Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ رابطه و ازدواج @ هر آنچه باید درباره یک رابطه احساسی سالم بدانید

هر آنچه باید درباره یک رابطه احساسی سالم بدانید

by | 17 شهریور 1401 | رابطه و ازدواج | 2 comments

بیشتر افراد وجود عشق و علاقه را مهم‌ترین عامل در شکل گیری رابطه سالم می‌دانند اما شکل گیری عشق و علاقه به خودی خود ممکن نیست بلکه مستلزم وقت گذاشتن، یادگیری و تلاش است. ساختن و داشتن یک رابطه سالم به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. روابط عاطفی و احساسی قبلی شما، تجارب عاطفی دوران کودکی‌تان با پدر و مادرتان، اعتقادات و باورهای شما در مورد یک رابطه سالم همگی در شکل گیری یک رابطه خوب تاثیرگذار است. رابطه سالم رابطه‌ای است که هر دو طرف از آن راضی و خوشنود هستند و هیچ گونه آسیبی به آن‌ها در این رابطه وارد نمی‌شود.

ویژگی های رابطه سالم

  1. در رابطه سالم هر دو طرف این امکان را دارند که در نهایت صداقت و بی پرده با طرف مقابل خود به گفتگو بپردازند.

2. یکی از نشانه‌های رابطه سالم داشتن حریم شخصی و خصوصی است. داشتن رابطه‌ی عاشقانه به این معنا نیست که هر لحظه کنار کسی که دوستش دارید باشید. در یک رابطه سالم هر دو طرف باید این امکان را داشته باشند که علایق و خواسته‌های شخصی خود را دنبال کنند و برای خود و دوستانشان وقت بگذارند.

3. اختلاف و تفاوت دیدگاه در هر رابطه‌ی وجود دارد و این یک امر کاملا طبیعی است. اگر در هیچ زمینه‌ای اختلاف نظر وجود ندارد احتمالا رابطه به درستی پیش نمی‌رود.

4. در رابطه سالم افراد به صورت دوستانه اختلافاتشان را حل می‌کنند و هیچ‌گاه سبب تحقیر و ناراحتی طرف مقابل نمی‌شوند. آن‌ها برای حل اختلافاتشان تلاش می‌کنند که درک درستی از همدیگر داشته باشند.

5. از نشانه‌های یک رابطه سالم این است که افراد قبل از هر چیزی خود را دوست دارند و برای خود ارزش و احترام قائل‌اند.

6. رابطه سالم رابطه‌ای است که هر دو طرف در امر تصمیم گیری دخیل هستند و یک نفر به تنهایی تصمیمات لازم را نمی‌گیرد چرا که این امر می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و رابطه را دچار مشکل کند.

7. تجربه‌ی بودن در کنار هم در یک رابطه سالم بسیار لذت بخش و جذاب است و این سبب ایجاد خشنودی و رضایت در دو طرف می‌شود.

8. یکی از نشانه‌های رابطه سالم احساس نزدیکی به طرف مقابل و حفظ تعادل در رابطه است. مهم است که برای طرف مقابل خود وقت بگذارید و این احساس را در او القاء کنید که او از همه چیز برای شما با ارزش‌تر و مهم‌تر است.

9. مهم‌ترین اصل برای ساختن یک رابطه سالم، اعتماد و اطمینان دو طرفه است. رابطه عاشقانه و دوستانه جایی برای ابهام و پنهان کاری نیست و هر دو طرف کاملا به هم اعتماد دارند.

ویژگی های رابطه سالم

چگونه یک رابطه سالم خلق کنیم؟

برای شناخت یکدیگر تلاش کنید

مهم‌ترین اصل برای داشتن یک رابطه سالم، شناختن کسی است که به او علاقه دارید. وقتی قصد دارید برای کسی که به او علاقه دارید کادو تهیه کنید، باید از علایق و نیازهای او آگاه باشید تا بتوانید هدیه‌ای مناسب برای او بخرید و این مستلزم شناخت طرف مقابل است. افراد بر اساس علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. برخی مایلند وقتی ناراحت هستند کنار کسی که عاشق او هستند باشند، در حالی که برخی ترجیح می‌دهند در چنین موقعیتی تنها باشند. پس برای شناخت طرف مقابلتان وقت بگذارید و به او کمک کنید که او نیز به درستی شما را بشناسد.

همچنین بخوانید  چگونه از یک رابطه سمی جان سالم به در ببریم؟

در مورد گذشته گفتگو کنید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای شناخت دیگران به ما کمک کند این است که زمانی را برای گفتگو درمورد گذشته و تجارب عاطفی و کاری با خانواده و دیگران اختصاص دهید. نیازی نیست شرایط را برای چنین گفتگویی آماده کنید. معمولا در رابطه فرصت گفتگو در مورد گذشته و یا دیگران به خودی خود پیش می‌آید که باید از آن به درستی استفاده کنید. اگر به جزئیات توجه کنید می‌توانید احساسات او را درک کنید و نیازهایش را بفهمید.

توقعات به‌جا یا بی‌جا؟!

هر فردی معمولا در روابط عاطفی خود از طرف مقابل توقعاتی دارد. این توقعات گاهی بجا و درست است و گاهی باعث ایجاد مشکل می‌شوند و معمولا از عقاید نادرست سرچشمه می‌گیرند.

هیچ کدام از شما همه چیز دان نیستید

اگر احساس می‌کنید که از یک رفتار بخصوص طرف مقابل‌تان خوشتان نمی‌آید به عنوان مثال اگر مایل نیستید در محل کار با شما تماس بگیرد باید این موضوع را به او بگویید. اگر شما همه چیز را در مورد او نمی‌دانید او هم طبیعتا همین گونه است. نمی‌توانید از او توقع داشته باشید که بدون اینکه نیاز خود را به زبان بیاورید از آن آگاه باشد. به یاد داشته باشید افراد علاوه بر تفاوت‌های جنسیتی خود دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که از تجارب گذشته نشات می‌گیرد. از تفاوت‌های جنسیتی زنان و مردان اطلاعات خوبی داشته باشید و در رابطه عاطفی خود آن‌ها را به زبان بیاورید.

امکان تغییر برای همه وجود دارد

وقتی شما با شخصی آشنا می‌شوید و از شخصیت و رفتار او خوشتان می‌آید معمولا به رفتار و شخصیتی که او از خود نشان داده است علاقمند می‌شوید و توقع دارید رفتار و شخصیت او هیچ وقت تغییر نکند. اما همه آدم‌ها در شرایط مختلف زندگی عوض می‌شوند و گاها عقاید، شخصیت و رفتار خود را مورد بررسی قرار می‌دهند و تغییر می‌دهند.

تغییر شخصیت یا عقاید و رفتار شما و یا طرف مقابل شما امری طبیعی و قابل پیش بینی است. اگر متوجه تغییری در او شدید این بدان معنا نیست که دیگر شما را دوست ندارد. در این مواقع لازم است که باهم گفتگو کنید تا بتوانید تغییر به وجود آمده را کنترل کنید تا این موضوع بر روی رابطه‌ی شما تاثیر منفی نگذارد. اما نباید به امید تغییر بعد از ازدواج، یک رابطه ناسالم را دنبال کنید.

متفاوت بودن از هم امری طبیعی است

برخی از افراد بدون واقع‌بینی توقع دارند طرف مقابلشان به همه موضوعاتی که آن‌ها دوست دارند، علاقه داشته باشد و یا دقیقا مانند خودشان رفتار کند. این توقع غیرمنطقی است چون حتی دوقلوهای همسان نیز با هم تفاوت هایی دارند. زمانی که افراد در رابطه علایق و توقعات خود را به یکدیگر تحمیل می‌کنند، سبب دور شدن آن‌ها از هم و ناکامی در رابطه عشقی می‌شود. برای حوزه‌هایی که با هم علایق مشترک ندارید برنامه‌ریزی کنید. شاید نیاز باشد اگر به والیبال علاقه ندارید، برای والیبال دیدن او منتظر بمانید و یا یک بار او با شما به دیدن فیلم محبوبتان بیاید که به آن علاقمند نیست، اما مواظب باشید که این تفاوت‌ها باعث کمرنگ شدن علاقه‌تان نشود.

به طرف مقابلتان فرصت خلوت کردن بدهید

برخی از افراد فکر می‌کنند وقتی یک رابطه‌ی جدید را شروع می‌کنند همه مشکلات خود را باید در حضور و با همراهی فرد مورد علاقه‌شان برطرف کنند و طرف مقابل هم باید همین ویژگی را داشته باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که افراد بخصوص مردان برای حل برخی مشکلات خود نیاز به تنهایی و خلوت کردن دارند و باید به خود و او این فرصت را بدهید. تنها بودن و فاصله گرفتن کوتاه مدت از یکدیگر به شما این امکان را می‌دهد تا خود را بیشتر بشناسید و بتوانید رابطه خود را به درستی بررسی کنید. گاهی تنهایی به پیاده روی بروید و حتی می‌توانید به تنهایی به کافه، رستوارن یا سینما بروید.

نشانه های یک رابطه ناسالم

روابط ممکن است با گذشت زمان به تدریج دستخوش تغییر شوند و همه روابط همیشه کاملا سالم نیستند. یک رابطه وقتی ناسالم است که مضرات آن بیشتر از منافعش باشد یا بعضی رفتارها برای یک یا هر دو فرد آسیب زا باشد و آن‌ها را ناراحت کند.

  1. فرد برای تغییر، خود را تحت فشار می بیند.
همچنین بخوانید  چگونه از یک رابطه سمی جان سالم به در ببریم؟

2. با نادیده گرفتن نیازهای خود، تمام تلاش و توجه خود را صرف رفع نیازهای طرف مقابل خود می‌کند.

3. فرد خود را مجبور می‌بیند که چیزهایی که برای او لذت بخش است را کنار بگذارد.

4. عدم حفظ و احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یا اجبار برای به اشتراک گذاشتن تمام جزئیات زندگی شخصی خود با طرف مقابلتان

5. دادن اختیار تام و کامل در مورد منافع مشترک همچون پول و دارایی‌ها به طرف مقابل

6. تلاش برای کنترل و جهت دادن به رفتارهای شما

7. انتقاد از نحوه‌ی لباس پوشیدن، معاشرت و غیره

8. عدم حس صمیمیت و دوستی با طرف مقابل

9. ارتباط شکننده

10. وقت گذرانی با هم صرفا برای تعهد به رابطه

11. فریاد زدن

12. برخورد فیزیکی

برخی از مسائل ممکن است گذرا باشد و مواردی است که می‌توانید با هم آن‌ها را رفع کنید یا با مشورت با یک روانشناس حل شود.

رابطه سالم نیاز به مراقبت دارد.

اصول داشتن یک رابطه سالم و لذت بخش

اعتماد اولین شرط برای داشتن رابطه سالم

همه اعتقاد داریم که اعتماد سنگ بنای یک رابطه سالم است، زیرا اگر اعتماد در رابطه شکل نگیرد، انگار پی خانه به درستی گذاشته نشده است و هر آن احتمال خراب شدن آن وجود دارد.

بدون وجود اعتماد، انگار که شک دارید طرف مقابلتان کنار شما خواهد ماند یا خیر. شاید حتی در صداقت گفتار او نیز شک داشته باشید. روش‌های زیادی برای خلق اعتماد و یا جلب دوباره آن در یک رابطه سالم وجود دارد. اما اگر برای ایجاد اعتماد در رابطه عاطفی خود وقت نگذارید، قطعا این رابطه در برابر شک و بدبینی آسیب پذیر خواهد بود. بنابراین بهتر است هر چه زودتر برای ایجاد اعتماد دو طرفه دست به کار شوید.

ارتباط سالم و سازنده

ارتباط دوستانه و همراه با احترام، به ویژه در شرایط سخت و دشوار یکی دیگر از شرط‌های داشتن یک رابطه سالم است. ممکن است خیلی از ما سعی کرده باشیم که در زندگی روزانه‌ی خود مسائل ناخوشایند را مخفی کنیم تا ظاهر زندگی خود را زیبا جلوه دهیم شاید هم هیچ وقت یاد نگرفتیم که اتفاقات ناخوشایند را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیریم.

در مجموع می‌توان گفت که یکی از موضوعاتی که می تواند سبب ایجاد اختلاف و ناسازگاری شود، ناتوانی در برقراری ارتباط سالم است. این بدان معناست کوچکترین حرفی باعث ناراحتی و دلخوری ما می‌شود و سبب می‌شود که ما عصبانی شویم. اگر شما چنین خصوصیتی دارید باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید، چرا که داشتن ارتباط سازنده و سالم مانند نیروی حیات بخش است که به رابطه جان می‌بخشد.

صبر داشتن

قطعا آدم‌ها در هر شرایطی نمی‌توانند صبور باشند. زیرا عواملی همچون کم خوابی یا بی‌خوابی، استرس یا مشکلات جسمی ممکن است سبب شود که گاهی فورا عصبانی شوید و از کوره در بروید. این رفتارها بخشی از وجود انسان را تشکیل می‌دهد.

اما کسانی که درگیر یک رابطه سالم وعاشقانه هستند، معمولا برای صبور بودن خود حد و مرزی تعیین می‌کنند. زیرا این صبور بودن سبب می‌شود که وقتی یکی از دو نفر حالش مساعد نیست یا روز خوبی را پشت سر نگذاشته است، با حفظ آرامش کاملا منعطفانه و حامیانه رفتار کند.

همدردی کردن

در برخی از مواقع همدردی با دیگران و خود را در موقعیت آن‌ها قرار دادن سبب می‌شود که طرف مقابل حس خوبی از شما بگیرد. اما همدردی با کسی که شریک زندگی شما است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای اینکه بتوانید معنی همدردی را به خوبی درک کنید به این فکر کنید که آیا واقعا می‌توانید حتی با وجود اختلاف نظر با طرف مقابل، او را درک کنید؟ آیا درد و ناراحتی او به قدری شما را متاثر می‌کند که برای بهتر شدن حالش تلاش کنید؟ آیا از موفقیت‌ها و پیروزی‌های او لذت می‌برید؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند محک خوبی برای سنجش حس همدردی شما باشد.

همچنین بخوانید  نشانه هایی که می گویند شما آمادگی ازدواج ندارید

ابراز علاقه و توجه

همه‌ی ما می‌دانیم که عشق باید بخشی از یک رابطه سالم، عاطفی و متعهدانه باشد. زیرا عشق پایه و اساس هر رابطه عاطفی است. اما آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است، نشان دادن عشق در قالب توجه و علاقه به طرف مقابل است و این صرفا با دوست داشتن دو طرفه است که می‌تواند تحقق پیدا کند.

بوسیدن، بغل کردن و نوازش کردن می‌تواند در طرف مقابل ایجاد امنیت و آرامش کند. البته باید این طرز ابراز علاقه کردن حد و مرز مشخصی ندارد اما باید به گونه‌ای باشد که بتواند نیازهای دو طرف را تامین کند.

این موضوع درمورد صمیمیت فیزیکی هم صدق می‌کند. موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که همواره دوست داشتن بر عشق تقدم دارد. یعنی بودن در یک رابطه سالم بدین معناست که واقعا به یکدیگر علاقه دارید و به خاطر این علاقه و دوست داشتن است که مایلید با هم باشید نه از سر اجبار.

انعطاف پذیری

حتما بارها شنیده‌اید که باید در رابطه مدارا کرد اگر چه همیشه این مدارا کردن و کنار آمدن بهترین نتیجه را ندارد.

مهم‌ترین اصلی که در این زمینه وجود دارد و باعث سازش منطقی می‌‌شود و بسیار حائز اهمیت است، منعطف بودن است. بنابراین هر دو طرف باید در زندگی روزمره و تصمیم‌گیری از خود انعطاف نشان دهند. چون اگر فقط یک نفر در رابطه همیشه کوتاه بیاید، این عدم تعادل به تدریج باعث خراب شدن رابطه می‌شود.

در یک رابطه سالم هر دو طرف آماده‌اند تا جایی که لازم است با رشد و تغییراتی که طی یک رابطه بلند مدت اتفاق می‌افتد کنار بیایند. همچنین هنگام اختلاف و کشمکش درک می‌کنند که مهم‌ترین خواسته هر کدام از رابطه چیست و بنابراین آن را در اولویت قرار می‌‌دهند.

اگر دو نفر هیچ وقت نخواهند به خاطر طرف مقابل کوتاه بیایند، خیلی زود وارد مسیر جدایی از هم می‌شوند و نمی‌توانند با یکدیگر زندگی مشترک خود را ادامه دهند.

قدردانی و قدرشناسی

قدردانی در رابطه یکی از مهم‌ترین عناصر است، زیرا سبب می‌شود که از شریک خود خشنودتر باشیم و احساس امنیت بیشتری داشته باشیم. هر چه حس قدردانی و قدرشناسی را بیشتر لمس کنیم، بیشتر احساس می کنیم طرف مقابل قدر ما را می داند. همین امر سبب می‌شود که در نهایت رابطه سالم‌تری داشته باشیم.

حتی تلاش های به ظاهر کوچک هم برای نشان دادن حس قدردانی، باعث افزایش خشنودی از رابطه می شود. پس باید همیشه به این نکه توجه کرد که تشکر کردن بعد از هر کاری که شریکتان انجام داده حائز اهمیت است. شاید هم بهتر باشد به حس بدی که بعد از تشکر نکردن کسی از ما بخاطر کاری که انجام داده ایم، به ما دست می دهد فکر کنید.

امکان رشد در رابطه سالم

روابط به مرور دستخوش تغییر می‌شوند. این امر فقط به این دلیل نیست که زمان زیادی از آن‌ها می‌گذرد، بلکه افراد به تدریج حس می‌کنند که در روابط گرفتار شده‌اند و فرصتی برای رشد و پیشرفت ندارند.

این که توقع داشته باشیم دو نفر بعد از گذشت چند ماه یا چند سال از رابطه همان آدم‌های سابق باشند، غیر منطقی و البته نادرست است. اهداف و خواسته‌های ما پیوسته در حال تغییر و تکامل هستند.

بنابراین تا زمانی که دو طرف شرایط پیشرفت و رشد را برای هم مهیا کنند، مانع موفقیت همدیگر نشوند، نسبت به یادگرفتن موضوعاتی که برای طرف مقابل مهم است علاقه نشان دهند و انتظار بی مورد نداشته باشند، نیازی به پایان رابطه به خاطر این موضوعات وجود ندارد.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

2 Comments

  1. خاطره سرایی
    0
    0

    رابطه سالم واقعا نیاز به مراقبت داره

    Reply
  2. پریسا
    0
    0

    واقعا انعطاف پذیری مهمترین اصل توی هر رابطه ایه. حتی در روابط دوستی و کاری

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط