Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سبک زندگی @ امور زنان @ علائم بارداری چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

علائم بارداری چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

by | 2 خرداد 1402 | امور زنان, سلامت عمومی | 0 comments

شما یک سوال در ذهن خود دارید: آیا ممکن است باردار باشم؟ تست بارداری تنها راه برای اطمینان از این موضوع است. اما اگر برای انجام آزمایش خیلی زود است، بهتر است مراقب علائم باردادری باشید  یا شاید فکر می‌کنید در حال حاضر برخی از علائم اولیه بارداری را تجربه کرده‌اید.

آیا خیلی زود است که بگوییم باردار هستید؟ چه علائمی ممکن است اولین علائم بارداری باشد؟ در زیر به این سوالات و موارد دیگر پاسخ می‌دهیم.

مجدداً، برای تأیید امیدها یا سوء ظن های خود باید در زمان مناسب آزمایش بارداری انجام دهید. اما وقتی نوبت به اولین علائم بارداری می‌رسد، علائم نسبت فرد به فرد متغیر هستند. برخی از افراد در عرض یک هفته پس از لقاح متوجه تغییرات می‌شوند. دیگران ممکن است تا زمانی که زمان پریودشان به تاخیر بیفتد، متوجه این موضوع نشوند.

زمان مناسب برای تست بارداری

تست بارداری

معمولاً توصیه می‌شود بعد از اینکه پریود نشدید، آزمایش بارداری بدهید. این به این دلیل است که آزمایش‌های بارداری سطح گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) را در بدن شما اندازه‌گیری می‌کنند، که هورمونی است که هنگام بارداری شروع به تولید می‌کند. از اولین روز آخرین قاعدگی حدود سه تا چهار هفته طول می کشد تا hCG کافی در بدن شما برای نشان دادن در آزمایش وجود داشته باشد.

اولین علائم بارداری

چرخه قاعدگی روشی است که بدن شما برای یک بارداری احتمالی در هر ماه آماده می‌کند. بخشی از آن ضخیم شدن دیواره رحم است، جایی که یک تخمک بارور شده برای شروع بارداری کاشته می‌شود.

اگر باردار نیستید، قاعدگی شما این است که رحم شما این پوشش اضافی را می‌ریزد. اگر باردار هستید، این پوشش باقی می‌ماند و جریان طبیعی خود را دریافت نمی‌کنید. به همین دلیل است که تاخیر در قاعدگی اغلب اولین نشانه بارداری است.

البته، تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی همیشه به معنای باردار بودن شما نیست. اگر بدن شما تحت استرس زیادی است یا عدم تعادل هورمونی دارید، ممکن است چرخه قاعدگی نامنظم را تجربه کنید.

علائم دیگر نشانه های اولیه بارداری

هر فرد و هر بارداری  متفاوت است. بنابراین، اگر باردار هستید، احتمالاً ترکیب منحصر به فردی از علائم رایج، نه چندان رایج و گاهی اوقات همپوشانی را تجربه خواهید کرد. و ممکن است زودتر یا دیرتر از حد انتظار ظاهر شوند. در اینجا 17 نشانه احتمالی بارداری اولیه وجود دارد.

1. لکه بینی یا خونریزی خفیف

بسیاری از زنان از فهمیدن اینکه لکه بینی یا خونریزی خفیف می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد شگفت زده می‌شوند، اما حدود یک سوم زنان آن را تجربه می‌کنند. این اغلب خونریزی لانه گزینی نامیده می‌شود زیرا پزشکان معتقدند زمانی که تخمک بارور شده خود را به دیواره رحم متصل می‌کند (یا لانه گزینی می‌کند) اتفاق می‌افتد. این با خونریزی که ممکن است از چیزی مانند سقط جنین رخ دهد ( که معمولاً شدیدتر است ) متفاوت است.

خونریزی لانه گزینی معمولاً 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ می‌دهد که دقیقاً قبل یا درست در زمان پریود شدن شما است. بنابراین، ممکن است فکر کنید پریود شده‌اید.

اما خونریزی لانه گزینی یک جریان سبک است که ممکن است طی چند روز شروع و متوقف شود. و در حالی که می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را به خود بگیرد، به احتمال زیاد صورتی، قهوه ای یا قرمز روشن است.

همچنین بخوانید  آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

از سوی دیگر، پریود شما ممکن است از نظر جریان و رنگ روشن شروع شود، اما پس از چند روز سنگین‌تر می‌شود، به رنگ قرمز زرشکی تغییر می‌کند و تا یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

2. درد یا گرفتگی زیر شکم

در حالی که گرفتگی عضلات و درد در قسمت پایین شکم می‌تواند نشان دهنده پریود آینده باشد، همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کاشت تخمک باشد.

گرفتگی لانه گزینی می‌تواند با یا بدون لکه بینی یا خونریزی اتفاق بیفتد و ممکن است با کرامپ پریود متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است احساس خفیف تا متوسط ​​خارش، کشیدن یا سوزن سوزن شدن داشته باشید که در طی چند روز می‌آید و می‌رود.

اما دردهای قاعدگی اغلب می‌توانند مانند یک درد ضربان‌دار یا مبهم باشد و معمولاً یک یا دو روز قبل از قاعدگی شروع می‌شوند.

اگر این گرفتگی‌ها عمدتاً در یک طرف بدن شما احساس می‌شوند یا شدید هستند، مهم است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم یا سایر عوارض باشد.

3. دمای بالاتر از معمول پایه بدن

اگر دمای پایه بدن (BBT) خود را برای افزایش شانس باردار شدن ردیابی کرده‌اید، احتمالاً می‌دانید که BBT بلافاصله پس از تخمک گذاری کمی افزایش می‌یابد. اگر باردار هستید، ممکن است دمای بدن شما به جای پایین آمدن، بالا بماند.

البته، ممکن است به دلایل دیگری هم دچار گرمازدگی شوید، اما اگر بیش از چند هفته طول بکشد، می‌تواند از نشانه‌های بارداری باشد.

4. تغییرات در مخاط دهانه رحم

اگر قبلاً مخاط دهانه رحم خود را بررسی کرده‌اید تا بفهمید چه زمانی بیشترین باروری را دارید، دلیلی برای ادامه این کار وجود دارد: در چند هفته اول بارداری، میزان ترشحات دهانه رحم ممکن است افزایش یابد و چسبنده‌تر و سفیدتر شود.

5. حساس شدن سینه، تورم یا سوزن سوزن شدن

هنگامی که باردار هستید، بدن شما تغییرات بزرگی در هورمون‌ها ( به ویژه، افزایش استروژن و پروژسترون ) برای حمایت از کودک در حال رشد خود را تجربه می‌کند. این تغییر در هورمون‌ها می‌تواند به بسیاری از علائم، از جمله حساسیت سینه کمک کند.

اغلب، افزایش حساسیت سینه، تورم یا سوزن سوزن شدن، چند روز قبل از پریود شدن قابل توجه می‌شود.

اگر معمولاً حساسیت سینه‌ها را قبل از پریود یا مدت کوتاهی پس از شروع آن تجربه می‌کنید، حساسیت و تورم سینه‌های مربوط به بارداری احتمالاً شدیدتر از آنچه قبلاً عادت کرده‌اید خواهد بود. همچنین ممکن است درد نوک پستان را تجربه کنید.

6. خستگی

خستگی در اوایل بارداری رایج است و برخی از زنان ممکن است قبل از اینکه بدانند باردار هستند متوجه آن شوند. در واقع، خستگی ممکن است به محض یک هفته پس از لقاح ظاهر شود. این به لطف تغییرات ناگهانی در سطوح هورمونی، به ویژه افزایش پروژسترون است.

7. تکرر ادرار

اگر در زمان پریود بعدی شما بیش از حد معمول به دستشویی می‌روید، ممکن است نشانه بارداری باشد.

مطمئناً عادات نوشیدنی شما نقش مهمی در تعداد دفعات ادرار شما در روز دارد. با این حال، بارداری مقدار خون را در بدن افزایش می‌دهد، که به کلیه‌های شما مایع بیشتری می‌دهد تا فیلتر شود و مواد زائد بیشتری دفع شود.

بنابراین اگر باردار هستید، ممکن است متوجه شوید که ادرارتان خیلی بیشتر شده است ، علامتی که می‌تواند در اوایل شروع شود و متاسفانه در تمام دوران بارداری شما ادامه داشته باشد.

8. حالت تهوع یا استفراغ

علائم بارداری تهوع

تهوع صبحگاهی ممکن است شناخته‌شده‌ترین علائم بارداری باشد که به شکل بیزاری از غذا یا حالت تهوع و حتی استفراغ برای برخی ظاهر می‌شود. این علامت می‌تواند تا دو هفته پس از لقاح، یعنی تقریباً در هفته چهارم بارداری و درست در زمانی که در صورت بارداری پریودتان را از دست می‌دادید، ظاهر شود.

اما برخی ممکن است اصلاً حالت تهوع یا استفراغ را تجربه نکنند. و علیرغم نامش، تهوع صبحگاهی می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد.

همچنین بخوانید  قند خون نرمال در سالمندان چقدر است؟

9. تیره شدن آرئول ها

وقتی باردار هستید، آرئول‌ها (نواحی دور نوک سینه‌ها) به احتمال زیاد رشد کرده و تیره می‌شوند. معمولاً این تغییرات تدریجی است و در تمام دوران بارداری ادامه می‌یابد. با این حال، برخی از زنان در ترکیب با علائم دیگر، خیلی زود متوجه این تغییرات می‌شوند.

10. نفخ یا یبوست

همه ما هر از گاهی نفخ یا یبوست را تجربه می‌کنیم، اما هر دو در دوران بارداری بسیار رایج هستند. بار دیگر، آن هورمون‌های در حال تغییر مقصر هستند. آنها هضم را کند می‌کنند، که می‌تواند باعث تجمع هوا در روده و یبوست شود.

در اوایل، نفخ یا یبوست ممکن است خفیف باشد و با سایر علائم بارداری همراه باشد. اما اگر واقعاً باردار هستید، این علائم ممکن است در کل بارداری شما باقی بماند.

11. طعم فلز در دهان شما

بسیاری از زنان در دوران بارداری طعم فلز در دهان خود را گزارش می‌دهند. بار دیگر، هورمون‌ها مقصر هستند – به طور خاص، استروژن.

به طور معمول، این علامت (و همچنین تغییرات در طعم کلی) در سه ماهه اول شایع است، اما ممکن است در زمان‌های دیگر نیز رخ دهد از جمله قبل از قاعدگی.

12. حساسیت به بو

علائم بارداری بو

بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که حساسیت به بویایی یکی از اولین نشانه‌های بارداری آنها بوده است. در واقع، دو سوم زنان در دوران بارداری نسبت به بوهای اطراف خود حساس تر یا واکنش نشان می‌دهند.

و اغلب، این حس بویایی افزایش یافته می‌تواند در سه ماهه اول یا بعد از آن باقی بماند و به علائم دیگری مانند حالت تهوع، و هوس غذایی یا بیزاری کمک کند.

13. تغییرات خلقی

از یک روز پر استرس در محل کار گرفته تا شگفتی‌های طبیعی چرخه قاعدگی شما، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. اما تغییرات خلق و خو در دوران بارداری بسیار رایج است و ممکن است در اوایل زمانی که بدن شما ناگهانی استروژن و پروژسترون می‌گیرد، قابل توجه باشد.

اگر باردار هستید، هر گونه تغییر خلقی که تجربه می‌کنید احتمالاً با علائم دیگری مانند خستگی یا حالت تهوع همراه است. ممکن است بیشتر احساس حساسیت کنید یا گریه کنید.

14. سردرد

علائم بارداری سردرد

سردرد بخشی از زندگی است. آنها با سرماخوردگی و آلرژی همراه هستند. آنها با استرس یا خستگی همراه هستند، یا وقتی کافئین را کاهش می‌دهید تا بدن خود را برای بارداری آماده کنید. اما آنها می‌توانند با بارداری نیز بیایند.

سردرد می‌تواند به دلیل افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی که در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد رخ دهد. همچنین در صورت کم آبی بدن در اثر حالت تهوع، ممکن است دچار سردرد شوید.

15. سرگیجه

با افزایش جریان خون در دوران بارداری، فشار خون نیز می‌تواند کاهش یابد و منجر به سرگیجه شود. معمولا، سرگیجه بیشتر یک علامت سه ماهه دوم است، اما برخی از زنان نیز ممکن است خیلی زود متوجه آن شوند.

16. گرفتگی بینی

گرفتگی بینی علائم بارداری

بسیاری از مردم از دانستن این که احتقان بینی می‌تواند یک علامت بارداری باشد، شوکه می شوند. ممکن است تعجب کنید که آیا با چیزی مواجه می‌شوید یا آلرژی شما در حال افزایش است. اما اگر متوجه گرفتگی یا آبریزش بینی همراه با سایر علائم بارداری هستید، ممکن است در آینده نزدیک آزمایش بارداری انجام دهید.

غشاهای مخاطی بینی نیز تحت تأثیر هورمون‌ها قرار می‌گیرند و جریان خون در سراسر بدن شما افزایش می‌یابد. این می‌تواند باعث تورم رگ‌های خونی و در نتیجه احتقان و حتی عطسه شود.

17. آکنه یا تغییرات پوستی

افزایش هورمون‌ها و حجم خون شما مقصر هر گونه تغییر پوستی است که تجربه می‌کنید. در حالی که برخی از افراد در دوران بارداری درخشش بارداری و پوست شفاف‌تری دارند، برخی دیگر ممکن است جوش‌های بیشتری داشته باشند.

علائم اولیه بارداری و باردار نبودن

آره. همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از علائم اولیه بارداری می‌توانند با علائم سایر شرایط، به ویژه علائم قبل از قاعدگی، همپوشانی داشته باشند. بنابراین، بهترین راه برای دانستن اینکه آیا علائمی که تجربه می‌کنید مربوط به بارداری هستند یا نه این است که آرام باشید و صبورانه منتظر بمانید تا زمان انجام تست بارداری فرا برسد.

همچنین بخوانید  چرا باید از مولتی ویتامین مینرال در بارداری استفاده کنیم؟

زمان مراجعه به پزشک

اگر تست بارداری داده‌اید و مثبت است، سریعا اولین ویزیت قبل از زایمان خود را انجام دهید.

در اولین ویزیت قبل از زایمان، یک معاینه فیزیکی و سایر آزمایش‌ها انجام می‌دهید تا مطمئن شوید که همه چیز سالم به نظر می‌رسد، و در مورد بقیه برنامه‌های قرار ملاقات قبل از زایمان خود خواهید آموخت. همچنین می‌توانید درباره هرگونه انتظارات و سؤالاتی که دارید صحبت کنید، مانند غذاهایی که در دوران بارداری باید بخورید و از آنها اجتناب کنید.

سئوالات متداول

علائم بارداری چقدر زود شروع می شود؟

متفاوت است. برخی از افراد در عرض چند روز پس از لقاح احساس بارداری می‌کنند، در حالی که افراد دیگر تا هفته‌ها پس از مثبت شدن تست بارداری احساس بارداری نمی‌کنند. علائم بارداری بین افراد و حتی در بین بارداری‌ها متفاوت است.

آیا می توانید قبل از پریود شدن احساس بارداری کنید؟

بله، شما می‌توانید قبل از اینکه پریودتان را از دست بدهید، احساس بارداری کنید. برخی افراد می‌گویند که علائم بارداری را در عرض یک هفته پس از لقاح (حدود یک هفته قبل از عقب افتادن قاعدگی) احساس کرده‌اند.

آیا ممکن است علائم اوایل بارداری را داشته باشم و باردار نباشم؟

بسیاری از علائم بارداری اولیه با سایر شرایط پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی معمولی شما همپوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی می‌تواند بسیار شبیه به علائم بارداری باشد. این می‌تواند تشخیص تفاوت را دشوار کند. همچنین می‌توانید پریود را از دست بدهید و باردار نباشید. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما وزن زیادی کم یا اضافه می‌کنید یا استرس دارید. شیردهی نیز می‌تواند باعث توقف پریود شود. بهترین راه برای اطلاع از بارداری انجام تست بارداری است.

زمان مناسب برای تست بارداری چه زمانی است؟

تست‌های بارداری با تشخیص سطح مشخصی از گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار شما کار می‌کنند. به محض اینکه پریود نشدید می‌توانید تست بارداری بدهید. با این حال، بهتر است حداقل یک هفته پس از اتمام پریود صبر کنید تا دقیق‌ترین نتایج را به دست آورید. در حالی که برخی از آزمایش‌ها ادعا می‌کنند که نتایج دقیق را قبل از عقب افتادن قاعدگی به شما می‌دهند، انجام آزمایش خیلی زود می‌تواند منجر به منفی کاذب شود (آزمایش نشان می‌دهد که باردار نیستید، اما هستید). پزشک شما می تواند یک هفته قبل از قاعدگی از دست رفته برای آزمایش بارداری نمونه خون بگیرد.

چه زمانی باید در مورد بارداری با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر قاعدگی خود را از دست داده‌اید و آزمایش بارداری مثبت دریافت کرده‌اید، قدم بعدی شما این است که برای اولین ویزیت با پزشک خود تماس بگیرید.

جمع بندی

هر کس بارداری را متفاوت تجربه می‌کند. مواردی مانند پریود نشدن، درد یا حساس شدن سینه‌ها، احساس خستگی بیشتر و حالت تهوع (تهوع صبحگاهی) از علائم شایع اوایل بارداری هستند. برخی از افراد قبل از اینکه پریود خود را از دست بدهند، علائم بارداری را دارند. اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید یک تست بارداری در خانه انجام دهید. در صورت استفاده صحیح بسیار دقیق هستند. در صورت دریافت نتیجه مثبت با پزشک خود تماس بگیرید. مراقبت‌های اولیه دوران بارداری مهم است و سلامت شما و جنین را تضمین می‌کند.

اگر قصد بارداری دارید، یک قرار ملاقات قبل از بارداری با پزشک قدم خوبی برای شروع است. اگر برای بیماری مزمن دارو مصرف می‌کنید یا سایر بیماری‌ها مانند دیابت، فشار خون بالا یا لوپوس دارید، قرار ملاقات قبل از بارداری بسیار مهم است.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط