Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ مدیریت و کسب‌وکار @ رهبری و مدیریت @ آیا فکر می کنید شخصیت کاریزماتیکی دارید؟ کاریزما چیست؟

آیا فکر می کنید شخصیت کاریزماتیکی دارید؟ کاریزما چیست؟

by | 30 آذر 1401 | رهبری و مدیریت, روان‌شناسی | 0 comments

شخصیت کاریزماتیک به فردی اطلاق می‌شود که هم مهارت‌های اجتماعی و هم مهارت‌های رهبری و مدیریتی را دارا باشد. آنها از خصلت‌هایی همچون شور و اشتیاق و شایستگی برخوردارند که دیگران را جذب و متقاعد می‌کند. این ویژگی‌های رفتاری را می‌توان آموخت و کسب کرد، مانند خودآگاهی، زبان بدن، گوش دادن فعال، و احترام گذاشتن به دیگران. علیرغم باور همگان، کاریزما صرفاً ویژگی افراد مشهور نیست. مهم نیست که چقدر آدم جذابی هستید (یا نیستید)، چقدر درونگرا یا برونگرا هستید، یا تا چه اندازه از مهارت بذله گویی بهره مند هستید، کاریزما یک مهارت آموختنی و اکتسابی است.

در درجه اول، یک شخصیت کاریزماتیک می‌تواند دیگران را متقاعد کند، زیرا آنها را افرادی قابل اعتماد، صمیمی و کاملاً اجتماعی می‌دانند. افراد کاریزماتیک با مانور دادن بر روی نقاط قوت خود در هر موقعیت اجتماعی، خونگرم بودن و شایستگی خود را نشان می‌دهند. چه باور کنیم و چه نکنیم، همه ما نقاط قوت و ضعف داریم.

پی بردن به این موضوع که چگونه می‌توان شخصیت کاریزماتیک تری را پرورش داد که سبب تاثیرگذاری بر دیگران می شود مستلزم داشتن:

  1. خودآگاهی

2. ایجاد تعادل بین اشتیاق و شایستگی

3. احترام گذاشتن و ارزش نهادن به دیگران است.

افراد کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارند؟

افرادی که از شخصیت کاریزماتیک برخوردار هستند ویژگی‌های کلیدی را در خود پرورش می‌دهند. در زیر 16ویژگی افراد کاریزماتیک آورده شده است.

1. خودآگاهی

خودآگاهی افراد را قادر می سازد تا نقاط قوت خود را برجسته سازند و نقاط ضعف خود را بپوشانند. خودآگاهی مستلزم آگاهی از تجربیات درونی خود، مانند افکار و احساسات، و چگونگی تاثیر رفتار و حضور شما بر دیگران است. خودآگاهی باید در وجود شما رخنه کند و حضور داشته باشد. شما می‌توانید از طریق تمرین ذهن آگاهی به خودآگاهی دست پیدا کنید. پرورش و رشد خودآگاهی زیربنای تمام ویژگی‌های شخصیتی کاریزماتیک دیگری است که به دنبال آن می‌آیند. همانطور که خودآگاهی شما رشد می‌کند، با مهارت‌های بین فردی که باید روی آنها کار کنید بیشتر آشنا می‌شوید. نیازی نیست که شما انسان کامل و بی عیب و نقصی باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که پذیرفتن نواقص و کاستی‌های خود، شما را در نزد دیگران محبوب می‌کند.

همچنین بخوانید  چگونه اولویت های زندگی خود را مشخص کنیم؟

2. صمیمیت و خونگرم بودن

صمیمیت و خونگرم بودن یک ویژگی شخصیتی کاریزماتیک مهم است. افراد خونگرم معمولاً صمیمی، بادرک و دلسوز هستند. خوش بینی و اشتیاق نیز صمیمیت را منتقل می‌کند. در حالی که برخی افراد به طور طبیعی در ارتباط با دیگران خونگرم و صمیمی هستند، شما می‌توانید به راحتی در موقعیت‌هایی که احساس آرامش، راحتی و توانایی برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دارید، صمیمیت و خون گرم بودن خود را افزایش دهید. صمیمیت اعتماد دیگران را بر می‌انگیزد.

3. شایستگی

یک شخصیت کاریزماتیک همچنین می‌تواند شایستگی که ترکیبی از قدرت، توانایی و هوش است را منتقل کند. شایستگی یک قابلیت مدیریتی است. وقتی دیگران مهارت‌های رهبری شما را ارزیابی می‌کنند – برای مثال، در طول مصاحبه شغلی، توانایی شما را برای انجام کاری که قصد انجام آن را دارید ارزیابی می‌کنند. انتقال شایستگی با صمیمیت کمتر می‌تواند اقتدار را ایجاد کند. با این حال، تعادل درست بین صمیمیت و شایستگی، پایه و اساس مدیریت کاریزماتیک است.

4. زبان بدن راحت و باز

یک شخصیت کاریزماتیک معمولا از زبان بدن راحت و باز استفاده می‌کند. این کار سبب جلب اعتماد بیشتر و افزایش محبوبیت می‌شود، در نتیجه کاریزمای آنها را افزایش می‌دهد. نشان دادن دست‌ها و استفاده از آنها در هنگام صحبت کردن، افراد را درگیر می‌کند و سبب جذب آنها می‌شود.

زبان بدن

5. در جایی که احساس راحتی می کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید

یک شخصیت کاریزماتیک معمولاً درک می‌کند که بهترین احساس خود را کجا دارد و مناسبت‌ها و رویدادهایی را که ترجیح می‌دهند در آنها با مردم ملاقات کنند را به درستی تشخیص می‌دهند. اگر از حضور در جلسات متنفر هستید، تلاش برای ایجاد ارتباط و معاشرت با دیگران در یک کنفرانس ایده‌ی خوبی نیست.

6. گوش دادن فعال

یک شخصیت کاریزماتیک، سعی می‌کند که با گفتن هر کلمه توجه دیگران را به خود جلب کند و آنها را با خود همراه کند. اغلب، یک شنونده فعال سبب می‌شود که احساس کنید تنها فردی هستید که در اتاق حضور دارید، یا حداقل مهم‌ترین یا خاص‌ترین فردی هستید که در کنار آنها هستید.  

7. طناز بودن

افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند اغلب به شیوه‌ای طنازانه صحبت می‌کنند تا به دیگران احساس راحتی و آرامش بدهند و تنش را از بین ببرند. آرامشی که ارتباط فعال برای همه کسانی که درگیر موقعیت‌های تنش زا هستند به ارمغان می‌آورد، سبب محبوبیت افراد می‌شود. طناز بودن یک مهارت اجتماعی مهم است.

همچنین بخوانید  برندسازی و تاثیرات آن در بهبود کسب و کار

8. خودکنترلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک، توانایی کنترل هیجانات است. یک فرد کاریزماتیک توانایی کنترل احساسات و افکار خود را دارد. این بدان معنی است که آنها واکنشی یا تکانشی نیستند، بلکه سنجیده و حساب شده در برابر شرایط واکنش نشان می‌دهند.

9. تواضع و فروتنی

یک شخصیت کاریزماتیک معمولاً رفتار یکسانی با دیگران دارد بدون آنکه جایگاه موقعیت اجتماعی آنها را در نظر بگیرد. این یک ویژگی بسیار دوست داشتنی است. رفتار مشابه و یکسان با پیشخدمتی که در یک رویداد به شما نوشیدنی می‌دهد، با میزبان رویداد، شما را بلافاصله نزد مردم محبوب می‌کند.

10. توانایی برقراری ارتباط چشمی موثر

حفظ ارتباط چشمی با افراد، انتقال دهنده‌ی احساساتی مثل قابل اعتماد بودن، نگرانی و علاقه است. این ارتباط باید طبیعی اما مستقیم باشد.

11. تحسین و تمجید دیگران

کاریزماتیک ترین رهبران همواره همکاران و هم تیمی های خود را مورد ستایش و تمجید قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی شخصی در مورد دیگران بدگویی منفی می‌کند، ویژگی‌هایی که به دیگری نسبت می‌دهد نیز با او مرتبط می‌شود. بهتر است که در مورد ویژگی‌های مثبت افراد دیگر اظهار نظر کنید زیرا آنها به شیوه‌ای با شما مرتبط می‌شوند.

12. خوش بین بودن و مثبت اندیشی

یکی از بارزترین خصلت‌های انسان‌های کاریزماتیک، خوش بینی و مثبت اندیشی در شرایط دشوار و وضعیت سخت است. در واقع این گونه افراد باور دارند که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات توانایی بهبود و گذر از شرایط سخت را دارند و در واقع به توانایی‌های خود ایمان دارند. همواره در تنگناها و چالش‌ها مردم بر روی افراد توانا و دارای اعتماد به نفس بالا حساب ویژه‌ای باز می‌کنند چرا که ایمان دارند این افراد با ایمان به توانایی‌های خود می‌توانند شرایط را بهیود بخشند. در واقع این افراد در شرایط سخت و دشوار همواره بارقه‌های امید را زنده نگه می‌دارند و آن را به اطرافیان خود نیز منتقل می‌کنند و این سبب افزایش روحیه ی دیگران و افزایش انگیزه‌ی آنها برای گذر از مشکلات می‌شود.

13. اشتیاق و انگیزه

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک، اشتیاق و انگیزه است. در واقع افراد کاریزماتیک همیشه مشتاق رسیدن به اهداف و آرمانهای بزرگ هستند. در واقع شوق رسیدن به یک هدف و آرمان بزرگ سبب می‌شود این گونه افراد سایر فعالیت‌های خود را متوقف کنند و تمام وقت و تمرکز خود را وقف آن هدف بزرگ کنند تا به آن دست یابند. آنها برای تعیین اهداف خود کاملا آگاهانه و با برنامه ریزی عمل می‌کنند و تمام سختی‌ها و ناملایمت‌ها را برای رسیدن به اهداف خود می‌پذیرند.

همچنین بخوانید  اهمال کاری چیست؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟
اشتیاق و انگیزه در افراد کاریزماتیک

14. آینده‌ نگر بودن

افراد کاریزماتیک همواره برای آینده خود برنامه دارند. آنها تصمیمات و اهداف خود را بر اساس نتیجه‌ای که در آینده قرار است برایشان حاصل شود تعیین می‌کنند. این امر سبب می‌شود با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم بگیرند و اهداف خود را تعیین کنند چرا که از مسیر پیش روی خود شناخت دارند.

15. مصمم بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک مصمم بودن و ثابت قدم بودن است. این افراد همواره در شرایط مختلف به عقاید و باورهای خود پایبند هستند و از هرگونه تزلزل و شک و تردیدی به دور هستند و همین امر سبب می‌شود که این گونه افراد توانایی خاصی در رسیدن به اهداف خود داشته باشند. در واقع این عزم و اراده سبب می‌شود که این افراد تا رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی مضایقه نکنند.

16. خودباوری

برای اینکه دیگران ما را باور کنند و به ما اعتماد کنند ما ابتدا باید خودمان را باور داشته باشیم. برای رسیدن به خودباوری ابتدا باید بتوانیم خود را دوست داشته باشیم. این امر سبب می‌شود که ما خود را به عنوان یک موجود منحصربفرد با تمام ویژگی‌های خوب و بد بپذیریم و بتوانیم به خودباوری برسیم. ماندن و غرق شدن در گذشته تاثیری در بهبود شرایط فعلی ما ندارد و تنها سبب می‌شود که بخاطر اشتباهاتی که بعضا در گذشته مرتکب شده‌ایم مدام خود را سرزنش و بازخواست کنیم و این سبب می‌شود که از خویشتن دوستی فاصله بگیریم و باور و اعتماد به خودمان را از دست بدهیم. رسیدن به آگاهی و شناخت ماحصل همین تصمیمات اشتباه و به تبع آن رنج‌هایی است که متحمل شده‌ایم. برای جلب اعتماد دیگران ابتدا باید به خود اعتماد داشته باشیم.  

آیا کاریزماتیک بودن یک ویژگی شخصیتی است؟

کاریزماتیک بودن یک ویژگی شخصیتی خاص نیست. در عوض، کاریزما با تسلط بر مجموعه خاصی از مهارت‌های اجتماعی قابل یادگیری – منتقل می‌شود.

با توجه به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد، آیا خود را فرد کاریزماتیکی می‌دانید؟ چندتا از ویژگی‌های بالا را دارید؟

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط