Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ تغذیه @ فواید درمانی عرق نعناع

فواید درمانی عرق نعناع

by | 16 اسفند 1401 | تغذیه | 0 comments

عرق نعناع دارای خواص درمانی زیادی است، این گیاه دارویی کاربردهای گسترده‌ای دارد و در درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها موثر است. از زمان‌های گذشته تاکنون از گیاهان دارویی استفاده‌های زیادی شده است. با توجه به این که کشور ما نیز از تنوع گیاهان دارویی زیادی برخوردار است، می‌توان با شناخت خواص مفید آن و آگاهی از موارد کاربرد آن در زمینه‌های مختلف، از این منابع غنی بهره‌مند شد.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی یک گیاه دارویی رایج به نام نعناع بپردازیم و با خواص و فواید عرق نعناع بیشتر آشنا شویم، از این رو توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید.

ارزش غذایی عرق نعناع

گیاه نعناع از نظر گیاهشناسی گیاهی چند ساله محسوب می‌شود. این گیاه را با نام علمی Mentha spp می‌شناسند. برگ و ساقه این گیاه بسیار معطر است و دارای ترکیبات و مواد موثره ارزشمندی است، به طوری که سالیان زیادی است در صنایع مختلف مانند، آرایشی بهداشتی، دارویی، صنایع غذایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم به ذکر است از ترکیبات اصلی این گیاه باید به منتول و منتون اشاره کنیم. از دیگر ترکیبات آن می‌توان به آهن، فولات، منگنز و فیبر اشاره کرد، گفتنی است آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A و C نیز در این گیاه وجود دارد. در ادامه با خواص عرق نعناع بیشتر آشنا خواهیم شد.

عرق نعناع و معده درد

شاید بتوان گفت یکی از رایج‌ترین مصارف عرق نعناع که بیشتر ما با آن آشنا هستیم، تاثیر آن در بهبود درد معده است. این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد نفخ می‌باشد و می‌تواند در درمان مشکلات دستگاه گوارش موثر باشد، از این رو افرادی که معده و سیستم گوارش ضعیفی دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. مصرف آن می‌تواند سنگینی و نفخ معده را بر طرف سازد و به هضم غذا کمک کند. این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد و می‌تواند برای اسهال، استفراغ و حالت تهوع مفید باشد.

همچنین بخوانید  رژیم غذایی بدنسازی | چه بخوریم و چرا؟

درمان سرماخوردگی

عرق نعناع و سرماخوردگی

گیاه دارویی نعناع دارای ترکیبات ضد میکروبی است، عرق نعناع می‌تواند برای درمان سرماخوردگی و گلودرد استفاده شود، علاوه بر آن می‌تواند خلط را بر طرف ساخته و با کاهش آبریزش بینی تنفس را راحت‌تر می‌سازد.

نعناع خوشبو کننده دهان

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد منتول از ترکیبات اصلی گیاه نعناع است، این ترکیب دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند برای ضدعفونی کردن دهان به کار رود. بدین منظور می‌توانید عرق نعناع را به شکل دهان شویه داخل دهان استفاده کنید. بوی خنک این گیاه در کنار خواص ضد میکروبی آن، سبب گشته امروزه به طور گسترده در انواع محصولات بهداشتی مربوط به دهان و دندان از آن استفاده گردد.

عرق نعناع برای میگرن

این ماده گیاهی و طبیعی ضد اسپاسم بوده و با خاصیت شل‌کنندگی که دارد در بهبود درد نقش موثری دارد. ترکیب منتول موجود در آن نیز که بسیار خنک است سبب افزایش آرامش و بهبود سردردهای میگرنی می‌گردد.

مفید برای سینوزیت

سینوزیت که در واقع همان التهاب حفره های داخلی سینوس‌ها است می‌تواند با استفاده از عرق نعناع بهبود یابد. همان‌طور که اشاره شد این گیاه دارای ترکیبات ضدمیکروبی و ضدالتهابی است که می‌تواند در کاهش و بهبود علایم سینوزیت موثر باشد. بخور نعناع می‌تواند کمک شایانی در بهبود التهابات و تسریع درمان  این بیماری داشته باشد.

عرق نعناع برای قاعدگی

عرق نعناع در تنظیم هورمونی و قاعدگی بانوان نقش دارد، علاوه بر آن از این گیاه مفید می‌توان برای کاهش دردهای قاعدگی نیز بهره‌مند شد، به‌طوری که خاصیت شل کنندگی عضلات آن در بهبود دردهای این دوران موثر است.

همچنین بخوانید  نحوه محاسبه کالری مورد نیاز برای عضله سازی در 6 مرحله آسان

تاثیر روی بی خوابی

علاوه بر موارد فوق این گیاه دارای خاصیت آرامش‌بخش بوده و مصرف آن می‌تواند در حل مشکلات بی‌خوابی موثر باشد.

عرق نعناع برای تنگی نفس

عرق نعناع را برای درمان تنگی نفس و مشکلات تنفسی نیز می‌توان استفاده کرد، چراکه در درمان التهابات موثر است و بوی خنک آن می‌تواند در بهبود گرفتگی‌های تنفسی موثر باشد، علاوه بر آن برای کاهش علایم حساسیت‌های مختلف نیز مفید است و سرفه‌ها را کاهش می‌دهد.

عرق نعناع برای پوست

علاوه بر مصرف خوراکی، از عرق نعناع به صورت موضعی نیز می‌توان استفاده کرد. این گیاه خواص کم‌نظیری برای حفظ سلامت پوست دارد. با توجه به خاصیت ضد میکروبی این گیاه و وجود اسید سالیسیلیک در آن می‌تواند همانند خوردن عرق بیدمشک به درمان جوش و آکنه کمک کند، از دیگر مزایای عرق نعناع باید به نقش آن در پاکسازی و جوان‌سازی پوست اشاره کرد. علاوه بر این می‌تواند راه حلی برای درمان جوش‌های سرسیاه باشد. گفتنی است این گیاه می‌تواند با کاهش چین و چروک‌های پوست و همچنین بهبود لک‌های آن، پوستی شفاف‌تر و جوان‌تر را به شما هدیه دهد.

استفاده از نعناع برای کبد

لازم به ذکر است این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند.

عرق نعناع در بارداری

عرق نعناع در بارداری

یکی از مشکلات رایج بارداری حالت تهوع و مشکلات گوارشی است، با مصرف عرق نعناع می‌توان بسیاری از این علایم را بهبود بخشید، البته توجه داشته باشید در دوران بارداری، هر گیاه دارویی را حتما با مشورت و نظر پزشک خود مصرف نمایید.

تاثیر آن روی کاهش وزن

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد از ترکیبات نعناع فیبر است. این فیبر می‌تواند سبب کنترل وزن گردد. علاوه بر این عرق نعناع که دارای طبیعت گرم و خشک است سبب تقویت معده و بهبود هضم غذا می‌گردد. اگر شما نیز قصد کاهش وزن دارید می‌توانید با مصرف آن میزان چربی‌سازی بدن را کاهش دهید.

همچنین بخوانید  21 محبوب ترین صبحانه های دنیا

نحوه مصرف عرق نعناع

عرق نعناع را با توجه به خلوص آن می‌توان مصرف نمود به طوری که اگر خیلی غلیظ باشد می‌توان با کمی آب رقیق نمود و سپس استفاده نمود. گفتنی است اگر هدف مصرف بهبود گوارش و تقویت معده باشد می‌توان مقدار نصف استکان تا یک استکان از آن را بعد از غذا میل کرد. اگر به منظور خوشبوکننده از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید به شکل دهان‌شویه از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید. علاوه بر آن برای بهبود سلامت پوست می‌توانید آن را به شکل موضعی در سطح پوست به کار ببرید.

با وجود مزایای ذکر شده از این عرق، درصد کمی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند که نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص و فواید عرق نعناع پرداختیم، همان‌طور که اشاره شد از جمله فواید عرق نعناع می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده، تقویت معده و برطرف کردن درد معده و خواص ضد نفخ آن اشاره کرد. علاوه بر آن خواص دیگر این گیاه شامل درمان مشکلات پوستی، پاکسازی کبد، کمک به کاهش وزن، بهبود دردها و اختلالات قاعدگی، بهبود کیفیت خواب و آرامش اعصاب، بر طرف کردن تنگی نفس، کمک به درمان سرماخوردگی، میگرن و سینوزیت اشاره کرد. علاوه بر آن در خوشبو کردن دهان و بر طرف ساختن مشکلات لثه نیز مفید است. با وجود خواص زیاد ذکر شده باید توجه داشت که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و در دوران بارداری و یا شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط