Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ آی تی @ هاست چیست؟ و چه انواعی دارد؟

هاست چیست؟ و چه انواعی دارد؟

by | 5 تیر 1401 | آی تی | 0 comments

تاکنون این سوال برایتان پیش آمده است که ریشه‌ی یک سایت کجاست؟ یا اصلا ماهیت آن چیست؟ ما به صورت معمول کامپیوتر خود را روشن کرده، مرورگرمان را باز می‌کنیم و باقی کار را به عهده‌ی گوگل می‌گذاریم. ولی زمانی که داریم از یک وبسایت بازدید می‌کنیم، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا است که مفاهیم جالبی مانند هاستینگ (هاست) و دامنه وارد عمل می‌شوند! درصورتی‌که شما هم می‌خواهید جواب این سوال که منظور از هاست چیست؟ را بدانید، حتما در این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از سرور چیست؟

اگر بخواهید مفهوم هاست را بدانید، می بایست اول با سرور آشنا شوید. سرور یک رایانه دائما روشن و متصل به اینترنت است که منبع‌های مختلفی مثل فضای ذخیره‌سازی، رم، پردازنده و… را برای خدمات گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

لازم به ذکر است که در بحث‌های شبکه‌ای، سرور دارای معنای دیگری است که در این بحث نمی‌گنجد!

هاست یا همان هاستینگ چیست؟

در پاسخ سوال هاست چیست باید گفت که کلمه هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنی میزبان می‌باشد که به قسمتی از یک سرور می‌گویند. سرور می‌تواند به چند بخش تقسیم بندی شود (تقسیم بندی مجازی) که به هر بخش آن، هاست می‌گویند. یعنی هر قسمت از این سرور بعنوان یک هاست از یک سایت میزبانی می‌کند. برای ایجاد یک وب سایت اینترنتی، پس از طراحی قالب وبسایت، باید یک هاست متناسب با نیازتان برای خود تهیه کنید.

همچنین بخوانید  بهترین آموزش رایگان پایتون کدام است؟

به عبارتی باید با توجه به نیاز سایت خود (مقدار فضای میزبانی، میزان پهنای باند، مقدار رم و …)، از کمپانی‌های هاستینگ یک هاست با ویژگی‌های مشخصی اجاره کنید! اینطوری قسمتی از منابع یک سرور در اختیار شما قرار خواهد گرفت و این امکان را دارید تا همه‌ی دیتاها (اطلاعات) و فایل‌های وبسایت خود را در آنجا قرار دهید.

انواع هاست

تا به اینجا توضیح دادیم که هاست چیست، حالا می‌خواهیم به انواع آن بپردازیم. هاست انواع مختلفی دارد که برای استفاده از هاست، بهتر است با انواع آن آشنا شوید.

در زمان خریداری هاست با انواع متفاوت آن برخورد می‌کنید؛ چون که کمپانی‌های هاستینگ با توجه به نیازهای مختلف، هاست‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. برای مثال درصورتی که شما تنها یک وبلاگ نویس ساده هستید، به هاست متفاوتی از یک سایت تجاری بزرگ احتیاج دارید. در ادامه به معرفی انواع هاست می‌پردازیم.

۱- هاست اشتراکی

به یک سرور فکر کنید که به چند قسمت تقسیم شده است. هر یک از این قسمت‌ها یک هاست اشتراکی می‌باشند. هر سرور می‌تواند دارای صدها هاست اشتراکی باشد! برای خرید هاست اشتراکی باید بدانید که دارای قیمت مطلوبی است؛ چرا که هزینه نگهداری سرور برای یک کاربر محاسبه نمی‌شود و بین تمام کاربران تقسیم می‌شود. در کل اگر وب سایت شما از ترافیک زیادی برخوردار نیست، فردی تازه کار هستید و قصد ندارید خیلی هزینه کنید، این نوع هاست می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

هاستینگ اشتراکی

۲- هاست اختصاصی

در هاست اختصاصی، هر سرور تنها در اختیار یک مشتری قرار می‌گیرد. بنابراین طبیعتا مزیت‌های آن نسبت به هاست اشتراکی بیشتر می‌باشد. از مزایای این نوع هاست می‌توانیم به پهنای باند اختصاصی، امنیت زیاد و سرعت بالا (که خود باعث بهبود سئو می‌شود) اشاره کنیم.

همچنین بخوانید  خدمات اکتیو شبکه

البته لازم به ذکر است اگر انتخاب شما هاست اختصاصی است، باید به مرحله راه‌اندازی و قیمت هم فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم فقط در صورتی از هاست اختصاصی استفاده کنید که دارای یک وبسایت بزرگ و پربازدید هستید. (برای مثال سایت شما ماهانه بیش از صد هزار بازدید داشته باشد). این نوع هاست از هزینه زیادی برخوردار است.

۳- هاست یا سرور مجازی

هاست مجازی (یا سرور مجازی که اکثرا آن را با اسم VPS می‌شناسیم) چیزی بین نوع اختصاصی و نوع اشتراکی می‌باشد! در این نوع هاست، فضای یک سرور به کمک فناوری hypervisor تقسیم‌بندی می‌شود.

ولی نکته‌ای با اهمیت: این هاست تقسیم شده، در مقایسه با هاست اشتراکی از استقلال بالاتری برخوردار است؛ چرا که شما این امکان را دارید مطابق با نیاز خود سیستم عامل یا برنامه مدنظرتان را نصب کنید، بدون اینکه کاری با هاست‌های همسایه داشته باشید!

بعلاوه، این نوع هاست در مقایسه با هاست اختصاصی نیز دارای مزیت می‌باشد؛ هزینه آن خیلی به صرفه و نزدیک به ده درصد تا بیست درصد هاست اختصاصی می‌باشد.

۴- هاست ابری

در بخش انواع هاست تا به اینجا توضیح دادیم سه تا از انواع هاست چه هستند، چهارمین نوع هاستینگ، هاست ابری است. این نوع هاست جدیدترین فناوری میزبانی وب می‌باشد. تا اینجا تنها یک سرور از وب سایت شما میزبانی می‌کرد ولی در این نوع هاست، چند سرور از وب سایت‌تان پشتیبانی می‌کنند. به این صورت که نسخه‌های سایت بر روی چندین سرور قرار می‌گیرد و به صورت موازی میزبانی می‌شود. اما این کار چه سودی دارد؟

همچنین بخوانید  13 بهترین سایت های اشتراک گذاری فایل

در صورتی که یکی از سرویس‌ها در خدمات ‌دهی دچار مشکل شد، سرور بعدی وبسایت را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. یا در صورتی که زمانی، سرور احتیاج به ارتقاء یا تعمیر داشته باشد، وب سایت شما همچنان بر روی سرور دیگر بالاست و کار می‌کند. به این ترتیب down time وب سایت حدودا به صفر می‌رسد. کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل هاست ابری را برای اینکه همیشه و دائم در دسترس باشند مورد استفاده قرار می‌دهند.

هاستینگ ابری

۵- هاست رایگان

و در انتها به بررسی هاستینگ وسوسه انگیز رایگان می‌پردازیم. شرکت‌های هاستینگ به صورت معمول این نوع هاست را با مقصود جذب مشتری و تست خدمات در اختیار شما قرار می‌دهند.

توجه کنید که نگهداری سرور در دیتا سنتر، پشتیبانی هاست و خود کمپانی ارائه هاست دارای کلی هزینه هستند. حال آیا منطقی است که هاست به شکل مجانی به مشتری ارائه شود؟ با قطعیت می‌توانیم بگوییم خیر! هاست رایگان وجود دارد ولی این نوع هاست دارای محدودیت‌های بسیاری است که استفاده از آن به ریسکش نمی‌ارزد.  

سعید قرمزی
سعید قرمزی

سلام
سعید قرمزی هستم. متولد 1369و فارغ التحصل کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید چمران اهواز. می‌خوام کنار هم از ادبیات لذت ببریم.

چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط