Generic selectors
Exact matches only
جستجو بر اساس عنوان
جستجو بر اساس مطلب
Post Type Selectors
بر اساس دسته بندی
آی تی
اصناف و صنایع
اقتصاد
امور زنان
بلاکچین و ارز دیجیتال
بهترین ها
تعمیرات
تغذیه
تکنولوژی
توسعه مهارت‌ها
حیوانات خانگی
خانه و دکوراسیون
داستان کوتاه/ نقد ادبی
دسته‌بندی نشده
رابطه و ازدواج
رهبری و مدیریت
روان‌شناسی
رویدادها
سبک زندگی
سرگذشت‌ها
سلامت
سلامت عمومی
طبیعت و محیط زیست
علم و فناوری
فیلم و سرگرمی
گردشگری
مارکتینگ
مد و زیبایی
مدیریت و کسب‌وکار
موبایل و کامپیوتر
موسیقی
نوشته های خواندنی
هنر و ادبیات
هنرهای تجسمی
ورزش
پذیرش پست مهمان در یونویس
خبر فوری
خانه @ سلامت @ سلامت عمومی @ انواع گروه های خونی را بشناسید!

انواع گروه های خونی را بشناسید!

by | 26 مهر 1402 | سلامت عمومی | 0 comments

همه خون‌ها یک کار را انجام می‌دهند، اما همه خون‌ها یکسان نیستند. انواع گروه های خونی، خون را طبقه‌بندی می‌کنند تا پزشکان بتوانند تشخیص دهند که آیا خون یک فرد با خون فرد دیگر سازگار است یا خیر. انتقال خون و پیوند اعضا به اهداکنندگان و گیرندگانی که دارای گروه‌های خونی سازگار هستند بستگی دارد. گروه‌های خونی شامل A، B، AB و O هستند.

گروه های خونی چیست؟

گروه های خونی یک سیستم طبقه بندی است که به پزشکان اجازه می دهد تعیین کنند که آیا خون شما با خون فرد دیگری سازگار است یا ناسازگار است. چهار گروه خونی اصلی وجود دارد: A، B، AB و O. متخصصان بانک خون گروه خون شما را بر اساس وجود آنتی ژن A یا B در گلبول های قرمز تعیین می کنند. آنها همچنین به دنبال پروتئینی به نام فاکتور Rh هستند. آنها گروه خون شما را در صورت داشتن این پروتئین به عنوان مثبت (+) و اگر ندارید (-) طبقه بندی می کنند.

این باعث ایجاد هشت گروه خونی رایج می‌شود:

  • مثبت (A+).
  • منفی (A-).
  • B مثبت (B+).
  • B منفی (B-).
  • AB مثبت (AB+).
  • AB منفی (AB-).
  • O مثبت (O+).
  • O منفی (O-).

دانستن در مورد گروه‌های خونی به پزشکان اجازه می‌دهد تا با خیال راحت خون اهدایی را از یک فرد به فرد دیگر انتقال دهند. گروه‌های خونی نیز باید برای پیوند اعضا سازگار باشند. O+ رایج‌ترین گروه خونی در ایران است(36 درصد مردم) و پس از آن A+ و B+ قرار دارند.

چگونه گروه های خونی تعیین می شوند؟

متخصصان بانک خون گروه‌های خونی را بر اساس وجود آنتی‌های خاصی روی گلبول‌های قرمز شما تعیین می‌کنند. آنتی ژن ماده‌ای است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را به واکنش وادار کند. یک آنتی ژن را به عنوان یک نشانگر (مانند یک نام) در نظر بگیرید که ماده‌ای را در بدن شما به عنوان متعلق یا غیر متعلق شناسایی می‌کند.

اگر سیستم ایمنی بدن آنتی ژن‌های موجود در خون اهدایی را متعلق به خود تشخیص دهد، گروه خونی شما با دیگران سازگار است.

همچنین بخوانید  موهای زیر پوستی | علل، درمان و پیشگیری

گروه های خونی به چه معناست؟

اکثر مردم با شنیدن عبارت “گروه‌های خونی” به A، B، AB و O فکر می کنند. این حروف گروه‌های خونی را بر اساس اینکه گلبول‌های قرمز دارای آنتی ژن A یا آنتی ژن B هستند طبقه بندی می‌کنند. این سیستم ABO نامیده می‌شود.

  • نوع A: گلبول های قرمز دارای آنتی ژن A هستند.
  • نوع B: گلبول های قرمز دارای آنتی ژن B هستند.
  • نوع AB: گلبول های قرمز هر دو آنتی ژن A و B دارند.
  • نوع O: گلبول های قرمز نه آنتی ژن A و نه آنتی ژن B دارند.

بسته به فقدان یا وجود آنتی ژن D فاکتور Rh، نشانگر دیگر، گروه‌های خونی «مثبت» یا «منفی» هستند. این سیستم Rh نامیده می‌شود. RhD مثبت بودن شایع‌تر از RhD منفی است.

  • مثبت (+): گلبول های قرمز دارای آنتی ژن RhD هستند.
  • منفی (-): گلبول های قرمز آنتی ژن RhD ندارند.

گروه های خونی مختلف کدامند؟

هشت گروه خونی در سیستم‌های گروه خونی ABO و Rh وجود دارد: A مثبت (A+)، A منفی (A-)، B مثبت (B+)، B منفی (B-)، AB مثبت (AB+)، AB منفی (AB) AB-)، O مثبت (O+)، O منفی (O-).

  • شایع‌ترین گروه خونی در ایران و آمریکا O مثبت (O+) است.
  • کمترین گروه خونی در ایران AB منفی (AB-) است.

گروه های خونی نادر

خارج از سیستم ABO، بیش از 600 آنتی ژن وجود دارد که ممکن است به گلبول‌های قرمز خون متصل شوند. بیش از 30 سیستم گروه خونی مختلف مرتبط با این آنتی ژن‌های منحصر به فرد وجود دارد. سایر سیستم‌های گروه خونی عبارتند از:

  • گروه خونی دافی
  • گروه آنتی ژن K (یا Kell).
  • گروه خونی لوتری
  • گروه خونی بچه

این گروه‌های خونی نادر هستند. یک تعریف کلی از گروه خونی نادر، گروه خونی است که به میزان 1 در 1000 نفر یا کمتر اتفاق می‌افتد.

یکی از نادرترین گروه‌های خونی جهان Rh-null است. کمتر از 50 نفر در جهان دارای این گروه خونی هستند. آنقدر نادر است که گاهی اوقات به آن “خون طلایی” می‌گویند.

گروه های خونی چگونه به ارث می رسند؟

شما گروه خونی خود را به همان روشی که رنگ چشم خود را به ارث می‌برید. از والدین بیولوژیکی خود به ارث می‌برید. هم ژن‌های ABO و هم فاکتورهای Rh از والدین شما می‌آیند. به دلیل بسیاری از ترکیبات ممکن، ممکن است شما دقیقاً مشابه گروه خونی والدین خود نباشید.

کدام گروه های خونی سازگار هستند؟

بخش مهمی از اهدای خون این است که اطمینان حاصل شود که فردی که خون دریافت می‌کند (گیرنده) دارای گروه خونی سازگار با فرد اهدا کننده (اهداکننده) است. اگر از اهداکننده‌ای خون دریافت کنید که سلول‌های خونش حاوی آنتی‌ژن‌هایی هستند که بدن شما آن را تشخیص نمی‌دهد، سیستم ایمنی شما ممکن است به گلبول‌های قرمز اهدایی حمله کند. نتایج می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

همچنین بخوانید  چگونه سطح سدیم را در سالمندان بطور طبیعی افزایش دهیم؟

گروه خونی شما به ارائه دهندگان این امکان را می‌دهد که تعیین کنند کدام گروه خونی برای شما بی‌خطر است. این به آنها کمک می‌کند تا بدانند کدام گیرندگان می‌توانند خون اهدایی شما را با خیال راحت دریافت کنند.

  • A مثبت: شما می‌توانید خونی دریافت کنید که A مثبت، A منفی، O مثبت یا O منفی است.
  • A منفی: شما می‌توانید خونی دریافت کنید که A منفی یا O منفی است.
  • B مثبت: شما می‌توانید خونی دریافت کنید که B مثبت، B منفی، O مثبت یا O منفی است.
  • B منفی: شما می‌توانید خونی دریافت کنید که B منفی یا O منفی است.
  • AB مثبت: شما می‌توانید هر گروه خونی را دریافت کنید.
  • AB منفی: شما می‌توانید خونی دریافت کنید که AB منفی، A منفی، B منفی یا O منفی است.
  • O مثبت: شما می‌توانید خون O مثبت یا O منفی دریافت کنید.
  • O منفی: شما فقط می‌توانید خونی دریافت کنید که O منفی باشد.
گروه خونی  گروه های خونی که می توانید دریافت کنید  گروه های خونی که می توانید به آنها اهدا کنید  
A+A+, A-, O+, O-A+, AB+
A-A-, O-A-, A+, AB-, AB+
B+B+, B-, O+, O-B+, AB+
B-B-, O-B-, B+ AB+, AB-
AB+همه گروه های خونی (گیرنده جهانی)  AB+
AB-AB-, A-, B-, O-AB-, AB+
O+O+, O-O+, A+, B+, AB+
O-O-همه گروه های خونی ( اهداکننده جهانی )  

توجه داشته باشید که این فرض را بر این می‌گذارد که همه سیستم‌های آنتی ژن گروه خونی غیر ABO کمتر رایج نیز سازگار هستند.

اهدا کننده جهانی

گروه خونی O منفی (O-) اهداکننده جهانی(Universal Donor) است. این بدان معناست که فردی با هر گروه خونی دیگری می‌تواند خون شما را با خیال راحت دریافت کند. حاوی هیچ نشانگر آنتی ژنی نیست که سایر گروه‌های خونی آن را به عنوان غیر متعلق تشخیص دهند. پزشکان در مواقع اضطراری زمانی که فردی به خون ناشتا نیاز دارد، بیشترین استفاده را از خون نوع O منفی دارند.

ارائه دهندگان به نشانگرهای مختلف برای تعیین سازگاری گروه خونی برای اهدای پلاسما نگاه می‌کنند. پلاسما قسمت مایع خون است. دهنده جهانی پلاسما نوع AB است.

همچنین بخوانید  ریلکس کردن بعد از یک روز سخت کاری

گیرنده جهانی

گروه خونی AB مثبت (AB+) گیرنده جهانی است. شما می‌توانید با خیال راحت از هر گروه خونی دیگری خون دریافت کنید. خون شما تمام آنتی ژن های بالقوه را ایمن می‌شناسد، بنابراین سیستم ایمنی شما حمله ای را آغاز نمی‌کند.

چگونه می توان گروه خونی خود را تشخیص داد؟

می توانید از پزشک خود بپرسید. آنها ممکن است گروه خونی شما را ثبت کرده باشند. راه دیگری که برای شما و دیگران مفید است، داوطلب شدن برای اهدای خون در صورت واجد شرایط بودن است. همچنین می‌توانید برای تعیین گروه خونی خود کیت‌های آزمایش خون را در خانه خریداری کنید.

متخصصان بانک خون برای تعیین اینکه چه آنتی ژن‌هایی روی گلبول‌های قرمز دارید، از گروه بندی خون استفاده می‌کنند. آنها نمونه خون شما را با آنتی بادی‌هایی مخلوط می‌کنند که به آنتی ژن‌های A یا B حمله می‌کنند. آنتی بادی پروتئینی در بدن شما است که به موادی حمله می‌کند که به آن تعلق ندارند، مانند آنتی ژن‌های ناآشنا.

توضیحات بیشتر در مورد گروه های خونی

نموداری که نشان می‌دهد کدام گروه خونی برای دریافت هر گروه خونی بی‌خطر است

شما می‌توانید با خیال راحت از اهداکنندگان با گروه‌های خونی سازگار خون دریافت کنید.

گروه خونی چه تاثیری بر بارداری دارد؟

جنین ممکن است فاکتور Rh (مثبت یا منفی) خود را از هر یک از والدین به ارث ببرد. اگر Rh منفی داشته باشید و جنینی با خون Rh مثبت حمل کنید، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد.

در اولین ملاقات خود با متخصص زنان و زایمان، برای تعیین گروه خونی و غربالگری آنتی‌بادی‌ها، آزمایش خون می‌گیرید. اگر بدن زن به گلبول های قرمز Rh مثبت واکنش نشان دهد، آنتی بادی‌های ضد Rh شما می‌توانند شروع به حمله به گلبول‌های قرمز خون جنین کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق، ایمونوگلوبولین Rh (RhIg) دریافت خواهید کرد. RhIg دارویی است که مانع از حمله آنتی بادی‌ها به خون جنین می‌شود.

آیا گروه خونی شما تغییر می کند؟

معمولاً، در تمام طول عمرتان گروه خونی یکسانی خواهید داشت. با این حال، در موارد نادر، گروه های خونی می‌توانند تغییر کنند. این تغییر معمولاً به شرایط منحصر به فردی مانند پیوند مغز استخوان یا ابتلا به انواع خاصی از سرطان خون یا عفونت مربوط می‌شود. همه این تغییرات در گروه خونی دائمی نیستند.

سخن آخر

دانستن گروه خونی شما مفید است. اگر زمانی در موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به انتقال خون دارید، تعیین گروه خونی شما اولین قدم ضروری خواهد بود. دانستن اینکه کدام گروه خونی با گروه شما سازگار است به ارائه دهنده شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به خون شما را ایمن نگه دارد. خبر خوب این است که برای اهدا یا دریافت ایمن خون نیازی به درک همه نشانگرهای سلولی میکروسکوپی ندارید.

admin
admin
چطور بود؟
+1
1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسندگان فعال

مطالب مرتبط