Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ اثرات موسیقی بر سلامت روان

اثرات موسیقی بر سلامت روان

by | 15 فروردین 1402 | سلامت عمومی, موسیقی | 0 comments

گوش دادن به موسیقی می‌تواند سرگرم کننده باشد، و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی ممکن است شما را سالم‌تر کند. موسیقی می‌تواند منبع لذت و خشنودی باشد، اما فواید روانی بسیار دیگری نیز دارد. موسیقی می‌تواند ذهن را آرام کند، انرژی بدن را افزایش می‌دهدو حتی به افراد در مدیریت بهتر درد کمک می‌کند.

این تصور که موسیقی می‌تواند بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد، احتمالاً چندان تعجب آور نیست. اگر تا به حال در هنگام گوش دادن به موسیقی راک تند و تند مورد علاقه خود احساس تپش کرده‌اید یا با اجرای زنده ملایم اشک می‌ریزید، به راحتی قدرت موسیقی را در تأثیرگذاری بر روح و روان درک می‌کنید.

تأثیرات روانی موسیقی می‌تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی مداخله‌ای است که گاهی برای ارتقای سلامت عاطفی، کمک به بیماران برای مقابله با استرس و افزایش رفاه روانی استفاده می‌شود. برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد که سلیقه شما در موسیقی می‌تواند بینشی در مورد جنبه‌های مختلف شخصیت شما ارائه دهد.

دراینجا می خواهیم اثرات موسیقی بر سلامت روان را بررسی کنیم:

موسیقی می‌تواند استرس را کاهش دهد

اثرات موسیقی بر افسردگی

مدتهاست که گفته شده است که موسیقی می‌تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. روندی را در نظر بگیرید که بر روی موسیقی مدیتیشن ایجاد شده است تا ذهن را آرام کند و آرامش را القا کند. گوش دادن به موسیقی می‌تواند راهی موثر برای مقابله با استرس باشد.

در یک مطالعه در سال 2013، شرکت کنندگان در یکی از سه وضعیت قبل از قرار گرفتن در معرض یک عامل استرس‌زا شرکت کردند و سپس تست استرس روانی-اجتماعی را انجام دادند. برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش دادند، برخی دیگر به صدای موج آب گوش دادند و بقیه هیچ تحریک شنوایی دریافت نکردند.

نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی بر پاسخ استرس انسان، به ویژه سیستم عصبی تأثیر دارد. کسانی که به موسیقی گوش داده بودند پس از یک عامل استرس زا سریعتر بهبود می‌یابند.

در مطالعه‌ای دیگر که در سال 2019 انجام شد نشان داد که دانشجویانی که به مدت دو ماه هر روز به موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند، سطح اضطراب خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

مطالعه دیگری در سال 2016 ارتباط بین موسیقی و اضطراب را با مطالعه افرادی که ترس از ارتفاع دارند مورد بررسی قرار داد. همه شرکت‌کنندگان در یک شبیه‌سازی واقعیت مجازی سوار بر آسانسور در طبقه نهم قرار گرفتند. یک گروه در طول آزمایش به موسیقی گوش می‌دادند و گروه دیگر گوش نمی‌دادند. محققان دریافتند افرادی که موسیقی گوش می‌دهند سریع‌تر از استرس ناشی از تجربه بهبود می‌یابند. و بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند فشار خون و ضربان قلب شما را کاهش دهد و حتی هورمون‌های استرس‌ را در بدن شما کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید  آزمایشگاه پاتوبیولوژی چیست؟

موسیقی می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی پس‌زمینه، یا موسیقی‌ای که در حالی پخش می‌شود که شنونده عمدتاً روی فعالیت دیگری متمرکز است، می‌تواند عملکرد در کارهای شناختی را در بزرگسالان مسن‌تر بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی شادتر منجر به بهبود سرعت پردازش می‌شود.

بنابراین دفعه بعد که مشغول کاری هستید، اگر به دنبال تقویت عملکرد ذهنی خود هستید، کمی موسیقی را در پس زمینه گوش کنید. به جای آهنگ‌هایی با اشعار پیچیده، آهنگ‌های دستگاهی را انتخاب کنید، که ممکن است بیشتر حواس‌تان را پرت کنند.

موسیقی می‌تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید

اثرات موسیقی در خوردن

یکی از شگفت‌انگیزترین فواید روان‌شناختی موسیقی این است که ممکن است ابزاری مفید برای کاهش وزن باشد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور ممکن است به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

طبق یک مطالعه، افرادی که در رستوران‌های کم نور که در آن موسیقی ملایم پخش می‌شد غذا می‌خوردند، 18 درصد کمتر از افرادی که در رستوران‌های دیگر غذا می‌خوردند، غذا می‌خوردند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که موسیقی و نور به ایجاد یک محیط آرام‌تر کمک می‌کند. از آنجایی که شرکت‌کنندگان آرام‌تر و راحت‌تر بودند، ممکن است غذای خود را آهسته‌تر مصرف کرده باشند و از زمانی که شروع به احساس سیری کرده‌اند بیشتر آگاه بوده‌اند.

ممکن است سعی کنید این کار را با پخش موسیقی ملایم در خانه در حین خوردن شام انجام دهید. با ایجاد یک محیط آرامش بخش، ممکن است به احتمال زیاد آهسته غذا بخورید و بنابراین زودتر احساس سیری کنید.

موسیقی می‌تواند حافظه شما را بهبود بخشد

اثرات موسیقی بر حافظه

بسیاری از دانش آموزان در حین مطالعه از گوش دادن به موسیقی لذت می‌برند، اما آیا این ایده خوبی است؟ برخی احساس می‌کنند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان در حین مطالعه حافظه را بهبود می‌بخشد، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که صرفاً به عنوان یک حواس‌پرتی دلپذیر عمل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است کمک کند. اما این به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع موسیقی، لذت شنونده از آن موسیقی، و حتی میزان آموزش خوب شنونده.

در یک مطالعه، دانش آموزانی که موسیقی، آموزش ندیده بودند، هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت، بهتر یاد گرفتند، احتمالاً به این دلیل که این آهنگ‌ها بدون دخالت در شکل‌گیری حافظه، احساسات مثبت بیشتری را برانگیختند.

با این حال، دانش‌آموزانی که از نظر موسیقی آموزش دیده بودند، وقتی به موسیقی بدون کلام گوش می‌دادند، در تست‌های یادگیری بهتر عمل می‌کردند، احتمالاً به این دلیل که این نوع موسیقی کمتر حواس‌پرتی را ایجاد می‌کرد و نادیده گرفتن آن آسان‌تر بود. اگر حواس‌تان به موسیقی پرت می‌شود، بهتر است در سکوت یا با پخش آهنگ‌های بدون کلام و آرام در پس‌زمینه یاد بگیرید.

مطالعه دیگری نشان داد که شرکت‌کنندگانی که یک زبان جدید یاد می‌گیرند، زمانی که خواندن کلمات و عبارات جدید را در مقایسه با صحبت کردن منظم یا ریتمیک تمرین می‌کردند، در دانش و توانایی‌های خود پیشرفت کردند.

موسیقی می‌تواند به مدیریت درد کمک کند

تحقیقات نشان داده است که موسیقی می‌تواند در مدیریت درد بسیار مفید باشد. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد که کسانی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می‌دهند در مقایسه با گروه دیگر کاهش قابل توجهی در درد داشتند.

همچنین بخوانید  اهمیت و فواید سرکه سیب

در پایان دوره چهار هفته‌ای مطالعه، شرکت کنندگانی که هر روز به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در احساس درد و افسردگی را تجربه کردند. چنین نتایجی نشان می‌دهد که موسیقی درمانی می‌تواند ابزار مهمی در درمان درد مزمن باشد.

یک بررسی در سال 2015 از تحقیقات روی تأثیرات موسیقی بر مدیریت درد نشان داد که بیمارانی که قبل، حین یا حتی بعد از جراحی به موسیقی گوش می‌دهند نسبت به افرادی که موسیقی گوش نمی‌دهند، درد و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.

در حالی که گوش دادن به موسیقی در هر نقطه از زمان موثر بود، محققان خاطر نشان کردند که گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی نتایج بهتری را به همراه داشت. این بررسی داده‌های بیش از 7000 بیمار را مورد بررسی قرار داد و دریافت که شنوندگان موسیقی نیز برای کنترل درد خود به داروی کمتری نیاز دارند.

موسیقی ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید

اثرات موسیقی برای خواب

بی‌خوابی یک مشکل جدی است که افراد در هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که روش‌های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می‌تواند درمانی ایمن، موثر و مقرون به صرفه باشد.

در مطالعه‌ای که روی دانشجویان کالج انجام شد، شرکت‌کنندگان به مدت سه هفته قبل از خواب به موسیقی کلاسیک، یک کتاب صوتی یا اصلاً چیزی گوش نمی‌دادند. محققان کیفیت خواب را قبل و بعد از مداخله ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش داده‌اند نسبت به کسانی که به کتاب صوتی گوش داده‌اند یا هیچ مداخله‌ای دریافت نکرده‌اند، کیفیت خواب بسیار بهتری دارند.

موسیقی می‌تواند انگیزه را بهبود بخشد

دلیل خوبی وجود دارد که چرا هنگام گوش دادن به موسیقی ورزش کردن برای شما آسان‌تر است. محققان دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی سریع انگیزه افراد را برای تمرین سخت‌تر می‌کند.

آزمایشی که برای بررسی این تأثیر طراحی شده بود، به 12 دانش آموز پسر سالم وظیفه داد که با دوچرخه ثابت دوچرخه سواری کنند. در سه آزمایش مختلف، شرکت کنندگان به مدت 25 دقیقه دوچرخه سواری کردند در حالی که به یک لیست پخش از شش آهنگ محبوب مختلف گوش می‌دادند.

افزایش سرعت موسیقی (ریتم موسیقی) منجر به افزایش عملکرد از نظر مسافت طی شده، سرعت پدال زدن و قدرت اعمال شده شد. برعکس، کاهش سرعت موسیقی منجر به کاهش همه این متغیرها شد

موسیقی می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد

اثرات موسیقی بر خلق و خو

یکی دیگر از مزایای علمی موسیقی این است که ممکن است شما را شادتر کند.

در یک بررسی از دلایل گوش دادن مردم به موسیقی، محققان دریافتند که موسیقی نقش مهمی در ارتباط برانگیختگی و خلق و خوی دارد.

مطالعه دیگری نشان داد که تلاش عمدی برای تقویت روحیه با گوش دادن به موسیقی مثبت می تواند در عرض دو هفته تأثیر بگذارد. به شرکت کنندگان آموزش داده شد که به طور هدفمند تلاش کنند تا با گوش دادن به موسیقی مثبت هر روز به مدت دو هفته، خلق و خوی خود را بهبود بخشند.

سایر شرکت‌کنندگان به موسیقی گوش می‌دادند، اما به عمد برای شادتر شدن هدایت نشدند. زمانی که بعداً از شرکت کنندگان خواسته شد تا سطوح شادی خود را توصیف کنند، آنهایی که عمداً سعی در بهبود خلق و خوی خود داشتند، گزارش کردند که تنها پس از دو هفته احساس شادی بیشتری داشتند.

همچنین بخوانید  همه چیز در مورد دیابت

انرژی بیشتر و احساس شادتر بودن، یکی از آن چیزهایی است که برای اثبات آن نیازی به تحقیق ندارید، شما می‌توانید روزانه در مورد خودتان نیز این مورد را تحقیق کنید.

موسیقی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

محققان همچنین دریافته‌اند که موسیقی درمانی می‌تواند درمانی ایمن و موثر برای انواع اختلالات از جمله افسردگی باشد.

یک مطالعه نشان داد که موسیقی درمانی راهی ایمن و کم خطر برای کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و بیماری پارکینسون است.

در حالی که موسیقی مطمئناً می‌تواند بر روحیه تأثیر بگذارد، نوع موسیقی نیز مهم است. موسیقی کلاسیک و مدیتیشن بیشترین فواید را برای تقویت خلق و خوی ارائه می‌دهد، در حالی که موسیقی هوی متال و تکنو بی اثر و حتی مضر هستند.

موسیقی می‌تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای روانشناختی مهم موسیقی در توانایی آن در تقویت عملکرد نهفته است. در حالی که افراد هنگام راه رفتن و دویدن، فرکانس گام ترجیحی دارند، دانشمندان کشف کرده‌اند که افزودن یک ضرب آهنگ قوی و ریتمیک، مانند آهنگ موزیکال سریع، می‌تواند الهام بخش مردم برای افزایش سرعت باشد.

دوندگان نه تنها می‌توانند در هنگام گوش دادن به موسیقی سریعتر بدوند. آنها همچنین انگیزه بیشتری برای پایبندی به آن و نشان دادن استقامت بیشتری دارند. سرعت ایده آل برای موسیقی تمرین چیزی بین 125 تا 140 ضربه در دقیقه است.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که همگام سازی حرکات بدن با موسیقی می‌تواند به عملکرد بهتر و افزایش استقامت منجر شود، این تأثیر در موارد ورزش با شدت کم تا متوسط ​​بیشتر مشهود است. به عبارت دیگر، یک فرد معمولی بیشتر از یک ورزشکار حرفه‌ای، از گوش دادن به موسیقی سود می‌برد.

پس چرا موسیقی عملکرد تمرینی را افزایش می‌دهد؟ گوش دادن به موسیقی در حین ورزش، درک فرد از تلاش را کاهش می‌دهد. شما سخت‌تر کار می‌کنید، اما به نظر نمی‌رسد که تلاش بیشتری می‌کنید.

از آنجایی که توجه شما توسط موسیقی منحرف می‌شود، کمتر متوجه علائم واضح فعالیت مانند افزایش تنفس، تعریق و درد عضلانی می‌شوید.

موسیقی می‌تواند برای ناشنوا و کم شنوا مفید باشد

تحقیقات در زمینه موسیقی درمانی برای افرادی که ناشنوا هستند و همچنین دارای اختلالات سلامت روان هستند، محدودتر است، اما مطالعات موردی نشان می‌دهد، درست مانند افراد شنوا، موسیقی می‌تواند به افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کند تا احساسات خود را ابراز کنند و توانایی‌های شناختی را بهبود بخشند.

سخن آخر

موسیقی می‌تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد، اما همچنین دارای اثرات روانی قدرتمندی است که می‌تواند سلامت و تندرستی شما را بهبود و ارتقا دهد.

به جای اینکه به موسیقی به عنوان یک سرگرمی ناب فکر کنید، این موارد را در نظر بگیرید و موسیقی را در زندگی روزمره خود قرار دهید. در نتیجه ممکن است متوجه شوید که انگیزه، شادی و آرامش بیشتری دارید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
+1
+1
+1
+1
2
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط