Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ بهترین ها @ بهترین راه برای درمان گلودرد

بهترین راه برای درمان گلودرد

by | 26 تیر 1402 | بهترین ها, سلامت عمومی | 0 comments

گلودرد یک بیماری شایع است که باعث درد، خراش یا سوزش در گلو می‌شود. می‌تواند بلع یا صحبت کردن را دشوار کند. گلودرد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا)، عفونت‌های باکتریایی (مانند گلودرد استرپتوکوکی)، آلرژی‌ها، محرک‌ها (مانند تنباکو یا الکل)، یا هوای خشک. گلودرد معمولاً در عرض یک هفته به خودی خود بهبود می‌یابد، اما برخی موارد ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشند. برای درمان گلودرد، می‌توان با آب نمک گرم غرغره کرد، مایعات فراوان نوشید، غذاهای نرم یا خنک خورد، از استعمال دخانیات یا مکان های پر دود پرهیز کرد، و مسکن یا پاستیل مصرف کند.

گلودرد چیست؟

بیماری گلودرد به طور کلی عملکرد روزانه ما را مختل می‌کند و باعث می‌شود نتوانیم به راحتی دوران سلامتی خود، صحبت کنیم و یا غذا بخوریم. گلودرد ساده به خاطر نوشیدن آب یخ و یا کشیدن سیگار بعد از تمرین سنگین شاید عادی و موقت باشد، ولی گاهی اوقات گلودرد ناشی از بیماری‌های عمیق‌تری است. بهترین راه برای پی بردن به علت گلودرد، مراجعه به پزشک است. اما اگر به خاطر مشغله‌های کاری و زندگی نمی‌توانید فوراً به یک پزشک مراجعه کنید، ما اینجا راه کارهایی برای درمان خانگی گلودرد داریم.

علل گلودرد

گلودرد ممکن علت‌های مختلفی داشته باشد. برخی علل گلودرد به شرح زیر است:

  • ویروس‌هایی مانند آنهایی که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا یا COVID-19 می‌شوند
  • فارنژیت استرپتوکوکی یا گلودرد استرپتوکوکی، یک عفونت باکتریایی استرپتوکوکی گروه A
  • آلرژی
  • رفلکس اسید
  • سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم

با توجه به مرکز کنترل بیماری (CDC)، ویروس‌های منبع قابل اعتماد شایع‌ترین علت گلودرد هستند.

گلودرد معمولاً جای نگرانی ندارد، اما می‌تواند ناراحت کننده باشد.

درمان گلودرد

درمان خانگی گلودرد

با این حال، افراد می‌توانند برای کمک به کاهش ناراحتی، راه کارهای زیر را در خانه امتحان کنند.

1. از آب نبات مخصوص استفاده کنید

قرص‌ها بدون نسخه (OTC) به راحتی در دسترس هستند و می‌توانند به کاهش علائم گلودرد کمک کنند. آنها در دهان حل می‌شوند و موادی آزاد می‌کنند که گلوی خشک و تحریک شده را تسکین می‌دهند. آنها ممکن است دارویی یا غیردارویی باشند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که قرص‌های حاوی آمیل متاکرزول و 2،4-دی کلروبنزیل الکل (AMC/DCBA) راهی ایمن و موثر برای تسکین درد همراه با گلودرد هستند.

آب نبات‌ها همچنین ممکن است حاوی:

  • ضد عفونی کننده برای از بین بردن میکروب‌ها
  • بی‌حس کننده موضعی برای بی‌حس کردن گلو

2. از عسل برای درمان گلودرد استفاده کنید

درمان گلودرد با عسل

عسل یک درمان خانگی سنتی برای گلودرد است. طبق یک مطالعه در سال 2016، مصرف 1 قاشق غذاخوری عسل دو بار در روز می‌تواند به کاهش گلودرد کمک کند. این مطالعه بیان کرد که عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند گلودرد را تسکین دهد و بهبودی سریعتر را بهبود بخشد.

با این حال، فرد نباید به نوزادان زیر 1 سال عسل بدهد.

همچنین بخوانید  اگزما پوستی چیست؟ | راهنمای کامل

3. مایعات گرم یا سرد بنوشید

نوشیدن مایعات سرد یا گرم از دو طریق می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند:

  • مرطوب نگه داشتن گلو
  • تسکین گلو

مایعات سرد، بستنی‌های یخ زده یا تکه‌های یخ نیز می‌توانند با بی‌حس کردن ناحیه دردناک کمک کنند.

4. درمان گلودرد با مسکن های OTC

درمان گلودرد با مسکن

علاوه بر آب نبات‌ها، افراد می‌توانند داروهای ضد درد OTC را نیز برای کمک به کاهش گلودرد امتحان کنند. استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن انتخاب‌های خوبی هستند. اسپری‌های بی‌حس کننده گلو نیز ممکن است کمک کننده باشد. مردم می‌توانند این‌ها را در اکثر داروخانه‌ها خریداری کنند.

5. آب نمک غرغره کنید

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می‌دهد که غرغره آب نمک گرم می‌تواند به گلودرد کمک کند. یک فرد باید حدود 1 تا 2 قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان اضافه کند و آن را با آب جوش پر کند. سپس قبل از غرغره کردن و تف کردن آن باید صبر کنند تا خنک شود.

فرد باید مراقب باشد که هیچ گونه آب نمکی را قورت ندهد. افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که رژیم غذایی کم سدیم دارند باید در این روش درمانی احتیاط بیشتری داشته باشند.

6. یک آنتی اسید مصرف کنید

گاهی اوقات رفلاکس اسید می‌تواند باعث گلودرد شود. رفلاکس اسید، یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، زمانی رخ می‌دهد که محتویات معده به مری یا نای برگردد. علاوه بر سوزش سر دل و درد قفسه سینه، این می‌تواند باعث ایجاد درد در گلوی شما شود:

  • درد هنگام بلع
  • مشکل در بلع
  • گرفتگی صدا
  • سرفه

داروهای ضد اسید OTC می‌توانند با تسکین علائم رفلاکس اسید به پیشگیری از گلودرد کمک کنند. با این حال، اگر فردی مجبور است به طور مکرر از آنتی اسیدها برای کاهش رفلاکس اسید استفاده کند، باید با پزشک در مورد درمان های جایگزین صحبت کند.

اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی فرد می تواند رفلاکس اسید معده را کاهش دهد. پزشک همچنین ممکن است دارو تجویز کند.

7. آنتی هیستامین مصرف کنید

گاهی اوقات، آلرژی می‌تواند باعث گلودرد شود. آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن یک ماده بی‌ضرر را به عنوان یک تهدید تشخیص دهد و به آن واکنش نشان دهد.

این می تواند به دلیل:

  • گرده
  • غبار
  • حیوانات
  • قالب

آنتی هیستامین‌های OTC می‌توانند به کاهش علائم آلرژی از جمله گلودرد کمک کنند.

با این حال، بسیاری از داروهای دیگر که در اینجا توضیح داده شده است، مانند عسل و قرص‌های مکیدنی نیز می‌توانند گلودرد ناشی از آلرژی را با کاهش درد و التهاب تسکین دهند.

8. ویتامین و مکمل مصرف کنید

بدن برای مبارزه با بیماری‌ها، از جمله بیماری هایی که باعث گلودرد می‌شوند، به ویتامین‌ها نیاز دارد. مصرف ویتامین‌ها ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی و علائم آن کمک کند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چهار مکمل اصلی نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی و حفظ سلامت سیستم ایمنی دارند. آنها عبارتند از:

  • ویتامین دی
  • ویتامین سی
  • فلز روی
  • اکیناسه

آنها دریافتند که مصرف این ویتامین‌ها و مکمل‌ها علائم سرماخوردگی معمولی را کاهش داده و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود. نوشیدن آب پرتقال با یخ همچنین می‌تواند گلودرد را با بی‌حس کردن ناحیه تسکین دهد و در عین حال ویتامین C را نیز تامین کند.

با این حال، افراد مبتلا به رفلاکس اسید ممکن است بخواهند از این روش اجتناب کنند، زیرا آب پرتقال اسیدی است و می‌تواند علائم GERD را بدتر کند.

9. استراحت به درمان گلودرد کمک می کند

استراحت برای درمان گلودرد

زمانی که سیستم ایمنی در حال دفع بیماری است، بدن به استراحت زیادی نیاز دارد. نداشتن خواب کافی می‌تواند بدن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها آسیب پذیرتر کند، زیرا کمبود خواب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و تولید آنتی بادی‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید  بهترین بازی برای کسب درآمد در سال 1402

میزان خواب توصیه شده برای یک بزرگسال به طور متوسط ​​7 ساعت در شبانه روز یا بیشتر است.

10. از مواد محرک اجتناب کنید

یک ماده محرک گاهی اوقات می‌تواند باعث یا بدتر شدن گلودرد شود.

نمونه‌هایی از محرک‌های رایج عبارتند از:

  • سیگار و ویپ کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • نوشیدن الکل
  • مصرف غذا و نوشیدنی اسیدی
  • خوردن غذاهای تند

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند مواد پاک کننده گاهی اوقات می‌تواند گلو را تحریک کند. فرد مبتلا به گلودرد باید از سیگار کشیدن، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل خودداری کند، زیرا اینها می‌توانند علائم را بدتر کنند.

فرد مبتلا به رفلاکس اسید یا GERD باید از غذاهای اسیدی یا تند پرهیز کند، زیرا اینها همچنین می‌توانند شرایط را بدتر کنند. افرادی که به گلودرد مزمن مبتلا می شوند باید سیگار کشیدن و حذف الکل را در صورت لزوم و همچنین کاهش قرار گرفتن در معرض هر نوع محرک دیگر در نظر بگیرند.

11. برای درمان گلودرد از مرطوب کننده استفاده کنید

مردم اغلب زمانی که هوای اطراف آنها خیلی خشک است دچار گلودرد می‌شوند. یک دستگاه رطوبت ساز آب را به بخار تبدیل می‌کند و آن را در هوا آزاد می‌کند و رطوبت را افزایش می‌دهد. با افزودن رطوبت به هوا، یک مرطوب کننده می‌تواند گلو را مرطوب کند. این گاهی اوقات می تواند به علائم گلودرد کمک کند.

12. هیدراته بمانید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما نوشیدن آب راهی موثر برای کمک به گلودرد است.

کم آبی اغلب می‌تواند باعث گلودرد و خشکی شود. نوشیدن آب به رفع این مشکل کمک می‌کند.

یک فرد باید هنگام ورزش، اگر حالش خوب نیست، و اگر در آب و هوای گرم است، آب بیشتری بنوشد.

13. درمان های طبیعی را امتحان کنید

این بخش برخی از درمان‌های طبیعی را در نظر می گیرد که یک فرد می‌تواند امتحان کند.

با این حال، فرد همیشه باید قبل از استفاده از هر گونه درمان طبیعی با پزشک مشورت کند، به خصوص اگر از داروهای دیگر استفاده کند.

نارون لغزنده

بومیان آمریکا سال‌هاست که از پوست نارون لغزنده برای درمان گلودرد استفاده می‌کنند. قوام غلیظی دارد که به آن اجازه می‌دهد گلودرد را بپوشاند و تسکین دهد. با این حال، شواهدی که این موضوع را تایید می‌کند، فقط حکایتی است و محققان اثربخشی آن را ثابت نکرده‌اند.

تولید کنندگان پوست درختان را جدا می‌کنند، سپس “پوست داخلی” را برای خشک کردن و پودر کردن جدا می‌کنند. سپس از این پودر برای تهیه چای و مکمل‌هایی برای کاهش گلودرد استفاده می‌کنند.

ریشه ختمی

مانند پوست نارون لغزنده، ریشه گل ختمی ماده غلیظی است که می‌تواند گلو را بپوشاند و از آن محافظت کند. این ممکن است به منبع مطمئن برای تسکین درد و التهاب و بهبودی کمک کند. مردم می‌توانند ریشه گل ختمی را به عنوان یک ماده در چای و قرص‌ها بیابند.

ریشه شیرین بیان

بسیاری از مردم بر این باورند که شیرین بیان و ریشه شیرین بیان می‌تواند به کاهش گلودرد کمک کند. این یک عنصر رایج در چای، قرص‌ها و مکمل‌ها است.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که ریشه شیرین بیان می‌تواند علائم گلودرد استرپتوکوکی را تسکین دهد، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن مورد نیاز است.

همچنین بخوانید  10 تا از بهترین نژاد گربه دوست دار بچه

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد

درمان گلودرد با پزشک

افراد باید با پزشک صحبت کنند اگر:

  • گلودرد ظرف چند روز از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود
  • آنها مشکوک هستند که ممکن است خود یا فرزندشان گلودرد استرپتوکوکی داشته باشد
  • برای گلودرد استرپتوکوکی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

در کنار گلودرد، علائم گلودرد استرپتوکوکی عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در بلع
  • خون در بزاق یا خلط
  • کم آبی بدن

در صورت مشاهده این علائم، فرد باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد:

  • تورم یا درد در مفاصل
  • راش

کودکان خردسال مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی نیز ممکن است بیش از حد آب دهان بیابند.

هر کسی که گلودرد مرتبط با COVID-19 دارد باید سعی کند در خانه بماند. اکثر مردم منبع قابل اعتماد یک بیماری خفیف دارند و بدون مراقبت پزشکی بهبود می‌یابند.

هر فردی که علائم زیر را تجربه می‌کند باید فوراً به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • درد مداوم قفسه سینه
  • فشار در قفسه سینه
  • گیجی
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن

سوالات متداول در مورد گلودرد

علت گلودرد چیست؟

گلودرد می‌تواند ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی، آلرژی، هوای خشک، سیگار کشیدن یا رفلاکس اسید باشد.

علائم گلودرد چیست؟

علائم گلودرد می‌تواند شامل درد یا ناراحتی هنگام بلع، خراش یا تحریک در گلو، تورم غدد در گردن و گاهی تب یا لرز باشد.

چگونه می توانم گلودرد را در خانه درمان کنم؟

درمان‌های خانگی برای گلودرد شامل نوشیدن مایعات گرم مانند چای با عسل، غرغره کردن با آب نمک و استفاده از آب نبات یا اسپری گلو است.

چه زمانی برای گلودرد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید است، بیش از چند روز طول می‌کشد، همراه با تب بالا یا مشکل در تنفس است یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، باید برای گلودرد به پزشک مراجعه کنید.

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند گلودرد را درمان کنند؟

آنتی بیوتیک‌ها فقط در برابر عفونت‌های باکتریایی موثر هستند، بنابراین معمولا برای درمان گلودرد ناشی از عفونت ویروسی مفید نیستند.

چگونه می توانم از گلودرد جلوگیری کنم؟

می‌توانید با شستن مکرر دست ها، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و هیدراته ماندن از گلودرد پیشگیری کنید.

آیا استفاده از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای گلودرد بی خطر است؟

بله، مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند برای تسکین درد و ناراحتی گلودرد مفید باشند.

آیا گلودرد می تواند از علائم COVID-19 باشد؟

بله، گلودرد می‌تواند از علائم COVID-19 همراه با علائم دیگری مانند تب، سرفه، و از دست دادن بویایی یا چشایی باشد.

آیا درمان طبیعی برای گلودرد وجود دارد؟

درمان‌های طبیعی برای گلودرد شامل نوشیدن چای زنجبیل، استفاده از مرطوب کننده برای افزایش رطوبت هوا و خوردن غذاهایی مانند عسل یا سیر است.

گلودرد معمولا چقدر طول می کشد؟

گلودرد ناشی از عفونت ویروسی معمولاً 3 تا 7 روز طول می کشد، در حالی که گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی ممکن است طولانی‌تر باشد و برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد.

جمع بندی

ویروس‌ها عامل اصلی گلودرد هستند. علل دیگر عبارتند از عفونت‌های باکتریایی، آلرژی‌ها و محرک‌ها. برای درمان گلودرد، افراد می‌توانند قرص‌های مکیدنی، داروهای مسکن و اسپری‌های بدون نسخه، عسل، داروهای گیاهی، غرغره‌های آب نمک و غیره را امتحان کنند.

گلودرد معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. با این حال، اگر افراد احساس می‌کنند بهبود نمی‌یابند یا مشکوک به گلودرد استرپتوکوکی یا عفونت جدی COVID-19 هستند، باید با پزشک صحبت کنند.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط