی تر در مورد این موضوع، تجزیه و تحلیل محتوایی را بر روی پست‌های یک انجمن اینترنتی عمومی رویای شفاف انجام دادند. در نهایت، محققان دریافتند که لوسید دریم می‌تواند برای الهام‌بخشی خلاق، رشد شخصی و کاهش علائم بی‌خوابی نیز استفاده شود.

علاوه بر این، تیم برخی از اثرات مثبت و منفی لوسید دریم را شناسایی کرد.

اثرات مثبت رویای شفاف

  • تقویت رویا
  • بهبود خلاقیت/به دست آوردن بینش
  • بهبود خلق و خوی پس از بیدار شدن
  • وضوح کابوس

اثرات منفی لوسید دریم

  • هراس یا اضطراب در حالت خواب شفاف
  • بد خوابی
  • سردرگمی واقعیت برای افراد مبتلا به برخی اختلالات سلامت روان
  • رویاهای شفاف ناخواسته

چگونه لوسید دریم داشته باشیم

برای هر کسی که می‌خواهد لوسید دریم را امتحان کند، دانیل لاو ما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند.

7 تا 9 ساعت خواب در هر شب را در اولویت قرار دهید

لاو خاطرنشان می‌کند که خواب باکیفیت کلید رؤیای شفاف است. او می‌گوید: «بیشتر خواب REM (رویایی) در ساعات پایانی شب اتفاق می‌افتد، بنابراین داشتن مقدار مناسب خواب مهم است. “بدون آن، یادگیری چگونگی رویای شفاف بسیار دشوار خواهد بود.”

با رویاهای خود آشنا شوید

لاو می‌گوید: «نگه‌داری یک دفترچه رویا، یک گام کاملاً حیاتی و غیراختیاری در هنگام یادگیری رویای شفاف است». او می‌افزاید: «در اصل، لوسید دریم این است که یاد بگیرید چگونه بین زندگی بیداری و رویاها «تفاوت» پیدا کنید، و البته، اگر با «شخصیت» دنیای رویاهای خود آشنا نشوید، این تقریباً غیرممکن خواهد بود. ”

در حالت ایده آل، رویاپردازان باید تک تک جزئیات مهم، از جمله عناصر رویا، تجربیات، احساسات و افکار را ثبت کنند.

یاد بگیرید که ماهیت وضعیت خود را زیر سوال ببرید

لاو می‌گوید: “رویاپردازان روشن باید یاد بگیرند که مرتباً وضعیت خود را زیر سوال ببرند و به طور جدی از خود بپرسند “آیا این می‌تواند یک رویا باشد؟”

رویا بین باید این کار را هر زمان که وقایع زندگی بیداری شبیه رویا هستند، انجام دهد، حتی اگر کم و ناچیز باشد. این می‌تواند به معنای زیر سوال بردن رویدادهای عجیب و غریب، احساسات قوی و تصادفات باشد. با ایجاد این عادت، در نهایت به دنیای رویا منتقل می‌شود. در یک نقطه، شما سوال را در یک رویا می‌پرسید و در نهایت متوجه می‌شوید که دارید رویا می‌بینید!»

سازگار، تجربی و صبور باشید

لاو می‌گوید: «رویای شفاف زمان و صبر می‌طلبد، بنابراین اگر در شب اول تلاش، رویای شفاف نمی‌بینید، تسلیم نشوید». “به یاد داشته باشید، این مهارتی است که تقریباً به اندازه یادگیری یک زبان زمان می‌برد. هرچه زمان و انرژی بیشتری صرف شود، مهارت بیشتری کسب خواهید کرد.” لاو همچنین توصیه می‌کند مطمئن شوید که از منابع معتبر یاد می‌گیرید.

آزمایش و تست لوسید دریم

لاو می‌گوید: «زمانی که چیزهایی رویایی رخ می‌دهند، می‌توانید و باید آزمایش‌های خاصی را نیز انجام دهید تا مشخص کنید که آیا خواب می‌بینید یا خیر. ساده‌ترین «تست واقعیت» این است که بینی خود را نیشگون بگیرید و سعی کنید از طریق آن نفس بکشید. در طول زندگی بیداری، بدیهی است که نمی‌توانید نفس بکشید. با این حال، در طول یک رویا، شما تجربه عجیبی از نفس کشیدن از طریق بینی فشرده خواهید داشت. نشانه مطمئنی است که خواب می‌بینید!»

نکات دیگر برای لوسید دریم

لاو می‌گوید: «تکنیک‌های زیادی وجود دارند که هدفشان القای رویاهای شفاف است، با این حال، بهتر است تصور نکنید که یک تکنیک «درست» یا «کامل» وجود دارد. لاو انتخاب یک تکنیک لوسید دریم را با انتخاب لباس شما مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «به همان شکلی که هیچ لباسی «کامل» نیست، هیچ تکنیک رویای شفاف هم کامل نیست. «با لباس، فرد باید مطابق با آب و هوا و رویدادها لباس بپوشد. تکنیک‌های رویای شفاف بسیار شبیه به این هستند. خواب پر از متغیر است و ما باید تکنیک‌هایی را که استفاده می‌کنیم متناسب با شرایط وفق دهیم.

رؤیای شفاف القایی یادمانی (MILD)

تکنیک MILD جایی است که بیننده رویایی را که از آن بیدار شده به خاطر می‌سپارد، سپس تصور می کند که به طور واضح در آن آگاه می‌شود. آنها دوباره به خواب می‌روند و به خود می‌گویند که در رویای بعدی خود متوجه خواهند شد که دارند رویا می‌بینند.

همچنین بخوانید  صفر تا صد اصول فن بیان

روش تست واقعیت

تست لوسید دریم

بارت می گوید: روش آزمایش واقعیت “شامل انجام یک عمل و مشاهده مطابقت نتایج با نتایج مورد انتظار در هنگام بیداری است یا خیر.” با انجام این تست‌ها در زندگی بیداری، فرد ممکن است در نهایت تصمیم بگیرد که چنین آزمایشی را هنگام خواب انجام دهد، که ممکن است شکست بخورد و به بیننده اجازه دهد متوجه شود که در حال دیدن خواب است. آنها باید کسانی باشند که در زندگی بیداری در مقابل رویاهای آن فرد متفاوت باشند.”

در «آغاز»، کاب از یک فرفره استفاده کرد – اگر بیدار بود، چرخش بالا در نقطه‌ای متوقف می‌شد، در حالی که وقتی خواب می‌دید به چرخش بی‌نهایت ادامه می‌داد. اگر فرفره این کار را برای شما انجام نمی‌دهد، بارت می‌گوید که تست‌های زیر تست‌های رایجی هستند که برای بسیاری از افراد کار می‌کنند:

به دنبال متن برای خواندن آن، نگاه کردن به عقب و نگاه کردن به گذشته برای خواندن دوباره آن. متن رویا اغلب در خواندن دوم تار، بی معنی یا تغییر می کند.

نگاه کردن به ساعت دیجیتال یا ساعت. رویا بیننده باید بررسی کند که آیا اعداد به عنوان زمان معنا دارند یا خیر. مانند مطالعه، سعی کنید به دور نگاه کنید و به عقب نگاه کنید. زمان رویا احتمالاً در یک نگاه دوم به طور تصادفی و اساسی تغییر کرده است. (ساعت‌های آنالوگ معمولاً در خواب تغییر نمی‌کنند، در حالی که ساعت‌های دیجیتال تمایل زیادی به این کار دارند. یک ساعت دیجیتال یا ساعت ممکن است دارای کاراکترها یا اعداد عجیب و غریب باشد که از نظم خارج شده‌اند.)

چرخاندن کلید چراغ. سطح نور به ندرت در نتیجه چرخاندن سوئیچ در رویا تغییر می‌کند.

نگاه کردن به آینه در رویاها، انعکاس از آینه اغلب تار، مخدوش، نادرست یا ترسناک به نظر می‌رسد.

سئوالات متداول

لوسید دریم چیست؟

لوسید دریم (خواب شفاف) خوابی است که در آن خواب بیننده متوجه می‌شود که در حال دیدن خواب است و اغلب می‌تواند محتوا و اعمال رویا را کنترل کند.

لوسید دریم چقدر رایج هستند؟

لوسید دریم نسبتاً نادر هستند، با برخی از مطالعات تخمین زده می‌شود که حدود 55 درصد از مردم حداقل یک خواب شفاف در طول زندگی خود دیده‌اند.

چند تکنیک برای القای لوسید دریم چیست؟

برخی از تکنیک‌ها برای القای رویاهای شفاف شامل آزمایش واقعیت (بررسی اینکه آیا چندین بار در طول روز رویا می‌بینید)، نگه داشتن یک دفترچه رویا و تمرین مراقبه است.

آیا خطراتی در ارتباط با لوسید دریم وجود دارد؟

هیچ خطر فیزیکی شناخته شده‌ای در ارتباط با لوسید دریم وجود ندارد، اما برخی از افراد ممکن است عوارض عاطفی یا روانی مانند اضطراب یا اختلال خواب را تجربه کنند.

آیا کسی می تواند یاد بگیرد که لوسید دریم ببیند؟

بله، با تمرین و استفاده از تکنیک‌ها، بیشتر مردم می‌توانند یاد بگیرند که رویاهای شفاف ببینند.

لوسید دریم معمولا چقدر طول می کشد؟

لوسید دریم‌ها می‌توانند از نظر طول متفاوت باشند، اما معمولاً از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند.

آیا می توان از لوسید دریم برای بهبود مهارت ها یا یادگیری موارد جدید استفاده کرد؟

برخی از مردم بر این باورند که می‌توان از لوسید دریم برای بهبود مهارت‌ها یا یادگیری موارد جدید استفاده کرد، اما شواهد علمی محدودی برای حمایت از این ادعا وجود دارد.

آیا می توان از لوسید دریم برای غلبه بر کابوس ها استفاده کرد؟

بله، برخی از افراد از لوسید دریم به عنوان تکنیکی برای غلبه بر کابوس‌ها با مقابله و کنترل محتوای رویا استفاده کرده‌اند.

آیا می توان از لوسید دریم برای اهداف درمانی استفاده کرد؟

برخی از درمانگران از رویای شفاف به عنوان ابزاری برای درمان، مانند درمان کابوس‌های شبانه یا اختلالات اضطرابی استفاده می‌کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزایای درمانی بالقوه رویای شفاف مورد نیاز است.

سخن آخر

در حالی که لوسید دریم ممکن است شبیه چیزی به نظر برسد که فقط هالیوود یا استیون کینگ می‌توانند آن را بسازند، اما برای خیلی‌ها تجربه‌ای واقعی است که بر اساس علم و روانشناسی واقعی است. لوسید دریم که عمدتا یک مکانیسم فعالیت در قشر پیشانی مغز است، زمانی رخ می‌دهد که بیننده رویا بداند در حالی که هنوز در حالت رویا است در حال دیدن رویا است. در حالی که برخی از افراد ممکن است رویای شفاف خود به خودی را تجربه کنند، برخی دیگر می‌توانند انجام آن را یاد بگیرند. فقط نیاز به زمان، تمرین و صبر دارد.

admin
admin
چطور بود؟
+1
13
+1
7
+1
11
+1
2
+1
8
+1
4
+1
5

2 Comments

  1. صبا
    0
    0

    من یه ساله دارم تکنیک های لوسید دریم رو انجام میدم. یه کانال روی یو تیوب هم هست که خیلی عالی، داره به فارسی تکنیک های لوسید دریم رو آموزش میده!

    گوگل کنید *لوسید مستر* ویدیو هاشو پیدا میکنید!

    Reply
    • خاطره سرایی
      0
      0

      خیلی ممنون. اگه دوست دارید تجربه هاتون در مورد لوسید دریم رو هم با به اشتراک بزارید، خوشحال میشیم به آیدی @Unevis_admin تو تلگرام پیام بدین. اگه تجربه های جالبی داشته باشین، به عنوان یک مقاله به صورت رایگان با نام خودتون تو سایت منتشر میشه.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط