Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ هنر و ادبیات @ موسیقی @ آشنایی با موسیقی هوی متال و زیرشاخه‌های آن

آشنایی با موسیقی هوی متال و زیرشاخه‌های آن

by | 20 شهریور 1401 | موسیقی, نوشته های خواندنی | 0 comments

محبوبیت موسیقی هوی متال در طول سال‌های دیسکو در پایان دهه 1970 کاهش یافت، اما در دهه 1980 بیش از هر زمان دیگری موفق شد، زیرا دف لپارد، آیرون میدن و ساکسون رهبری “موج جدید هوی متال بریتانیا” را بر عهده داشتند که همراه با تاثیرگذاری مهارت حیرت انگیز گیتار ادی ون هالن، این ژانر را احیا کرد. موجی از متال «گلم»، شامل گروه‌های متفاوتی مانند متلی کرو و رت، از لس‌آنجلس در حدود سال 1983 سرچشمه گرفت. Poison، Guns N’ Roses، و صدها گروه دیگر سپس به لس آنجلس نقل مکان کردند تا بتوانند با ناشر‌های موسیقی قرارداد ببندند. اما موسیقی هوی متال با موفقیت گروه اسکورپیونز آلمان و سایر گروه‌های موسیقی از ژاپن تا اسکاندیناوی به یک پدیده جهانی تبدیل شده بود. مهم‌ترین تأثیر موسیقی این دهه، پیشرفت‌هایی بود که در نوازندگی اتفاق افتاد. مانند ون هالن، گیتاریست‌هایی مانند ریچی بلکمور (از دیپ پرپل)، رندی رادز (با آزبورن)، و ینگوی مالمستین سطوح و سبک‌های جدیدی از تکنیک گیتار راک را به نمایش گذاشتند و کلیشه‌های رایج هوی متال را برای مردم ساده کردند.

موسیقی هوی متال در دهه 1980 به زیر ژانرهایی مانند لایت متال، دث متال و حتی متال مسیحی تقسیم شد. صحنه زیرزمینی کوچکتری از سبک‌های خشن‌تر در تقابل با متال پاپ‌گراتر Bon Jovi، Whitesnake و گروه‌های گلم توسعه یافت. متالیکا، مگادث، آنتراکس و اسلایر پیشگام ترش متال (Thrash metal) بودند که با تمپوهای سریع، صداهای خشن و سبک نوازدگی گیتار تهاجمی، و اشعار انتقادی یا طعنه آمیز سبک خود را از دیگران متمایز کردند. سبک‌های محبوب‌تر هوی متال عملاً در اواخر دهه 1980 جریان اصلی موسیقی عامه‌پسند را به خود اختصاص دادند، اما انسجام این ژانر در اواخر این دهه از بین رفت. گروه‌هایی مانند Guns N’ Roses و Nirvana طرفداران را به جهات مختلف کشاندند و بسیاری از طرفداران نیز به موسیقی رپ گریزان شدند. در طول دهه 1990، بسیاری از ستاره‌های دهه‌های قبل، مانند ون هالن، متالیکا و آزبورن، موفقیت‌های مستمری را در کنار گروه‌های جدیدتری مانند ساندگاردن تجربه کردند، اما نام هوی متال کمتر برای تبلیغ این گروه‌ها یا تعریف سبک آن‌ها برای طرفداران استفاده می‌شد.

نوازندگان و طرفداران موسیقی هوی متال در دهه 1980 مورد انتقاد شدید قرار گرفتند. گروه‌های سیاسی و آکادمیک این ژانر و طرفداران آن را به خاطر همه چیز از جنایت و خشونت گرفته تا افسردگی و خودکشی سرزنش کردند. اما مدافعان موسیقی خاطرنشان کردند که هیچ مدرکی وجود ندارد که کاوش هوی متال در مورد جنون و وحشت باعث ایجاد این آسیب‌های اجتماعی شده است. اشعار و تصاویر این ژانر مدت‌هاست که به طیف گسترده‌ای از موضوعات پرداخته است و موسیقی آن همیشه متنوع‌تر و جذاب‌تر از آن چیزی بوده است که منتقدان می‌گویند. افرادی که سواد موسیقی پایینی دارند، هر موسیقی خشنی را هوی متال می‌نامند. در واقع، سبک‌ها و زیرژانرهای هوی متال زیادی وجود دارد. هوی متال، چتری وسیع است که یک سبک موسیقی خشن و تهاجمی را نشان می‌دهد. ژانرهایی از متال هم هستند که بسیار ملودیک و جریان اصلی هستند و ژانرهای دیگری هم هستند که افراطی و زیرزمینی هستند. در اینجا مروری مختصر بر هوی متال و سبک‌های متعدد آن می‌کنیم.

تاریخچه‌ متال

اصطلاح “هوی متال” برای اولین بار در آهنگ “Born To Be Wild” توسط Steppenwolf در دهه 60 به معنای موسیقی استفاده شد. اگرچه بحث‌هایی بین کارشناسان وجود دارد، اما بیشتر مردم گروه‌هایی مانند Black Sabbath، Led Zeppelin و Deep Purple را اولین گروه‌های هوی متال می‌دانند. از آنجا این سبک تکامل یافته و به بسیاری از ژانرها و زیرژانرهای مختلف منشعب شد. هوی متال امروزه به عنوان یک نیروی حیاتی در موسیقی باقی مانده است و تورها و سی‌دی‌های زیادی از این سبک به فروش می‌رسد.

سبک خواندن متال

پایه‌ی اصلی هوی متال گیتار الکتریک است. شما نمی‌توانید بدون اینکه حداقل یک گیتاریست متال داشته باشید یک گروه هوی متال را تشکیل دهید. بسیاری از گروه‌ها دو تا چند گیتاریست دارند. برخی از ژانرها بخش‌های آرام و ملایمی دارند، اما بیشتر آهنگ‌های متال‌ بلند، خشن، سریع و تهاجمی هستند. سبک‌های خواندن در موسیقی هوی متال بسته به ژانر دارد، از آواز ملودیک گرفته تا آواز تهاجمی و جیغ‌های نامفهوم متغیر است.

ژانرهای متال

در ابتدا فقط هوی متال سنتی وجود داشت. بعد از مدت کوتاهی تکامل یافت و به سبک‌ها و زیرژانرهای مختلف تقسیم شد. با گذشت زمان، به معنای واقعی کلمه صدها زیرژانر به وجود آمد که در اینجا راجع به برخی از آن‌ها صحبت می‌کنیم:

آوانگارد متال

آوانگارد متال که متال تجربی نیز نامیده می‌شود، با سازها و ساختار آهنگ‌های غیر معمول و غیر سنتی شناخته می‌شود.

مثال‌ها: Arcturus, Dog Fashion Disco, Mr. Bungle, Peccatum, Vintersorg

همچنین بخوانید  بررسی علل وقوع سیل در ایران و راه‌های جلوگیری از آن

بلک متال

بلک متال با صدای بلند، خشن و تصاویر بت پرست/شیطانی نشان داده می‌شود. بلک متال سمفونیک یک زیر ژانر است که در آن از کیبورد استفاده می‌شود و بیشتر ملودیک است.

مثال: Bathory, Burzum, Emperor, Mayhem, Venom

سلتیک متال

سلتیک متال ترکیبی از هوی متال و موسیقی سلتیک با اشعار متمرکز بر اساطیر سلتیک است.

مثال ها: Cruachan, Geasa, Waylander

دث متال

این ژانر شکل افراطی دارد و از گیتارهای دیستورت شده و سبک خوانندگی غرغری (صدای خواننده بسیار بم و از ته حلق در می‌آید) استفاده می‌کند که گاهی اوقات به عنوان خوانندگی شبیه «Cookie Monster» توصیف می‌شود.

مثال‌ها: Cannibal Corpse, Death, Deicide, Morbid Angel

دوم متال

ژانری که از تمپوهای آهسته‌تری استفاده می‌کند و بر موسیقی غم انگیز و اتمسفریک تمرکز دارد. زیرژانرهای متعددی از دوم وجود دارد، از جمله drone، epic، industrial، sludge و stoner.

مثال: Candlemass, Pentagram, Saint Vitus, Solstice

گاتیک متال

ترکیبی از تاریکی و غم گوث راک با هوی متال. اشعار معمولاً حماسی و ملودراماتیک هستند. در این ژانر ترکیب‌ آواز مرد/زن زیادی استفاده می‌‌شود و خواننده مرد به طور کلی از آوازهای تهاجمی‌تر استفاده می‌کند.

مثال‌ها: Lacuna Coil, Leaves Eyes, Theatre Of Tragedy, Tristania

گرایند کور

این ژانر برگرفته از ترش متال و دث متال است. این سبک نام خود را از صدای ریف های گیتار آتونال همراه با ضربات انفجاری درام بیس گرفته است. خوانندگی این ژانر شبیه به دث متال است.

مثالها: Carcass, Napalm Death, Nasum, Pig Destroyer, Terrorizer

هیر متال

این سبک که پاپ متال و اسپری متال نیز نامیده می‌شود، بسیار ملودیک و جذاب است. برخی از موفق‌ترین گروه‌ها از نظر تجاری و مورد تحقیر منتقدان از این ژانر آمده‌اند. آن‌ها زیاد آرایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند و موهای بلندی داشتند که به همین دلیل به آن‌ها نام هیر متال دادند. آنها در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 موفق به پخش شدن در رادیو‌‌ها و بالا رفتن در چارت‌های زیادی شدند تا اینکه گرانج راک آن‌ها را نابود کرد.

مثال‌ها: Poison, Ratt, Warrant, Winger, White Lion

متال کور

این سبک در حال حاضر بسیار محبوب است و هوی متال را با سبک هاردکور ترکیب می‌کند. آن‌ها از سبک موسیقی هوی متال، به ویژه دث متال ملودیک و سبک فریاد زدن هاردکور استفاده می‌کنند.

مثال‌ها: As I Lay Dying, God Forbid, Killswitch Engage, Shadows Fall

موج جدید هوی متال بریتانیا

این ژانر تقریباً بر تمام متال‌هایی که آن را دنبال کرده‌اند تأثیر گذاشته است. این‌ها پیشگامان متال بودند که صدای اصلی گروه‌هایی مانند Black Sabbath را گرفتند و تاثیرات راک و بلوز را برای ساختن صدای متال سنتی که امروز با آن آشنا هستیم استفاده کردند.

همچنین بخوانید  بهترین گیم های سال 2022

مثال‌ها: Def Leppard, Diamond Head, Iron Maiden, Judas Priest, Saxon

نو متال

با ترکیب ریف‌های هوی متال با تأثیرات هیپ هاپ و اشعار رپ، این ژانر در اواخر دهه 90 تا اوایل دهه 2000 بسیار محبوب شد و سپس از محبوبیت خارج شد. گروه‌های کمی از این سبک هنوز به خوبی فعالیت می‌کنند، اگرچه خیلی از آن‌ها آمده و رفته‌اند.

مثال‌ها: Korn, Limp Bizkit, Papa Roach, Slipknot

پاور متال

یک فرم بسیار ملودیک از متال که از گیتارهای در حال اوج و سبک خوانندگی قدرتمند استفاده می‌کند، معمولا در یک رجیستر بالاتر. همچنین سبکی حماسی با ترانه‌های طولانی و اشعار فراوان درباره موضوعات اساطیری، فانتزی و ماورالطبیعه است. بیشتر گروه‌های پاور متال نیز کیبورد دارند.

مثال‌ها: Blind Guardian, Fate’s Warning, Helloween, Jag Panzer

پروگرسیو متال

پروگرسیو متال ترکیبی از موسیقی هوی متال و پراگرسیو راک است و از بسیاری از ویژگی‌های آوانگارد و پاور متال بهره می‌برد. ساختار آهنگ‌های این سبک پیچیده، با تغییراتی کلیدی و معمولا طولانی است. اشعار این سبک حماسی هستند و اغلب آلبوم‌های پراگرسیو متال، آلبوم‌های مفهومی هستند و از یک موضوع مرکزی استفاده می‌کنند که در سراسر آن وجود دارد.

مثال‌ها: Dream Theater, Evergrey, Fates Warning, Queensryche

ترش متال

این ژانر از موج جدید هوی متال بریتانیا تکامل یافت و سنگین‌تر و خشن‌تر شد. ترش متال را می‌توان با ریف‌های سریع و درام دابل بیس با خوانندگی خشن اما قابل درک شناخت. برخی از محبوب‌ترین گروه‌های متال به‌عنوان گروه‌های ترش شروع به کار کردند، اگرچه اکثر آن‌ها با پیشرفت خود تکامل یافتند.

مثال: Anthrax, Megadeth, Metallica, Slayer

آینده‌ی سبک متال

نکته مهم در مورد موسیقی هوی متال این است که به طور مداوم در حال تغییر، تکامل و پیشرفت است. درست زمانی که فکر می‌کردید متال نمی‌تواند افراطی‌تر شود، چیز جدیدی در آن ظاهر می‌شود. فرقی نمی‌کند ملودی و پیچیدگی پاور متال را ترجیح می‌دهید یا تهاجمی و خشن بودن دث متال، همه این‌ها بخشی از موسیقی فراگیر هوی متال هستند.

Hosein Hooshmand

Hosein Hooshmand

حسین هوشمند هستم متولد 77 ساکن تهران. علاقه ی زیادی به هنر، ورزش و گیمینگ دارم و سعی میکنم در نوشته هام راجع به این موضوع ها برای شما صحبت کنم.

چطور بود؟
+1
1
+1
+1
1
+1
+1
1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط