Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ بلاکچین و ارز دیجیتال @ لایه دوم اتریوم چیست؟

لایه دوم اتریوم چیست؟

by | 12 خرداد 1401 | بلاکچین و ارز دیجیتال | 0 comments

اتریوم پلتفرم بلاکچین پیشرو در جهان در حوزه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز در حال آماده شدن برای یک آپگرید سراسری است که امنیت و نحوه استفاده از این پلتفرم را به طور بنیادی تغییر می‌دهد. طراحان بسته اصلی شبکه بلاکچین اتریوم از همان روزهای نخست رونمایی این پلتفرم در سال 2015 کار روی آپگرید قابل پیش‌بینی را که تحت عنوان پروتوکل اتریوم 2/0 به بازار عرضه می‌شود را آغاز کردند. در طول پنج سال گذشته چندین آپگرید کوچکتر برای بهبود کارایی و افزایش مقیاس پذیری اتریوم اجرا شده است. اما اتریوم 2/0 تا امروز ایده آل ترین تغییری بوده که روی این شبکه اعمال خواهد شد و اجرای کامل آن به چند سال زمان نیاز دارد.

برای درک بهتر مقیاس‌پذیری شبکه خوب است بدانید گاهی رشته اتریوم به لحاظ میزان کاربرد تعداد اپلیکیشن‌ها ظرفیت شبکه را لبریز کرده است. اواخر 2017 رشد انفجاری بازی کریپتوکیتیز منجر به قفل شدن شبکه شد و انجام 20 هزار تراکنش را با مشکل مواجه کرد. 

ما در ؟؟؟ با ؟؟؟؟ یک سه گانه داریم که عمدتاً بهبود یکی به ضعف دیگری می انجامد. ایده آل این است که برای بهبود یکی از این سه گانه یعنی مقیاس‌پذیری ، امنیت و غیر متمرکز بودن دو ویژگی دیگر قربانی نشوند. اینجا انتخاب بین ؟؟؟ پیشنهادی به نوع کاربرد شبکه برای کاربر بستگی دارد. مثلا کاربری که دنبال اجرای بازی است دغدغه‌اش با کاربری که به ترید فکر می‌کند متفاوت باشد.

با ظهور راه حل لایه دوم اتریوم مزیت اصلی بلاکچین‌های جایگزین (بهبود مقیاس‌پذیری شبکه) در معرض تهدید قرار گرفته است زیرا ساخت اتریوم شوخی بردار نیست. نمی‌توان به سادگی با اکوسیستم فوق‌العاده، جمعیت عظیم کاربران و طراحان این شبکه، صرافی‌ها و فراهم‌کنندگان نقدینگی این شبکه رقابت کرد. پس بلاکچین‌های دیگر در این رقابت راه پرچالشی پیش رو دارند.

ساید چین (Side chain)

ساید چین ها بلاکچین‌های مستقلی هستند که به موازات اتریوم کار می‌کنند. ماینرها و الگوریتم اجماع خود را دارند و البته دارایی‌ها را از طریق Bridgeهای اختصاصی با شبکه اصلی (اتریوم) مبادله می‌کنند. ماتیک (Matic) و رونین (Ronin) مثال‌هایی از این زنجیره‌ها هستند.

Statechanel

کانال های وضعیت راه حل‌های مقیاس پذیری عمومی هستند که برای تراکنش‌های با تعداد مشخص در یک سیستم بسته مناسب هستند در این سیستم فقط باز و بسته شدن تراکنش روی شبکه انجام می‌شود. و بقیه حالت‌های حدواسط مستقیم به دو طرف معامله انجام می‌شود در این حالت هر دو طرف باید 100 درصد حضور داشته باشند یا یک طرف می‌تواند یک وضعیت قدیمی‌تر را انتشار دهد و مدعی شود که جدید است. در کل امنیت در این مدل بسیار پایین است.

رول آپز Rollups

در رول آپز تعداد زیادی تراکنش در یک پچ جمع‌آوری و تایید می‌شود. به عبارتی به جای جمع‌آوری و چک کردن هر تراکنش به طور مجزا همه در یک پچ بررسی و تایید می‌شوند. رول آپز آخرین تکنولوژی در میان تکنولوژی‌های یاد شده است و در مقایسه با بقیه به گرید تولید نزدیک‌تر است. و توجه همه فعالان این حوزه را به خود جلب نموده است.

همچنین بخوانید  شبکه های اجتماعی بلاکچین که باید بشناسید
رول آپز Rollups

دو مدل روآپز داریم:

1- مدل Optimestic که در آن فرض بر این است که تایید تراکنش پچ معتبر است. همان طور که از نامش پیداست در این مدل تا زمانی که کسی تایید تراکنش را به چالش نکشیده باشد تراکنش معتبر است. به این حالت اصطلاحاً “fraud proff” گفته می‌شود. ولی برای استفاده ان اف تی ها مشکلاتی دارد. اولین مسئله این است که امکان برداشت سریع NFT وجود ندارد. برای خارج کردن NFT از سیستم یک تا دو هفته زمان لازم است. مسئله دوم این است که احتمال حمله و fishing وجود دارد که از دید اکوسیستم NFT یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

2- در مدل دوم رول آپز که ZK-Rollups نامیده می‌شود بر خلاف مدل اول به کمک محاسبات پیچیده ریاضی اعتبار تراکنش همانجا تایید می‌شود: “Validity proof” یعنی وقتی که تراکنش روی شبکه تایید می‌شود. کاربر تایید را دریافت می‌کند و این تراکنش تغییرناپذیر است. این روش مشکلات اپتوستیک رول آپز را ندارد از یک سو تراکنش سریع انجام می‌شود و از سوی دیگر امکان حمله وجود ندارد. از لحاظ مقیاس پذیری نیز این روش می‌تواند به سرعت هزاران تراکنش در ثانیه برسد و حتی سرعت‌های بسیار بالاتری در آینده پیش‌بینی می‌شود.

اما از محدودیت‌های این روش این است که به دلیل محاسبات سنگین در حال حاضر عملکرد محدودی دارد و به انجام مجموعه‌ای تراکنش‌ها و معاملات خلاصه می‌شود.

ایموتیبل اکس

در ایموتیبل سال‌ها روی بازی‌های بلاکچین نظیر Godsonchain کار شده است. این کمپانی وقتی دنبال راه حل‌های بهبود مقیاس‌پذیری رفت می‌دانست از آن چه می‌خواهد:

  • مقیاس پذیری نامحدود
  • تایید سریع تراکنش و تجربه خوب برای کاربر (در حد کیفیت اصلی)
  • حفظ کامل امنیت حساب کاربر
  • حفظ دسترسی کاربر به اکوسیستم اتریوم
همچنین بخوانید  امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟ دیفای چگونه کار می کند؟

بنابراین کمپانی ایموتبل با همکاری استارک وار، پروتوکل ایموتبل–اکس را راه اندازی کرد که براساس راه حل زد-کی رول آپز طراحی شده بود. در این پروتکل کارمزد تراکنش برای معاملات P2P صفر است. کارمزد معاملاتتان را خودتان ست می‌کنید. سرپرستی دارایی شما در طول این پروسه در اختیار شماست و از این لحاظ خطری دارایی شما را تهدید نمی‌کند. تعداد تراکنش‌ها تا 9 هزار در ثانیه می‌تواند افزایش یابد در پروسه ساخت NFT می‌توانید:

  • توکن ERC-20 و ERC-21 را روی آن ایجاد کنید.
  • این پروتوکل امکان ساخت تک ان اف تی و بالک آن یعنی هر دو را فراهم می‌کند.
  • ان اف تی ها بلافاصله قابل ترید هستند.
  • امنیت آن‌ها در حد شبکه اصلی اتریوم حفظ می‌شود.

در حال حاضر چالشی که برای NFTها مطرح است همان چالشی است که برای تکنولوژی‌های در حال توسعه در شبکه بلاکچین، پروتکل‌هایش و قراردادهای هوشمند وجود دارد. تولید پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز برای مدیریت و تشکیل ان اف تی هنوز نسبتاً پیچیده است. در حال حاضر در مسیر توسعه شبکه بلاکچین طراحان شبکه هر یک مستقل و جزیره‌ای عمل می‌کنند. برای ایجاد شبکه و سیستم کاراتر پروتکل‌ها باید بتوانند یکی و متحد شوند.

alirezahamzavian
alirezahamzavian

رشته تحصیلی : مهندسی مکانیک در طراحی جامدات
تحلیلگر بازارهای مالی
مشاور سرمایه گزاری در بازار های نزدک و کریپتو

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط