Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ مراقبت های بعد از تتو | آنچه باید بدانید

مراقبت های بعد از تتو | آنچه باید بدانید

by | 8 خرداد 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

مراقبت های بعد از تتو مناسب می‌تواند خطر ایجاد زخم یا عفونت را کاهش دهد. مدت زمان پوشاندن تتو، راه‌هایی برای جلوگیری از محو شدن یا خشک شدن آن و اینکه چرا ممکن است بخواهید از ژل نفتی خودداری کنید را بیابید. خالکوبی های مختلف و معانی آن‌ها ممکن است برای شما به قدری جذاب باشند که شاید از مراقبت های بعد از تتو غافل شوید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را جایی ذخیره کنید و آن را با دقت مطالعه کنید.

چرا مراقبت های بعدی اهمیت دارد

تتو چیزی بیش از یک اثر هنری و راهی برای اثبات سبک شخصی شماست. این یک روش پزشکی نیز هست، زیرا هنرمند از یک سوزن برای وارد کردن جوهر زیر پوست شما استفاده می‌کند. هر زمان که پوست را باز می‌کنید، خود را در برابر زخم و عفونت آسیب پذیر می‌کنید.

مراقبت از تتو شما می‌تواند از این عوارض جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که تتو به درستی بهبود می‌‍یابد. هم شما و هم تتو آرتیست نقش‌های مساوی در این فرآیند بازی می‌کنید. در کنار مراجعه به یک تتوکار مجاز و معتبر، باید از تتو جدید خود در خانه مراقبت کنید.

ندانستن نکات و مراقبت های بعد از تتو می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. بسیاری از تتوآرتیست‌ها خود را ملزم به ارائه دستورالعمل‌های مراقبت های بعد از تتو نمی‌کنند.

به خواندن این راهنما برای مراقبت های بعد از تتو خود، ادامه دهید.

چگونه از خالکوبی خود مراقبت کنید

مراقبت های بعدی به محض انجام خالکوبی شما شروع می‌شود:

تتو را کاور کنید

تتو آرتیست باید یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را روی تتو بمالد و سپس آن ناحیه را با بانداژ یا پوشش پلاستیکی بپوشاند. این پوشش از ورود باکتری‌ها به پوست شما جلوگیری می‌کند. همچنین از خالکوبی در برابر مالیدن روی لباس و تحریک شدن محافظت می‌کند.

پانسمان را تا زمانی که هنرمند خالکوبی شما توصیه کرده است، نگه دارید، که ممکن است فقط چند ساعت باشد. این به جذب مایع یا جوهر اضافی که از تتو نشت می‌کند کمک می‌کند.

تتو را به آرامی بشویید

پس از چند ساعت، می‌توانید پوشش را بردارید.

ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس خالکوبی را به آرامی با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید.

مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر و الکل را روی تاتو بمالید. در این مرحله می‌توانید پوشش را جدا نگه دارید تا پوستتان نفس بکشد.

صبر کنید تا خوب شود

در حالی که تتو شما بهبود می‌یابد، باید:

  1. هر زمان که بیرون می‌روید لباس‌های ضد آفتاب بپوشید.
  2. اگر علائم عفونت یا مشکلات دیگر را تجربه کردید، با تتوکار یا دکتر خود تماس بگیرید.

شما نباید:

  • تتو خود را با ضد آفتاب بپوشانید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد.
  • خالکوبی را بخراشید یا بچینید.
  • لباس تنگ روی تتو بپوشید.
  • به شنا بروید یا بدن خود را در آب غوطه‌ور کنید (دوش گرفتن خوب است)

مراقبت های بعد از تتو

سرعت بهبودی شما به اندازه خالکوبی و پیچیدگی آن بستگی دارد. تتو بزرگ‌تر قرمز و متورم می‌شوند، زیرا آسیب بیشتری به پوست شما وارد می‌کنند.

روز 1

از محل خالکوبی با یک باند یا پلاستیک روی تتو خود به خانه می‌آیید. بعد از چند ساعت می‌توانید باند را بردارید.

شما باید از هنرمند خود در مورد مدت زمان انتظار برای جزئیات بپرسید. توصیه‌ها متفاوت خواهد بود و ممکن است بر اساس نوع و اندازه خالکوبی شما باشد. برخی از هنرمندان خالکوبی پیشنهاد می‌کنند که تتو خود را فقط 1 یا 2 ساعت بپوشانید.

پس از جدا شدن پوشش، احتمالاً متوجه ترشح مایع از خالکوبی خواهید شد. این خون، پلاسما (بخش شفاف خون) و مقداری جوهر اضافی است. طبیعی است. پوست شما نیز قرمز و دردناک خواهد شد. ممکن است در لمس کمی گرم احساس شود.

با دستان تمیز، خالکوبی را با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید. پوشش را کنار بگذارید تا خالکوبی بتواند بهبود یابد.

روزهای 2 تا 3

در حال حاضر، تتو شما ظاهری کدرتر خواهد داشت. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست شما بهبود یابد.

خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز بشویید و از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید.

هنگام شستشو، ممکن است متوجه شوید که مقداری جوهر به داخل وان می‌ریزد. این فقط جوهر اضافی است که از طریق پوست شما می‌آید.

روزهای 4 تا 6

قرمزی باید شروع به محو شدن کند.

احتمالاً متوجه پوسته شدن خفیف روی خالکوبی خواهید شد. پوسته‌ها نباید به ضخامت پوسته‌هایی باشند که هنگام بریدن خود ایجاد می‌کنید، اما برجسته می‌شوند. پوسته‌ها را نچینید – این می‌تواند باعث ایجاد زخم شود.

به شستن خالکوبی خود یک یا دو بار در روز ادامه دهید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید.

روزهای 6 تا 14

تتو ها سفت شده‌اند و شروع به پوسته پوسته شدن خواهند کرد.

آنها را انتخاب نکنید یا سعی نکنید آنها را از بین ببرید. بگذارید به طور طبیعی از بین بروند. در غیر این صورت، می‌توانید جوهر را بیرون بکشید و جای زخم باقی بگذارید.

در این مرحله ممکن است پوست شما بسیار خارش داشته باشد. چند بار در روز به آرامی روی یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل بمالید تا خارش از بین برود.

اگر خالکوبی شما در این مرحله هنوز قرمز و متورم است، ممکن است عفونت داشته باشید. به تتوکار خود برگردید یا به پزشک مراجعه کنید.

روزهای 15 تا 30

در این آخرین مرحله از بهبودی، بیشتر پوسته‌های بزرگ از بین می‌روند. ممکن است هنوز مقداری پوست مرده ببینید، اما در نهایت باید آن را نیز پاک کنید.

ممکن است ناحیه خالکوبی شده همچنان خشک و کسل کننده به نظر برسد. مرطوب نگه دارید تا زمانی که پوست دوباره مرطوب به نظر برسد.

در هفته دوم یا سوم، لایه‌های بیرونی پوست باید بهبود یافته باشند. ممکن است 3 تا 4 ماه طول بکشد تا لایه‌های زیرین به طور کامل بهبود یابند.

در پایان ماه سوم شما، خالکوبی باید همانطور که هنرمند در نظر داشت روشن و واضح به نظر برسد.

محصولات مراقبت های بعد از تتو

از یک صابون ملایم و بدون عطر یا یک پاک کننده مخصوص تتو برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. هنرمند خالکوبی شما می‌تواند یک پاک کننده مخصوص تتو را توصیه کند.

گزینه های صابون شامل محصولات زیر است که می‌توانید آنها را به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید:

  • بار زیبایی پوست حساس Dove
  • نوتروژن مایع
  • صابون دئودورانت ضد باکتری دایل گلد (اگرچه این صابون بدون عطر نیست، هنرمندان تتو اغلب آن را توصیه می‌کنند)
  • برای یک یا دو روز اول، از پمادهایی مانند پماد A+D Original یا پماد شفابخش آکوافور یا محصولی که توسط تتوکار شما توصیه شده است برای کمک به بهبود خالکوبی استفاده کنید.

بهتر است از محصولاتی که 100 درصد نفتی هستند مانند وازلین خودداری کنید. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید که محصولات نفتی می‌توانند باعث محو شدن جوهر شوند.

با این حال، یک استثنا وجود دارد: اتوریتی تتو می‌گوید که وازلین ممکن است هنگام دوش گرفتن مفید باشد. از آنجایی که وازلین غیر متخلخل (ضدآب) است، می توانید آن را قبل از رفتن به حمام روی خالکوبی خود بمالید تا بتواند از پاشیده شدن ناحیه با آب محافظت کند.

همچنین اشاره شده است که وازلین ممکن است برای خالکوبی‌های بهبود یافته یا پوست اطراف خالکوبی در صورتی که فوق العاده خشک باشد مفید باشد.

فقط یک لایه نازک بمالید. قرار دادن یک لایه بیش از حد ضخیم به پوست شما اجازه تنفس نمی‌دهد.

پس از حدود 2 روز، می‌توانید از یک مرطوب کننده معمولی استفاده کنید. برخی از محصولاتی که می‌توانید خریداری کنید عبارتند از:

  • لوبریدرم دیلی موستر لوسیون بدون عطر
  • لوسیون بدن مرطوب کننده روزانه Aveeno برای پوست‌های خشک
  • لوسیون بدون عطر کورل
  • لوسیون ترمیم کننده فشرده یوسرین

هر چیزی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که بدون عطر و الکل است. همچنین مطمئن شوید که حاوی مواد افزودنی مانند رنگ که می‌تواند پوست شما را خشک کند، نباشد.

روغن نارگیل و مراقبت های بعد از تتو

مردم پولینزی، مانند ساموآیی‌ها، مدت‌هاست که از روغن نارگیل روی خالکوبی‌های خود استفاده می‌کنند. آنها آن را پس از تکمیل خالکوبی یا پس از بهبودی اعمال می‌کنند. یکی از مزایای فرضی این است که باعث درخشش طرح می‌شود.

برخی از وب سایت‌ها ادعا می‌کنند که روغن نارگیل پوست زیر خالکوبی شما را مرطوب نگه می دارد و از عفونت محافظت می‌کند. هر چند هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد آن وجود ندارد.

قبل از قرار دادن روغن نارگیل یا هر محصول اثبات نشده دیگری روی خالکوبی خود با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی و عوارض احتمالی تتو

در چند روز اول پس از انجام خالکوبی، پوست شما ممکن است قرمز، خارش و دردناک باشد. ممکن است متوجه نشت جوهر اضافی به همراه خون و مایع از پوست خود شوید. این طبیعی است.

اگر شروع به تجربه علائم هر یک از عوارض زیر کردید، به پزشک خود مراجعه کنید:

عفونت

خالکوبی که به درستی از آن مراقبت نمی‌شود ممکن است عفونی شود. پوست آلوده قرمز، گرم و دردناک خواهد بود. همچنین ممکن است چرکی شود. گفته می‌شود در صورت داشتن اگزما پوستی، تتو می‌تواند برای پوست شما خطرات بیشتری را به وجود بیاورد.

اگر تجهیزات یا جوهر مورد استفاده تتوکارتان آلوده باشد، ممکن است به یک عفونت خونی مانند هپاتیت B، هپاتیت C، کزاز یا HIV مبتلا شوید.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر انتقال عفونت‌های دیگر مانند عفونت‌های پوستی مایکوباکتریال غیر سلی از طریق خالکوبی گزارش شده است.

واکنش آلرژیک

اگر به جوهر استفاده شده توسط تتوکار خود حساس هستید، ممکن است یک واکنش پوستی قرمز و خارش‌دار در محل ایجاد شود. طبق یک مطالعه سال 2019، رنگ‌های قرمز بیشترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارند.

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌های قرمز، همراه با رنگ‌های آبی و سیاه، احتمال بیشتری برای ایجاد واکنش‌های پوستی غیر آلرژیک مانند حساسیت به نور دارند.

جای زخم

آسیب ناشی از سوزن یا برداشتن خالکوبی می‌تواند باعث شود بدن شما بافت اسکار (جوشگاه) تولید کند. اسکارها می‌توانند دائمی باشند.

هنگامی که خالکوبی شما بهبود یافت، به حالت نگهداری می‌روید. اگرچه بعد از 3 یا 4 ماه مجبور نیستید به طور خاص از آن مراقبت کنید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از تحلیل رفتن جوهر انجام دهید.

سئوالات متداول

چه مدت باید تتو خود را بپوشانم؟

تتوکار شما معمولاً توصیه می‌کند تتوی خود را حداقل چند ساعت پس از انجام آن با بانداژ بپوشانید. پس از آن، شما باید پوشش را بردارید و تتو را تمیز و خشک نگه دارید.

آیا می توانم بعد از تتو به شنا بروم؟

بهتر است حداقل تا ۲ هفته پس از انجام تتو از شنا در استخر، جکوزی یا آب طبیعی خودداری کنید. این محیط‌ها می‌‎توانند تتو شما را در معرض باکتری‌ها و سایر آلاینده‌هایی قرار دهند که می‌توانند باعث عفونت شوند.

چند بار باید تتوی جدیدم را بشوییم؟

باید تتو جدید خود را ۲ تا ۳ بار در روز با آب ولرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. هنگام شستن ملایم باشید و بعد از آن محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.

آیا باید به تتو خود لوسیون بزنم؟

بله، باید یک لایه نازک از لوسیون یا پماد بدون عطر روی تتوی خود بمالید تا آن را مرطوب نگه دارید و از خارش جلوگیری کنید. هنرمند تتو شما ممکن است محصول خاصی را برای استفاده توصیه کند.

آیا می توانم روی تتو جدیدم لباس تنگ بپوشم؟

بهتر است در چند روز اول پس از انجام تتو از پوشیدن لباس‌های تنگ یا محدود کننده روی تتو خودداری کنید. این می‌تواند باعث تحریک شود و از بهبود مناسب ناحیه جلوگیری کند.

چقدر طول می کشد تا تتو من بهبود یابد؟

زمان بهبودی تتو بسته به اندازه و محل تتو و همچنین فرآیند درمان فردی شما می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا تتو به طور کامل بهبود یابد.

اگر تتو من عفونی شد چه باید بکنم؟

علائم عفونت شامل قرمزی، تورم و ترشح از ناحیه خالکوبی شده است. اگر مشکوک هستید که تتو شما آلوده است، باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

آیا می توانم بعد از تتو ورزش کنم؟

بهتر است حداقل تا 3-2 روز پس از انجام تتو از ورزش‌های شدید یا فعالیت‌هایی که باعث تعریق بیش از حد می‌شود خودداری کنید. پس از آن، می‌توانید به تدریج به روال عادی ورزش خود بازگردید.

چه زمانی می توانم روی تتو خود اصلاح کنم؟

باید منتظر بمانید تا خالکوبی شما به طور کامل بهبود یابد و قبل از تراشیدن ناحیه مورد نظر خود را بتراشید. این ممکن است 2-4 هفته طول بکشد، بسته به اندازه و محل تاتو. هنگام اصلاح، ملایم باشید و از استفاده از محصولاتی که ممکن است پوست خالکوبی شده را تحریک کند، خودداری کنید.

جمع بندی

پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت از خالکوبی و انجام اقداماتی مانند تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از مرطوب کننده می‌تواند به جلوگیری از عفونت و بهبودی کمک کند. همچنین مهم است که صبور باشید و به خالکوبی خود فرصت دهید تا بهبود یابد، از فعالیت‌هایی مانند شنا یا ورزش که می‌تواند باعث تحریک یا آسیب به ناحیه شود اجتناب کنید.

به طور خلاصه، برخی از نکات کلیدی برای مراقبت پس از خالکوبی عبارتند از:

  • خالکوبی خود را تمیز و خشک نگه دارید
  • استفاده از لوسیون یا پماد بدون عطر برای مرطوب نگه داشتن ناحیه
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا سولاریوم خودداری کنید
  • حداقل به مدت 2 هفته از شنا کردن یا خیساندن در آب خودداری کنید
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ یا محدودکننده که می‌تواند ناحیه را تحریک کند، خودداری کنید

صبور باشید و به خالکوبی خود زمان دهید تا به طور کامل بهبود یابد، قبل از قرار دادن آن در معرض اصلاح، ورزش یا سایر فعالیت‌هایی که ممکن است باعث تحریک شوند.

admin
admin
چطور بود؟
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط