Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ تکنولوژی @ بلاکچین و ارز دیجیتال @ آیا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تهدیدی برای بیت کوین هستند؟

آیا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تهدیدی برای بیت کوین هستند؟

by | 27 فروردین 1402 | بلاکچین و ارز دیجیتال | 0 comments

اکنون بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دلیل ظهور و افزایش محبوبیت بیت‌کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند. در نتیجه، شرکت‌ها زیرساخت‌های خود را با سرعت بیشتری مدرن‌سازی کرده‌اند تا ارزهای دیجیتال مستقل خود را تولید کنند. به گفته کارشناسان، بسیاری از ویژگی‌های باورنکردنی بیت‌کوین از فناوری بلاکچین است که زیرساخت این ارز است. در نتیجه، بانک های مرکزی در سراسر جهان به شدت به دنبال روش‌هایی برای استفاده از این فناوری برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. برخی از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال نگران این مشکل هستند زیرا معتقدند که ظهور CBDC ها افراد را از استفاده از بیت کوین منصرف می‌کند.

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یک رقیب واقعی هستند که در نهایت جای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را خواهند گرفت و باعث اختلال در بازار خواهند شد. با این حال، بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که چنین نتیجه‌گیری واقعاً درست نیست. برای کشف ایده CBDC ها در مقابل بیت کوین، مزایا و معایب آنها، و اینکه چرا فکر نمی‌کنیم آنها برای دارایی با بالاترین عملکرد در ده سال گذشته(بیت کوین) خطری ایجاد کنند، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

بنابراین، بیایید CBDC در مقابل بیت کوین را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

CBDC ها چیست؟

CBDC ها (ارزهای دیجیتال بانک مرکزی) نسخه‌های دیجیتالی ارزهای سنتی هستند که توسط یک بانک مرکزی صادر و پشتیبانی می‌شوند. برخلاف ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، CBDC ها توسط بانک مرکزی یک کشور تنظیم و متمرکز می‌شوند و در نظر گرفته شده‌اند که به عنوان ارز قانونی با وضعیت مشابه ارز فیزیکی عمل کنند.

CBDC ها را می‌توان در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد و مانند ارز فیزیکی برای تراکنش‌ها استفاده کرد. آنها طراحی شده اند تا مزایای پرداخت‌های دیجیتال مانند تراکنش‌های سریع‌تر و کارآمدتر را ارائه دهند و در عین حال ثبات و امنیت ارزهای سنتی را حفظ کنند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به عنوان جایگزینی بالقوه برای پول نقد و به عنوان راهی برای بهبود کارایی و امنیت پرداخت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از کشورها در حال حاضر پروژه‌های آزمایشی را آغاز کرده‌اند یا به طور فعال در مورد اجرای CBDC ها تحقیق می‌کنند، در حالی که برخی دیگر هنوز در مراحل برنامه ریزی هستند.

چرا CBDC ها محبوب تر می شوند؟

محبوبیت آنها افزایش یافته است زیرا بانک‌های مرکزی بیشتر و بیشتر به طور فعال استفاده از CBDC را در دستور کار قرار داده‌اند.

همچنین بخوانید  شبکه های اجتماعی بلاکچین که باید بشناسید

CBDC ها می‌توانند کارایی پرداخت را افزایش دهند، جریان مالی را شفاف کنند، پیروی از قوانین ضد پولشویی را آسان‌تر کنند و با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (AML-CFT) کمک مالی به تروریست‌ها را متوقف کنند.

علاوه بر این، می‌توانند یکپارچگی سیستم را بهبود بخشند، موانع دربرگیری مالی را از بین ببرند، و هزینه‌های تراکنش و زمان تسویه را کاهش دهند (مخصوصاً برای پرداخت‌های فرامرزی).

اساساً، CBDC ها به دنبال ادغام مزایای بیت کوین در سیستم مبتنی بر فیات تنظیم شده با محوریت بانک مرکزی هستند. این خبر خوبی برای بسیاری از کسانی است که مزایای بیت کوین را تحسین می‌کنند، اما به دلیل نوسانات شدید و فقدان مقررات در استفاده از آن مردد بوده‌اند. تأثیر همه‌گیری کووید-19 و خطر احتمالی استیبل کوین‌ها دلایل اصلی این است که بانک‌های مرکزی مجبور به تسریع روند راه‌اندازی CBDC هستند.

بیش از 15 کشور وجود دارند که از اکتبر 2022، CBDC را تأسیس کرده‌اند.

مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

CBDC ها خطرات مرتبط با پلتفرم‌های شخص ثالث و شکست بانک‌ها را از بین می‌برند. با اتصال مستقیم به بانک‌های مرکزی از طریق CBDC، مشتریان از مشکلات اعتباری و نقدینگی که بانک‌های تجاری ممکن است در دوره‌های بحران بازار با آن مواجه شوند، رها می‌شوند.

بانک های مرکزی می‌توانند هزینه تراکنش‌های فرامرزی را با پیوند دادن چندین سیستم ارزی کاهش دهند زیرا آنها مستقیماً بر CBDC ها نظارت دارند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌توانند هزینه تراکنش‌های فراملی را کاهش دهند و تسویه پول را از چند روز به ثانیه سرعت بخشند.

CBDC ها ممکن است به طور بالقوه تعداد افرادی را که از بیت کوین استفاده می‌کنند افزایش دهند زیرا DLT ها و سایر ایده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال باید ابتدا مورد اقبال مردم قرار گیرند. دولت‌هایی که از DLT ها برای CBDC های خود استفاده می‌کنند، مشروعیت فناوری بلاک چین را در چشم عموم نشان خواهند داد.

با توجه به اینکه بیت کوین اولین ارز دیجیتال است، این تغییر برای آن نیز سودمند خواهد بود. علاوه بر این، استیبل کوین‌ها ممکن است در نهایت با CBDCها جایگزین شوند، که اگر در زمانی، CBDCها مجاز به پیوند با صرافی‌های رمزنگاری شوند، به عنوان یک رمپ قابل‌توجه عمل می‌کنند.

خطرات و نگرانی ها در مورد CBDC ها

در حالی که ماهیت متمرکز CBDC ها ممکن است به دولت‌ها کمک کند تا راههایی را برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و ​​پولشویی به دست آورند، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی فراوان است. دولت راهی برای جاسوسی موثرتر از شهروندان خود، به ویژه زندگی مالی آنها خواهد داشت. این یک خط قرمز است.

در صورت استفاده از CBDC، حریم خصوصی کاربران ممکن است کمتر محافظت شود. هنگامی که حریم خصوصی نقض شود، یک مرجع متمرکز ممکن است افراد را بیشتر ردیابی کند، که ممکن است منجر به ایجاد یک امتیاز اعتبار اجتماعی شود. به عنوان مثال، در چین، برنامه “سیستم اعتبار اجتماعی” توسط دولت برای نظارت بر رفتار غیرنظامیان استفاده می‌شود. این سیستمی است که از امتیازات فردی برای پاداش و جریمه کردن آنها استفاده می‌کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چین در حال حاضر در مرحله آزمایشی پیشرفته است، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی ممکن است شدیدتر شوند.

همچنین بخوانید  تتر در شبکه ترون

در صورت نیاز دولت، ممکن است افراد از دسترسی به پول منع شوند زیرا دولت‌ها و بانک‌های مرکزی آنها نفوذ قابل توجهی بر CBDC ها خواهند داشت. به سادگی افزودن آدرس کیف پول شخصی به لیست سیاه انجام خواهد شد.

چرا CBDC ها بیت کوین را تهدید نمی کنند؟

از زمانی که بیت کوین فناوری بلاک چین را معرفی کرد، پروژه‌های متعددی به عنوان ارتقاء بالقوه بیت کوین ظاهر شده‌اند. ارزهای جایگزین و استیبل کوین دو نمونه آنها هستند. حتی با وجود اینکه به تعدادی از آنها لقب “قاتل بیت کوین” داده شد، همه آنها علاقه خود را به بیت کوین افزایش دادند. آنها به طور کلی مقبولیت بازار را افزایش داده و نوآوری‌ها را در کل اکوسیستم بیت کوین ایجاد کرده‌اند. اگرچه ظهور CBDC ها ممکن است تهدیدی برای بیت کوین باشد، بررسی دقیق‌تر نحوه عملکرد آنها نشان می‌دهد که آنها هیچ خطر واقعی ندارند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و بیت کوین

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در مقابل بیت کوین؛ متمرکز در مقابل غیر متمرکز

CBDC ها و بیت کوین دو نوع ارز دیجیتال متفاوت با ویژگی‌های متفاوت از جمله تمرکز و عدم تمرکز هستند.

CBDC ها نسخه‌های دیجیتالی ارزهای فیات هستند که توسط بانک‌های مرکزی صادر و کنترل می‌شوند. آنها متمرکز هستند به این معنا که عرضه و گردش آنها توسط یک مقام مرکزی، معمولاً یک دولت یا یک بانک مرکزی کنترل می‌شود. CBDC ها برای ارائه مزایای ارزهای دیجیتال مانند تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر هستند، در حالی که به بانک‌های مرکزی اجازه می‌دهند تا کنترل سیاست‌های پولی و ثبات مالی را حفظ کنند.

از سوی دیگر، بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر روی یک شبکه همتا به همتا بدون هیچ مرجع مرکزی کنترل عمل می‌کند. عرضه بیت کوین توسط الگوریتم زیربنایی آن محدود و از پیش تعیین شده است و گردش آن توسط شبکه غیرمتمرکز کاربرانی که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، حفظ می‌شود. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین آن را در برابر سانسور و دستکاری مقاوم می‌کند، اما نسبت به CBDC ها فرار و غیرقابل پیش بینی‌تر است.

به طور خلاصه، CBDC ها ارزهای دیجیتال متمرکزی هستند که توسط مقامات مرکزی صادر و کنترل می‌شوند، در حالی که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون هیچ مرجع مرکزی عمل می‌کند.

همچنین بخوانید  کاربرد زبان برنامه نویسی سالیدیتی

CBDC در مقابل بیت کوین؛ عرضه محدود

پول فیات عرضه بی‌نهایتی دارد و مستعد تورم است. CBDC ها این واقعیت را تغییر نمی‌دهند. بنابراین، دولت‌ها آزادند تا هر تعداد واحد را که مناسب می‌دانند، چاپ کنند، درست مانند اینکه چگونه ارز واقعی ممکن است به میل خود تولید شود.

از سوی دیگر، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین موجود است. بنابراین یک سرمایه گذاری بلند مدت خوب است. در نتیجه، در طول ده سال گذشته، بیت کوین هر دارایی دیگری را شکست داده است. در حال حاضر بیت کوین بیشتر به عنوان یک سرمایه گذاری عمل می‌کند تا یک وسیله مبادله. در مقایسه با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، که تصور می‌شود بهترین عملکرد را به عنوان ارزهای تراکنش دارند، این موضوع بیت کوین را متمایز می‌کند.

سخن پایانی

از آنجایی که رمزارز برای مدت طولانی‌تری وجود داشته است و احتمالاً بیشتر از CBDC ها شناخته شده است، ممکن است به همین دلیل است که درک عمومی از بیت کوین و آلت کوین‌ها در حال حاضر بسیار بیشتر و مطلوب‌تر از CBDC ها است.

با این حال، این تصور وجود دارد که CBDC ها اجتناب ناپذیر هستند. به گفته یانگ: «از زمان فرمان اجرایی رئیس جمهور بایدن در مورد ارزهای دیجیتال در ماه مارس و اخیراً سقوط Terra/Luna، چشم انداز نظارتی برای تجارت ارزهای دیجیتال پیچیده‌تر شده است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در نهایت به قانون تبدیل خواهد شد، به نظر من، با توجه به نقش مهمی که ممکن است در اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایفا کند.

برخلاف غرب، که در آن دولت‌ها و شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت به این موضوع وسواس دارند، چین در راه اجرای کامل CBDC است. این که چه تأثیری بر بازار بیت کوین خواهد گذاشت، چندان مشخص نیست.

با توجه به تهدیداتی که به حریم خصوصی آنها و عدم ارزش کلی آنها در حوزه‌های DeFi و Web 3.0 وجود دارد، به نظر می‌رسد که اهالی کریپتو با مزایای بالقوه CBDC ها متقاعد شوند،تردید وجود دارد. اگر تازه به سیستم مالی ملحق می‌شوند، انتخاب بین CBDC و ارز دیجیتال برای تازه کارها می‌تواند دشوارتر باشد.

آیا CBDC ها و اقتصاد کریپتو می‌توانند همزیستی داشته باشند؟ گیوم می‌گوید: «این بر سیاست‌هایی است که [بانک‌های مرکزی] انتخاب می‌کنند». آیا آنها با اجرای CBDC ها در کنار ارزهای رمزنگاری شده مشکلی ندارند، یا قصد دارند ارزهای دیجیتال را برای افزایش کاربرد CBDC ها بکشند؟ باید منتظر باشیم و آینده ارزهای دیجیتال را ببینیم، اما ارزهای دیجیتال بانک مرکزی احتمالاً در سال‌های آینده موضوع داغی خواهند بود.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط