Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ خانه و دکوراسیون @ تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی | نکات و ترفندها

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی | نکات و ترفندها

by | 12 مهر 1402 | خانه و دکوراسیون | 0 comments

اگر به دنبال راه‌هایی برای تمیز کردن خانه خود بدون استفاده از مواد شیمیایی شدید هستید، تنها نیستید. بسیاری از مردم از خطرات بالقوه بهداشتی و زیست محیطی محصولات تمیز کننده معمولی آگاه‌تر می‌شوند و به دنبال جایگزین‌های ایمن‌تر و طبیعی‌تر هستند. در این مقاله، برخی از مزایای تمیز کردن خانه شما بدون مواد شیمیایی را بررسی خواهیم کرد و نکات و دستور العمل‌هایی را برای ساختن محصولات پاک کننده طبیعی با استفاده از مواد معمول خانگی ارائه می‌دهیم.

چرا خانه خود را بدون مواد شیمیایی تمیز کنید؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید از استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی در تمیز کردن خانه خود اجتناب کنید. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

پاک کننده‌های شیمیایی می‌توانند حاوی موادی باشند که برای سلامتی شما مضر هستند، مانند آمونیاک، کلر، فرمالدئید و عطرهای مصنوعی. این مواد می‌توانند پوست، چشم‌ها، بینی، گلو و ریه‌های شما را تحریک کنند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک، حملات آسم، سردرد، حالت تهوع و سایر علائم شوند. برخی از مواد شیمیایی نیز ممکن است سرطان زا یا مختل کننده غدد درون‌ریز باشند، به این معنی که می‌توانند با هورمون‌های شما تداخل کنند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و مشکلات تولید مثل را افزایش دهند.

پاک کننده‌های شیمیایی همچنین می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند، زیرا می‌توانند هوا، آب و خاک را آلوده کنند. هنگامی که از پاک کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، ممکن است برخی از باقی مانده‌ها روی سطوح یا پارچه‌هایی که تمیز می‌کنید باقی بمانند و در هوا رها شوند یا در زهکشی شسته شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها را آلوده کنند و به زندگی آبزیان و اکوسیستم‌ها آسیب بزنند. برخی از مواد شیمیایی نیز ممکن است با انتشار گازهای گلخانه ای به گرمایش جهانی کمک کنند.

پاک کننده‌های شیمیایی نیز می‌توانند گران و پرهزینه باشند، زیرا اغلب در بطری‌ها یا ظروف پلاستیکی عرضه می‌شوند که به راحتی قابل بازیافت یا استفاده مجدد نیستند. ممکن است در نهایت محصولاتی بیشتر از آنچه نیاز دارید بخرید یا بطری‌های نیمه خالی را که فضا و منابع را اشغال می‌کنند دور بریزید. با ساختن محصولات پاک کننده طبیعی خود، می‌توانید با استفاده از مواد ساده‌ای که از قبل در خانه دارید یا می‌توانید به صورت عمده خریداری کنید، در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و ضایعات را کاهش دهید.

برخی از جایگزین های طبیعی پاکسازی چیست؟

بسیاری از مواد طبیعی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تهیه محصولات پاک کننده خود در خانه استفاده کنید. برخی از همه کاره‌ترین و موثرترین آنها عبارتند از:

همچنین بخوانید  10 ایده عالی برای آپارتمان های کوچک

1. سرکه

سرکه

سرکه یک اسید طبیعی است که می‌تواند کثیفی، چربی، کف صابون، رسوبات آب سخت و بوها را حل کند. همچنین می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و کپک‌ها را از بین ببرد. می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن بیشتر قسمت‌های خانه‌تان مانند میز، سینک، توالت، کف، پنجره‌ها، آینه‌ها، لوازم خانگی و غیره استفاده کنید. برای تهیه یک پاک کننده همه منظوره با سرکه، کافی است قسمت‌های مساوی آب و سرکه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. همچنین می‌توانید چند قطره اسانس را برای داشتن عطر دلپذیر به آن اضافه کنید.

2. جوش شیرین

جوش شیرین یک قلیایی طبیعی است که می‌تواند اسیدها و بوها را خنثی کند. همچنین می‌تواند به عنوان یک ساینده ملایم عمل کند که می‌تواند لکه‌ها و کثیفی را از بین ببرد. می‌توانید از جوش شیرین برای تمیز کردن سینک، وان، کاشی، اجاق گاز، مایکروویو، یخچال، فرش، تشک، مبلمان و غیره استفاده کنید. برای تهیه خمیر پاک کننده با جوش شیرین، کافی است آن را با کمی آب مخلوط کنید تا قوام غلیظی به دست آید. همچنین می‌توانید مقداری آب لیمو یا سرکه برای قدرت تمیز کنندگی بیشتر اضافه کنید.

3. لیمو

لیمو

لیمو یک مرکبات طبیعی است که حاوی اسید سیتریک و لیمونن است. این مواد می‌توانند چربی و روغن را بریده و رنگ‌ها را روشن کنند. آنها همچنین می‌توانند سطوح را ضد عفونی کنند و بوی تازه‌ای از خود به جای بگذارند. می‌توانید از لیمو برای تمیز کردن ظروف، کانترها، شیرآلات، کروم، فولاد ضد زنگ، چوب و غیره استفاده کنید. برای تهیه اسپری پاک کننده با لیمو، کافی است آب یک لیمو را در یک فنجان آب فشار دهید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. همچنین می‌توانید یک لیمو را که نصف آن نمک یا جوش شیرین پاشیده شده است، روی لکه‌ها یا نقاط زنگ زده بمالید.

4. صابون کاستیل

صابون کاستیل

صابون کاستیل یک صابون طبیعی گیاهی است که ملایم و سازگار با محیط زیست است. می‌تواند یک کف غنی ایجاد کند که می‌تواند کثیفی و چربی را از سطوح و پارچه‌ها جدا کند. می‌توانید از صابون کاستیل برای تمیز کردن ظروف، لباس‌های شسته شده، کف، دیوارها، مبلمان و موارد دیگر استفاده کنید. برای ساختن یک پاک کننده همه منظوره با صابون کاستیل، کافی است یک قاشق غذاخوری صابون مایع کاستیل را با دو فنجان آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید.

5. روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی گیاهی است که می‌تواند سطوح چوبی و چرمی را مرطوب و تغذیه کند. همچنین می‌تواند فلز را جلا داده و اثر انگشت و لکه را پاک کند. می‌توانید از روغن زیتون برای تمیز کردن مبلمان، کابینت‌ها، درها، کفش‌ها، کیف‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. برای جلا دادن مبلمان با روغن زیتون کافیست یک فنجان روغن زیتون را با نصف فنجان آب لیمو در یک بطری اسپری مخلوط کنید. قبل از هر بار استفاده به خوبی آنرا تکان دهید.

چگونه مناطق مختلف خانه خود را بدون مواد شیمیایی تمیز کنید

اکنون که برخی از مواد اولیه برای تمیز کردن طبیعی را می‌دانید، در اینجا چند نکته و دستور العمل برای تمیز کردن مناطق مختلف خانه بدون مواد شیمیایی آورده شده است:

همچنین بخوانید  مینیمالیسم گرم چیست؟

1. حمام

تمیز کردن حمام

برای تمیز کردن وان حمام کوچک، توالت، سینک و میزها می‌توانید از محلول سرکه و آب اسپری استفاده کنید. سطوح را اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بماند سپس با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک کنید. همچنین می‌توانید از خمیر جوش شیرین برای پاک کردن کف صابون و لکه‌های آب سخت استفاده کنید. برای کاسه توالت می‌توانید مقداری سرکه رقیق نشده دور لبه آن بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با یک برس توالت بشویید. برای تمیز کردن سر دوش، می‌توانید یک کیسه پلاستیکی را با سرکه پر کنید و آن را دور سر دوش ببندید و بگذارید یک شب بماند. صبح کیسه را بردارید و سر دوش را با آب بشویید.

2. آشپزخانه

آشپزخانه

برای تمیز کردن اجاق گاز، لوازم خانگی و سطوح میز، می‌توانید از محلول اسپری آب و صابون کاستیل استفاده کنید. سطوح را اسپری کنید و با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک کنید. همچنین می‌توانید از محلول لیمو و جوش شیرین برای از بین بردن چربی و لکه استفاده کنید. برای تمیز کردن سینک و آبکش می‌توانید مقداری جوش شیرین روی سینک بپاشید و مقداری سرکه روی آن بریزید. اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد سپس با آب داغ بشویید. همچنین می‌توانید مقداری پوست لیمو یا پرتقال را در سطل زباله بریزید و آن را اجرا کنید تا تازه شود. برای تمیز کردن فر می‌توانید از جوش شیرین و آب خمیر درست کنید و آن را روی دیواره‌ها و درب فر بمالید. بگذارید چند ساعت یا یک شب بماند، سپس با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک کنید. همچنین می‌توانید مقداری سرکه روی خمیر اسپری کنید تا به شل شدن آن کمک کند.

3. اتاق نشیمن

برای تمیز کردن مبلمان، فرش و پرده‌‎ها می‌توانید از محلول سرکه و اسپری آب استفاده کنید. به آرامی روی پارچه‌ها اسپری کنید و اجازه دهید در هوا خشک شوند. همچنین می‌توانید روی فرش‌ها مقداری جوش شیرین بپاشید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید تا بو و آلودگی پاک شود. برای تمیز کردن مبلمان چوبی می‌توانید از محلول اسپری روغن زیتون و آبلیمو استفاده کنید. به آرامی روی چوب اسپری کنید و با یک پارچه نرم بمالید. برای تمیز کردن مبلمان چرمی می‌توانید از پارچه مرطوب آغشته به روغن زیتون استفاده کنید تا چرم را به آرامی پاک کنید.

4. اتاق خواب

اتاق خواب

برای تمیز کردن تشک، بالش و ملافه، می‌توانید از محلول سرکه و اسپری آب استفاده کنید. به آرامی روی تشک و بالش‌ها اسپری کنید و اجازه دهید در هوا خشک شوند. همچنین می‌توانید روی آن‌ها مقداری جوش شیرین بپاشید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند، سپس با جاروبرقی تمیز کنید تا بوها و مایت‌های گرد و غبار از بین بروند. برای تمیز کردن ملافه‌ها می‌توانید آنها را به جای مواد شوینده و نرم کننده در ماشین لباسشویی با صابون کاستیل و سرکه بشویید. همچنین می‌توانید مقداری اسانس را به چرخه آبکشی اضافه کنید تا عطر خوبی داشته باشید.

همچنین بخوانید  33 ایده برای بزرگتر نشان دادن پذیرایی خانه شما

5. پنجره ها

پنجره ها

برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه‌ها می‌توانید از محلول سرکه و آب و یا محلول اسپری لیمو و آب استفاده کنید. روی شیشه اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر یا روزنامه پاک کنید تا درخشندگی بدون رگه داشته باشید.

جمع بندی

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی نه تنها ممکن است بلکه آسان و مقرون به صرفه است. با استفاده از مواد طبیعی که از قبل در خانه دارید یا می‌توانید به صورت عمده خریداری کنید، می‌توانید محصولات پاک‌کننده‌ای برای سلامتی و محیط زیست خود بسازید. شما همچنین می‌توانید بدون اینکه خود یا خانواده خود را در معرض مواد سمی قرار دهید، از خانه‌ای تمیزتر و شاداب‌تر لذت ببرید. امروز این نکات و دستور العمل‌ها را برای تمیز کردن طبیعی امتحان کنید و تفاوت را خودتان ببینید!

سوالات متداول

نظافت خانه بدون مواد شیمیایی چه مزایایی دارد؟

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی می‌تواند به شما کمک کند از قرار گرفتن در معرض مواد مضری که بر سلامتی و محیط زیست شما تأثیر می‌گذارد جلوگیری کنید. همچنین می‌تواند با استفاده از مواد طبیعی که از قبل در خانه دارید یا می‌توانید خریداری کنید، در پول خود صرفه جویی کنید و ضایعات را کاهش دهید.

برخی از ترکیبات رایجی که می توانید برای تهیه محصولات پاک کننده طبیعی استفاده کنید چیست؟

برخی از مواد رایجی که می‌توانید برای تهیه محصولات پاک کننده طبیعی استفاده کنید عبارتند از: سرکه، جوش شیرین، لیمو، صابون کاستیل و روغن زیتون. این مواد برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه مانند حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و پنجره‌ها همه کاره و موثر هستند.

چگونه می توان یک پاک کننده همه منظوره با سرکه درست کرد؟

برای تهیه یک پاک کننده همه منظوره با سرکه، کافی است قسمت‌های مساوی آب و سرکه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. همچنین می‌توانید چند قطره اسانس را برای داشتن عطر دلپذیر به آن اضافه کنید. شما می‌توانید از این پاک کننده برای تمیز کردن بیشتر سطوح خانه خود مانند میز، سینک، توالت، کف، پنجره، آینه، لوازم خانگی و غیره استفاده کنید.

چگونه با جوش شیرین خمیر پاک کننده درست کنیم؟

برای تهیه خمیر پاک کننده با جوش شیرین، کافی است آن را با کمی آب مخلوط کنید تا قوام غلیظی به دست آید. همچنین می‌توانید مقداری آب لیمو یا سرکه برای قدرت تمیز کنندگی بیشتر اضافه کنید. می‌توانید از این خمیر برای پاک کردن لکه‌ها و لکه‌های سینک، وان، کاشی، فر، مایکروویو، یخچال، فرش، تشک، مبلمان و غیره استفاده کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط