Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ رابطه و ازدواج @ ویژگی های والدین سمی | چگونه روابط خود را با والدین سمی مدیریت کنیم؟

ویژگی های والدین سمی | چگونه روابط خود را با والدین سمی مدیریت کنیم؟

by | 29 آذر 1401 | رابطه و ازدواج, روان‌شناسی | 0 comments

کلمه “سمی” اغلب برای توصیف اشخاصی بکار می‌رود که ممکن است به گونه‌ای رفتار کنند که برای دیگران آزاردهنده باشد. رفتارهای ناخوشایند و یا منفی بافی‌های مکرر آن‌ها ممکن است دیگران را مضطرب و یا دچار استرس کند. ممکن است در محل کار، در یک رابطه یا در گروه دوستان خود با فردی با این نوع ویژگی‌ها مواجه شده باشید. اما وقتی آن فرد سمی، والدین سمی باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

تشخیص ویژگی‌های سمی می‌تواند سخت و دشوار باشد، به خصوص زمانی که ارتباط نزدیکی با این شخص دارید. اما دانستن چگونگی تشخیص ویژگی‌های سمی می‌تواند به شما کمک کند تا با آنها کنار بیایید.

چگونه می توانید رفتارهای سمی را در والدین خود شناسایی کنید؟

شناسایی رفتارهای سمی در والدینتان ممکن است آسان نباشد. شاید بهتر باشد ابتدا تشخیص دهید که تعامل با آنها چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. والدین شما ممکن است ویژگی‌های سمی داشته باشند در صورتی که تعامل با آنها احساسات زیر را در شما ایجاد کند:

  1. احساس سردرگمی می‌کنید و از خودتان مطمئن نیستید.

2. در مورد خودتان احساسات و افکار منفی و بدی دارید.

3. پیوسته خودتان را قضاوت می‌کنید.

4. بخاطر نه گفتن احساس گناه می‌کنید.

5. عصبانی و زودرنج هستید.

6. احساس می‌کنید مورد احترام دیگران نیستید.

7. مدام احساس می‌کنید در حال کنترل شدن هستید.

8. مدام نیاز به تغییر رفتار را در خود حس می‌کنید.

9. باید بسیار حساب شده و سنجیده صحبت کنید تا موجب دلخوری کسی نشوید.

ویژگی های مشترک والدین سمی چیست؟

اولین روش برای شناسایی والدین سمی در واقع توجه به احساساتی است که والدین در فرزندانشان ایجاد می‌کنند. اما در کنار این، برخی از ویژگی‌های سمی نیز وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید، مانند:

  1. آنها ممکن است مدام در حال کنترل شما باشند.
همچنین بخوانید  چگونه یک چک لیست خود مراقبتی بسازیم که به ما بهترین کمک را بکند؟

2. آنها ممکن است از شما، انتخاب های شما و سبک زندگی شما انتقاد کنند و خرده بگیرند.

3. ممکن است برای شما دشوار باشد که از لحاظ احساسی خود را از آنها جدا کنید و خودتان انتخاب کنید یا اهداف خود را تعیین کنید.

4. آنها ممکن است دائماً شما و کسانی که در زندگی شما هستند، مانند دوستان شما را قضاوت کنند.

10 توصیه برای مواجهه با والدین سمی

اگر برخی از این ویژگی‌های سمی را در والدین خود حس کردید، راه‌هایی برای مقابله با این رفتارها وجود دارد. استراتژی‌های زیر را امتحان کنید.

ویژگی های والدین سمی

1. از تلاش برای راضی کردن آنها دست بردارید

طبیعی است که خواستار تایید والدین خود باشید، اما خشنود کردن والدینی که رفتارهای سمی دارند احتمالا غیرممکن به نظر می‌رسد. به یاد داشته باشید که این زندگی شماست و شما حق دارید که خودتان انتخاب کنید و کاری را انجام دهید که احساس خوبی به شما می‌دهد. زندگی کردن بر اساس ارزش‌ها و اهداف دیگران می‌تواند باعث شود که شما احساس نارضایتی و عدم موفقیت کنید.

2. حد و مرز تعیین کنید

تعیین کردن حد و مرز به ما کمک می‌کند انتظارات و چهارچوب مشخصی برای رفتار دیگران با خودمان تعیین کنیم. آنها می‌توانند به ایجاد فضای عاطفی و فیزیکی بین شما و والدینتان کمک کنند. این ممکن است چیزی نبوده باشد که شما در کودکی داشته‌اید، بنابراین ممکن است برای تعیین حد و مرز و و در میان گذاشتن آن با والدین خودتان کمی معذب باشید. تعیین حد و مرز با افرادی که رفتارهای سمی دارند می‌تواند دشوار باشد. آن‌ها ممکن است محدودیت‌ها را رعایت نکنند. اما سعی کنید اجازه ندهید که این امر شما را منصرف کند.

حد و مرزها برای ایجاد و حفظ روابط سالم ضروری هستند. به یاد داشته باشید که محدود کردن تماس با والدینتان، نه گفتن به آنها، دیر آمدن یا زودتر رفتن اشکالی ندارد. حتی می‌توانید هیچ گونه ارتباطی با والدین خود نداشته باشید. روابط سالم بر اساس احترام ایجاد می‌شود و وقتی کسی بارها و بارها با شما بد رفتار می‌کند، احترام گذاشتن به آنها دشوار است.

همچنین بخوانید  از هستی شناسی تا شناخت «من»: انسان ذاتا حقیقت جو است

3. سعی نکنید آنها را تغییر دهید

تلاش برای تغییر افرادی که نمی‌خواهند تغییر کنند، می‌تواند شما را ناامید و سرخورده کند. در عوض، سعی کنید روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید، مانند نوع واکنش شما به والدین، انتخاب ها و رفتارتان.

4. مراقب آنچه با آنها به اشتراک می گذارید باشید

اعتماد یک عنصر حیاتی در روابط سالم است، بنابراین فقط اطلاعات شخصی خود را با کسانی که ثابت کرده‌اند قابل اعتماد هستند، به اشتراک بگذارید.

والدین شما ممکن است در این دسته قرار نگیرند اگر:

  • رازدار نیستند.
  • از شما انتقاد می‌کنند.
  • بدون اجازه شما، اطلاعات زندگی شخصی شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  • از آنچه به آنها می‌گویید علیه خود شما استفاده کنید.

شما موظف نیستید همه چیز (یا هر چیزی) را که در زندگی شما می‌گذرد به آنها بگویید یا به سؤالات آنها پاسخ دهید. فقط آنچه را که لازم می‌دانید به آنها بگویید.

5. محدودیت های والدین خود را بشناسید

اگر می‌دانید که والدینتان پس از یک ساعت مشخصی از روز دچار فراموشی، پرخاشگری یا مشکلات دیگری می‌شوند، سعی کنید برای تماس‌های تلفنی، ملاقات‌ها و جلسات خانوادگی زودتر برنامه‌ریزی کنید تا در معرض رفتارهای ناخوشایند آنها قرار نگیرید. این می‌تواند یک استراتژی مقابله‌ای موثر برای برخی باشد، اما شما مجبور نیستید زندگی خود را حول محور والدین خود برنامه ریزی کنید. در صورتی که برای شما موثر باشد، می‌توانید محدودیت‌های آنها را دور بزنید. اشکالی ندارد که جشن تولد خود را عصر برگزار کنید و والدین خود را دعوت نکنید زیرا نمی‌خواهید آنها آن را خراب کنند.

 6. استراتژی خروج داشته باشید

وقتی اوضاع رو به وخامت گذاشت، آن را به عنوان نشانه‌ای برای ترک محل توسط خودتان یا والدینتان در نظر بگیرید. ماندن فقط ممکن است وضعیت را تشدید کند و آن را بدتر کند.

 7. سعی نکنید برای آنها دلیل بیاورید

دلیل آوردن برای کسی که رفتار سمی از خود نشان می‌دهد، می‌تواند سخت باشد. سعی کنید در مورد مسائلی که برایتان مهم است قاطع باشید، اما بپذیرید که ممکن است والدینتان دیدگاه شما را درک نکنند. به یاد داشته باشید که لازم نیست در هر بحثی شرکت کنید.

همچنین بخوانید  مهارت های نرم چه مهارت هایی هستند؟ و چرا برای پیشرفت شما لازمند؟

8. لازم نیست همیشه در دسترس والدین خود باشید

افراد دارای رفتارهای سمی ممکن است بیش از حد نیازمند دیگران باشند. در صورت امکان می‌توانید به آنها کمک کنید. اما شما موظف نیستید که راننده، خدمتکار، باغبان یا درمانگر آن‌ها باشید – به خصوص اگر در تمام مدت با شما بد رفتار کنند. لازم نیست 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته در دسترس آنها باشید. اگر در حال حاضر سرتان شلوغ یا وقت ندارید، می‌توانید انتخاب کنید که به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید یا بعداً به پیامک‌های آنها پاسخ دهید.

9. مجبور نیستید تعطیلات را با والدین خود بگذرانید

درست است! شما حق دارید از تعطیلات لذت ببرید. این ممکن است بدان معنا باشد که نخواهید تعطیلات خود را با والدینتان بگذرانید. در برخی موارد فشار زیادی برای حفظ سنت‌های خانوادگی وجود دارد، اما این اغلب به بهای سلامت روان و جسم شما تمام می‌شود. ممکن است ایده خوبی باشد که شیوه های خاص خود را برای گذارندن تعطیلات داشته باشید یا در مورد نحوه گذراندن تعطیلات خلاق باشید.

10. از خودتان مراقبت کنید

برخورد با والدین سمی می‌تواند استرس زا باشد. این استرس می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. بسیار مهم است که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. از امروز با اصول اولیه شروع کنید، مانند:

  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • داشتن خواب با کیفیت
  • ورزش منظم
  • ارتباط با افراد مثبت
  • پی بردن به ارزش و اهمیت احساسات خود و توجه کردن به آنها
  • پیدا کردن حامی و پشتیبان

ممکن است راه حل ساده این باشد که حد و مرزها را تعیین کنید و زمانی که از نظر فیزیکی و عاطفی در بهترین حالت خود هستید، پاسخ متفاوتی بدهید یا جدا شوید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط