Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ آیا روغن نارگیل برای پوست شما مفید است؟

آیا روغن نارگیل برای پوست شما مفید است؟

by | 14 فروردین 1403 | سلامت عمومی, مد و زیبایی | 0 comments

روغن نارگیل ممکن است به طرق مختلف برای پوست شما مفید باشد. ممکن است به مرطوب کردن پوست، تسکین التهاب، تسریع بهبود زخم و درمان آکنه کمک کند. اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. روغن نارگیل نوعی چربی است که به دلیل خواص سلامتی آن مورد توجه قرار گرفته است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که ممکن است فوایدی برای سلامت پوست نیز داشته باشد. این مقاله به شواهدی می‌پردازد تا بررسی کند که آیا روغن نارگیل برای پوست مفید است یا خیر.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل چیست

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع شده است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا هسته نارگیل خشک تهیه می‌شود. در دمای اتاق جامد است، اما وقتی گرم شود می‌تواند نرم شود یا حتی ذوب شود. اغلب در آشپزی استفاده می‌شود یا مستقیماً روی پوست و مو استفاده می‌شود. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که نوعی چربی اشباع شده است. در واقع، این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​حدود 65 درصد از ترکیب کل آن را تشکیل می‌دهند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل عبارتند از:

  • اسید لوریک: 49%
  • اسید میریستیک: 18٪
  • کاپریلیک اسید: 8%
  • اسید پالمیتیک: 8%
  • اسید کاپریک: 7%
  • اسید اولئیک: 6%
  • اسید لینولئیک: 2%
  • اسید استئاریک: 2%

اگرچه روغن نارگیل حدود 90٪ چربی اشباع شده است، اما حاوی مقادیر کمی از چربی‌های تک و چند غیر اشباع نیز می‌باشد. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 12 گرم چربی اشباع و 1 گرم چربی غیر اشباع است.

اثر روغن نارگیل بر میکروارگانیسم های مضر

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی هستند که می تواند به محافظت در برابر میکروارگانیسم‌های مضر کمک کند.

این امر به ویژه برای سلامت پوست مهم است، زیرا بسیاری از انواع عفونت‌های پوستی، از جمله آکنه، سلولیت، فولیکولیت و پای ورزشکار، توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شوند.

استفاده مستقیم از روغن نارگیل روی پوست ممکن است از رشد این میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند.

این به دلیل محتوای اسید لوریک آن است که تقریباً 50 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد و می‌تواند با میکروارگانیسم‌های مضر مبارزه کند.

یک مطالعه خواص ضد باکتریایی 30 نوع اسید چرب را در برابر 20 گونه مختلف باکتری آزمایش کرد. اسید لوریک در جلوگیری از رشد باکتری‌ها موثرترین است.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که اسید لوریک می‌تواند Propionibacterium acnes را از بین ببرد، نوعی باکتری که منجر به ایجاد آکنه التهابی می‌شود.

علاوه بر این، اسید کاپریک یکی دیگر از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که در روغن نارگیل یافت می شود، البته به میزان کمتر. مانند اسید لوریک، اسید کاپریک نیز دارای خواص ضد میکروبی قوی است.

همچنین بخوانید  معرفی 30 خالکوبی با معانی آنها

یک مطالعه نشان داد که اسید لوریک و کاپریک هر دو به طور موثر گونه‌های باکتری را از بین می‌برند.

مطالعه دیگری اثرات ضد قارچی اسید کاپریک را نشان داد و نشان داد که می‌تواند از رشد انواع خاصی از قارچ‌ها جلوگیری کند.

روغن نارگیل می تواند التهاب را کاهش دهد

روغن نارگیل می تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب مزمن جزء اصلی بسیاری از انواع مختلف اختلالات پوستی، از جمله پسوریازیس، درماتیت تماسی و اگزما است.

جالب توجه است که روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی است.

در یک مطالعه، محققان روغن نارگیل بکر را روی گوش‌های ملتهب موش‌ها استفاده کردند. روغن نارگیل نه تنها اثر ضد التهابی دارد، بلکه درد را نیز تسکین می‌دهد.

علاوه بر این، روغن نارگیل ممکن است با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی التهاب را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان‌ها با تثبیت رادیکال‌های آزاد در بدن، خنثی کردن اتم‌های واکنشی که می‌توانند به التهاب کمک کنند، عمل می‌کنند.

یک مطالعه حیوانی در سال 2013 به موش‌ها با انواع روغن از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آفتابگردان تغذیه کرد. در پایان مطالعه 45 روزه، روغن نارگیل بکر وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود بخشید و از استرس اکسیداتیو تا حد زیادی جلوگیری کرد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اکثر تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی و لوله آزمایش است، بنابراین دشوار است که بدانید این نتایج چگونه ممکن است برای انسان جواب بدهد.

با این حال، بر اساس این مطالعات، روغن نارگیل پتانسیل زیادی در توانایی خود در کاهش التهاب در هنگام مصرف یا استفاده روی پوست نشان می‌دهد.

روغن نارگیل ممکن است به درمان آکنه کمک کند

در حالی که برخی فکر می‌کنند روغن نارگیل منافذ را می بندد، تحقیقات قابل توجهی نشان می‌دهد که در واقع ممکن است به درمان آکنه کمک کند. آکنه یک بیماری التهابی است و بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان آن با هدف قرار دادن و کاهش التهاب عمل می‌کنند.

حتماً مقاله “15 بهترین درمان خانگی برای آکنه یا جوش” را مطالعه کنید.

از آنجایی که روغن نارگیل و اجزای آن ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند، ممکن است به درمان آکنه نیز کمک کند. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​در روغن نارگیل نیز می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اسید لوریک، که تقریباً نیمی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد، نشان داده است که باکتری‌های مرتبط با آکنه را از بین می‌برد. در واقع، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که اسید لوریک در جلوگیری از رشد باکتری های مولد آکنه موثرتر از بنزوئیل پراکسید است.

همراه با اسید لوریک، اسید کاپریک دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

یک مطالعه حیوانی و لوله آزمایشی در سال 2014 نشان داد که اسید لوریک و کاپریک هر دو در کاهش التهاب و جلوگیری از آکنه با از بین بردن باکتری‌ها موفق بودند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، روغن نارگیل باید به طور مستقیم روی پوست در مناطقی که آکنه وجود دارد، استفاده شود.

همچنین بخوانید  نگاهی بر آثار الکساندر مک کویین، نابغه عجیب و غریب صنعت مد

روغن نارگیل می تواند پوست خشک را مرطوب کند

روغن نارگیل برای رطوبت پوست

علاوه بر اثرات آن بر آکنه و التهاب، استفاده از روغن نارگیل به پوست شما نیز می‌تواند به هیدراته نگه داشتن آن کمک کند.

یک مطالعه در بیماران با پوست خشک و نیمه خشک، اثرات روغن نارگیل را با روغن معدنی مقایسه کرد، نوعی روغن ساخته شده از نفت که اغلب برای درمان پوست خشک استفاده می‌شود.

این مطالعه دو هفته‌ای نشان داد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشد و به اندازه روغن معدنی موثر است.

همچنین نشان داده شده است که به درمان اگزما، یک بیماری پوستی که با بثورات پوسته پوسته و خارش‌دار مشخص می‌شود، کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که اثرات روغن زیتون و روغن نارگیل را در 52 بزرگسال مبتلا به اگزما مقایسه کرد، نشان داد که استفاده از روغن نارگیل علاوه بر کمک به درمان اگزما، به کاهش خشکی کمک می‌کند.

مطالعه دیگری نتایج مشابهی را نشان داد و نشان داد که روغن نارگیل منجر به کاهش 68 درصدی در شدت اگزما می‌شود و به طور قابل توجهی موثرتر از روغن معدنی در درمان اگزما است.

هیدراته نگه داشتن پوست می‌تواند به حفظ عملکرد آن به عنوان یک مانع برای جلوگیری از باکتری‌ها، بهبود زخم‌ها و حفظ یکپارچگی کلی پوست کمک کند.

روغن نارگیل ممکن است به بهبود زخم کمک کند

  • چندین مطالعه نشان داده‌اند که روغن نارگیل ممکن است به بهبود زخم نیز کمک کند.
  • یک مطالعه حیوانی به چگونگی تأثیر روغن نارگیل روی پوست بر بهبود زخم در موش‌ها پرداخت.
  • این مطالعه نشان داد که درمان زخم‌ها با روغن نارگیل بکر بهبود را تسریع می‌کند، وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود می‌بخشد و سطح کلاژن را افزایش می‌دهد، پروتئین مهمی که به بهبود زخم کمک می‌کند.
  • مطالعه دیگری بر روی حیوانات نشان داد که روغن نارگیل همراه با آنتی بیوتیکی که روی پوست اعمال می‌شود در بهبود زخم‌های سوختگی موثر است.
  • علاوه بر بهبود زخم، خواص ضد میکروبی آن نیز ممکن است از عفونت جلوگیری کند.

چه کسانی نباید از روغن نارگیل استفاده کنند؟

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد روغن نارگیل می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد، استفاده از آن روی پوست ممکن است برای همه ایده آل نباشد.

به عنوان مثال، کسانی که پوست چرب دارند ممکن است بخواهند از انجام این کار خودداری کنند، زیرا ممکن است منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.

مانند بسیاری از موارد، آزمون و خطا ممکن است بهترین روش برای تعیین اینکه آیا روغن نارگیل برای شما مفید است یا خیر.

علاوه بر این، اگر پوست حساسی دارید، از مقدار کمی استفاده کنید یا سعی کنید آن را فقط روی بخش کوچکی از پوست بمالید تا مطمئن شوید که باعث تحریک یا مسدود شدن منافذ نمی‌شود.

با این حال، خوردن و پختن با روغن نارگیل به طور کلی برای اکثر افراد مشکلی نیست.

همچنین بخوانید  ریزش مو، علل ایجاد آن و نحوه درمان آن

گفته می‌شود، اگر پوست چرب یا بسیار حساس دارید، به جای آن روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

کدام نوع روغن نارگیل بهترین است؟

روغن نارگیل را می‌توان از طریق فرآوری خشک یا مرطوب تولید کرد.

پردازش خشک شامل خشک کردن گوشت نارگیل برای ایجاد هسته، فشار دادن آنها برای استخراج روغن، سپس سفید کردن و خوشبو کردن آنها است.

این فرآیند روغن نارگیل تصفیه شده را تشکیل می‌دهد که دارای رایحه خنثی‌تری دارد.

در فرآوری مرطوب، روغن نارگیل از گوشت نارگیل خام (به جای خشک شده) برای تولید روغن نارگیل بکر به دست می‌آید. این به حفظ بوی نارگیل کمک می‌کند و منجر به کاهش نقطه دود می‌شود.

در حالی که روغن نارگیل تصفیه شده ممکن است برای پخت و پز در دمای بالا مناسب‌تر باشد، روغن نارگیل بکر از نظر سلامت پوست انتخاب بهتری است.

نه تنها بیشتر تحقیقات موجود به طور خاص بر روی اثرات روغن نارگیل بکر متمرکز است، بلکه شواهدی نیز وجود دارد که ممکن است فواید سلامتی بیشتری داشته باشد.

یک مطالعه حیوانی در سال 2009 نشان داد که روغن نارگیل بکر وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود می‌بخشد و توانایی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد عامل بیماری را در مقایسه با روغن نارگیل تصفیه شده افزایش می‌دهد.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که روغن نارگیل بکر در مقایسه با روغن نارگیل تصفیه شده دارای مقدار بیشتری آنتی اکسیدان‌های کاهش دهنده التهاب و همچنین توانایی بهبود یافته برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است.

نتایج این دو مطالعه نشان می‌دهد که روغن نارگیل بکر ممکن است در جلوگیری از اکسیداسیون و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مؤثرتر از روغن نارگیل تصفیه‌شده باشد که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و منجر به التهاب و بیماری شود.

مقالات مرتبط با پوست که حتما باید بخوانید

پاکسازی پوست چیست؟

بیماری پوستی لوپوس چیست؟

همه چیز درباره شایع ترین مشکلات پوستی

داشتن روتین پوستی برای آقایان عیب نیست!

۱۰ نکته برای داشتن پوست سالم در زمستان

بیماری پوستی پسوریازیس چیست؟

بهترین روغن رشد ابرو برای ضخیم تر کردن ابروها

بهترین انواع روغن برای حمام

جمع بندی

اگرچه فواید سلامتی خوردن روغن نارگیل به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، تحقیقات در مورد اثرات آن بر روی پوست عمدتاً به مطالعات حیوانی یا لوله آزمایش محدود می‌شود. با این حال، روغن نارگیل ممکن است با برخی از مزایای بالقوه برای پوست، از جمله کاهش التهاب، مرطوب نگه داشتن پوست و کمک به بهبود زخم‌‎ها مرتبط باشد.

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که می توانند به درمان آکنه و محافظت از پوست در برابر باکتری‌های مضر کمک کنند. اگر پوست چرب یا بسیار حساس دارید، مطمئن شوید که برای ارزیابی تحمل خود به آرامی شروع کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با یک متخصص پوست مشورت کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط