Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ اصناف و صنایع @ مهم ترین چالش های ساختمان سازی در حال حاضر

مهم ترین چالش های ساختمان سازی در حال حاضر

by | 25 فروردین 1401 | اصناف و صنایع | 0 comments

امروزه چالش‌های پیش‌بینی نشده، مشکلات فراوان و معضلات مختلف، ممکن است در هر صنعتی برای افراد فعال در آن حوزه پیش آید؛ بنابراین قبل از ورود به هر صنعت اگر کمی آشنایی با چالش‌های مربوط به آن حوزه داشته باشید، حل مشکلات آن آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال در حوزه ساخت‌وساز چالش‌های متعدد و بسیاری وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تا چند مورد از این چالش‌ها را بیان کنیم تا با دید بازتری وارد این حوزه شوید.

تخمین عمر مفید ساختمان؛ اولین چالش حوزه ساختمان سازی

معمولاً یک پیمانکار وقتی قرار است یک پروژه ساختمانی را استارت بزند، تصمیم می‌گیرد تا از سرمایه موجود کمترین بخش را استفاده و بیشترین بهره را ببرد؛ این عمل ممکن است طول عمر ساختمان را کاهش دهد؛ اما در این میان مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که هزینه‌ای که برای ساخت سازه در نظر دارید چقدر است؟ این هزینه چه تأثیری بر عمر سازه دارد؟ چگونه طول عمر ساختمان را افزایش دهید؟ چه عواملی باعث کاهش عمر مفید ساختمان می‌شود؟

پاسخ به سؤال اول را بهتر است با ذکر یک مثال بیان کنیم: به عنوان مثال اگر مجوز ساخت برای 120 میلیون متر مربع را داشته باشید و هزینه هر مترمربع حدود 2 میلیون تومان باشد، 240 هزار میلیارد هزینه برای ساخت لازم است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن اگر عمر مفید هر ساختمان حدود 30 سال باشد، استهلاک این سرمایه در 30 سال، نزدیک به سالی ۸ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین اگر خانه‌ها در استانداردترین حالت ممکن ساخته شوند، به ازای هر یک سال عمر مفید، 8 هزار میلیارد از سرمایه را باز می‌گردانند. در نتیجه، استفاده از مقاطع فولادی استاندارد، هم عمر مفید ساختمان را افزایش خواهد داد و هم در بهره‌برداری بیشتر کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید  تفاوت تیر هاش و تیرآهن معمولی چیست؟

 برخی خطاها نیز وجود دارند که ممکن است عمر سازه را کاهش داده و برخی اقدامات نیز می‌توانند عمر آن را افزایش دهد. مهم‌ترین عامل برای افزایش طول عمر سازه، استفاده بهینه از مصالح ساختمانی است؛ چرا که انتخاب صحیح و استفاده بهینه از مصالح ساختمانی می‌تواند کیفیت سازه را چندین سال افزایش دهد. عوامل مؤثر دیگری که در افزایش طول عمر سازه وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • انعطاف پذیری ساختمان برای عملکردهای متفاوت
  • صنعتی سازی ساخت و ساز (ساخت سازه‌های سبک و بادوام‌تر و افزایش سهولت در تعمیر و نگهداری)
  • توجه به جزئیات طراحی ساختمان
  • توجه به نگهداری، تعمیر و بهسازی ساختمان در مواقع لزوم
  • امکان تقویت سازه

یکی از نکات مهم در افزایش طول عمر سازه، نحوه صحیح نبشی کشی ساختمان است؛ به بیان دیگر رعایت نکات فنی در نبشی کشی ساختمان می‌تواند عامل اصلی افزایش مقاومت و در نتیجه طول عمر سازه باشد. قیمت نبشی هم مانند باقی آهن آلات بسیار متغیر هست.

و اما پاسخ سؤال آخر را در بخش بعدی خواهید یافت!

چه عواملی باعث کاهش عمر مفید ساختمان می‌شوند؟

برخی خطاها در ساختمان‌سازی وجود دارند که طول عمر مفید ساختمان را کاهش می‌دهند؛ این خطاها عبارت‌اند از:

  • ‌خطاهای طراحی: زمانی رخ می‌دهند که آنالیز طرح و نقشه‌ها، تهیه مشخصات فنی و اجرائی با خطا مواجه شوند.
  • ‌خطاهای اجرایی و نظارتی: اگر مصالح و تجهیزات، نیروی نظارتی و نیروهای اجرائی به درستی انتخاب نشوند و مصالح ارزان‌ و بی‌کیفیت خریداری شوند.
  • خطاهای بهره‌برداری و نگهداری: عدم انجام بهسازی به موقع، بهره‌برداری بدون بررسی امکان و عواقب آن، استفاده از نیروهای غیرمتخصص و بی‌تجربه در نگهداری ساختمان
همچنین بخوانید  عملکرد شیر تخلیه فشار پایلوت

استانداردسازی؛ یک چالش مهم در حوزه ساخت و ساز

یکی از عواملی که باعث می‌شود ساختمان‌های مسکونی و غیره بر اثر زلزله و طوفان‌های شدید فرو بریزند، عدم استاندارد بودن آن‌هاست. با استانداردسازی ساختمان‌ها می‌توان ریزش و خرابی ساختمان‌ها براثر عوامل طبیعی را به صفر رساند؛ اما امروزه با وجود قوانین صحیح درباره استانداردسازی سازه، هنوز برخی افراد هستند که این قوانین را رعایت نمی‌کنند و با وجود برخی ناظرین که در مسئولیت خود کوتاهی می‌کنند، سازه‌ها ایمنی لازم را نخواهند داشت؛ بنابراین استانداردسازی نیز از چالش‌های مهمی است که اگر قصد بازسازی یا شراکت با شخص دیگری را دارید، باید توجه لازم را به آن داشته باشید.

چالش عدم وجود سرمایه کافی برای ساخت‌وساز چه آسیب‌هایی را به همراه دارد؟

اگر برای ساخت‌وساز یا بازسازی سرمایه کافی وجود نداشته باشد، اولین راهی که به ذهن شما می‌رسد چیست؟ مسلماً به دریافت وام و تسهیلات فکر می‌کنید؛ استفاده از وام و دریافت تسهیلات ممکن است به شما برای اتمام ساخت و ساز یا بازسازی کمک کند، اما 2 موضوع را با خود به همراه دارد که ممکن است برای برخی از شما دردسرساز باشد:

  1. شرایط خاص برای دریافت وام که ممکن است که همه شما این شرایط را نداشته باشید.
  2. اقساط سنگینی که در این شرایط اقتصادی ممکن است مشکل‌ساز باشد.

با توجه به شرایط بالا، برخی از افراد ممکن است از بازسازی یا ساخت‌وساز منصرف شوند و برخی با سرمایه کمتری شروع به کار کنند. عده‌ای که با سرمایه کمتر پروژه خود را آغاز می‌کنند، ممکن است در تأمین مصالح موردنیاز کوتاهی کرده یا به دلیل رقابتی بودن قیمت‌ها و صرف هزینه کمتر، بر کیفیت مصالح چشم‌پوشی کنند. نتیجه این چشم‌پوشی، عدم مقاومت سازه و کاهش طول عمر آن خواهد بود.

همچنین بخوانید  بهترین فروشگاه آنلاین برای تخته وایت بردهای شیشه ای

تأمین مقاطع و مصالح موردنیاز؛ چالش دیگری در ساختمان سازی

از زمانی که یک ساختمان قدیمی برای تخریب و ساخت ساختمان جدید تخلیه می‌شود تا زمان آماده‌سازی کامل ساختمان و بهره‌برداری مجدد، مصالح، ابزار، مقاطع فولادی و ماشین‌آلات مختلفی را نیاز دارد. امروزه با وجود راه‌های مختلف برای خرید، تأمین این مصالح نیز از دردسرهای مهندسان است؛ به عنوان مثال خرید برخی از مصالح مانند سیمان فقط از بورس امکان‌پذیر است و خرید برخی از مقاطع فولادی نیاز به ارتباط مستقیم با کارخانه تولیدکننده دارد که اگر این کارخانه تولیدکننده به محل پروژه شما دور باشد، هزینه حمل بسیاری را باید بپردازید. برخی از مقاطع فولادی را هم به دلیل نیاز به حجم کم، باید از بازار آهن یا فروشندگان آهن تهیه نمایید و حتی میتوانید قیمت آهن آلات و میلگرد را به صورت آنلاین چک کنید و سپس خریداری نمایید. اگر از مقاطع پرکاربرد در ساختمان‌سازی مطلع باشید، به راحتی می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که هر مقطع را از چه محلی تهیه کنید.

ساخت و ساز هم مانند هر حوزه دیگر مخصوصاً حوزه‌های صنعتی، چالش‌های متعدد و متفاوت خود را دارد که در این متن ما سعی کردیم تنها به مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم. امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

negarghafari

negarghafari

چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط